Honda CRF 450 L?

Dat is voor mij het jammere aan het model. Eigenlijk is ie nutteloos in officieel legale uitvoering. En als ie dan toch niet echt legaal is, zijn er veel alternatieven.
 
Ja maar mijn power upgrade niet te detecteren zonder dyno...er staat in dikke letters HONDA op en het ziet er exact het zelfde uit als stock. Ik ga daar nooit geen problemen mee hebben. Vooral als ik de standaard uitlaat terug monteer... Wat ik ga doen. Ben wel blij met de Yoshi want ik wil volgend jaar supermoto wielen kopenen die Yoshi gaat er dan terug op. Heel misschien komt er dan een vortex want je hebt toch significant meer PK'tjes...
 
Dat is voor mij het jammere aan het model. Eigenlijk is ie nutteloos in officieel legale uitvoering. En als ie dan toch niet echt legaal is, zijn er veel alternatieven.
T is erg om te zeggen maar ik snap de kritieken. Ben gewoon verliefd op die Honda ondanks de prijs maar voor veel mensen is de KTM 690 een beter alternatief. Maar ik heb toch relatief veel reviews gezien van mensen die de 690 een te groot compromis vinden. Op straat is het niet schitterend en de off Road mensen vinden m een 'pig', lees ik. Dat begrijp ik want de CRF is gemakkelijk even comfortabel op staat als de 690 (Heb ze beide gereden) en beter off Road.
 
Er is veel meer dan enkel een ktm 690 te koop he ;)
a-honda_crf450rx_special_latdx.jpg


a-honda_crf450rx_special_antsx.jpg


a-honda_crf450rx_special_postdx.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik had een HM lang geleden en als ik t me goed herinner was dat niet duurder dan de L nu.
Geen idee hoe het met redmoto zit.
p5pb6581321.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zoek iets in de trend van de 450 wbt vermogen en gewicht.
Ben Honda man in hart en nieren...

Vandaar ook de intresse... probleem ik wil wel legaal.
Gewoon voor mijn eigen gevoel, en je weet nooit of ik een keer schuldig ben aan een ongeluk.
Altijd schade vrij gereden, maar hoe langer dat duurt, hoe groter de kans wordt dat dit veranderd.

Voor nu zou de 300l /rally een optie zijn, naar ben bang dat ik het vermogen ga missen.
De 690 is me weer te lomp, en ben ook niet de doelgroep voor kom.

Mijn Yamaha MT-09 SP staat te koop en gaat ook daadwerkelijk weg. Verandering van werk is de reden, wil een leuke speel machine, die ik zo even tussendoor kan lakken en ook voor korte ritjes woon werk gebruikt gaat worden. Dat doe ik niet met de 09 of een cbr1000rr.
 
Ik zoek iets in de trend van de 450 wbt vermogen en gewicht.
Ben Honda man in hart en nieren...

Vandaar ook de intresse... probleem ik wil wel legaal.
Een CRf legaal op 25pk is niet leuk , de machine heeft echt de Amerikaanse specs van 45pk nodig.
Het rijwielgedeelte schreeuwt erom.
De orginele CDI wordt gewoon aangepast door Redmoto Italië
De crf300 is dan een alternatief maar is niet voor niets de helft goedkoper.
 
Wat bos en zandpaadjes hier in Drenthe lijkt me leuk, dus een combi van dat, verhard, en B wegen. Incidenteel bv een km of 20 op de snelweg, maar dat is uitzonderlijk, en niet meewegend in de keus welke motor.
 
Wil wel legaal blijven... dat is een vereiste.. en dus de dealbreaker bij de 450..
De Duke 390 adventure, is eventueel nog een kanshebber... maar das offtopic hier..
 
Wil wel legaal blijven... dat is een vereiste.. en dus de dealbreaker bij de 450..
De Duke 390 adventure, is eventueel nog een kanshebber... maar das offtopic hier..
Ik wil niet discussiëren want je moet vooral kopen wat jij wilt. Ik vind de reden om niet voor een CRF te kezen gewoon jammer.
Ik heb de CRF gehaald van een dealer die mij gewoon een Honda ECU (geen redmoto, geen vortex) gegeven heeft met met exact hetzelfde uitzicht als de stock ECU en exact dezelfde connectoren. Als je kijkt onder het zadel dan ziet het er onaangeroerd uit. Nu heeft de motor 38pk en veel koppel. Mooi maar nog steeds geen 60pk zoals sommige getunede KTM's... Dus de 'extra power' gaat niet in het oog springen. De realiteit is dat wanneer je een Honda full power ECU steekt dat je nooit geen problemen zal hebben. Deze mod is minder ingrijpend verzekeringstechnisch dan een andere uitlaat steken...

Dit is de doos van mijn full power ECU.

1611036752157.png


Dit is de originele ECU. De full power versie ziet het exact hetzelfde uit.
1611036801687.png
 
Ter info heb ik ook even de originele EU inlaat gefotografeerd. Nu zit er een optisch identiek stuk in de motor die ik heb ontvangen met de ECU die de dealer monteerde maar dan zonder restrictie... Je kunt zien hoe veel de EU versie 'geknepen' is... Verkracht zelfs. De motor ademt door een rietje.
1611041260800.png

1611041270952.png
 
Gisteren voor het eerst single track gereden met de CRF. Er was ook een KTM EXC 400 enduro uit 2004 bij. Ik had de originele banden en die werken totaal niet in de diepe modder. Dit was ook mijn eerste echte off road ervaring (5 keer op mijn bakkes gegaan) dus ik kan niet echt 'road tester' niveau commentaar geven. Het was wel ongelofelijk leuk. Meer plezier gehad in dat ritje dan in de laatste 2 jaar on road rijden...

Ik merk wel enkele dingen
  • Het stuur staat een beetje laag om comfortabel rechtop te staan op de motor. Misschien is dit lage stuur een straat compromis. 2 cm hoger zou al helpen denk ik?
  • De gasrespons bij lage snelheden is heel rukkerig en agressief in vergelijking met de KTM... Zelfs mijn USA spec ECU voldoet nog aan enkele emissie eisen en sluit de benzine compleet af bij gas dicht. Ik denk dat dit aan de mileu eisen ligt. De KTM (van 2004 dus amper emissie spul) was boter zacht.
  • De standaard banden (IRC) blijken ruk op de weg en offroad. Die gaan er snel af.
  • Die motor is een BEEST qua trekkracht. Een paar stukken stond ik per ongeluk nog in tweede versnelling bij bepaalde technische stukken met hele diepe modder terwijl ik eigenlijk eerst had moeten hebben... Heel lage toeren maar het ding trekt door als een tractor. Echt niet normaal. Honda mag dan wel een beetje een fluffy imago hebben maar ik verzeker jullie deze motor offroad echt wel sleurt. Agressief in vergelijking met de KTM die mee was. Er is ook power hoger in toeren maar het is vooral de kelderkracht die indruk maakt off road
  • Ik heb 50 km autosnelweg gereden naar de trail en dan terug. Dat is heel goed te doen. Gewoon 110 rijden. 120 zal ook perfect kunnen nadat de motor volledig ingereden. Je komt geen power te kort op de weg om heel vlot mee te komen. Dat de KTM beter was off road is geen verwijt voor de Honda want dat was een echte enduro... Met die KTM had ik geen 100 km autosnelweg kunnen rijden
Kijk... We leven in een tijd waar in het heel moeilijk is om een eenvoudige 1 cilinder te maken die aan de emissie eisen voldoet en die toch even boterzacht is als de oudere motoren... Honda is een beetje slachtoffer geworden hiervan want de gasrespons is echt niet goed voor lage snelheid. Ik ga wel de yoshi er af halen wegens te luid en ik hoop dat de gasaanname beter gaat zijn bij het terug plaatsen van de originele uitlaat.

Het ziet er naar uit dat de CRF de 'unicorn' kan zijn... maar dan enkel met een paar modificaties.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Ik zou durven zeggen: zowat iedere post 2010 450+ enduro is krachtig en betrouwbaar genoeg en heeft een breed genoeg gespreide versnellingsbak voor die combinatie. Alleen zijn die niet allemaal zo helemaal ontworpen om écht conform de wetgeving te zijn.
 
Staat in de prijslijst bij Honda voor 12599, Mulders motoren (officieel Honda dealer) verkoopt ‘m voor 9999 inclusief Redmoto cdi-unit
waardoor de CRF op 45pk gezet wordt ipv de standaard 25pk. Hij heeft er een behoorlijk aantal gehad maar is nu met de laatste stuks bezig.
Ben ook opzoek naar een 450l maar helaas niet meer leverbaar bij Mulders motoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan