Honda Dax

  • Onderwerp starter Anoniempje599
  • Startdatum
A

Anoniempje599

Guest
De Honda Dax keert terug. Hoe leuk is dat? *O*

 
Centrifugaal koppeling , dus een automaat zoals een scootâh ?
1647350523665.png
 
Blijft jammer dat de R&D afdeling van Honda echt al jarenlang schijt aan z'n Europese klanten heeft vwb een fatsoenlijke schijf erop te zetten waar een ART4-slot doorheen kan. Maar goed, leuk weer zo'n kleintje erbij. Hadden ze eerder moeten doen, toen de Skyteam Dax al zeer populair was, ruim 15 jaar terug. Dat heeft Skyteam namelijk geen windeieren gelegd. Nu in elk geval met betrouwbare Honda-kwaliteit. :]
 
Blijft jammer dat de R&D afdeling van Honda echt al jarenlang schijt aan z'n Europese klanten heeft
Europa is denk ik niet zo'n grote markt voor Honda, zeker niet voor dit soort motorfietsen. In Afrika, Zuid-Amerika en Azie verkopen ze een veelvoud aan lichte motoren, al dan niet in licentie.
 
Nochtans die kleintjes vliegen hier ook wel over de toonbank. De dealers kunnen de vraag naar o.a. de Monkey hier moeilijk bijhouden, mede door verzamelaars die elk kleurtje willen. Ik kan me wel inbeelden dat de vraag nog steeds kleiner is dan in andere werelddelen.

Ik vind dit nieuwe model een goede stap in de juiste richting. Moest ik geen mini in de garage hebben staan dan was het een kanshebber. Ik weet niet goed wat ik van die "centrifuge" moet denken maar Honda zal er wel over nagedacht hebben en het zal wel zalig rijden zijn.

Qua stijl vind het zeker niet de mooiste maar zou hem wel uitvoerig bewonderen on the road. Ben zelf geen fan van de elementen die net van de Monkey overgenomen zijn, met name de ronde koplamp en het dashboard. Dat gezegd zijnde hoop ik van harte dat we hier enkele eigenaars zullen hebben zodat we kunnen meegenieten.

Moesten ze meer in de richting van de 1973 cy50 nauty dax gestyled hebben dan zou het voor mij een instant buy geweest zijn...
 
Klopt, gas geven en vertrekken (dus zonder koppeling) maar daarna moet je toch opschakelen. Dus net als een scooter zit er een centrifugaal koppeling in maar de vario ontbreekt. Daarvoor in de plaats heb je een vierbak.
 
Klopt, gas geven en vertrekken (dus zonder koppeling) maar daarna moet je toch opschakelen. Dus net als een scooter zit er een centrifugaal koppeling in maar de vario ontbreekt. Daarvoor in de plaats heb je een vierbak.
Ah, net als zo'n Cub, daar heb ik vroeger ook op gereden, 3 versnellingen.
 
Ik zou er zo een kopen, ware het niet dat ik mijn kleinzonen niet vertrouw. Die "lenen" hem als ik een keertje niet thuis ben. _O-
 
Europa is denk ik niet zo'n grote markt voor Honda, zeker niet voor dit soort motorfietsen. In Afrika, Zuid-Amerika en Azie verkopen ze een veelvoud aan lichte motoren, al dan niet in licentie.

Ja maar ze kunnen wel ABS op de motor voor Europa regelen, wat ze in Azië vaak niet doen. Daarom zie je op de promo-foto's ook geen ABS-krans, omdat ze 'm dus ook leveren zonder buiten Europa. Kleine moeite om even een schijf te leveren met iets grotere gaten. Zo'n schijfslotje hang je makkelijk aan het achterrekje. Nu mag er een zwaar kettingslot omheen of je moet er maling aan hebben dat als ze 'm jatten, dat de verzekering dan niet uitkeert. Aan de ander kant staat ie met een zwaar kettingslot wel even wat beter vast, want 107 kg til je zo weg. Of zo'n Roadlok-slot moet nog passen, mag je alleen hopen dat de certificering er niet snel af gaat, want ook die kosten meer dan het gemiddelde slot. :)

Erg leuke motor. Maar wat is de prijs?

5099 EUR in Nederland. Heel veel geld voor een luchtgekoelde 125cc'er met weinig nieuwe technologie. Maar goed, wat de gek er voor geeft. Ik denk dat met name de oudere generatie dit wil rijden voor erbij en die hebben vaak geld zat. Of in elk geval meer tijd gehad om geld te verzamelen t.o.v. de jongeren. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan