Honda CX500E winterproject

Zie het als een uitdaging 😉

Het is niet de bedoeling om er een op en top gerestaureerd fiets van te maken. Maar als het veilig kan rijden en het "bruin" is weg (waarschijnlijk met HGAZ wat meestal een soort zijdeglans geeft en net zo duur is als AMZ 😁).

En daarbij origineel hoeft hij toch niet te blijven. Hornbach voor boutjes (tenminste als niet in de vergaarbak gevonden kan worden).

Eerste doel is blok laten draaien, maar ook dat geeft al flink wat werk. Maar gewoon rustig stap voor stap.
 
En als je het goed spuit (dik genoeg in verschillende lagen) dan kun je er ook een hele mooie hoogglans mee krijgen.
 
Dank voor deze info.

En dan heb ik tot nog toe niet voldoende laagjes verwerkt 😐
 
Zo vandaag dit brik gewassen. Leek mij wel handig, want dat grauwe vuil maakt sleutelen niet handiger.
Verder gelijk de valbeugels gedemonteerd, ook begonnen aan de stuurschakelaar (zodat de elektra verder op orde gemaakt kan worden), noodzakelijk voor een startpoging. Verder geconstateerd dat er voldoende compleet heldere goudkleurige olie in het blok zit. Ook de koelvloeistof is mooi blauw. Daar hoef ik voorlopig dus niet aan te doen.

Zoals uit de laatste foto blijkt is er best nog wel wat "bruin" weg te werken. Maar ook dat bijv. een bobine weer een normale kleur heeft })

Dus als iemand op zoek is naar valbeugels voor een CX, laat maar weten (ze zijn niet corrosie vrij, maar dat zal niet verbazingwekkend zijn gezien de rest van de motor _O- )Bekijk bijlage 1562276Bekijk bijlage 1562277Bekijk bijlage 1562279
Foto's...
van een afstandje lijkt het heel wat, maar de opname dichtbij... dan zie je het pas echt haha...

wel goed bezig weer hoor Wim! Leuk projectje.
 
Vindt iedereen die AMZ zo geweldig of is dat nou ook weer niet zo?
Is dat van die "Spectrum" verf of heeft het een ander label?
Ik heb voor een Sinterklaas surprise ooit een paar bussen bij de Action gehaald (rood en wit) maar daar zat zo weinig pigment in, dat je er niks gedekt mee kreeg.. Weggegooid geld dus.
Motip is een stuk beter. VHT ook. Laatst een keer bij een verfwinkel verf op kleur laten maken, maar wel 1k in een spuitbus, dan weet je helemaal niet wat je mee maakt, zo veel beter nog! Dekt beter, vloeit beter, drupt minder snel. Maar wel 33 euro voor een bus. Hoewel dat op een project ook de kosten niet zijn.
 
Ben geen ontzettende fan van de action verf maar het kost weinagh en de zwarte verf dekt nog wel aardig.
Ik heb best prima resultaat gehaald met action primer, action glans zwart en dan een 2K blanke lak.

Klopt verder wat je zegt, de meeste andere spuitbussen van gerenommeerde merken werken vele malen beter.
 
Mat zwart van de Action is voor mij een heel handige verf. Dit geeft zeker voor niet zichtbare zaken voldoende dekking (en daarmee voor mijn gevoel corrosiebescherming) en de verwerking is heel simpel (weinig kritisch zal ik maar zeggen :+ ).
De hoogglans heb ik nog nooit echt tot hoogglans gekregen, maar @Nop62 geeft aan dat bij meerdere lagen het ook tot echte glans kan komen (dus iets om goed in de gaten te houden voor zichtbare punten). Met de andere kleuren van de Action spuitverf weinig ervaring. Wel ontdekt dat de spuitbus zilvergrijs voor velgen goed geschikt is voor voorvorkpoten (is duidelijk kritischer qua verwerken dan de AMZ).

Voor het type projecten wat ik doe is deze verf/lak voor mij voldoende. Want het betreft geen echte restauraties en het enige doel is weer een fatsoenlijk rijdende motor aan het eind (verf wordt dus echt gebruikt voor corrosiebescherming). Daarbij ga ik niet heel veel geld uitgeven voor veel betere lak (motor is het feitelijk niet waard). Als is er best kans dat als de CX goed rijdt dat de lakdelen met een goede spuitbus voorzien worden van de ongeveer originele kleur (maar dat is ver weg in de toekomst). Huidige tank en ander lakdelen hebben bobbeltjes, deze lak is ook niet origineel.
Weet wel dat ik dan voor lak naar een bedrijf in Delft ga, aangezien zij de lak zelf op kleur mengen en de gemengde lak in spuitbus "verpakken".

Voor hitte bestendige situaties heb ik wel een VHT lak staan. Overigens nog geheel niet nagedacht over wat ik straks met het blok zal doen als blijkt dat het blok goed functioneert en het project echt verder gaat (dit project is een soort "schaakspel" elke keer een zet ;) ).

Planning
Eerst zorgen dat blok gaat draaien, maar dat vereist bij deze fiets ook werken aan de elektrische installatie (zonder aansturing van de startmotor gaat dat nimmers nooit lukken }) ).
Blijkt het blok goed te werken, dan door aan het rijwieltechnische deel (overigens al wel begonnen aan het opknappen van de remklauwen en rempomp). Als de motor zover is dat er zicht is het rijdend gemaakt kan worden, de RDW-perikelen afhandelen (lees verkrijgen kenteken). Daarna kan er gewerkt worden aan het echt rijtechnisch klaarmaken van dit brik. Als er dan eenmaal gereden wordt komt het uiterlijk wel aan bod (overigens worden delen waarvan het noodzakelijk dat deze opgeknapt moeten worden wel toonbaar gemaakt (lees schonen/ontroesten, poetsen, spuiten).

En voordat deze fiets rijdt zijn er ondertussen vakanties gevierd, is COVID-19 'geschiedenis', het nodige bier geconsumeerd :Y, 500 Euro-challenge 2021 :]
 
Laat de spectrum verf nou uit dezelfde fabriek in Heerenveen komen als Motip. Uiteraard zullen de ingredienten anders zijn (wellicht minder pigment), maar het wordt op dezelfde professionele manier gemaakt.

Ik heb er prima resultaten mee verkregen, maar ben ook maar een verf amateur.
 
Bezig met de rempomp. Was wel nodig zoals te zien. Ligt nu geheel uitelkaar en de onderdelen hebben gebadderd in de ultrasoon. Morgen met spuitbussen spelen en daarna het spul weer in elkaar zetten.
 

Bijlagen

  • 5E14B10F-3D11-461D-ACEB-ED4969DEDAE9.jpeg
    5E14B10F-3D11-461D-ACEB-ED4969DEDAE9.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 36
Laat de spectrum verf nou uit dezelfde fabriek in Heerenveen komen als Motip. Uiteraard zullen de ingredienten anders zijn (wellicht minder pigment), maar het wordt op dezelfde professionele manier gemaakt.

Ik heb er prima resultaten mee verkregen, maar ben ook maar een verf amateur.
20180623_161837.jpg

Best spul hoor dat van de Action. Zit bij mij tussen de motip kleuren en geen verschil in kwaliteit te zien!
 
Omdat zwart metallic niet logisch leek (lees er was geen zwart hoogglans) gekozen voor zilver. Past goed bij de aluminium wielen.

Het is dezelfde rempomp. Enige wat nieuw is is de RVS-moer voor de verstelling, de slangeklemmen en een beetje verf.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    3,1 MB · Weergaven: 34
Goddank ben ik niet de enige die een gecorrodeerde motor wil opknappen. Mijn XJ700x is er net zo aan toe als jouw Honda.

veel succes 👍
 
Dank je. En dit is een lange termijn project.

Jij hebt nog het voordeel dat er nog een kenteken op de motor zit (voor mij dus extra werk 😐).

Maar blij dat er meer personen zijn die beginnen aan een dood exemplaar 😁
 
Zo vanavond de tank leeggemaakt. Oude benzine verwijderen en een stuk van een tankdop... (wtf 8)7)

De schaar op de foto is om een idee te krijgen van de omvang van het stuk metaal dat uit de tank kwam (was trouwens niet eenvoudig te verwijderen ;( ). Want een foto geeft iets weer van de bewering 8-)

De tank is aan de binnenzijde overigens niet erg gecorrodeerd (en dat is wel weer een prettig constatering).

Overigens nog ongeveer 8 liter oude benzine (zeer groen) in de aanbieding (lees gratis, wel even eigen jerrycan of motorvoertuig voorrijden, zodat ik het kwijt kan :+ ).
 

Bijlagen

  • IMG_3039.jpeg
    IMG_3039.jpeg
    417,1 KB · Weergaven: 37
haha, vaag... wat je al niet tegen komt!! is het een tankdop zoals van deze motor?

geen interesse in de oude benzine overigens, Wim :+ misschien willen ze het in Duindorp, het is immers bijna oud & nieuw! ;)
 
Woon naast de brandweer kazerne aan de loosduinsweg, kan je vertellen dat de jongens volgens mij al voldoende fikkies aan het stoken zijn... Doe geen oog dicht de afgelopen nachten.
 
haha, vaag... wat je al niet tegen komt!! is het een tankdop zoals van deze motor?

geen interesse in de oude benzine overigens, Wim :+ misschien willen ze het in Duindorp, het is immers bijna oud & nieuw!

Het was een deel van een tankdop die op slot kon. Tank is nu voorzien van een niet afsluitbare dop. Vermoed dat de sleutel kwijt of afgebroken is geweest en de tankdop op lompe wijze is geopend en dat daarbij het onderste deel van de tankdop in de tank is gekomen (en voor jaren heeft vertoeft).

Benzine wordt afgevoerd naar de gemeente, daar betaal ik op jaarbasis toch flink voor, dus gewoon gebruik maken van deze afvoerroute (durf deze substantie ook niet via één van de andere motorvoertuigen op te gebruiken).
Zooi is ongeveer donkergroen :X , dus goed ingedampt :Y (maar branden zal het nog steeds).
 
Gisteren de benzine afgeleverd bij de chemokar die op gemeentewerf. Deze was donker groen, goed ingedampte euro dus 😉. Geen foto van gemaakt (sorry geen foto 😳).

Verder heeft azijnzuur de eerste hoeveelheid roest verwijderd. Nu worden de laatste restjes roest verwijderd met citroenzuur. Er zullen nog wel onderdelen de behandeling ondergaan.

En er is wel fotomateriaal 😎
 

Bijlagen

  • 977D7016-45D7-4475-AA2A-DA8139E6008C.jpeg
    977D7016-45D7-4475-AA2A-DA8139E6008C.jpeg
    134,9 KB · Weergaven: 32
Terug
Bovenaan Onderaan