Honda CX500E winterproject

Wimvlis

MF veteraan
Donateur
28 apr 2009
6.128
2.282
Naaldwijk
Het is hoog zomer en het brik om de klustijd in de winterperiode nuttig te gaan besteden is de garage ingeschoven *D

Het betreft een Honda CX500E uit waarschijnlijk 1985 (niet geheel zeker aangezien er het een zogenaamd slapende kenteken betreft, lees de motor is officieel gesloopt en de kentekenpapieren en plaat zijn weg). Het gaat dus geld kosten bij het RDW om een kenteken te verkrijgen (wel is bekend dat de motor geen gestolen exemplaar betreft :P).

Het brik verkeert in deplorabele staat vanwege het simpele feit dat, volgens de informatie, de motor meer dan 10 jaar in een lekke schuur heeft gestaan. Hetgeen zijn sporen flink heeft achtergelaten. Simpel gezegd er moet ongeveer alles aan de motor gedaan worden om weer toonbaar te zijn en weer te kunnen rijden. Aan de buitenzijde flink wat corrosie (en alg) waarneembaar. Volgens de teller heeft het geheel net geen 61 dkm gereden. En gezien de slijtage sporen op het geheel (niet kijkend naar corrosie) zou dat best eens kunnen kloppen. De verwachting is dus dat het blok zonder grote reparaties weer opgestart kan worden (hopelijk is dit niet de goden verzoeken :X).

Ondertussen al allerlei "ontdekkingen" gedaan. De voorvorkpoten zijn flink gecorrodeerd, dus zullen vervangen moeten worden. De achterbrug (een bekend probleem iets met CX-en) heeft het niet overleeft. Er is al een "verse" geregeld, maar door het ontbreken van het juiste gereedschap tijdens het ophalen kon de achterbrug niet uit een donorfiets gedemonteerd worden. De "paintjob" die de motor ooit heeft ondergaan, moet over. Denk dat mijn knikkerbuskunsten een beter resultaat gaan opleveren }).Maar het zal nog wel de nodige tijd duren voordat het project dat stadium heeft bereikt.

Alle bouten en moeren die buitenaf zichtbaar zijn, zijn gecorrodeerd maar niet versleuteld (en dat is toch prettig om te constateren). Verder ontbreken de sleutels van de motor (of een sleutel helpt bij dit contactslot is trouwens twijfelachtig).
Dat ronde bruine ding moet het contactslot voorstellen_O- Dus daarvoor moet ook vervanging gezocht worden.

Het doel van dit topic is bijhouden wat er aan gebeurd en om een achteraf een beetje een chronologische volgorde te hebben van wat er nu uiteindelijk aangedaan is. Ik voorzie trouwens wel dat dit niet het snelste topic van MF gaat worden.
In technische zin is het doel om straks veilig met de CX op 's herenwegen rond te rijden. Het wordt geen restauratie voor puristen. Want als er boutjes/moeren nodig zijn, wordt er gegrabbeld in de bouten/moerenbak (en die is gevuld met oud Yamahaspul) en is het niet voorradig zal eerst de Hornbach bezocht worden voordat andere bronnen aangeboord gaan worden. Daarbij komen de hele grote knipperlichten waarschijnlijk te vervallen, wel komt er wat anders voor terug. De motor wordt niet verbouwd tot cafédinges of iets anders.

Remmen zijn zwaar aangetast, klauwen zijn de bouten flink verroest, van de rempomp is de remhandel niet eens in te knijpen. Verder zit er nog de nodige brandstof in de tank en blijkt de tank niet erg aangetast te zijn (voorzover nu te zien).

Als eerste zullen de carbs uitelkaar gaan en gaan badderen in de ultrasoon. Daarna kijken of het blok wil rondgaan (= gelijk test voor de ontsteking en elektrische systeem). Overigens is er op diverse plaatsen al wel wat kruipolie aangebracht :Y

Een werkplaatshandboek is reeds via de CX-club verkregen (via die route is ook deze CX verkregen :t).

Kort samengevat er is nog heel veel werk te verrichten voordat deze CX weer veilig aan het wegverkeer kan deelnemen 8)7

Wel ontdekt dat ik vergeten ben een foto te maken van de complete motor :$
 
Ik volg. Vind het mooi om plaatjes te kijken van projecten. :Y
 
Man waar begin je aan . dit is echt voor de SLOOP oud ijzer . zoek een betere voor wijnig geld en knap die op . heb je meer LOL
 
Haha @Wimvlis mooi project heb je daar!
Ben benieuwd! Volg. :+

Zou een los frame (met kenteken) goedkoper zijn dan zelf laten keuren bij de RDW e.d?

[Edit]
Woeps, drukte iets tesnel op opslaan.
 
Een frame met kenteken zou goedkoper kunnen zijn, moet dan wel een “E” zijn.
Dit ivm de technische verschillen tussen de verschillende versies. Kosten kenteken en keuring iets van 120 euro en dan de huur van een aanhanger.
Conclusie als een kaal frame met kenteken minder kost dan 150 euro is dat voordeliger.

@DeheerBosso, er staat BEWUST geen einddatum... En wie weet wat er nog boven water komt uit dit “ding” 😉
 
Een frame met kenteken zou goedkoper kunnen zijn, moet dan wel een “E” zijn.
Dit ivm de technische verschillen tussen de verschillende versies. Kosten kenteken en keuring iets van 120 euro en dan de huur van een aanhanger.
Conclusie als een kaal frame met kenteken minder kost dan 150 euro is dat voordeliger.

@DeheerBosso, er staat BEWUST geen einddatum... En wie weet wat er nog boven water komt uit dit “ding” 😉

Ah dat zal dan wel niet... ik heb eens gekeken voor de grap, maar ze vragen goud geld voor frames tegenwoordig... 8)7
Van een '80 bike frame voor 250,- tot aan bedragen ver boven de 3000 euro voor iets recenters. Wtf. :')
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor Jerry op Ali een contactslot gekocht. Bleek uiteindelijk niet nodig, dus heb m over. Als dat ongeveer hetzelfde is mag je die zo hebben!
 
Als het meezit kan ik woensdag de nodige onderdelen ophalen en als het goed is zit daar een contactslot bij. Maar dank voor het aanbod (en hou het in het achterhoofd).

CXis trouwens niet voor de 500 Euro challenge. Denk namelijk niet dat het binnen budget gedaan kan worden 😐

En de kosten van een kenteken zullen er flink inhangen...
 
Je kan bij Honda's van deze periode heel makkelijk het contact slot 'hotwiren'. De rode draad aan de zwarte verbinden (zijn mannetje/vrouwtje tulp alsof het ervoor bedoeld is) en je hebt ontsteking. Geen verlichting overigens, dan moet er meer worden doorverbonden.
 
Een frame met kenteken zou goedkoper kunnen zijn, moet dan wel een “E” zijn.
Dit ivm de technische verschillen tussen de verschillende versies. Kosten kenteken en keuring iets van 120 euro en dan de huur van een aanhanger.
Conclusie als een kaal frame met kenteken minder kost dan 150 euro is dat voordeliger.

@DeheerBosso, er staat BEWUST geen einddatum... En wie weet wat er nog boven water komt uit dit “ding” 😉
Slapende plaat heb je zo terug hoor.

Kost nog geen €100
 
Voor de duidelijkheid, ik weet het kenteken niet dat deze motorboot gehad heeft. Navraag bij het RDW geeft dat je langs moet met de motor voor een keuring (geen technische, meer indentiteitscheck). Kost iets van 70 euro en dan komen de kosten voor het kenteken iets van 40 tot 45 euro. En als toetje een kentekenplaat van ongeveer 12 euro.

En omdat de motor niet verzekerd kan (geen kenteken) kan je nimmer rijdend bij het RDW langs. Dus kosten huren aanhanger zijn onvermijdelijk.

Vandaar mijn kosteninschatting van 150 euro voor een kenteken.

Maar dat is voor later 😉.

Eerst het heel langlopende project van de brakke XS400 zien af te ronden.
 
Voor de duidelijkheid, ik weet het kenteken niet dat deze motorboot gehad heeft. Navraag bij het RDW geeft dat je langs moet met de motor voor een keuring (geen technische, meer indentiteitscheck). Kost iets van 70 euro en dan komen de kosten voor het kenteken iets van 40 tot 45 euro. En als toetje een kentekenplaat van ongeveer 12 euro.

En omdat de motor niet verzekerd kan (geen kenteken) kan je nimmer rijdend bij het RDW langs. Dus kosten huren aanhanger zijn onvermijdelijk.

Vandaar mijn kosteninschatting van 150 euro voor een kenteken.

Maar dat is voor later 😉.

Eerst het heel langlopende project van de brakke XS400 zien af te ronden.
Ah zo.
Ik heb dat ook ooit gedaan.
Idd vin check, wielbasis meten, uitlaat bekeken. Niet starten.

Was met ahw.

Keuring idd iets van €70. En je zal gelijk hebben: ook nog kosten voor kentekencard en plaat maken.
 
Voor de duidelijkheid, ik weet het kenteken niet dat deze motorboot gehad heeft. Navraag bij het RDW geeft dat je langs moet met de motor voor een keuring (geen technische, meer indentiteitscheck). Kost iets van 70 euro en dan komen de kosten voor het kenteken iets van 40 tot 45 euro. En als toetje een kentekenplaat van ongeveer 12 euro.

En omdat de motor niet verzekerd kan (geen kenteken) kan je nimmer rijdend bij het RDW langs. Dus kosten huren aanhanger zijn onvermijdelijk.

Vandaar mijn kosteninschatting van 150 euro voor een kenteken.

Maar dat is voor later 😉.

Eerst het heel langlopende project van de brakke XS400 zien af te ronden.

volgens mij kon je een 1 dag kenteken aanvragen als je de afspraak maakt. Dat was een vinkje wat je erbij kon zetten als je online de afspraak maakt. Kost dan niks extra.
 
volgens mij kon je een 1 dag kenteken aanvragen als je de afspraak maakt. Dat was een vinkje wat je erbij kon zetten als je online de afspraak maakt. Kost dan niks extra.
Yes, kan zeker.
Ook wel eens met motoren of auto's gedaan voor invoer keuring.
Niet vergeten om hem wel te verzekeren (meestal makkelijk te regelen door een belletje te doen naar je verzekeringsmaatschappij)
Scheelt dus in ieder geval al de huur van een busje/aanhanger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan