Hallo iedereen! Na jaren uitstellen sta ik eindelijk op het punt om echt een Deauville aan te schaffen. Heb reeds een SYM Joyride 200 scooter die handig is voor lokaal gebruik, maar te 'plat' voor langere ritten en snelweg. Daarvoor heb ik tot 6 jaar geleden een yamaha Diversion 600 gehad.
Hij zou dus hoofdzakelijk voor langere ritten gebruikt worden: bij mooi weer naar het werk (62km enkel en 90% snelweg) en af en toe rondtrek trips richting buitenland. Daarnaast zit ik met een budget tot maximum 3000€ en heb al wat rond gekeken. Dat geeft me al wat vragen:
- Je hebt precies grosso modo 2 groepen Deauvilles binnen mijn budget: die van rond bouwjaar 2000-2001 die gaan voor 1500-2000€ met pakweg 35.000km. Daarnaast gaat het eerder naar bouwjaar 2004-2005 maar gaat de km-stand ook eerder richting 50.000km. Jonger maar meer gebruikt dus... Waar zou jullie voorkeur naar gaan?
Een motor van 2004-2005 is ook al 13/14 jaar oud. Ik zou me niet blindstaren op het bouwjaar. Het latere model heeft idd een verbeterd remsysteem maar ook grotere koffers heb ik eens gelezen.
- Ik heb op Wikipedia gelezen dat vanaf 2002 een update gebeurd is aan de Deauville. Zijn er merkbaar (kwalitatief of qua rijgedrag) verschillen tussen modellen voor en na deze update? Eén van deze updates zou een standaard 'Combined Brake System' zijn. Is het de moeite om pakweg 400€ meer uit te geven aan eentje die een jaartje jonger is en dat wel heeft of niet? Hoorde vandaag een verkoper beweren die het liever niet op een moto heeft omdat hij het veiliger vindt helemaal zelf te beslissen hoe hard hij voor en achteraan remt...
Geloof dat de uitlaat van oudere typen van Portugees pisbakkenstaal is gemaakt dat harder roest.
- Vandaag zowel van een particulier als van een handelaar gehoord dat je tegenwoordig Super 98 in een moto moet gooien. Maar bij een andere motorzaak zeiden ze dan weer dat dat niks uitmaakt en dat super 95 evengoed mag. Waar of niet waar???
Een Deauville rijdt overal op. Ik gooi er al 80.000 km euri 95 in en hij loopt prima. Snap die opmerking overigens wel, er wordt namelijk steeds meer ethanol toegevoegd aan benzine en dat is niet voor elke motor geschikt.
- Vandaag naar een paar interessante exemplaren weesten kijken:
Eentje van bwj 2000 met 36.000km op de teller. Had wat krasjes her en der maar maakt me weinig uit. Leek ook goed te rijden en schakelen. Paar keer goed door getrokken en koppeling slipte niet dus leek me goed. Trilt wat meer dan m'n Diversion 600 van vroeger maar is normaal voor een tweecilinder denk ik? Enige directe minpuntje dat ik kon opmerken was redelijk wat corrosie vooraan en in't midden aan de uitlaat. maar de vraagprijs is wel maar 1500€ en er zou nog onderhandeld kunnen worden. Wel bij een particulier, dus geen jaar garantie... Afblijven of toch in overweging houden? Wat zou vervangen van het voorste en middenste stuk van de uitlaat kosten als ik dit op termijn moet vervangen?
Uitlaatdelen (bedoel je de bochten?) heb je tweedehands voor een euri of 50. Nieuw ook nog wel te doen. Die van mij trilt trouwens niet echt dat ik merk, of ik ben dat inmiddels gewend
De einddemper kost als snel richting de € 300,-. Tweedehands bijna niet te vinden omdat ze allemaal wegroesten.
Volgende was eentje uit 2001 en bij een handelaar (dus een jaar garantie) met slechts 4000 (vierduizend) km! En hij zag er ook echt als nieuw uit ook. Wel nog geen testrit mee kunnen doen omdat het regende. Prijs was met 3300€ wel meteen een stuk hoger dan de vorige en het blijft er eentje uit 2001.
4000 is wel erg weinig. Stilstand is achteruitgang (uitgedroogde slangetjes, bejaarde oliën/vloeistoffen , maar als je garantie hebt en hij is goed bewaard best een goede optie. Weet je zeker dat het er geen 104.000 moeten zijn?
Morgen ga ik nog naar eentje kijken van bwj 2005. Stuk jonger dus. Maar wel met al 56.000km. Maar deze heeft wel een alarm en handvatverwarming en dat hebben de vorige 2 dan weer niet. En de prijs zou 2000€ zijn, ook bij een handelaar dus normaal garantie.
Handvatverwarming kost niet zoveel en een alarm is niet echt heel hard nodig op een Deauville. Verder is 56.000 een normale stand voor een motor van 13 jaar. Als ie verder netjes is en goed rijdt dan is dat ook een prima optie zou ik zeggen.
Welke van deze 3 zou jullie het interessantste lijken? Hopelijk ook een paar antwoorden/adviezen op de andere vragen. Alvast bedankt!
De mijne is van 1999 en heb ik gekocht met 40.000 op de teller. Staat nu (na 4 jaar) op 118.000. Zijn prima motoren en hebben weinig onderhoud nodig. Maar die van mij is nu wel op helaas.
(dynamo/spanningsregeling) was op en vind ik eigenlijk de moeite van het repareren niet meer waard.