Honda Dax

  • Onderwerp starter Anoniempje599
  • Startdatum
Da's leuk, maar daar gaat het ze met dit model niet om. Het is 'Als je een Dax wil, betaal je dit' en niet 'Als je zoveel geld hebt, koop je een Dax".

Dat is het idd, je moet 'm echt willen hebben. Je koopt 'm met je hart, niet met je hoofd.
Er zijn veel betere deals te vinden, maar als je echt een Dax wil, dan moet je een Dax kopen en niet iets compleet anders.
 
Ik volg die redenering. Monkey is ook belachelijk duur voor wat het uiteindelijk is en had voor die prijs makkelijk een veel 'betere' machine op de kop kunnen tikken. Echter was ik verliefd dus maakte het uiteindelijk niet uit hoeveel toeters en bellen meer ik voor die prijs kon hebben. Liefde maakt blind.

Geld te veel? Absolument pas. Oudere generatie? Niet echt. Gek? Ja, toch wel. En nee, toch nog altijd geen spijt van. Ik neem dus aan dat liefhebbers van de Dax de prijs uiteindelijk dus ook zullen neerleggen juist omdat ze verliefd zijn op het concept van deze Dax. Het is wikken en wegen maar ben overtuigd dat er een doelgroep voor is.
 
Deze zie ik regelmatig voor de ah staan
05226F81-0BB3-4C67-9A44-EF3214F4DDD7.jpeg

Rijdt een oude man op neem aan als dagelijks vervoer
 
De prijs is belachelijk meer als 5000 euro...... dan zie ik toch liever de Monkey voor 4800 euro
tweezits maar de monkey veren zijn al redelijk slap, hopelijk zit er iets strakker onder,
Zoiets zou 3999 moeten kosten dan vliegen ze eruit

Hier in de Philippines kost de Honda click 125 scooter maar 1300 euro + gratis helm
Zit net zo veel materiaal aan.
 
Machtig mooi ding, maar wat een prijs weer. :')

Leuk dat er weer een kleine Honda bijkomt. Ik hoop nog steeds dat de 125 Hunter/Trail Cub naar Nederland komt.
 
Machtig mooi ding, maar wat een prijs weer. :')

Leuk dat er weer een kleine Honda bijkomt. Ik hoop nog steeds dat de 125 Hunter/Trail Cub naar Nederland komt.
Ja, ik ook.

Fietsje is misschien iets aan de prijs, maar hij is super zuinig. Met de huidige brandstofprijzen heb je dat zo terug verdiend.
 
Nou, dat is jezelf rijk rekenen.
Tuurlijk. Dat doe ik bij elke motor die ik aanschaf. Het is toch allemaal voor de fun. Althans voor mij dan. Je raakt verliefd op zo'n motor en koopt het met je hart, niet met je verstand.
 
Ja, vering van de Monkey is inderdaad wat aan de slappe kant maar mijn achterwerk is daar erg dankbaar voor. Lang leve dat enorme pluche zadel in combinatie met de slechte staat van de wegen hier. Dax wint wel in dat opzicht omdat ie makkelijk twee personen kan vervoeren. Op de Monkey lukt het net (niet aan te raden) maar comfortabel en/of veilig is wat anders.

En een Dax/Monkey/Super Cub/ ... kopen om op zolder te steken...no way! Waarom speelgoed kopen als je er niet mee speelt? Doet me denken aan mensen die collectors items in mint condition in de doos laten, absoluut niet aan mij besteed. Kan goed zijn dat je er later bakken geld voor krijgt maar ik heb liever mijn plezier nu dan centjes later. :] (En niet rijk genoeg om twee exemplaren van hetzelfde te kopen want anders was dat nog een idee. Eéntje voor on the road en eentje voor op de zolder.)

Die kleine monsters zijn gewoon ongelooflijk charmant. You love it or you hate it. Onmogelijk om er slechtgezind van af te stappen.
 
Ja, ik ook.

Fietsje is misschien iets aan de prijs, maar hij is super zuinig. Met de huidige brandstofprijzen heb je dat zo terug verdiend.

1 op 50 haalde ik met de Monkey en dat was met vlot doorrijden en ik weeg niet weinig. Voor de meeste mensen dus nog een stuk zuiniger dan wat ik haalde. De Dax zal daar niet voor onder doen. Kan best interessant zijn als de prijzen hoog blijven, maar je kan er niet de snelweg mee op en even vlot een auto inhalen die bijv 70 km/u rijdt op een 80 km weg, daar kan je beter achter blijven, tenzij je voor enige tijd geen tegenliggers hebt. Al is dat met meer 125cc'ers wel het geval.
 
1 op 50 haalde ik met de Monkey en dat was met vlot doorrijden en ik weeg niet weinig. Voor de meeste mensen dus nog een stuk zuiniger dan wat ik haalde. De Dax zal daar niet voor onder doen. Kan best interessant zijn als de prijzen hoog blijven, maar je kan er niet de snelweg mee op en even vlot een auto inhalen die bijv 70 km/u rijdt op een 80 km weg, daar kan je beter achter blijven, tenzij je voor enige tijd geen tegenliggers hebt. Al is dat met meer 125cc'ers wel het geval.
Ik heb ooit een Peugeot Viva City 100 CC tweetakt gehad. Daar pakte ik dagelijks 4 KM snelweg heen en 4 KM snelweg terug mee. 1 Afslag. Niet prettig, maar het ging wel en bij gevaar kon ik uitwijken naar de vluchtstrook. Nu zou ik dat nooit meer doen.
 
Ik heb ooit een Peugeot Viva City 100 CC tweetakt gehad. Daar pakte ik dagelijks 4 KM snelweg heen en 4 KM snelweg terug mee. 1 Afslag. Niet prettig, maar het ging wel en bij gevaar kon ik uitwijken naar de vluchtstrook. Nu zou ik dat nooit meer doen.
Ik ben met de Monkey de snelweg op geweest. Het kan, misschien nu makkelijker omdat de meeste mensen 100 rijden, maar je hebt echt niets over en met een zuchtje tegenwind mag je in je handjes knijpen als je 90 haalt. Dan heb je vrachwagens in je nek hijgen. Voor erop en kort weer eraf kan het natuurlijk wel, maar meer... nee bedankt. Maar goed, daar zijn ze ook niet voor. :)
 
Dat had ik ook op m'n Kymco K-Pipe 125. Alles naar beneden en bovenin de vrijstand. Hoewel je in elke versnelling natuurlijk stil kan staan, alleen optrekken in 3e of 4e vanuit stilstand gaat niet echt. Heel af en toe ging dat fout omdat ik ook een gewone motor had en als je dan van 2 naar 3 moest, schakelde ik terug naar 1. 8-)
 
Bij de Monkey kreeg ik de indruk dat de moderne versie 10-20% groter is dan het origineel. Is dat met de Dax ook het geval? Dat zou fijn zijn voor lange mensen :)
Ik vind 'm gaaf in ieder geval :t
 
Mja, ik heb met de Cub ook snelweg gereden, was ook niet echt tof. Maar het kán wel.


Dat is eigenlijk een begin van een een andere discussie. Hetzelfde als met zware allroads, die zijn ook niet écht gemaakt voor moeilijk offroadwerk, maar er zijn altijd mensen die willen bewijzen dat het wel kán. Sterker nog, mensen betalen graag voor een cursus om het zelf ook eens te doen. Of supersports en wereldreizen. Zijn ze ook niet echt voor gemaakt, maar er zijn meerdere voorbeelden van mensen die het wel doen, dus strikt gesproken kan het. Zo ben ik op vakantie in Frankrijk ook eens een paar jongens tegengekomen die met de brommer uit Nederland kwamen. Da's nog dapper ook en ik was wel een klein beetje jaloers. En zo kun je nog wel even door. Het is bijzonder positief dat het kan, maar of je het daarom ook maar moet doen, is heel wat anders.

Inderdaad is 't leuk om even een of twee afslagen mee te pikken als het toevallig eens zo uit mocht komen, over een kanaal heen of zo, gewoon praktisch. En kapot gaan zal het ook niet zomaar als je eens iets avontuurlijker wordt. Maar of 't slim is :?
 
Hahaha….ze vinden de super cub duur en de monkey maar ik vind het meevallen
Super Cub is 4449 eur, Monkey kost 4999 eur. Even los van dat het toffe modellen zijn, is het technisch gezien best duur.
Je krijgt een luchtgekoeld 125cc motortje met twee klepjes en er zit ABS op.

Ik heb getwijfeld tussen een MSX en Monkey, maar uiteindelijk een Yamaha NMAX 155 scootertje gekocht om woon-werk mee te doen (wat ik er achteraf nooit mee heb gedaan ivm andere baan dichterbij 🤣). Die heeft een vloeistofgekoeld blok, 4 klepjes, variabele kleptiming en ruimte onder het zadel. Kan ook relatief makkelijk de snelweg op, maar je blijft daar de underdog. Het nieuwe model (kost 200 euro meer) heeft nu tractiecontrole, start-stop, is keyless en standaard een 12v punt en een extra opbergvak in de voorkant. Voor 4199 nieuw is dat niet veel geld. Maar maak je de blits met de NMAX? Absoluut niet. Dat doe je met een Dax, Super Cub, Monkey en MSX / Grom. Je betaalt echt voor het uiterlijk, niet voor wat ie kan.

Aan de andere kant heb je weer een Benelli TNT125 voor 2999 eur oid. Maar dat is weer geen Honda-kwaliteit. Toch is dat voor dat bedrag misschien nog wel een gokje waard.
 
Super Cub is 4449 eur, Monkey kost 4999 eur. Even los van dat het toffe modellen zijn, is het technisch gezien best duur.
Je krijgt een luchtgekoeld 125cc motortje met twee klepjes en er zit ABS op.

Ik heb getwijfeld tussen een MSX en Monkey, maar uiteindelijk een Yamaha NMAX 155 scootertje gekocht om woon-werk mee te doen (wat ik er achteraf nooit mee heb gedaan ivm andere baan dichterbij 🤣). Die heeft een vloeistofgekoeld blok, 4 klepjes, variabele kleptiming en ruimte onder het zadel. Kan ook relatief makkelijk de snelweg op, maar je blijft daar de underdog. Het nieuwe model (kost 200 euro meer) heeft nu tractiecontrole, start-stop, is keyless en standaard een 12v punt en een extra opbergvak in de voorkant. Voor 4199 nieuw is dat niet veel geld. Maar maak je de blits met de NMAX? Absoluut niet. Dat doe je met een Dax, Super Cub, Monkey en MSX / Grom. Je betaalt echt voor het uiterlijk, niet voor wat ie kan.

Aan de andere kant heb je weer een Benelli TNT125 voor 2999 eur oid. Maar dat is weer geen Honda-kwaliteit. Toch is dat voor dat bedrag misschien nog wel een gokje waard.
Dax, Vespa's, Sporters. Uiteindelijk betaal je voor het origineel. Persoonlijk vind ik het dat zeker waard.
 
Dax, Vespa's, Sporters. Uiteindelijk betaal je voor het origineel. Persoonlijk vind ik het dat zeker waard.

Zo is het ook. Vespa is ook aan de prijs, als je ziet wat je krijgt. Maar je hebt dan wel weer iets unieks of met een bepaalde uitstraling ipv eenheidsworst zoals de NMAX. Maar ik ben zuunig, dus dan heb ik liever meer techniek voor m'n geld. Aan de andere kant kan er dan ook meer stuk. :+ Verder is de waarde van een euro voor iedereen anders. Qua brandstofprijzen etc. is het wel een hele mooie manier om je te verplaatsen buiten de snelwegen om en ik weet wel dat als we ooit met B op 125cc mogen rijden, dit soort modellen als warme broodjes zal gaan, want de automobilist is veel hogere prijzen gewend voor iets nieuws.
 
Bij de Monkey kreeg ik de indruk dat de moderne versie 10-20% groter is dan het origineel. Is dat met de Dax ook het geval? Dat zou fijn zijn voor lange mensen :)
Ik vind 'm gaaf in ieder geval :t

De nieuwe Dax is effectief groter als zijn oudere broertjes. Je kan het vergelijken met de uitvergroting van de Monkey. Ik heb side-by-side vergelijkingen gezien maar vind ze momenteel niet meer terug. Moest ik ze weer tegenkomen link ik je.

Zou zeker een Daxje overwegen om met een passagier korte verplaatsingen te doen maar vraag me af of ik niet beter af ben met een MSX (Grom) of Navi. 8)7
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Hallo,
Mijn zoon heeft een Skyteam Dax gekocht. We hebben er samen naar gekeken en nu blijkt dat er scheurtjes in de carburateur zitten.. 😔

Kan iemand hier mij op een goed spoor zetten voor onderdelen?

Gr Harold
 
Terug
Bovenaan Onderaan