Honda Deauville 650 '98 lekke voorvork keerring

LangeSlungel

Rookie
6 jun 2018
3
0
Hoi!

Sinds 2 week heb ik een motorrijbewijs en een motor; Honda Deauville uit 98. Nou kwam ik er achter dat de rechter voorvork kletsnat was + de remschijf e.d. Na wat onderzoek op lekke keerringen uitgekomen. Besloten om het zelf te gaan doen (je moet toch ergens beginnen). Nieuwe set keerringen gekocht inclusief stofringen en olie.

Nou heb ik hier nog een aantal vragen over:

*1. Het lijkt erop dat hij lek is gegaan doordat er wat stukjes teer op de voorvork zitten, hoe krijg je dit schoon? ( Hoe kan je die uberhaubt het beste schoonmaken zodat ze niet gelijk weer lek gaan)?
*2 Als ik de boel eenmaal uit elkaar heb, hoe kan je dan het beste de binnenkant reinigen? Op het internet kom ik vooral wasbenzine tegen
*3 Iemand nog tips om die ringen erin te slaan zonder zo'n "bijzondere tool"?
*4 Remblok vervangen ja/nee ( remschijf was zwart van de olie toen ik erachter kwam )
*5 Heeft iemand een werkplaats boek (digitaal) van de Deauville?

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom, alvast bedankt voor het meedenken! :]
 
Hey LangeSlungel,

Die dingen gaan ook lekken uit ouderdom, maar teer kun je volgens mij prima met thinner verwijderen.
De ringen kun je er weer in krijgen door de oude ringen erop te leggen, daar kun je vervolgens weer op slaan. Ik heb de laatje tikjes ook wel eens met een doorslagje gegeven, de dikste die er nog tussen past, maar dat is natuurlijk niet aller fraaiste manier.
Die remblokken zou ik absoluut vervangen. Het is poreus materiaal, daar krijg je nooit alle resten olie uit.

Succes met de klus
 
Wasbenzine of diesel doe ik het vaak mee. Daarna alles afnemen en ontvetten met remmenreiniger.

Als het past gebruik ik ook een stuk pvc. Wel even schoonmaken van te voren, redelijk ruim op maat zagen en de gladde kant tegen de seal aanzetten, andere kant gebruiken om op te tikken. Ik pak altijd een wat groter vuistje. niet vanwege het harde meppen maar vanwege het oppervlak en gelijkmatig naar beneden kunnen tikken.

Als je vaker denkt te gaan sleutelen kan je er ook een tooltje voor kopen, wel zo makkelijk.

Vuil kan je eventueel ook met remmenreiniger weghalen, kleine scherpe pitjes of zelfs roest zijn echter vaker de oorzaak. Dat krijg je lastig goed.

Er is mij ooit eens verteld dat je met scotchbrite heel licht met een soort hoon patroon (kruislings) het ergste weg kan halen. Of dat ook daadwerkelijk een goed plan is?
 
Laatst bewerkt:
Gebruik iets zoals bijvoorbeeld een plastic boterham zakje en schuif die over de bovenkant
van je vorkpoot en schuif daar de keerring overheen zo voorkom je dat je de nieuwe keerring
beschadigd op de scherpe rand van de poot tijdens de montage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan