Honda CX500 '82 Caferacer/Bobber ombouw

Ja gebruik de originele achterbrug inderdaad, heb deze versterkt door er een extra plaat van 7mm op te lassen, op internet worden er complete setjes aangeboden dus lijkt me dat het moet werken

Ja die versteviging van de strip had ik gezien. Maar dat punt lijkt mij ook niet zo'n probleem. Meer de lengte van de achterbrug die nu niet meer bij de achteras wordt ondersteunt door de twinshock. Je achterbrug is nu een lange arm geworden, en daar loopt je cardan-as door, dus zou ik me afvragen of dat heel zou blijven.
Bij @pindakaas hebben ze dat mooi opgelost door er een nette slanke versteviging op te lassen. Tja en dat anderen setjes aanbieden waar dat geen probleem lijkt geeft jou geen garantie natuurlijk. Je verandert iets, en dat had Honda nooit zo berekent.... Dat is mijn punt. Nu kun je alles na rekenen maar daar moet je maar zin in hebben.O-);) Verder ben je lekker bezig en heb je een mooie ruimte tot je beschikking om te knutselen.:t

Die veer van een ST (2?) is eigenlijk bedoeld om te werken met een link systeem wat waarschijnlijk progressief is en een veel zwaardere motor. Dus het zal wel veren maar zou eigenlijk compleet aangepast moeten worden. En dan nog de veerweg? Wat voor veerweg maakt je achteras? +/- 120mm en hoeveel chroom van de demperstang gebruik je dan? Dat is wel handig om te weten. Zeker als je straks ook een klein beetje fatsoenlijk wil rijden.
De veer zelf is lineair trouwens, de ruimte tussen iedere winding is gelijk. Bij een progressieve veer is de ruimte tussen de windingen niet gelijk.
1385562


Kun je bij deze goed zien. Ktm 525 gebruikt ook zo'n systeem zoals jij aan het bouwen bent. Zo'n WP PDS zou in jouw geval een beter startpunt zijn. En genoeg verschillende veren voor te krijgen en kosten meestal rond de 100,- 2e hands.
 
TS: lekker creatief bezig!

Thanks! :}


Ja die versteviging van de strip had ik gezien. Maar dat punt lijkt mij ook niet zo'n probleem. Meer de lengte van de achterbrug die nu niet meer bij de achteras wordt ondersteunt door de twinshock. Je achterbrug is nu een lange arm geworden, en daar loopt je cardan-as door, dus zou ik me afvragen of dat heel zou blijven.
Bij @pindakaas hebben ze dat mooi opgelost door er een nette slanke versteviging op te lassen. Tja en dat anderen setjes aanbieden waar dat geen probleem lijkt geeft jou geen garantie natuurlijk. Je verandert iets, en dat had Honda nooit zo berekent.... Dat is mijn punt. Nu kun je alles na rekenen maar daar moet je maar zin in hebben.O-);) Verder ben je lekker bezig en heb je een mooie ruimte tot je beschikking om te knutselen.:t

Die veer van een ST (2?) is eigenlijk bedoeld om te werken met een link systeem wat waarschijnlijk progressief is en een veel zwaardere motor. Dus het zal wel veren maar zou eigenlijk compleet aangepast moeten worden. En dan nog de veerweg? Wat voor veerweg maakt je achteras? +/- 120mm en hoeveel chroom van de demperstang gebruik je dan? Dat is wel handig om te weten. Zeker als je straks ook een klein beetje fatsoenlijk wil rijden.
De veer zelf is lineair trouwens, de ruimte tussen iedere winding is gelijk. Bij een progressieve veer is de ruimte tussen de windingen niet gelijk.
Bekijk bijlage 1385562

Kun je bij deze goed zien. Ktm 525 gebruikt ook zo'n systeem zoals jij aan het bouwen bent. Zo'n WP PDS zou in jouw geval een beter startpunt zijn. En genoeg verschillende veren voor te krijgen en kosten meestal rond de 100,- 2e hands.

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

ik snap het punt inderdaad, maar dan begrijp ik niet dat er complete sets worden verkocht om hem om te bouwen naar mono, en. misschien dat ik de achterbrug inderdaad moet verstevigen, even over na denken hoe ik dat zou aanpakken, en bovenal wat er ook nog een beetje knap uitziet.

hier een foto van de veer die er n u onder geplaatst zit.
1385777


bedankt voor de interesse :t
 
Gister weer wat kunnen doen aan de CX,

Heb de stuur-controls geplaatst (nog niet definitief meer om te passen en meten)
rem- en koppeling setjes
throttle
handvatten en spiegels gemonteerd.

1386051


1386052


Ook heb ik het beugeltje van het achterlicht aangepast, zat niet naar mn zin:

zo zat deze
1386054


En nu zo *O* (beter! al zeg ik het zelf)
1386055


Ook heb ik een Mount gemaakt voor mijn tank en hem een klein beetje gelift, na passen en meten en een keertje opnieuw maken
(omdat ik niet echt blij werd van de hoogte) is dit het resultaat:
1386056


1386057


Al met al een redelijk productieve avond geweest!

Nog een paar kleine dingen doen aan het frame en dan kan alles naar de poedercoater*O*
en gaat het weer op een motor lijken *D

:W
 
Gisteren even bij het motorblokje gaan kijken hoe het daar voorderde;
Het blokje van binnen zag er allemaal redelijk uit geen rare dingen tegen gekomen, alle deksels zijn nu gereinigd en ook zijn de kleppen en seals allemaal aangepakt. Vanaf nu is het eigenlijk gewoon opbouwen en alle pakkingen en keerringen gelijk vervangen nu die dan tot open ligt.

Ter impressie:
1387186


1387187


1387188


1387189


Van de week hoop ik aan mijn voorvork te beginnen zodat ik mijn voorpoten mee kan brengen naar de poedercoater *O*

Laatste dingetjes aan het frame doen en dan kan het grote opbouwen beginnen, hoop dat het blokje binnen 1 Max 2 weken weer terug is en dan die ook een klein likje verf geven.

:W
 
Van de week weer een aantal dingetjes kunnen doen aan de motor *O*

Voorvork uit elkaar gehaald zodat de voorpoten ook gepoedercoat kunnen worden, en gelijk alles schoongemaakt en na gekeken.
Onderste kroonplaat met stem:
1389264


Kentekenplaathouder gemaakt voor aan de zijkant:
1389265


1389266


En toen alles gaan demonteren en klaar maken voor de coating, alles na gelopen en afgeplakt wat er afgeplakt moet worden:

1389267


Velgen staan niet op de foto, maar deze ook klaar gemaakt en afgeplakt en de banden er af laten draaien.

Alles ligt nu bij de coater, hoop het binnen twee weken weer strak en stralend weer terug te hebben *O*

Ook is er niet stil gezeten bij het motorblokje alle pakkingen en keerringen zijn vervangen die vervangen moesten worden en alles na gekeken en onderhouden:

1389268


1389269


1389270


Zodra het blokje klaar is en alles dicht is ga ik deze soda-blasten en spuiten, daar hoop ik van de week mee te beginnen *D

:W
 
Van de week weer wat kunnen doen aan de motor.

Ik ben begonnen met het stralen van de tank:
1390902


Komt er aardig netjes onder vandaan
1390903


Ook is mijn motorblok klaar, en heb deze opgehaald! *O*
Daar hoop ik van de week aan te gaan beginnen met stralen en weer optisch netjes te maken!

:W
 
Gister weer wat kunnen doen aan het motorblok, deze heb ik klaar gemaakt om van de week te gaan stralen en spuiten.

Alle gaten, inlaten etc afgeplakt, en ook de carburateurs en radiator voorbereid voor een nieuwe laag verf:

1391400


1391401


:W
 
Ha je topic weer tegen gekomen, lees het graag.

Vind je een heel blok stralen geen risico tenzij je ijsstraalt bv? Meen dat de cx ook ergens een detailtje heeft die je heel goed moet afsluiten voor je straalt maar meer weet ik er niet van, klok en klepel...
 
Ha je topic weer tegen gekomen, lees het graag.

Vind je een heel blok stralen geen risico tenzij je ijsstraalt bv? Meen dat de cx ook ergens een detailtje heeft die je heel goed moet afsluiten voor je straalt maar meer weet ik er niet van, klok en klepel...

:t

Ik ga het blok soda stralen is minder agressief als bijvoorbeeld zand of parel en het is oplosbaar in vloeistof, dus mocht het onverhoopt toch in het blok komen zal het niet schadelijk zijn, is natuulijk niet de bedoeling dat je het blok vol spuit daarom ook alles netjes afgeplakt.
 
Van de week weer wat kunnen doen aan de motor!*O*

(bijna) Al mijn spulletjes terug gekregen van de poedercoater, and it looks soooo shiny!!*O**O*

1393771


Begonnen met opbouwen:
1393772


1395781




Gister het motorblok gestraald met soda en daarna gespoten:
1393775


1393776


In de primer:
1393777


Daarna drie laagjes zwarte lak en 3 lagen blanke lak!:
1393779


1393780


Hoop dat ik van de week mijn velgen ook terug heb, zodat ik weer een rollend frame heb en alles weer een beetje kan gaan terug bouwen.*D

:W
 
Laatst bewerkt:
Van de week weer wat kunnen doen aan de CX!

Ik heb de de velgen terug gekregen van de coater! Nieuwe lagers en keerringen er ingezet, en nog een paar onderdelen gespoten lees; Radiateur thermostaathuis, cardanklok, startmotor, inlaatspruitstukken en de remmerij *D

1395774


Toen het blok compleet gemaakt op de carburateurs na, deze moet ik nog spuiten:
1395775


1395776


Daarna het grote moment! Het blok weer in het frame hangen *O*
1395777


1395778


1395780


Al met al zeer tevreden met hoe alles op zn plek valt.
Nu kan ik ook de accubak afgaan maken en monteren, en dan de kabelboom weer op zn plek gaan leggen.
Gisteren ook nieuwe remleidingen gekocht en zal deze monteren wanneer ik weer aan de motor werk *D

:W
 
Gaaf man! Mooie kleurstelling en lijnen.

Zie volgens mij een rempomp van Ali? gooi die aub weg. Zometeen als je remolie ingooit begint het slangetje meteen te zweten. En het borgringetje in de pomp en bij de aansluting van de slang is ook levensgevaarlijk.

Ik ben groot gebruiker van Ali spullen en maak de meeste commentaren van betweters graag met de grond gelijk, maar die rempomp is echt verschrikkelijk gevaarlijk.
 
Zie volgens mij een rempomp van Ali? gooi die aub weg. Zometeen als je remolie ingooit begint het slangetje meteen te zweten. En het borgringetje in de pomp en bij de aansluting van de slang is ook levensgevaarlijk.

Ik ben groot gebruiker van Ali spullen en maak de meeste commentaren van betweters graag met de grond gelijk, maar die rempomp is echt verschrikkelijk gevaarlijk.
Helemaal mee eens, heb dezelfde ervaringen.
 
Gaaf man! Mooie kleurstelling en lijnen.

Zie volgens mij een rempomp van Ali? gooi die aub weg. Zometeen als je remolie ingooit begint het slangetje meteen te zweten. En het borgringetje in de pomp en bij de aansluting van de slang is ook levensgevaarlijk.

Ik ben groot gebruiker van Ali spullen en maak de meeste commentaren van betweters graag met de grond gelijk, maar die rempomp is echt verschrikkelijk gevaarlijk.
Oké goed om te weten dan maar even kijken voor wat anders idd, nog tips?
 
Helemaal mee eens, heb dezelfde ervaringen.
Zou dit wat zijn ter vervanging?

 
Of misschien zo iets?

 
Die eerste lijkt wel oke, alleen dat is een 14mm pomp, en die tweede een 17mm. Eerst bepalen welke je nodig hebt. Hoeveel is het origineel?

De tweede is ook gewoon een china pomp. Dat hoeft niet verkeerd te zijn. Maar voor de voorrem heb ik uiteindelijk voor een Nissin gekozen. Puur omdat ik daar echt geen risico mee wilde lopen.

Op marktplaats kan je vast en zeker een tweede hands pompje scoren voor een fatsoenlijke prijs.
 
Die eerste lijkt wel oke, alleen dat is een 14mm pomp, en die tweede een 17mm. Eerst bepalen welke je nodig hebt. Hoeveel is het origineel?

De tweede is ook gewoon een china pomp. Dat hoeft niet verkeerd te zijn. Maar voor de voorrem heb ik uiteindelijk voor een Nissin gekozen. Puur omdat ik daar echt geen risico mee wilde lopen.

Op marktplaats kan je vast en zeker een tweede hands pompje scoren voor een fatsoenlijke prijs.
Ik las in de feedback van de “tweede” dat mensen tevreden waren over het resultaat qua remmen en looks en 17mm is goed voor twee remschijven las ik op de site
 
beeeeeetje jammer dat er geen spaakwielen in komen... kan makkelijk met die comstar wielen....


en ben niet jaloers.... maar heb jij nou zo'n ruime garage.....

😝 😝 😝 😝 😝 😝
 
beeeeeetje jammer dat er geen spaakwielen in komen... kan makkelijk met die comstar wielen....


en ben niet jaloers.... maar heb jij nou zo'n ruime garage.....

😝 😝 😝 😝 😝 😝
Ja en upside down vork... maar je moet ergens een keer een grens trekken 😋

Enneee ja hele grote garage denk dat er best een paar vrachtwagens in passen 😉
 
Ff kijken wat je er nu voor pomp op hebt en als dat bevalt die diameter aanhouden ;)

Heb bij 1 van mij de 14 mm pomp vervangen door een 16 mm exemplaar, heel ander gevoel in de hendel. Gaat ook om simpele klauwen met aan elke kant 1 zuiger. Maar die rempompen worden ookk gebruikt bij klauwen met aan elke kant 2 zuigers :)
 
Ff kijken wat je er nu voor pomp op hebt en als dat bevalt die diameter aanhouden ;)

Heb bij 1 van mij de 14 mm pomp vervangen door een 16 mm exemplaar, heel ander gevoel in de hendel. Gaat ook om simpele klauwen met aan elke kant 1 zuiger. Maar die rempompen worden ookk gebruikt bij klauwen met aan elke kant 2 zuigers :)
Oke bedankt voor de tips! ik ga even op onderzoek uit :)
 
Afgelopen tijd weer wat kunnen doen aan de CX

De accubak afgemaakt en bekabeling alvast een beetje in de goede richting gelegd:

1401122


1401123


Ook heb ik een nieuwe rem en koppelinset en staalomvlochten remleidingen gemonteerd en de stuur controls vast gezet:

1401125


Ook heb ik de carburateurs, accubak en tank kunnen stralen en spuiten plus de logos die op de tank en het blok gemonteerd zitten:

1401127
1401128


1401129
1401130


Nadat alles droog was de carburateurs gemonteerd plus nieuwe powerfilters *O*
gaskabels aangesloten op nieuwe trottle en weer een een hoogte puntje de tank op zn plek*O*

1401131


1401132


1401133


Al met al zeer tevreden met hoe het allemaal op z'n plek valt *O**O*

Volgende project de bekabeling :Z niet mijn favoriete bezigheid... maar ben van plan alles langer te maken zodat ik de bekabeling netjes onder de tank kan verbergen.

1401134


Dus daar van de week mee aan de gang en uitlaat systeem maken, en ook zit ik nog te wachten op een benzinekraan als deze er is kan de motor worden afgevuld met alle vloeistoffen en voor de eerste keer weer opgestart worden *O**O**O*

Bedankt voor het lezen:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan