Honda CX500E winterproject

Dat ik geen aanhangwagen hoef te huren om de motor van een kenteken voorzien is mooi om te weten. Nu alleen nog “even” veilig rijdend zien te krijgen 🤣🤣🤣
 
Dat ik geen aanhangwagen hoef te huren om de motor van een kenteken voorzien is mooi om te weten. Nu alleen nog “even” veilig rijdend zien te krijgen 🤣🤣🤣
Hahaha ja voordat je veilig de weg op kan ben je inderdaad wel weer wat tijd verder.
Een nieuw frame kan nog altijd uitkomst bieden.
Wat je namelijk ook niet wilt is dat je hem helemaal opbouwt met dit frame, overspuit/poedercoat etc. om er bij de RDW alsnog achter te komen dat er iets niet mee in orde is.
 
Zo de eerste buit is binnen. Voorvork, stuurschakelaars, contactslot (met sleutel), rempomp voor, koppelingshandel en een voorwiel.

Het verzamelen is begonnen om te zorgen dat er straks geprutst kan worden.
 
Even een halfdode accu aan de CX geknoopt. Contactslot met een schroevedraaier omgezet en verrek er branden zelfs lampjes in het dashboard _O-
Zelfs de knipperlichten gaven licht (niet knipperen, maar ja accu zo goed als dood). Het was meer dan verwacht :Y

Neutraal en oliedruklampje gewoon. Nu ik zit te typen vergeten om de motor in versnelling te zetten om te kijken of het groene lampje uitschakelt (iets voor morgen).
 
Laatst bewerkt:
Perfect weer om 'm even aan te rennen Wim! Laat even weten wanneer je een poging doet, dan ga ik met een koel drankje in de schaduw kijken :+
 
Perfect weer om 'm even aan te rennen Wim! Laat even weten wanneer je een poging doet, dan ga ik met een koel drankje in de schaduw kijken

Doe ik niet zonder dat de remmen in orde zijn :N




Maar ja, het is een winterproject dus het starten laat nog wel een tijdje op zich wachten :+
 
Even een halfdode accu aan de CX geknoopt. Contactslot met een schroevedraaier omgezet en verrek er branden zelfs lampjes in het dashboard _O-
Zelfs de knipperlichten gaven licht (niet knipperen, maar ja accu zo goed als dood). Het was meer dan verwacht :Y

Neutraal en oliedruklampje gewoon. Nu ik zit te typen vergeten om de motor in versnelling te zetten om te kijken of het groene lampje uitschakelt (iets voor morgen).

Niet knipperen kan ook nog aan een vastzittend knipper relais liggen.
Maar goed nieuws in ieder geval!
 
Leuk om een project van een cx te volgen en dan ook nog in het westland, dan ben je in de buurt, ik heb er zelf 2 gebouwd (caferacers) die 15 jaar lang niks hebben gedaan in een schuur die waren ongeveer in dezelfde staat, daar gaan wel wat uren en euro's in voor je die weer mooi hebt.

Succes.
 
Ha heb je hier ook een topic. Met foto's. Het zou zomaar kunnen dat er niet veel nodig is om de E aan de praat te krijgen. Misschien de carburateurs schoonmaken. Je kunt eventueel de motor eerst tornen maar ik zou zelf gewoon de olie checken, wast benzine in de carburateurs en een goede accu erop. Het zal niet de eerste CX zijn die na jaren stilstand moeiteloos weer draaien
 
Blok zal wel werken, maar dat is bij deze nog zeker niet rijden. Remmen compleet naar de klote, idem voorvork. En stuurschakelaars zijn gaar...
 
Slapende plaat heb je zo terug hoor.

Kost nog geen €100
Ik breek even in met een vraag over een "slapend" kenteken.
"Slapend" is gesloopt (op papier) maar wel met zaken als kenteken en chassis/motornummer bekend bij de RDW?

En als dat zo is, hoe kom ik er dan achter of het een slapend kenteken is, die dus weer actief te krijgen is, of echt verdwenen?
 
Ik breek even in met een vraag over een "slapend" kenteken.
"Slapend" is gesloopt (op papier) maar wel met zaken als kenteken en chassis/motornummer bekend bij de RDW?

En als dat zo is, hoe kom ik er dan achter of het een slapend kenteken is, die dus weer actief te krijgen is, of echt verdwenen?
Als je een voertuig met slapend kenteken koopt moet je meteen schorsen omdat je het wakker hebt gemaakt.
 
Als je een voertuig met slapend kenteken koopt moet je meteen schorsen omdat je het wakker hebt gemaakt.
Dit is wat de verkoper er over zegt;
" Slapend kenteken houdt in dat kenteken opgeheven is, maar nog bekend is bij RDW. Met mijn aankoopnota ga je de motor schouwen bij RDW, en wordt kenteken weer geactiveerd. "

Ik zou dan dus een "gesloopte" motor kopen zonder kenteken waardoor ik dus niets op mijn naam zet en dus ook niks te schorsen heb.
Maar is het echt zo simpel als de verkoper zegt?
 
Bij CX winterproject is zelfs het oude kenteken onbekend. Enige dat ik weet is dat de motor niet gestolen is en eerlijk van eigenaar is gewisseld. Motor heeft iets van 10 jaar in een lekke schuur gestaan (iets met uit het oog uit het...).
Motor is juridisch gesloopt en kan dus niet overgeschreven worden. Moet met dit brik langs bij het RDW (na het maken van een afspraak, zij controleren de motor aan de hand van het voertuignummer/framenummer, onderzoek naar herkomst. Als er niets bijzonder is wordt er weer een kenteken afgegeven (en moet je betalen voor dat kenteken).

Mijn informatie is dat de motor compleet moet zijn maar niet hoeft te rijden.

Wel is handig om aankoopbewijs te hebben. Al zal een motor met schrootwaarde minder problemen hebben dan iets heel zeldzaams (bij RDW zijn ze ook niet gek).
 
Ik heb ooit wel eens een Landrover gekocht zonder kenteken. Ik heb toen de RDW gebeld om te weten of deze gestolen was. Aan de hand van het chassisnummer kon men mij vertellen dat dat niet het geval was.
Je kunt dus adhv het chassisnummer de RDW raadplegen.
 
Jottum, dat is ondertussen al gedaan. Weet dat dit lijk niet gestolen is.

En nu zou ik niet weten wie het zou willen stelen 😉
 
Zo van twee rempompen één werkende zien te maken. De "body" en de losse onderdelen hebben al een tijdje in de ultrasoon mogen/moeten badderen. Geen foto van (sorry O-) ).
Verder hedenavond de carbs eraf gehaald. Eén van de twee rubber stukken tussen carb en cylinderkop is gescheurd. Deze zijn trouwens knetterhard (zo hard ben ik oude rubbers op een Yamaha gelukkig nog niet tegen gekomen). De ringen die de afdichting tussen cylinderkop en de toevoer van het brandstofmengsel zijn trouwens ook geheel plat (geen veerkracht meer in, dus of er afgedicht wordt is meer dan twijfelachtig).

Carbs gingen trouwens vlot los, alle JIS-kopboutjes hebben verloren van de passende schroevendraaier :+ Morgen wordt het ultrasoonbad weer aan het werk gezet. Zover vanavond te zien was, zijn de carbs niet mishandeld, wel zit er 1 veertje niet helemaal goed (maar hopelijk kan ik met tekening op CMSNL nog achterhalen hoe het hoort te zitten).

De winter is dus vroeg dit jaar, want het werk aan het project is begonnen voordat de winter formeel is begonnen })
 
Even een foto toegevoegd ter bewijs dat reiniging wel nodig is.
 

Bijlagen

  • foto naald uit carb vuil.jpeg
    foto naald uit carb vuil.jpeg
    498,4 KB · Weergaven: 42
Zo even de voortgang beschrijven. Bij het demonteren van de carbs is het niet gelukt om de stationairsproeiers te verwijderen. De vorige eigenaar/prutser/monteur heeft ze vast gedraaid in de categorie vast is eeuwig vast.... :( Kruipolie en hitte (verfafbrander) hebben niet geholpen (nb de schroevedraaier was/is goed passend gevijld om in de koker te komen waarin de sproeier gemonteerd zit). De sproeiers zelf zijn aan de bovenkant open (doorgestoken met de draadje uit en staalborstel, de vraag is dus is dat afdoende ?

Verder worden er van twee rempompen (voorzijde) 1 werkende rempomp gemaakt. De onderdelen zijn gespoten (body en deksel).

Een andere vraag die nog aanwezig is, waar vindt je aanzuigbuizen voor een CX500E (deel tussen carb en de cilinderkop). Dit omdat deze heel slecht blijken te zijn (rechterzijde is zelfs zowat geheel afgescheurd). Voor het uitproberen van het blok is het natuurlijk altijd mogelijk om met wat lijm en ducttape een tijdelijk situatie te realiseren (de zogenaamde "brikkenmethode" _O-O-) ).
 
Iemand die helemaal leeft van en voor GL's en CX'en is Marco Becker in Biddinghuizen. Naast zijn boekwinkeltje heeft hij een werkplaatsje en magazijn vol onderdelen, speciaal voor deze motoren.

 
De naam is mij bekend, echter op de website van hem is geen spoor te vinden van de aanzuigbuizen (tenminste bij voor een CX500E). Lijkt mij dus zinvol om maar eens een mailtje eraan te wagen.
 
Zo vandaag dit brik gewassen. Leek mij wel handig, want dat grauwe vuil maakt sleutelen niet handiger.
Verder gelijk de valbeugels gedemonteerd, ook begonnen aan de stuurschakelaar (zodat de elektra verder op orde gemaakt kan worden), noodzakelijk voor een startpoging. Verder geconstateerd dat er voldoende compleet heldere goudkleurige olie in het blok zit. Ook de koelvloeistof is mooi blauw. Daar hoef ik voorlopig dus niet aan te doen.

Zoals uit de laatste foto blijkt is er best nog wel wat "bruin" weg te werken. Maar ook dat bijv. een bobine weer een normale kleur heeft })

Dus als iemand op zoek is naar valbeugels voor een CX, laat maar weten (ze zijn niet corrosie vrij, maar dat zal niet verbazingwekkend zijn gezien de rest van de motor _O- )
IMG_2867.JPEG
IMG_2868.JPEG
IMG_2869.JPEG
 
Terug
Bovenaan Onderaan