Honda CRF 450 L?

Kort ritje vanmiddag gedaan, motorblok komt merkbaar los, vermogen is echt imponerend.


26CBAEA1-E981-443E-98B8-8A7F2B047F30.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Zwaar offroaden zit er even niet in door gezondheidproblemen. Maar ik bevestig dat deze motor op straat in het snelheidsbereik tussen 0-110 km/u sneller is dan je zou verwachten. Verassend leuk straatmotortje om mee kleine wegen te rijden. Door het lichte gewicht worden de banden niet zo veel belast dus je zou ervan schrikken hoe veel grip de dunne 50/50 bandjes kunnen geven. Lichter maakt alles beter.
 
Lichter maakt alles beter.
Klopt, 125kg , dat maakt de boel handelbaar en snel. Wat er nog valt te winnen op gewichtsgebied is de uitlaat. Vervangingsexemplaren waar geen katalysator in zit zijn een stuk lichter.
 
Helaas de Yoshi er moeten af halen wegens veel te luid... Nu terug op stock. Bezin eer je begint. Als je toch offroad wilt rijden dan wil je echt geen luide uitlaat. Loud pipes close trails...
Ik begreep van mijn handelaar dat een Termignoni wel meevalt, deze wordt namelijk speciaal gemaakt voor de Redmoto crf450 XR enduro die ook gekeurd de weg op moet ........
 
Volgens mij is er een grote markt voor mooie, lichte maar STILLE uitlaten. Ik zou graag een lichte performance uitlaat lijn zien met baffles (destructieve interferentie) zonder kat met een mooie afwerking.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Bedankt voor alle goeie info hier.

Ik overwoog de 450L maar de beschikbaarheid is nu helaas erg beperkt. Ik zie hier een paar keer de vergelijking gemaakt worden met de ktm 690, en dat die logger is.
Waarom wordt hij niet vergeleken met de EXC 450 F / 500 F? Is dat niet een mooi (en meer vergelijkbaar) alternatief? Behalve dat de prijs weer ietsje hoger ligt?
Heeft die ook last van EU normen? Ik zie dat KTM op hun website/brochures ook geen kW/PK getallen geeft.
 
Een exc is een lichtere motor die enkel op off Road gericht is. De geometrie van de CRF is een compromis zodat de motor ook vrij normaal rijd op straat. Desondanks is de CRF wel nog capabel om een mx track te doen, zij het iets trager. De CRF heeft ook een 6 bak met aangepaste verhoudingen voor op straat, goede verlichting en een heel sterk sub frame. Dus de 690 enduro is de ware concurrent van de CRF. Ook een goede machine, leuker bij hogere snelheden op straat. Maar de CRF is lichter en leuker off Road.

Een lichte één cilinder emissie compliant make is erg moeilijk. Dus de lichte CRF loopt nogal arm en heeft nogal een rukkerige glasrespons omdat de benzine volledig afgesloten word bij gas dicht. Enkel een vortex ecu lost dat probleem op. De CRF is ook gehomologeerd voor straat gebruik. Een exc-f in principe niet. (Sorry voor slechte tekst. Getypt op smartphone)
 
Thanks Xorbit! Was prima te lezen hoor ;) Weet je zeker dat de EXC-F niet de weg op mag? Waarom wordt ie dan geleverd met spiegels en richtingaanwijzers :?
 
De wrf is niet meer straatlegaal. De excf is gewoon legaal, euro 4 conform. Zover ik weet moet je'm sinds injectie zelfs niet meer ontgrenzen zoals in het carburatortijdperk.
In tegenstelling tot de crf450l...
 
Laatst bewerkt:
Een exc is een lichtere motor die enkel op off Road gericht is. De geometrie van de CRF is een compromis zodat de motor ook vrij normaal rijd op straat. Desondanks is de CRF wel nog capabel om een mx track te doen, zij het iets trager. De CRF heeft ook een 6 bak met aangepaste verhoudingen voor op straat, goede verlichting en een heel sterk sub frame. Dus de 690 enduro is de ware concurrent van de CRF. Ook een goede machine, leuker bij hogere snelheden op straat. Maar de CRF is lichter en leuker off Road.

Een lichte één cilinder emissie compliant make is erg moeilijk. Dus de lichte CRF loopt nogal arm en heeft nogal een rukkerige glasrespons omdat de benzine volledig afgesloten word bij gas dicht. Enkel een vortex ecu lost dat probleem op. De CRF is ook gehomologeerd voor straat gebruik. Een exc-f in principe niet. (Sorry voor slechte tekst. Getypt op smartphone)

Mijn EXCF uit 2009 heeft ook een 6 bak met andere verhoudingen dan de crosser, komt met verlichting, knippers en de hele rommel die nodig waren bij de type goedkeuring voor gebruik op de weg. Dus je informatie klopt niet (helemaal)....

En voor dat beetje meer dat een EXCF kost zou ik toch liever die hebben dan een CRF450L, dat is weer een motor die net nergens echt in uitblinkt omdat ze alles willen kunnen. Een EXCF is gemaakt voor offroad, kan prima crossen en je houdt het er ook nog wel op de weg mee uit. Als je meer asfalt wilt rijden zou ik niet eens naar een enduro(achtige) machine kijken. En als je rustig rijdt zijn de oliewissels vergelijkbaar...
 
Wist niet dat die KTM's Zo straat waardig waren... Wel dan blijft voor de CRF enkel het stevige subframe als voordeel over... en misschien de iets minder gestreste motor. Als je een KTM exc mooier vind dan moet je vooral die motor kopen. Voorlopig ben ik blij met het dual sport karakter van de Honda en ik rij er graag mee rond. Ook op straat.

Een vraagje: hoe vaart de eind overbrenging van de KTM bij straatrijden? Is er een achternaaf met schokdemper of een ander demping systeem?
 
Zoals Hubertje zegt zijn er inderdaad je noppen op de band die vervormen om de eerste klap op te vangen. Maar er zijn ook naven met dempers te koop, die zal je dan zelf in moeten laten spaken of een nieuw wiel mee laten maken. KTM's zijn racemachines, die zijn niet aangepast voor een lange levensduur op de weg. Al zal je goed je best moeten doen om de boel kapot te krijgen door op de weg te rijden, een vloeiende rijstijl scheelt al een hoop.
 
Een husaberg 570 bijvoorbeeld staat wel bekend om in sm trim zonder dempers de spline van de uitgaande as op te vreten.
 
Als je meer asfalt wilt rijden zou ik niet eens naar een enduro(achtige) machine kijken
;) ik zou dan eerder voor een Nuda gaan als je toch het koppel wilt.

Maar dat verhaal van de husa wist ik niet. Op zich ook niet verwonderlijk, maar we zijn dan een 450 met een 570 aan het vergelijken... en we missen de eerder aangehaalde noppen die feitelijk als een tranmissiedemper werken.
 
Ik heb zondag nog eentje mogen testen. Dat is dan ook een Heel. Bruut. Ding. Blok is net een voorhamer, voelt alsof er dynamiet in de tank zit ipv benzine.
 
Zoals Hubertje zegt zijn er inderdaad je noppen op de band die vervormen om de eerste klap op te vangen. Maar er zijn ook naven met dempers te koop, die zal je dan zelf in moeten laten spaken of een nieuw wiel mee laten maken. KTM's zijn racemachines, die zijn niet aangepast voor een lange levensduur op de weg. Al zal je goed je best moeten doen om de boel kapot te krijgen door op de weg te rijden, een vloeiende rijstijl scheelt al een hoop.
Dat is voor mij de bestaansreden van de CRF. Geen race machine maar een lichte adv fiets. Heeft enkel ander zadel nodig en misschien een brandstoftank en je hebt een lichte adv fiets met een hele goede vering. Understressed motor. Sterk subframe. Een KTM EXC is een prachtige fiets maar er is iets meer werk aan om te adventurizen. Een nieuw Zeelander heeft wel een 500 exc aangepast dacht ik voor een wereld reis. Dus het kan wel, al zijn er veel meer aanpassingen bij komen kijken.
 
Je past je motor zo veel aan als je zelf wil.
Ik ken 3 mannen die elk een €1500 tweedehands xr600 kochten en de week erna vertrokken naar Zuid Afrika.

Dat is ook avontuur.
 
Ben wel benieuwd waarom die 450 niet meer nieuw aangeboden wordt in NL? Die 250 doet het volgens mij, in bepaald segment dan, wel goed.
 
Ben wel benieuwd waarom die 450 niet meer nieuw aangeboden wordt in NL? Die 250 doet het volgens mij, in bepaald segment dan, wel goed.
Puur emissie gerelateerd. De 250/300 is afgeleid van een straat motor. De 450 is afgeleid van een niet gehomologeerde crosser. 450L is slechts euro 4.
 
Gezondheid nog niet op peil. Wel een cadeautje gemaakt voor de crf. Nog mensen die een motor bruggetje hebben geïmproviseerd?
 

Bijlagen

  • IMG_20210403_131836.jpg
    IMG_20210403_131836.jpg
    267,5 KB · Weergaven: 21
Terug
Bovenaan Onderaan