Honda CX500 komt niet in toeren

zynth

MF'er
27 feb 2007
34
0
Enschede
Mijn honda cx500 houdt ermee op na ongeveer 4500 toeren.
Zowel belast als onbelast, versnelling-onafhankelijk.
Het resultaat is een blawhblawh geluid en wat geplof zo af en toe,
maar hij komt dus niet hoger.

De motor heeft anderhalf jaar stilgestaan, en daarvoor schijnbaar goed gelopen.
De carburateurs heb ik schoongemaakt, en het is nu starten-lopen :)

Ik heb op verschillende plekken al gevonden dat het waarschijnlijk de stator of de cdi unit is, omdat dat een vaak voorkomend probleem is bij de CX. De stator heb ik doorgemeten volgens de handleiding van een website, en die lijkt prima. Ik heb een vervangende CDI unit aangesloten, maar daarmee is het probleem niet weg.

Mijn vraag dus; wat kan er mis zijn?
 
Ja, de carb loopt helemaal soepel.
Eerst deed hij het door carb ook al helemaal niet, dat is ondertussen door het netjes schoonmaken en smeren van de carb weer helemaal goed.
 
De zuiger heb ik natuurlijk ook niet ingesmeerd :P
Het is niet de eerste carburateur die ik onder handen heb genomen.
Het probleem ligt mijns inziens ook niet direct bij de carburateurs, gezien het abrupte gedrag.
Dat is volgens mij niet te verklaren door een gasnaald en stationairsproeier verhaal :S
 
Gezien de 4500toeren-euvel, vrees ik dat je een toch een stator-probleem hebt....
Niet alles goed gelezen.
Bougies vervangen?
Bougiekabels nagezien?
 
Laatst bewerkt:
Als-ie normale bougiekapjes heeft, zou ik die eens vernieuwen; kunnen raar ziek worden, zelden iets zinvol aan meetbaar of zichtbaar.

Sinds de verplichte radio/tv-ontstoring zitten er 2 kwetsbaarheden in aangebracht.
 
Als-ie normale bougiekapjes heeft, zou ik die eens vernieuwen; kunnen raar ziek worden, zelden iets zinvol aan meetbaar of zichtbaar.

Sinds de verplichte radio/tv-ontstoring zitten er 2 kwetsbaarheden in aangebracht.


Ik weet niet wanneer je jarig bent, maar jij krijgt het gouden MF-bougiekapje ;)
 
Je zegt dat je de weerstandswaarden van de pickup spoelen gemeten hebt en dat die in orde waren.

Heb je ook de weerstand naar massa gemeten, die moet oneindig hoog zijn. Er kan namelijk doorslag naar aarde optreden waardoor hij wel weerstand heeft maar geen spanning afgeeft.

Het euvel bij ca. 4500 toeren duidt erop dat de pickup spoelen van de vervroeger niet genoeg spanning afgeven.

Bij de CX die ik heb gehad zaten twee stel spoelen samengewikkeld op de stator, 1 stel voor de normale ontsteking (vanaf stationair) en 1 stel dat voor de vervroeging zorgde.

Het normale stel gaf vanaf stationair toerental een hoge spanning, waarop de CDI de puls voor de vonk gaf. Het tweede stel gaf een heel lage spanning af. Bij het stijgen van het toerental blijft de spanning van het eerste stel nagenoeg constant en gaat de spanning van het tweede stel (vervroeging) stijgen. Deze twee waarden worden bij elkaar opgeteld. Hoe hoger dus de vervroegingsspanning, hoe eerder de ontsteekpuls komt. Bij ca. 4500 t/min moet de vervroeging maximaal zijn.

Dit is het bekende euvel van de witte en de blauwe draad op de stekker.

Dit staat ook uitgelegd in het WPH van Peters.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wanneer je jarig bent, maar jij krijgt het gouden MF-bougiekapje ;)
Tja, maar als ik denk dat die "kleinigheid" over het hoofd wordt gezien, bij mij enigszins bekend voorkomende symptomen, dan kan ik mij niet stilhouden; alleen al de gedachte dat iemand duur en tijdrovend vanalles gaat vervangen wat misschien niet stuk is ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan