Honda deauville gekocht zonder brandstofpomp

20 jul 2022
67
7
Hallo,
Ik ben Erwin, ik heb in juni een Honda deauville 650 gekocht bouwjaar 2002.
Op de snelweg richting cochem houdt de motor in bij ongeveer 150/160 bij inhalen. Na verwijderen van een kap zag ik dat de brandstofpomp is verwijdert wat het inhouden bij hogere snelheid verklaard. Ik wil uiteraard een nieuwe plaatsen maar kan nergens op internet vinden waar je de kabels op aan sluit. Wie heeft een schema of foto van waar deze naar toe leiden? Het lijkt mij dat er ergens een stekker/aansluiting vrij moet zijn waar deze origineel inzat.
Dan kan ik van hieruit verder zoeken, misschien is het ook wel de relais maar ik wil eerst weten wat hij doet met een nieuwe pomp.
Advies, foto’s, schema’s zijn welkom.
Groet Erwin
 
Laat ik beginnen met een wedervraag,
Is het normaal als ik dit lees , gezeten in een woonkamer en dan maar 5 stappen hoef te zetten om een brandstofpomp te pakken zonder daar een vaste plek voor te hebben ? Of duid dit slechts op lange termijn single zijn en in man cave leven ? :P

IMG_20220720_180141.jpg



Kijk even of er ergens een los kabeltje rondzwerft met een contra stekker voor iets wat op bovenstaande foto lijkt.
Of een dikke prop electra tape waar ze het misschien in opgerold hebben, dat is altijd afwachten.
Zoiets losknippen uit de kabelboom lijkt me onlogisch dat ze daarvoor gekozen hebben, maar zeg altijd altijd.
 
Mag ik vragen hoe vol of leeg jouw tank toen was toen het inhouden begon?
Ik heb begrepen dat je zonder pomp kunt rijden totdat de tank nog voor een kwart gevuld is . Zeg maar tegen op reserve gaan. Pas dan zou de pomp nodig zijn, omdat de carburators/ vlotterkamers vrij hoog zitten t.o.v. het niveau in de tank.
 
Je kunt ongeveer een halve tank leegrijden zonder pomp, zoals gezegd hierboven liggen de carbs vrij hoog in het blok tov de tank.
Ook met een volle tank kan de motor bij hogere toeren of hogere snelheid niet voldoende de carbs bijvullen, hij zuigt ze sneller leeg dan dat ie ze vult, op zich geen probleem als je er rekening mee houdt, het gebeurt sporadisch dat ik de motor op hoge snelheid wil hebben maar geen fijn idee dat als je wil inhalen en rond de 150/160 komt dat deze dan inhoudt. Ik heb inmiddels een nieuwe brandstofpomp van het merk tourmax, ik plaats hier wel een diode in aangezien het bekend staat om “overvonken”.
 
Ik heb inderdaad de aansluiting gevonden, bedankt voor de reacties, top. Ik heb dus een pomp gekocht, deze laten uitzoeken door een motorzaak. De goedkope pompjes van enkele tientjes op internet lijken mij niet betrouwbaar en volgens mij hoeft het ook geen originele van 250 euro te zijn. Nu heeft de pomp een aansluiting op het contactpuntendeksel. Wat komt daar op te zitten, deze is ook verwijdert. Ik kan hem op de tekening terugvinden maar is niet genummerd. Wat is zijn functie? Moeten de contactpunten onder een bepaald vacuüm komen?
Ben benieuwd naar de antwoorden cq oplossingen.
 

Bijlagen

  • C383374E-83E1-431F-BAB3-0937CE4175A9.jpeg
    C383374E-83E1-431F-BAB3-0937CE4175A9.jpeg
    215,2 KB · Weergaven: 34
  • 98056057-90ED-4F65-B4E8-6EF3F2A577C0.jpeg
    98056057-90ED-4F65-B4E8-6EF3F2A577C0.jpeg
    29,4 KB · Weergaven: 33
Als een slang verbinding heeft naar een ander onderdeel staat er in de tekening een pijl met een verwijzingsnummer. Bijvoorbeeld E-20 daar gaat de brandstofslang naar de carburateur.

Andere slangen zonder verwijzing zijn meestal overloopslangen of ontluchting slangen naar buitenlucht.
Naar mijn idee is de slang een uitloop naar buitenlucht. Hierdoor kan er door vocht geen condens ontstaan onder het deksel en blijven de contacten droog.

Daarnaast mocht de plunjerpomp lekken, dan lekt de brandstof niet op "gevaarlijke" delen bijvoorbeeld een warme uitlaat bocht.
 
Als een slang verbinding heeft naar een ander onderdeel staat er in de tekening een pijl met een verwijzingsnummer. Bijvoorbeeld E-20 daar gaat de brandstofslang naar de carburateur.

Andere slangen zonder verwijzing zijn meestal overloopslangen of ontluchting slangen naar buitenlucht.
Naar mijn idee is de slang een uitloop naar buitenlucht. Hierdoor kan er door vocht geen condens ontstaan onder het deksel en blijven de contacten droog.

Daarnaast mocht de plunjerpomp lekken, dan lekt de brandstof niet op "gevaarlijke" delen bijvoorbeeld een warme uitlaat bocht.
Dat is een heldere en duidelijke verklaring, dank je wel!
 
ff een vraag ter overdenking. Waarom is de benzine pomp ooit überhaupt er tussen uitgehaald? Storing in de bekabeling of gewoon alleen oude pomp defect?
Daar gaan we dus achterkomen, misschien wel relais, eerst de pomp er maar eens op. Ik wacht nog op de rubber waar de pomp in hangt. Ik zal de voortgang hier blijven posten
 
ff een vraag ter overdenking. Waarom is de benzine pomp ooit überhaupt er tussen uitgehaald? Storing in de bekabeling of gewoon alleen oude pomp defect?
De contactpunten van dit type pompen zijn de zwakke schakel deze branden in.( zie onderstaande uitleg en ook de oplossing ervan )
 

Bijlagen

  • Handleiding_plaatsen_diode_op_benzinepomp_Honda_NT650V.pdf
    434,4 KB · Weergaven: 24
ff een vraag ter overdenking. Waarom is de benzine pomp ooit überhaupt er tussen uitgehaald? Storing in de bekabeling of gewoon alleen oude pomp defect?
Oude pomp defect. De Deauville kan bijna niet kapot, brandstofpomp (contactpunten) is de achilleshiel. Heb zelf ook een tijdje zonder brandstofpomp gereden. Gaat best als je rustig rijdt.
 
Pijpje op pomp is waarschijnlijk ontluchtingspijpje om de warmte ontwikkeling van de contactpunten kwijt te raken.
Onder de zwarte deksel zit enkel de contactpunten.

Heb hier al jaren een aantal CB-1's met dezelfde brandstofpomp.
Heb eigenlijk maar 1 pomp gehad die kapot was in de jaren. (vreemd, want de pomp is eigenlijk onslijtbaar, is je spanningsregelaar van het padje, gaat de pomp kapot is MIJN ervaring)

Enige probleem wat men ondervind is dat je de pomp hoort tikken (dit zijn de contactpunten die je hoort) en dan is men gauw bang dat de pomp stuk gaat, echter dit is niet het geval ze kunnen nog wel eens luidruchtig zijn, zeker als de pomp nog op druk moet komen (lees: pomp en slangen zijn leeg, en zuigt brandstof aan en vult de carbs) dan hoor je hem werken.
Zolang de pomp hoort tikt, werkt hij moet je maar denken 😉

p.s: Let bij aanschaf van pomp op de diameter van brandstofslang.
De cb-1 heeft 8mm en de meeste pompen hebben een 10mm aansluiting,, ik weet niet welke aansluiting een deauville heeft, vandaar mijn opmerking.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan