Honda Dominator NX650 heeft probleem

Bennie98

MF'er
7 sep 2012
175
2
Zoals ik in "Het alles dominerende nx650 dominator topic - deel 2" al gezegd heb zit mijn dominator met een probleem bij het draaien.

Ik heb mij vorig jaar een nx 650 RD02 van 1994 gekocht. Hier is een probleem mee.

Als ik hem start draait hij stationair op 1000 toeren. normaal naar het schijnt 1250-1500 toeren.
Als ik gas geef en hem op een vast toerental hou, dan zakt hij na enkele seconden 500 toeren terug.
dit blijft hij doen tot hij stilvalt. Ik kan er wel gewoon mee gaan rijden en dan rijdt hij normaal zolang je optrekt.
Eens je een vaste snelheid houdt of gas lost begint hij te schokken of valt hij stil.

Ik heb bij de carburator volgende kit gestoken:
https://www.ebay.co.uk/itm/Honda-NX...983198&hash=item4d23847666:g:oD8AAOSwsLBbC6Og

Waarbij ik de 148 en 48 sproeier genomen heb. De naald is een D746.
De mengelsschroef is ingesteld op 1 toer en 7/8. Dit zou volgens de honda specs zijn.
Toch blijft hij nog problemen hebben.
Het zou eventueel de vlotter kunnen zijn, maar ik zie niet goed in hoe deze kan problemen veroorzaken, aangezien dit gewoon een plastic stuk is (in één stuk gegoten). Er is geen metalen regelklep ofzo.

Kan het zijn dat het toch de vlotter is? Hoe kan dit dan verslijten? Of zou het de toevoernaald zijn waarbij het staafje dat op en neer gaat te zwak is of niet werkt zoals het hoort? Deze is nochtans ook vernieuwd..

Of zou het kunnen dat het de choke is waarlangs er valse lucht gezogen wordt?
Of zou het een compressieprobleem kunnen zijn?

Volgens de locale hondadealer is het een carburatorprobleem.
Maar alles lijkt in orde als hij de carburator bekijkt.

Ik begin een beetje moedeloos te worden.

Als ik er nog veel geld in pomp dan was het beter geweest om gewoon een Mikuni TM40 te steken.
Kan iemand in de buurt van Gent hier soms eens naar komen kijken of een carburator vervangen om te testen?

Rubbers zijn niet lek. Nog soepel.
Ik heb het met gas gedaan. En dit leek niet te helpen.
Maar ik weet niet of gas even effectief is voor dit soort probleem als deo/starter fluid.


Link naar video van het probleem:

https://www.youtube.com/watch?v=HytPF7lguMU


Als iemand hier een idee heeft wat het zou kunnen zijn, laat gerust iets weten. :Y
Robert Itr zei in het dominator topic dat hier meer mensen zouden naar kijken. :t
 
Bedankt voor het aanbod, maar noord holland is een beetje te ver van Gent om even een moto op te pikken. :}

Ik kan gerust nieuwe stukken aanschaffen, maar eerst moet ik weten wat er stuk is.
Een tweede moto met problemen zal niet direct helpen op dat vlak. Wie weet waarom die dan weer niet draait. :P
 
via een elektrisch signaal. maar ik heb gemerkt dat er twee connectoren van de stroomverdeler niet aangesloten waren.
sinds ik deze aangesloten heb, doet hij dit niet meer.
maar het naar beneden zakken bij constante toerental wel nog steeds. kleppenspeling is gemeten en is allemaal in orde.
lijkt op een pulsgenerator probleem of ergens anders in de ontsteking.
 
Inderdaad. dit zal te maken gehad hebben met de stroomverdeler die niet volledig aangesloten was, hoewel ik dit niet honder procent zeker ben.
morgn normaal een test cdi, ik zie dan wel verder
 
Eerst maar de klepspeling controleren/stellen.
Compressie test doen.
Timing van de distributie controleren.
Nieuwe bougie monteren.
Inlaat rubber tussen carb en cilinderkop niet gescheurd? Te testen door er remreiniger oid op te spuiten.
En toch maar de carb nogmaals goed controleren of echt wel alle kanaaltjes open zijn.

Is de draadboom wel origineel? En onbeschadigd?
 
Eerst maar de klepspeling controleren/stellen.
kleppenspeling is gemeten en is allemaal in orde.
Compressie test doen.
dan start ie slecht
Timing van de distributie controleren.
niet waarschijnlijk
Nieuwe bougie monteren.
geeft andere problemen
Inlaat rubber tussen carb en cilinderkop niet gescheurd? Te testen door er remreiniger oid op te spuiten.
is gedaan, maar deze rubbers scheuren wel erg vaak aan de onderkant, achter het onderste boutje ervab in de gleuf,
En toch maar de carb nogmaals goed controleren of echt wel alle kanaaltjes open zijn.
zoals gezegd, ik vertrouw dat imitatie setje totaal niet
Is de draadboom wel origineel? En onbeschadigd?

elektra dingen geven bij 1 cilinders een aan/uit effect.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee of draadboom origineel is, aan de achterpinkers is er wel al geprutst. Maar lijkt voor de rest ok.
bougie is intussen ook vervangen. geen verschil.

Carburator kan het wel nog zijn op verschillende vlakken, ga ik afspraak proberen maken bij xlmanu voor eens een wissel te doen.
Verder kan het ook nog de pulsgenerator zijn of de dynamo mss?
 
Heeft de ontsteking spanning/stroom nodig om te kunnen werken?
Laadspanning al gecontroleerd? En zo ja hoe hoog is deze?

Ontsteking heeft geen spanning nodig bij een NX
Ik ga ook voor een carburatie/mengselprobleem.

Edit: Als je er met de carburateur niet uitkomt, zou je nog eens naar je automatische decompressiesysteem op je nokkenas kunnen kijken. Het komt wel eens voor dat deze faalt en je rechter uitlaatklep licht maar meestal zijn ze dan niet te starten
 
Laatst bewerkt:
In het allereerste filmpje loopt de nx vreselijk te niezen in de inlaat waardoor er steeds mengsel wordt terug geblazen en dus steeds een behoorlijke terugval in toeren.
Vandaar dat ik toch naar de klepspeling en compressie vroeg.

Maar dat kan ook door een totaal verkeerd mengsel komen
 
klepspeling is intussen gecontroleerd. Daarbij was het wel raar dat de rechter uitlaatklep geen speling had tot de kleppen op de juiste plaats stonden, dan was alles terug normaal. bij de andere drie kleppen was dit niet zo.
Ik heb geen compressiemeter dus de compressie kan ik niet direct meten.

Zou het kunnen zijn dat het feit dat er geen speling stond op de uitlaatklep er een probleem is bij het draaien?
Of heeft dit te maken met de compressie?

Na een carburatorwissel zal ik zien of het effectief met de carburator te maken heeft of niet, zoja koop ik een mikuni.
 
klepspeling is intussen gecontroleerd. Daarbij was het wel raar dat de rechter uitlaatklep geen speling had tot de kleppen op de juiste plaats stonden, dan was alles terug normaal. bij de andere drie kleppen was dit niet zo.
Ik heb geen compressiemeter dus de compressie kan ik niet direct meten.

Zou het kunnen zijn dat het feit dat er geen speling stond op de uitlaatklep er een probleem is bij het draaien?
Of heeft dit te maken met de compressie?
auto decompressie
Na een carburatorwissel zal ik zien of het effectief met de carburator te maken heeft of niet, zoja koop ik een mikuni.
en dan die gaan afstellen _O-
 
klepspeling is intussen gecontroleerd. Daarbij was het wel raar dat de rechter uitlaatklep geen speling had tot de kleppen op de juiste plaats stonden, dan was alles terug normaal. bij de andere drie kleppen was dit niet zo.
Ik heb geen compressiemeter dus de compressie kan ik niet direct meten.

Zou het kunnen zijn dat het feit dat er geen speling stond op de uitlaatklep er een probleem is bij het draaien?
Of heeft dit te maken met de compressie?

Na een carburatorwissel zal ik zien of het effectief met de carburator te maken heeft of niet, zoja koop ik een mikuni.
Het kan zijn dat de rechter uitlaatklep verbonden is met een decompressor.
 
Carburator bij XRManu gaan ophalen, gemonteerd, en onderstaande is het resultaat:


Het ziet er al beter uit, hij heeft het dipje probleem al niet meer.
Maar de toerenteller doet wel maar raar. Hij knalt ook nog steeds in hogere toeren.
Ik herken dit probleem, bij mij NX650R02 was de de verbinding naar de CDI niet schoon, alle contacten schoon gekrabt en contactspray gespoten, vervolgens met 10 bar lucht schoon en droog gespoten, nu loopt hij bij 2600-3000 toeren mooi. Is dat een oplossing? Als je in de buurt woont van 030 mag je een nieuwe! CDI lenen
 
Terug
Bovenaan Onderaan