Honda CX500 '82 Caferacer/Bobber ombouw

Heel benieuwd naar de afstelling en welke sproeiers je moet gaan met die filters. Ik heb ze er ook op zitten, maar ben er nog niet aan toe gekomen in verband met verbouwing thuis.
 
Heel benieuwd naar de afstelling en welke sproeiers je moet gaan met die filters. Ik heb ze er ook op zitten, maar ben er nog niet aan toe gekomen in verband met verbouwing thuis.


Ik ook, blijft voor mij ook een beetje een gok.
Maar heb ook wel eens begrepen dat met standaard sproeiers je een heel eind komt omdat er ook een “open” pijp op komt.. wat het weer een beetje opvangt .. maar kan hier naast zitten, we zullen het zien *D

Eerst de bekabeling van de week een heel eind gekomen met de nieuwe controls die kloppen nu allemaal en start motor draait ook, nu alleen de kabels verlengen zodat ik deze netjes kan weg werken.

Zodra dat goed zit afvullen met vloeistoffen lees; koelvloeistof en benzine. En dan kunnen we eens kijken of die weer wil lopen zodat ik hem kan gaan afstellen. 😊
 
Als je open luchtfilters én open uitlaten gebruikt moet je je sproeiers juist extra groot nemen, reken op zo’n 10% groter dan standaard.
 
ik heb er al een paar afgesteld die nu prima lopen...
120 main 86 slow 4 shims van 0.5mm onder de originele gasnaald. Loopt als een tiet dan! open filters en uitlaten
 
ik heb bij wurth een zakje van 100 ringetjes besteld die net om de gasnaald passen en in de gasschuif.
Geen idee waar je dat particulier kan krijgen...
gewoon even je gasnaald meten en dan met de maten aan de gang gaan ;)
 
ik heb er al een paar afgesteld die nu prima lopen...
120 main 86 slow 4 shims van 0.5mm onder de originele gasnaald. Loopt als een tiet dan! open filters en uitlaten

Hmm klinkt lastig, hoe weet ik waar ik goed aan doe?
 
ik heb er al een paar afgesteld die nu prima lopen...
120 main 86 slow 4 shims van 0.5mm onder de originele gasnaald. Loopt als een tiet dan! open filters en uitlaten

Trouwens, 4 shims van 0.5 mm.. Betekent dit een totaal van 2mm per gasnaald? Of 4 shims totaal dus 1mm per naald?
 
2mm per gasnaald omhoog inderdaad.
Enkel sproeiers alleen kom je er niet, loopt ie te arm in het middengebied.


en wat klinkt er lastig aan? Is helemaal niet moeilijk/veel werk.
Behalve de eerste keer dan als je alles moet uitzoeken en 20x opnieuwe open doen en veranderen tot het goed is, maar nu weet je alles dus is het gewoon wisselen van onderdelen..
 
Update:

Alle bekabeling in orde gemaakt, lees de nieuwe controls passend maken op de bestaande kabelboom, alle componenten die in de accubak zitten verlengd zodat deze mee gevlochten konden worden in de kabelboom en netjes onder de tank weg kan worden gewerkt.

1408122
1408124


1408126
1408127


Nadat alles op zn plek lag alles getest, en doet het wat het moet doen *O*

1408128


1408129


Ook mijn uitlaat systeem gemaakt:

1408132
1408133


Met de demper *O*

1408138


Vergeet alleen de foto van de ander kant te maken, maar gaat om het idee :+

Toen alle vloeistoffen afgevuld en remmen ontlucht.....


En toen weer voor de eerste keer gestart!! *O**O*

Nog niet helemaal te Vreden, waarschijnlijk een klepje wat nog niet lekker mee loopt, maar als het goed is word dat woensdag verholpen.
Ook lekte hij een klein beetje koelvloeistof kwam ergens in de buurt van de waterpomp vandaan, hoop dat een kwestie is van de deksel iets meer na trekken :/

Dus eigenlijk kan nu het afstellen beginnen, knipperlichtjes nog monteren en een deksel maken voor de accubak, ook zit ik nog te wachten op de uitlaatwrap.

Maar het einde is in zicht *O**O**D

Bedankt voort het lezen :)
 
Hallo Mf'ers

Alweer een lange tijd gelden dat ik wat gepost heb, lang verhaal een klein beetje kort, de tik in het blok was dus geen klepje wat niet lekker mee liep maar een kapot drijfstanglager B| wat inhield dat het blok klaar was of volledig uit elkaar met alle gevolgen van dien...

dus ik opzoek naar een donor fiets, eentje gevonden waarvan ik dacht dat ik het blok 1 op 1 over kon zetten, een Honda gl500.
Deze aangeschaft en een paar kilometers op gereden om te voelen wat het blok doet.
IMG_9867.jpg

Toen ik besloot de ombouw te gaan doen kwam ik er achter dat het blok dus niet direct 1 op 1 over te zetten is, ik de fiets dus weer op marktplaats gezet maar geen animo voor, toch maar begonnen met het ombouwen wat inhoud:

achterdeksel overzetten deze had een ander ophang punt dan die van de cx plus de bijbehorende elektra gl is transistor ontsteking en cx is dus cdi ontsteking
IMG_0078.jpeg
IMG_0082.jpeg

IMG_0091.jpeg


dat overgezet en toen het blok weer netjes gemaakt, lees stralen en spuiten.
IMG_0110.jpeg


En toen alles weer terug gebouwd in het frame, toen kwam het volgende start knop: Geen Vonk! |(alles na gelopen, nog steeds geen vonk.
Toen begon de zoek toch en ben ik alles door gaan meten, en via een omweg en een hoop zoeken op internet kwam ik er achter dat ik dus foute waardes had in mijn Stator of was het toch mijn cdi de de geest heeft gegeven, afgaande op de foute waardes die de Stator aangaf besloten deze te vervangen door een nieuwe.


Dus weer het zelfde verhaal, blok onder het frame vandaan en weer open nieuwe Stator gemonteerd en aangesloten op de kabelboom.
IMG_0175.jpeg
IMG_0179.jpeg

blok weer dicht en onder het frame gehangen... moment supreme..... 'start knop' ... geen vonk KAK! alles weer door gemeten waardes van de Stator waren top! alleen kreeg wel twee foute waardes van mijn 'pick-up coils' :/ dus na bijna 30 jaar begint alle elektra het te begeven... weer de poeplap trekken, nu voor een vervangende cdi, de werkt niet vanaf de coils maar direct vanaf de accu dus deze aangeschaft.

Vervangende CDI unit gemonteerd, hiervoor hoefde gelukkig niet weer het blok onder de motor vandaan :+
En toen 'Start-knop' .... VONK!!*O*

Dus alles weer netjes in elkaar gezet de cdi unit een mooi plekje gegeven en alle kabels weer bij elkaar gebonden en weg gewerkt.
Tank er op vloeistoffen opgetopt en starten, Hij starte moest een beetje wennen maar werd al wat beter qua stationair dus eerste rondje testen.

Toen begonnen met het afstellen lucht benzine mengsel is aardig uit verhouding door de open filters en uitlaten dus eerst proberen te regelen met de luchtschroeven werd al beter maar zaten bijna op de Max, filters afgeplakt en toen pakte hij veel beter op dus.. te veel lucht.

Andere sproeiers besteld 120 en 90 (ongeveer 10⁒ groter) kwam van 112 - 78. deze gemonteerd, en klein stukje proefgereden :] het leek bijna een echte motor pakte een stuk beter op en trok ook redelijk door heel zn toeren bereik *O*

wat mij wel opviel is dat mn koelwater niveau zakte :? maar zag geen natigheid onder de motor... ik hoopte op een luchtbelbel on het systeem dus een tape-je geplakt om er zeker van te zijn dat het niveau niet verder zakte.

Motor weer naar buiten klein stukje warm gereden ... koelwater lekkage bij mn radiateur... Yes! dus geen interne lekkage!

Dus nu even kijken of ik ergens in de buurt van Rotterdam mn radiateur kan laten solderen/lassen en afpersen.

en dan kan ik verder met afstellen en wie weet is die nu wel klaar voor de volgende zomer :+

Bedankt voor het lezen (en sorry voor het lange verhaal)

:W
 
Laatst bewerkt:
Wouw, kuddo's voor je doorzettingsvermogen. En is leuk om te lezen. Niks te lang. "vroeger" lieten "wij" radiateuren aanpassen bij Radiateuren service Oversluizen in Ridderkerk. Wellicht willen die ook wel wat voor een eenzame motorrijder doen.
Benieuwd hoe het verder gaat met de CX.
 
Wouw, kuddo's voor je doorzettingsvermogen. En is leuk om te lezen. Niks te lang. "vroeger" lieten "wij" radiateuren aanpassen bij Radiateuren service Oversluizen in Ridderkerk. Wellicht willen die ook wel wat voor een eenzame motorrijder doen.
Benieuwd hoe het verder gaat met de CX.


Bedankt voor de reactie! ik ga gelijk even kijken bij radiateurs service oversluizen bedankt voor de tip!

ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat met de cx :+ hoop dat dit nu wel het laatste is, het project is eigenlijk al te groot geworden voor zomaar een ombouw wil er nou wel even plezier van gaan hebben door er lekker mee te rijden ipv sleutelen ;)
 
Wilde jullie deze toch ook niet onthouden CX 500.Bekijk bijlage 1453019


Dan kan ik jullie deze ook niet onthouden... toch wel een beetje trots op het resultaat *D nog niet klaar maar wel mooi (al zeg ik het zelf) moeten nog een paar dingen aan gebeuren optisch maar is nu zo veel tijd in gaan zitten om hem weer rijdend te krijgen dat het er een beetje bij ingeschoten is.

IMG_0395.jpeg
 
Dan kan ik jullie deze ook niet onthouden... toch wel een beetje trots op het resultaat *D nog niet klaar maar wel mooi (al zeg ik het zelf) moeten nog een paar dingen aan gebeuren optisch maar is nu zo veel tijd in gaan zitten om hem weer rijdend te krijgen dat het er een beetje bij ingeschoten is.

Bekijk bijlage 1453034

Top!!

Mijn broer had 2x een CX500 en een CX650... Back in the 80's.....
 
En zo lijkt hij wel een pitbikeBekijk bijlage 1453037

CX is van mijn zoon ben er wel erg bij betrokken geweest om de bike te krijgen zoals die nu is.
haha lijkt inderdaad wel een pitbike tussen de 'grote mensen brommers' en rijd deze cx naar behoren en wat zijn de afstellingen qua sproeiers etc? ben erg benieuwd scheelt mij een hoop puzzelen als ik een beetje in de richting kan zoeken.
 
had mijn brommer ook laten groeien...
anders leek t ook zo'n brommertje..
nadeel nu (voor mij iig) is dat ie erg laag is en de pedalen (te) dicht bij de tank zitten...


maar smoelt stukken beter nu ie wat uitgerekt is en er een andere vv inzit..

op naar t volgende project als deze weg is...
IMG-20191025-WA0000.jpg
 
Hallo MF'ers!

van de week weer wat gedaan aan de cx.
Had de radiateur weg gebracht om deze te laten maken, conclusie moest een heel nieuw binnenwerk in :/
maar ja deze weer terug en gemonteerd op de fiets.. heel klein stukje heen en weer gereden en lijkt perfect, nu het grote wachten tot de cx weer op weg mag staat nu geschorst en dan hopen dat ik er lekker een paar kms op kan zetten.

Ook ben ik van plan nog een paar cosmetische dingen te doen maar dat komt met de tijd wel, eerst wennen en kijken hoe het allemaal uitpakt.

Bedankt voor het lezen *O*:W
 
Update:

Alle bekabeling in orde gemaakt, lees de nieuwe controls passend maken op de bestaande kabelboom, alle componenten die in de accubak zitten verlengd zodat deze mee gevlochten konden worden in de kabelboom en netjes onder de tank weg kan worden gewerkt.

Bekijk bijlage 1408122 Bekijk bijlage 1408124

Bekijk bijlage 1408126 Bekijk bijlage 1408127

Nadat alles op zn plek lag alles getest, en doet het wat het moet doen *O*

Bekijk bijlage 1408128

Bekijk bijlage 1408129

Ook mijn uitlaat systeem gemaakt:

Bekijk bijlage 1408132 Bekijk bijlage 1408133

Met de demper *O*

Bekijk bijlage 1408138

Vergeet alleen de foto van de ander kant te maken, maar gaat om het idee :+

Toen alle vloeistoffen afgevuld en remmen ontlucht.....


En toen weer voor de eerste keer gestart!! *O**O*

Nog niet helemaal te Vreden, waarschijnlijk een klepje wat nog niet lekker mee loopt, maar als het goed is word dat woensdag verholpen.
Ook lekte hij een klein beetje koelvloeistof kwam ergens in de buurt van de waterpomp vandaan, hoop dat een kwestie is van de deksel iets meer na trekken :/

Dus eigenlijk kan nu het afstellen beginnen, knipperlichtjes nog monteren en een deksel maken voor de accubak, ook zit ik nog te wachten op de uitlaatwrap.

Maar het einde is in zicht *O**O**D

Bedankt voort het lezen :)
Ik heb net een start gemaakt om mijn cx om te bouwen.
Wat voor dempers gebruik je en wat voor diameter buis heb je gebruikt.
Ziet er trouwens allemaal gaaf uit, mooi om je ervaringen te lezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan