Honda Deauville Topic

Ik vrees dat het voorlopig gedaan is met de ‘normale’ toerfietsen. De Pan European is vesmolten met de Goldwing en voor het overige zijn de mixen van toer en off road. Zoals de cross tourer.
 
Ik vrees dat het voorlopig gedaan is met de ‘normale’ toerfietsen. De Pan European is vesmolten met de Goldwing en voor het overige zijn de mixen van toer en off road. Zoals de cross tourer.
Ja, en ergens snap ik dat niet. Is er geen markt meer voor gewone middenklasse toerfietsen? Volgens mij is, van de Japanners, eigenlijk alleen de FJR nog over.

Of is het echte “probleem“ dat de Japanners Europa niet meer als een interessante markt zien? Dat zou verklaren waarom Honda eigenlijk alleen maar inzet op de GW.
 
Ja, en ergens snap ik dat niet. Is er geen markt meer voor gewone middenklasse toerfietsen? Volgens mij is, van de Japanners, eigenlijk alleen de FJR nog over.

Of is het echte “probleem“ dat de Japanners Europa niet meer als een interessante markt zien? Dat zou verklaren waarom Honda eigenlijk alleen maar inzet op de GW.
De FJR gaat er ook uit dusssssss,mensen hebben liever een naked of all road motor.
 
Nou, ik geniet nog met volle teugen van mijn Dauvie. Hij rijdt zo heerlijk! Laten we hem (of haar) dus maar koesteren, het begint langzamerhand een 'youngtimer' te worden ;)
 
De FJR gaat er ook uit dusssssss,mensen hebben liever een naked of all road motor.

Ik heb alleen gelezen dat die eruit gaat vanwege de emissienormen, maar niet of er wel of geen opvolger komt.

Het is wel tekenend dat Suzuki de Burgman 650 eruit gooit ... zit toch wel een beetje in hetzelfde segment als de no-nonsense motoren.
 
Als er een Deauville opvolger was zou ik die graag hebben: bagageruimte, cardan, bescherming. Ben toch gevallen voor de beter en goedkoper rijdende second best...
 
Alweer die oma in beeld.... Niet echt een druk topic hier bij de Deauville rijders.

Nou ja om toch maar wat leven in de brouwerij te brengen het volgende; (voor wie het lezen wil :P )

Woensdag proefrit gemaakt op een 90.000 k oude FJR, misschien lag het aan de km stand of het onderhoud van het ding, maar het viel me eigenlijk tegen. Donderdag bij de lokale motorzaak langs eigenlijk gewoon voor het langs gaan, je weet wel ff kijken, niet alles staat altijd op internet. Rondje gedaan met een Vstrom 1000, wel aardig maar ook niet helemaal mijn keuze ( was ook op zoek naar meer toer gericht met iets meer bescherming)
En daar stond die dan....
Een Deauville uit 2008 --> ja ja 12 jr oud, maar slecht 22k op de teller. En als nieuw om te zien. Lak netjes, geen krassen, niks.
Iets kleiner dan ik zocht, maar goed toch ff rijden. En ja hoor na 3. bochten en 2 rotondes was ik eigenlijk al verkocht.
Ik wilde snel iets hebben en dit was direct beschikbaar voor mijn budget. Donderdag het Ja woord gegeven en Zaterdag ochtend op gehaald.

Niet de meest sexy motor, en niet de meest krachtige maar ik rijd toch hoofdzakelijk op lokale wegen. En daarvoor voldoet die prima. Mijn Franse thuis regio heeft hoofdzakelijk departementale wegen en een enkele nationaal. Geen snelweg te vinden bij ons.
Plus dat ik de rest van het jaar in Denemarken zit voor mijn werk en daar is buiten de echte hoofd verbindingen ook niet veel snelweg te vinden.
Dus ik heb haar meteen eens even lekker in gereden !
1905 km in 2 dagen :] Zondag van mijn huis in zuid Frankrijk (dep47) naar Luik, en vandaag de rest van Luik naar Denemarken.

Ik zal zeggen het is het ritje wel, maar nu heb ik de hele zomer mijn brommert hier. Voor die lange stukken komt ze wel wat tekort vind ik. Je kan wel 150 rijden maar dan vind ik het niet meer echt lekker gaan. 120 tot 140 past beter. En rond de 120 km p/u ligt. het gemiddelde nog boven de 1 op 20. Dat vind ik niet tegen vallen. En dat met bijna de hele weg wind tegen. Gemiddelden zijn gemiddelden en het weer is daarvan op invloed, maar had echt 2 dagen wind tegen. Dus het verbruik moet eigenlijk beter zijn.

Vind het toch een uiterst comfortabel machientje alleen de ruit is me nét te laag. De wind buldert tegen mijn helm, als ik iets in elkaar zit is het meteen een heel stuk beter. Maar om nou 20 uur in elkaar gedoken op een motor te zitten.... Daarvoor heb ik geen toermotor uitgezocht.

Nou ja ik ga in ieder geval de komende maanden Denemarken ontdekken op mijn "nieuwe" Honda. Dus zal af en toe eens wat ervaringen posten hier.

Ter afsluiting nog 1 vraag;
Als ik het stuur los laat begint die te slingeren. Waar kan dat nog aan liggen??

Heb de banden spanning al na gezien.
Ik had wel de koffers goed volgepropt en er zit een top koffer op. Ook aardig vol.
Maar de zijkoffers mogen eigenlijk geen invloed hebben dacht ik.
Wat zou het anders nog kunnen zijn.?

Groeten Ray
 
Sommige merken banden kunnen dat slingergedrag veroorzaken,ik had dat vroeger met Michelin banden onder mijnCB750,
toen gewisseld voor de originele Bridgestone banden en het was weg,maar het kan ook zijn dat de band niet goed om de velg ligt of
de band al bijna op is,of 2 verschillende merken banden voor en achter,maar ook speling op de achterbrug,al zou dat bij deze km stand
nog in orde moeten zijn,wat betreft het wind turbulentie,er zal best een hogere ruit voor te krijgen zijn ,bij mijn Goldwing had ik er ook veel
last van,dat heb ik grotendeels verholpen door er een losse ruitspoiler op te zetten,maar ook dat helpt niet als de wind van de zijkant of van schuin
vooruit komt.Wat betreft het vermogen tja dan had bv een ST1100 een betere keus geweest,of net zoals ik een Goldwing.;)
 
Jaja, saai. Maar oerdegelijk. Ik kocht ooit in 1986 een CX500. Ook saai. En lelijk volgens sommigen. In Engeland werd het de 'plastic maggot' genoemd. Maar ondertussen is het bijna een soort cultmotor en worden ze veel verbouwd tot caféracer. Met als gevolg dat de mijne bijna het dubbele waard is van waar ik hem destijds voor kocht.

Of dat met de Deauville net zo gaat weet ik niet, maar ik verwacht dat die ook nog tot het einde der tijden op deze aardkloot rond zullen rijden. De mijne is uit 2002. Overigens heb ik de CX ook nog, net als een GL500, een GL1000 en een GL1500 met zijspan. Je moet wat te kiezen hebben, toch?

Dat van die ruit herken ik. Op mijn CX heb ik zo'n grote Rickman Polaris, maar op de Deaville veel lawaai aan mijn hoofd. Moet ook nog verder experimenteren.

Wat betreft dat slingeren: zou niet moeten. Naast banden misschien ook even de balhoofdlagers checken?
 
CX500 vond ik juist niet saai,een goede gaat echt hard van z,n plek voor die tijd,wel lelijk dat dan weer wel,ik heb ooit op een Turbo
gereden dat was nog leuker.
 
Sommige merken banden kunnen dat slingergedrag veroorzaken,ik had dat vroeger met Michelin banden onder mijnCB750,
toen gewisseld voor de originele Bridgestone banden en het was weg,maar het kan ook zijn dat de band niet goed om de velg ligt of
de band al bijna op is,of 2 verschillende merken banden voor en achter,maar ook speling op de achterbrug,al zou dat bij deze km stand
nog in orde moeten zijn,wat betreft het wind turbulentie,er zal best een hogere ruit voor te krijgen zijn ,bij mijn Goldwing had ik er ook veel
last van,dat heb ik grotendeels verholpen door er een losse ruitspoiler op te zetten,maar ook dat helpt niet als de wind van de zijkant of van schuin
vooruit komt.Wat betreft het vermogen tja dan had bv een ST1100 een betere keus geweest,of net zoals ik een Goldwing.;)

Oké bedankt voor je reactie. Zal eens goed op de banden gaan studeren dan. Lijken me nog verre van op maar goed ga er mee aan de slag. Heb ook wel eens gehoord dat je ze met je hand heel rustig moet navoelen i.v.m. "cupping" of wat dat ook alweer was. Het zou iets moeten zijn dat de band niet gelijk matig is af gesleten.

En @HenkNC750 : Dat is misschien de beste oplossing maar, volgens mij hoort het niet.

Ga eens informeren of er een hogere ruit te verkrijgen is via de after market. Dacht eerst aan een deflector maar als dat minder goed werkt dan maar even verder kijken

Voorlopig heb ik net op mijn werk gehoord dat er i.i.g. weer wat kilometers bijkomen..... Ik kan zondag weer naar NL omdat ik cursus moet volgen...... 571 km wel te verstaan :] Heb wel de route ff aangepast via google maps. Aangezien ik de hele zondag de tijd heb om er te komen wil ik maar wat stukken de snelweg vermijden. Zou klein uurtje langer zijn volgens Google maar ach, beter dan alleen maar die snelweg afblazen. En op de brommert zal het wel meevallen met dat kleine uurtje.
Alleen..... Ik zie net wel dat het zondag niet echt mooi weer wordt....-O-
Dat is dan wel weer jammer natuurlijk.

Ga v.d. week ook eens kijken voor een olie filter. De verkoper heeft wel gezegd dat die nagekeken is maar ik heb daar mijn twijfels over. Dus zelf de 24k beurt maar uitvoeren. In ieder geval de olie en filter en de bougies maar doen. De rest van de lijst in het boekje is hoofdzakelijk inspecties. Dat komt komende maand gaande weg wel een voor een aan de beurt.

Wordt vervolgt.....

Ray
 
Wat betreft het vermogen tja dan had bv een ST1100 een betere keus geweest,of net zoals ik een Goldwing.;)

Dat ben ik meteen met je eens. Maar voor de prijs die ik nu betaald heb had ik een toch wel oude Goldwing gehad, of tenminste een met heel veel kilometers. Dat was een beetje de keuze die ik nu gemaakt heb.
En in France is er zat aanbod, dat is het probleem ook niet, maar alles waarvan je denkt; héé.... staat net aan de andere kant van het land. ( En het land is iets groter dan NL...) En zo als ik schreef; Ik had eigenlijk ook niet echt veel tijd om te zoeken. En deze stond relatief dicht bij huis.
Nu i.i.g. lekker rijden, volgend jaar zie ik wel verder.
 
Dat ben ik meteen met je eens. Maar voor de prijs die ik nu betaald heb had ik een toch wel oude Goldwing gehad, of tenminste een met heel veel kilometers. Dat was een beetje de keuze die ik nu gemaakt heb.
En in France is er zat aanbod, dat is het probleem ook niet, maar alles waarvan je denkt; héé.... staat net aan de andere kant van het land. ( En het land is iets groter dan NL...) En zo als ik schreef; Ik had eigenlijk ook niet echt veel tijd om te zoeken. En deze stond relatief dicht bij huis.
Nu i.i.g. lekker rijden, volgend jaar zie ik wel verder.
He he,ik heb een 28jaar oude GL met inmiddels 124000km op de teller,rijd nog als een nieuwe en gebruikt 0,0 olie
tussen de beurten,km,s zeggen niks bij deze motoren in de USA heeft een eigenaar meer dan 1 miljoen miles gereden
zonder revisie,alleen het cardan is een keer vervangen,onderhoud is belangrijker.Zelfde geld voor de ST1100 die met gemak 2 ton en
meer kan halen.
 
He he,ik heb een 28jaar oude GL met inmiddels 124000km op de teller,rijd nog als een nieuwe en gebruikt 0,0 olie
tussen de beurten,km,s zeggen niks bij deze motoren in de USA heeft een eigenaar meer dan 1 miljoen miles gereden
zonder revisie,alleen het cardan is een keer vervangen,onderhoud is belangrijker.Zelfde geld voor de ST1100 die met gemak 2 ton en
meer kan halen.

Voor praktisch kies ik toch de Deauville. De Goldwings - en ook de ST1100 die ik heb gehad - zijn geweldige motoren en zeker op dit soort lange trajecten. Maar als ik even in de buurt een boodschap moet doen vind ik de Deauville toch lichter en fijner. Daar komt ook nog bij dat de Deaville een stuk makkelijker en goedkoper als je onderdelen nodig hebt. Uiteindelijk is het ook een kwestie van persoonlijke smaak.
 
Voor praktisch kies ik toch de Deauville. De Goldwings - en ook de ST1100 die ik heb gehad - zijn geweldige motoren en zeker op dit soort lange trajecten. Maar als ik even in de buurt een boodschap moet doen vind ik de Deauville toch lichter en fijner. Daar komt ook nog bij dat de Deaville een stuk makkelijker en goedkoper als je onderdelen nodig hebt. Uiteindelijk is het ook een kwestie van persoonlijke smaak.
Ach ik doe ook gewoon m,n boodschappen met de GL :Y ,maar dat een Deauville handelbaarder is dat klopt.;)
En wat de onderdelen betreft maakt het weinig uit,een goede GL heeft buiten het normale onderhoud maar weinig nodig,
ik heb 1x een teller aandrijving vervangen en 1x een koppeling hulpcilinder totale kosten 75,- en dat in 30000km,in die tijd 2x
de olie ververst,kosten 84,- en 1x een set remblokken voor 28,- en 1 achterband van 140,-.
 
Laatst bewerkt:
Vind het toch een uiterst comfortabel machientje alleen de ruit is me nét te laag. De wind buldert tegen mijn helm, als ik iets in elkaar zit is het meteen een heel stuk beter. Maar om nou 20 uur in elkaar gedoken op een motor te zitten.... Daarvoor heb ik geen toermotor uitgezocht.
Ik had precies hetzelfde. Een grotere ruit hielp bij mij niets: de luchtstroming wordt naar je hoofd geleid.
Bij mij hielp zo''n opzetruitje juist goed, omdat je die op verschillende hoogtes en graden kunt zetten. Je buigt de wind dus af, gebaseerd op jouw helm.
Nadeel is, dat je steeds naar de rand van de ruit zit te te kijken.
Ander alternatief: een lager ruitje. Dan heb je een constante luchtstroom, maar geen gebulder.
 
Ik had precies hetzelfde. Een grotere ruit hielp bij mij niets: de luchtstroming wordt naar je hoofd geleid.
Bij mij hielp zo''n opzetruitje juist goed, omdat je die op verschillende hoogtes en graden kunt zetten. Je buigt de wind dus af, gebaseerd op jouw helm.
Nadeel is, dat je steeds naar de rand van de ruit zit te te kijken.
Ander alternatief: een lager ruitje. Dan heb je een constante luchtstroom, maar geen gebulder.
Ik neem aan dat je met een "opzet ruitje" een deflector bedoelt ? Een kleine spoiler zeg maar, of is dat toch weer iets anders?

Nou ja i.i.g. .... ik heb zaterdag alles maar eens schoon gemaakt na de grote rit. En toen kwam ik er achter dat mijn ruit ook nog een standje hoger kon... O-). Haha, tja zeg maar niks...
Maar goed vandaag even terug gereden naar NL omdat ik v.d. week nog Cursus heb en het ging inderdaad wel al een stukje beter. Maar ik zal nog eens verder experimenteren. Voorlopig staan er weer bijna 600 km's bij.
Ik heb 's middags wel even tijd voordat de winkels dicht gaan dus ik zal in de buurt van Almelo / Hengelo eens hier of daar langs een motorzaak rijden.

Alleen schijnbaar zijn de weer goden mij niet gezind.... vorige week al 2 dagen tegen wind en nu weer volle bak voor mn porem. Echt niet normaal. Ik wil wel eens zo'n wind in de rug. volgens mij waaide het vandaag wel 100 km/u. Als ik die nou mee heb als ik 100 rij is het toch in theorie windstil om mij heen....??? :+
 
Zo,n ding dus,je kan ze ook veel goedkoper vinden op Aliexpress ,maar of de kwaliteit net zo goed is weet ik niet,
ik zelf heb de uitvoering met de klemmen.
https://www.googleadservices.com/pa...ih_7C6uvDpAhVH3aQKHX9uBB8Q9aACegQIDBBI&adurl=Alie,
https://www.aliexpress.com/item/400...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Ja precies zo'n ding. Bedankt voor de links. Ik heb eens even gekeken, proberen kan altijd. Denk dat ik ook voor die klemmen ga, als het niet werkt voor mij heb je i.i.g. geen blijvende gaten.
👍
 
Inmiddels trouwens ook dit gevonden

Link: Ruit verhoogd

Lijkt me misschien nog wel beter voor bijna de zelfde prijs ( Alibaba niet meegerekend dan..)

Vandaag i.i.g. 2 bougies en olie filter gehaald. Zondag eerst maar eens verse olie er in gooien voor de 24k beurt.
En dan alle inspectie punten aflopen die in het boekje staan.
Voor zo ver ik gezien heb kan ik de meeste zelf wel aanpakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan