Honda CX500E winterproject

;( :( |(

Zo vanavond vastgesteld dat de carburateurset vervangen moet worden. De stationairsproeier is er niet uit te krijgen. Is met vanalles geprobeerd, warmstoken en dan met veel kracht een schroevedraaier(tje) proberen los te draaien. Ook geprobeerd met linkse tap en ook dat werkt niet. Nog geprobeerd uit te boren en ook dat is niet gelukt.

Dus ik moet op zoek naar een carbset voor een CX500E Euro. Staat van de carburateurs niet belangrijk als de stationairsproeiers er maar uit gedraaid kan worden (of reeds eruit ligt), dus als er onderdelen ontbreken geen probleem (huidige set bevat namelijk alle onderdelen, op de stationairsproeier na...8)7), Het gaat dus met name om de carburateur"behuizingen".
Ik heb dat ook gehad met mijn GL. Ik heb er toen voor gekozen om em gewoon te laten zitten.
Rijd en start nu voor de rest wel ok.
Andere optie zou zijn, nieuwe Murrays carbs te kopen. Maar dat is meteen weer 700 euro incl verzendkosten
 
Mijn oplossing kost minder dan 10% van nieuwe carbs.

Wel zal er nog wat ellebogenstoom ingestoken moeten worden... (maar dat is geen probleem, anders had ik maar een andere CX moeten aanschaffen :+ )

En van de 2 sets carbs is vast wel wat te brouwen :Y
 
Je hebt al een carburateur. Wou net zeggen. Vanuit Glenda heb ik 2 carburateurs. Ik heb de overige ook gereviseerd en nu in de kast liggen...
 
Jammer, maar vandaag is er een set gekocht bij een sloperij en vandaag afgeleverd

D56400C5-C2D1-4FD7-9AF2-E2A44D4F3997.jpeg

En ik moet zeggen, de buitenkant ziet er goed uit, alles origineel en geen verrotte kruiskoppeling (edit= moet zijn kruiskopjes)
 
Laatst bewerkt:
In de onderste drie van de sproeier locaties zit nog wat verstopt. Deze moet er nog uit...

Vanavond even een heel goed passende schroevendraaier pakken en de verffohn.

Buis verwarmen en dan de sproeier losdraaien 😉 (tenminste dat hoop ik).

Carburateurs zijn niet echt heel vuil.5E389EC5-B348-4195-80BB-78AA26844D0E.jpeg
 
Bij mij ging hij uiteindelijk met een mooi passend bitje op de ratel. Daar kon ik makkelijker druk op zetten en tegelijkertijd een flink moment creëren.
 
Kleine voortgangrapportage. Bij Technirub een kleine bestelling gedaan.

Vitonringetje besteld voor het buisje dat beide carburateurs verbindt (scheelt in benzinelekkage, aangezien deze slecht waren en enigszins plat geworden waren in de loop van ongeveer 35 jaar). Ook gelijk de kleine ringetjes besteld die in de luchtsproeier (als dat de goede benaming is ;) ) zitten. De diameter van deze ringen bedraagt al 5,5 mm.

Dus dat wordt een klein "duur" envelopje dat volgende week ergens binnen gaat komen (maar wel essentieel 8-), dat weer wel).
 
Mengsel schroef* ;)

Wordt weer als nieuw. Vers rubber er tussen.

Kan voor komen dat je straks 1 maat grotere primaire sproeier nodig hebt. (Kleine maat). Merk je wel als er een stotter rond 4k rpm zit. Teminste bij de CB400. GL nog niet getest.
 
Ach eerst zien dat het blok wenst te gaan draaien...

Het blok gaat overigens zeer soepel rond op de gemonteerde startmotor. Dus als de ringetjes binnen zijn en de carburateurset netjes in elkaar zit, kan deze gemonteerd worden (inclusief de met pvc-lijm gedichte mengselbuizen tussen carburateur en cylinderkop). Dan de gaskabels en chokekabel aansluiten. Daarna een accu "stelen"/lenen" uit een ander brik, klein benzinetankje eraan hangen. Waarna een startpoging gedaan kan worden...

Grotere of kleinere sproeiers zijn dus nog een paar stappen verder in de toekomst (en dan moet je "echt" kunnen rijden met de motor) en daarin zijn nog vele stappen te zetten :+
 
Dank voor deze tip.

Ga ik zeker proberen...

Heb ook al keer gelezen krimpkous, maar welke maat en als dat al te vinden is heb ik maar een klein stukkie nodig 😎

En een binnenband is snel te regelen en als het brik verder werkt kan ik het vast lijmen.

En ondertussen bedenken hoe de problemen met de aanzuigbuizen (gedeeltelijk gebroken) “echt” opgelost. Tweedehands niet of nauwelijks te vinden, imitatie bestaat niet. Mogelijk via een 3D-printer of als iemand een idee heeft ik hoor het graag 😉
 
Ik heb nu pvc-lijm. En het zit redelijk goed vast. Blijkt dat niet te werken, schoonmaken en secondenlang gebruiken.

En wederom dank voor de info !!!
 
IMG_3620.JPG


Van het weekend het motorblok via de startmotor rond laten gaan, waarbij de kleppendeksel even verwijderd was. Vastgesteld dat de oliepomp werkt :Y
Foto toegevoegd waarbij de "opkomende olie" zichtbaar is.

Verder info, de carburateurset ligt klaar om gemonteerd te worden.
 
Waarschijnlijk wel, aangezien de voorbochten en de uitlaatpoorten in de motor droog zijn. Ook geen olie.

Dus niet bang dat het via de uitlaatpoorten in de uitlaat is gekomen.
 
Een kleine voortgangsrapportage. Voorkant ligt er geheel uit. De tweedehands voorvorkpoten zijn schoongemaakt voor zien van verse keerringen en staat te wachten op montage. Verder ligt het gehele balhoofd los. Ga gelijk maar nieuwe balhoofdlagers monteren.

Vandaag het T-stuk netjes gemaakt.

0B3D872B-D374-4F0E-B0A0-DEBA7AAD386B.jpeg

2685D5A6-C87F-43BB-8187-EA0C625B834B.jpeg

E8B337A1-D1F4-43F6-9EFF-38E127C78837.jpeg

En er is enig verschil tussen voor en na 😎
 
Laatst bewerkt:
Balhoofdlager moet overigens nog besteld worden. En omdat er ook wat besteld moet worden voor een ander brik zal het nog wel even duren voordat de CX op zijn eigen wielen zal staan.
 
Balhoofdlager moet overigens nog besteld worden. En omdat er ook wat besteld moet worden voor een ander brik zal het nog wel even duren voordat de CX op zijn eigen wielen zal staan.
Ik heb bij mijn CX met een zwaar punt in het balhoofd toen conische lagers gemonteerd. Dat ging perfect, tegelijk ook stofrubbers gemonteerd.
Honda CX500.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan