Honda DN -01

Beetje merkwaardige combinatie van stylen, overall toch redelijk geslaagd qua uiterlijk maar veels te duur.
 
Vindt dit toch echt meer motor. Bij een scooter stel ik me iets voor met een goede windbescherming, makkelijk te poetsen, bergruimte, snel uit de garage en eigenlijk ook goedkoop om te rijden. Al is dat laatste tegenwoordig wat moeilijker en sterk afhankelijk van het type.

Denk wel dat zo'n combinatieversnellingsbak de toekomst gaat worden bij motoren.
Schakellen is eigenlijk niet meer van deze tijd. Snap ook niet dat we in auto's nog steeds met die pook zitten te schuiven. Als iedereen zou overstappen op automaat zou dit in een mum van tijd superverfijnd en zuinig zijn. Nu vraagt dat nog te veel investering van fabrikanten. Niet sportief...kom nou zeg... (zal wel een hoop kommentaar op komen...)

Deze dn 01 kan zo in Mad max. Wanneer speelden die zich ook alweer af?..o,ja in de toekomst.
 
... Denk wel dat zo'n combinatieversnellingsbak de toekomst gaat worden bij motoren.
Schakellen is eigenlijk niet meer van deze tijd. Snap ook niet dat we in auto's nog steeds met die pook zitten te schuiven....
Alles heeft een oorzaak; de automaat was van oudsher een groot lomp apparaat met een laag rendement en dus een hoog brandstofverbruik.
Europeanen reden over het algemeen in niet al te grote vrij lichte auto's en daar wil je niet zo'n ding in hebben.
Amerikanen met hun lompe bakken en lage brandstofprijzen kozen wel massaal voor de automaat.

De techniek staat echter niet stil en tegenwoordig zijn de automaten eenvoudiger, lichter en vooral zuiniger; nu moet de consument er nog aan wennen.
Het vreemde verschijnsel doet zich voor dat een moderne automaat zoals die in de DN-01 sneller, comfortabeler en zuiniger rijdt dan een schakelbak maar dat mensen toch willen schakelen.... Vreemd.

Ik zie de DN-01 meer als een "cruiser" gericht op comfort; de styling is duidelijk geënt op de Amerikaanse markt.
Bij die cruisers zie je heel grote motorblokken met veel koppel zodat men schakellui kan rijden; de DN-01 heeft juist een heel licht blok maar door de CVT gebruikt die zijn kleinere koppel veel slimmer en kun je nog veel soepeler rijden.

Stop die transmissie in een handzame scooterachtige motorfiets en dan wil ik hem best hebben.
 
Ik vind nog steeds niet dat een motor met een CVT of andere soort automaat direct een scooter is, en ook niet dat een scooter geen motorfiets is.

Volgens mij is een motorfiets een scooter wanneer je een grote bergruimte onder je zadel hebt en een laag frame tussen je zadel en de voorvork.

Als bij je een Burgman 650 de CVT op manual zet, behoort hij nog steeds tot de groep 'scooters'.

Dus vind ik een DN-01 een motorfiets.

Maar dit is allemaal een persoonlijke mening.

Sinds ik scooter rij, zou ik graag willen dat ik een automaat in de auto had, het is echt een luxe.

En sportief rijden met een CVT/automaat is echt wel mogelijk :X O-)

Ik vind het belangrijker dat er op korte termijn een goed alternatief komt voor de huidige CVT met snaar, zoals Hybride een aantal maanden geleden ergens op een post hier zette i.p.v. steeds meer vermogen.

Als je dan eens van die hoge kosten van een riem, poelies, sliders enz. vervangen af bent, wordt het allemaal nog interessanter.
 
Laatst bewerkt:
... Ik vind het belangrijker dat er op korte termijn een goed alternatief komt voor de huidige CVT met snaar, zoals Hybride een aantal maanden geleden ergens op een post hier zette i.p.v. steeds meer vermogen.

Als je dan eens van die hoge kosten van een riem, poelies, sliders enz. vervangen af bent, wordt het allemaal nog interessanter.
Google eens op "Human Friendly Transmission" of "HFT"... Dat zit in deze DN-01...
 
Laatst bewerkt:
Hybride, ik dacht dat jij ooit iets over deze transmissie vermeldt
had?

NuVinci CVP http://www.fallbrooktech.com/dutch/NuVinci.asp

full


Wordt al op fietsen (Batavus, geloof ik) gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
De prijs van dit prachtding is natuurlijk weer een enorm struikelblok. Wie gaat er in godsnaam dit belachelijke bedrag neerleggen?
Natuurlijk komt er bij Honda toch wel geld binnen, ook al verkopen ze deze DN01 maar mondjesmaat, zij zullen daar waarschijnlijk niet wakker van liggen. Maar als je zo'n ding in de markt wil zetten en wil zorgen dat die markt ook loopt, zul je toch wat populairdere prijzen moeten hanteren, lijkt mij.
Ik zou er graag wat geld voor over hebben i.i.g. maar toch niet zoveel!
 
De prijs in België is al bekend en je kan hem zelfs al bestellen maar ze wisten tot voor twee weken niet wanneer je hem dan juist had. Kon nog enkele maanden duren.

Ik ben net gaan zoeken of ik de brochure 2008 nog vond maar nada. Als ik het me goed herinner is de prijs in België

11950€

Dus stevig prijskaartje maar mocht ik het geld hebben. DIRECT hoor zonder twijfel.
 
Ahja en om op de vraag terug te komen of het nu een scooter is of een motorfiets.

Heel duidelijk een motorfiets voor me. Het is gewoon een nieuwe generatie van motorfietsen.

Een motorfiets met automaat.
 
automaat niet sportief?
hmm stap maar eens in een porshe of ferari automaat.
of een saab deze doen echt niet onder voor schakel en trouwens de
automaten van tegen woordig worden inderdaad steeds beter zijniger en vlotter.
ik bedoel als je vroeger een diessel auto kocht kon je net zo goed gaan fietsen tegenwoordig zijn de diesel motoren net zo snel als de benzine motor.
zo zal het ook wel gaan met de automaten denk ik .
 
automaat niet sportief?
hmm stap maar eens in een porshe of ferari automaat.
of een saab deze doen echt niet onder voor schakel en trouwens de
automaten van tegen woordig worden inderdaad steeds beter zijniger en vlotter.
ik bedoel als je vroeger een diessel auto kocht kon je net zo goed gaan fietsen tegenwoordig zijn de diesel motoren net zo snel als de benzine motor.
zo zal het ook wel gaan met de automaten denk ik .

Zo is het al bij automaten ;)

De DSG techniek van VW laat toe dat een automaat en een handgeschakelde auto met exact dezelfde motor dezelfde acceleratiesnelheid zullen hebben met altijd het voordeel voor de DSG omdat hij het allemaal zelf regelt.

EN

Door de DSG versnellingsbak is er geen of amper nog sprake van meerverbruik tov een handgeschakelde.

Dus mijn auto mag volgende keer uitgerust zijn met bijv een DSG 6 of 7 trapsautomaat ;)
 
De meeste automobielen uit de duurdere klasse zijn uitgerust met een automaat; veelal geeneens meer een handbak te verkrijgen.
Zelfs voor sportwagens zoals de mijne krijg je bij inruil €3 á 4000 méér terug bij inruil indien het een automaat is.
Een moderne automaat is zelflerend [binnen een paar seconden merk ik al verschil als ik 'sportief' ga rijden], hebben manueel inschakelbare programma's voor 'economisch', 'sportief' en 'manueel' [één klik op de knop en hij houdt de versnelling vast zodat 'ie niet overschakeld in een snel genomen bocht], en je kan 'm handmatig in elke versnelling zetten.
Ergo: een manuele bak is verouderd, trager en ongewenst.
Ik wil nooit meer een handbak!
 
Laatst bewerkt:
De meeste mensen denken bij een automaat nog aan een ouderwetse bak met een hoger brandstofverbruik enz.
Ik rij dezelfde auto als mijn broer, ik handbak, hij automaat.Ik kom altijd een kilometer verder op een liter als hij.

Maar dit betreft ook nog zo'n bak met 4 versnellingen en een koppelomvormer en een lockup in de hogere versnellingen.

Een DSG heeft geen slip, is eigenlijk een ''gewone'' tandwiel versnellings bak.

En de CVT (met snaaroverbrenging) wordt ook steeds vaker bij grote auto's toegepast.

Bij Audi A6, Lexus RX400h, Mitsubishi Outlander 2

Doe mij maar een automaat.
 
Naar het schijnt, ik ben ook maar een technische leek zou bij een DSG het verbruik niet hoger liggen dan bij een zelfde motorisatie met handgeschakelde bak. Heb zelf met een BMW automaat gereden en daar kwam ik wel een liter per 100km's meer uit dan met een handgeschakelde bij dezelfde rijstijl uiteraard.

Elke keer als ik met mijn auto rij, overvalt me de gedachten dat een automaat toch zalig zou zijn en zeker in het verkeer van tegenwoordig.

Mocht het lulkoek zijn dat de automaten van tegenwoordig evenveel en niet meer zouden verbruiken dan is dat zo.

Mijn volgende wordt een automaat.

Een dure auto is niet aan mij besteed maar ik droom voor onze volgende gezinswagen van een simpele VW Caddy (max) met een simpele 1.9TDI DSG. Kost wat kost wil ik een automaat en daar laat ik andere opties dan wel voor achterwege.

Nu persoonlijk qua motorfietsen is dat ook vandaag nog twijfel of ik er wel definitief voor kan kiezen om een CVT te kiezen.

Het ideale zou ik een motorfiets genre Aprilia Mana of deze DN-01 verkiezen.

Maar goed je kan niet alles hebben of toch niet altijd...
 
Naar het schijnt, ik ben ook maar een technische leek zou bij een DSG het verbruik niet hoger liggen dan bij een zelfde motorisatie met handgeschakelde bak. Heb zelf met een BMW automaat gereden en daar kwam ik wel een liter per 100km's meer uit dan met een handgeschakelde bij dezelfde rijstijl uiteraard.
Het verschil zit hem denk ik in de koppelomvormer, de DSG is eigenlijk een (slimme) gerobotiseerde handbak met twee koppelingen; doordat hij geen slipverliezen heeft zal die qua verbruik niet veel afwijken van de handgeschakelde versie.
De BMW heeft nog een klassieke automaat met koppelomvormer waar toch een deel van de energie verloren gaat, dat ding wordt niet voor niets zo heet...

Elke keer als ik met mijn auto rij, overvalt me de gedachten dat een automaat toch zalig zou zijn en zeker in het verkeer van tegenwoordig.
Ik heb het net zo....
Op één of andere manier ben ik altijd langzamer weg bij het stoplicht, ik probeer natuurlijk te blijven rollen maar als dat niet gaat en ik van stilstand moet optrekken duwen ze me welhaast aan de bumper op... Ik schakel voorzichtig met twee vingers, koppel bij de juiste toerentallen, trek niet ver door, ga met beleid met de koppeling om... Je kunt prima een gebruikte auto van mij overnemen, bij mij gaat het niet stuk maar het duurt allemaal wat langer dan de leaserijders en de breng/haal moeders gewend zijn.
Zelfs met de (schakel)motor ben ik niet heel snel weg, daarom is de scooter zo'n verademing....

Vandaar ook dat ik graag een automaat in de auto wil, dan kan ik eindelijk weer meekomen zonder me opgedrukt te voelen of overdreven veel gas te moeten geven.
Nu hadden we het er al vaker over, telkens ketste het af op de forse meerprijs en het hogere verbruik. Maar ik heb nu een geschikte auto gevonden die met automaat wél zuinig is, dus wie weet...
 
Laatst bewerkt:
@ Hybride: Ik heb ook het gevoel dat het een scooter niet zo "deert" als je flink gas geeft.
Bij een auto of geschakelde motor moet je het zaakje altijd zo doortrekken en flink toeren laten maken. Dat maakt het scooterrijden zo leuk. Scheuren zonder schuldgevoel... (nog niet eens aan de pomp)

Met auto's rijdt ik heel anders.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vrouw heeft geregeld dat ze in juli de eerste proefrit op de DN-01 kan rijden. Ze rijdt nu Burgman 400 en wil wat pittigers. De Aprilla Mana is veel te hoog en dit is een mooi alternatief, zithoogte 70 cm is voor haar het maximum.
Thees.
 
Mijn vrouw heeft geregeld dat ze in juli de eerste proefrit op de DN-01 kan rijden. Ze rijdt nu Burgman 400 en wil wat pittigers. De Aprilla Mana is veel te hoog en dit is een mooi alternatief, zithoogte 70 cm is voor haar het maximum.
Thees.

Daar willen we natuurlijk het rijverslag wel van weten.

Ik kan me vergissen natuurlijk in Nederland maar hier in België heb je makkelijk twee Majesty's voor de prijs van één DN-01
 
Of een GP800 en een Dylan...

Ah voila, en zoveel meer natuurlijk.

Spijtig dat het weer zoveel geld moet kosten. Een pure marketing-zet natuurlijk want het motorblok hadden ze al in huis (deauville en Transalp) en de afzet van deze motorfietsen heeft volgens mij al meteen de ontwikkelingskosten gedekt.

Spijtig maar goed.

Ik koop hem binnen x aantal jaren wel tweedehands. ;) _O-
 
Elke keer als ik met mijn auto rij, overvalt me de gedachten dat een automaat toch zalig zou zijn en zeker in het verkeer van tegenwoordig....

...Mijn volgende wordt een automaat....
Het is weliswaar ietwat off-topic, toch noem ik het omdat we het er al eerder over hadden.

Ik heb dan eindelijk gedaan wat ik al veel eerder had moeten doen; we hebben een nieuwe auto gekocht, nu eentje met automaat ! Een CVT nog wel, in mijn ogen de beste transmissie; die wilde ik al heel lang.
Hij kan ook schakelen tussen vaste overbrengingen maar dat zal bij mij niet slijten....

Natuurlijk had ik al eens een proefrit gemaakt met zo'n auto en het is echt waar, de stress valt van je af met zo'n gemakbak; zelfs stoplichttrajecten die ik altijd meed zijn nu niet erg meer. Alles gaat zo ontspannen, zo gemakkelijk...

Zelf heb ik nu veel minder de neiging om te hard te rijden; ik wilde altijd in een vrij hoge versnelling rijden, lekker laag in toeren; maar dat betekende wel dat ik in bijvoorbeeld 5 niet onder de 70 moest komen, had dus een kort bereik in elke gang... Daar heb ik nu helemaal geen last meer van, elke snelheid is goed, hij loopt altijd rustig.

Bij het optrekken rijd je al normaal mee als de toerenteller op 1800 staat... Na het stabiliseren van de snelheid daalt het toerental nog iets tot ie het optimum bereikt heeft.
Verbruik heb ik nog niet gemeten maar hij wordt opgegeven voor 1 op 20 op de buitenweg, ook niet slecht voor een automaat in een auto van 1000 Kg.

Helemaal perfect zo'n traploze transmissie, niet alleen voor scooters en andere motorfietsen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan