Honda Dylan vreet vario riemen

martin117

Plan "B", altijd plan B
13 jun 2014
8.131
9.332
Deventer
Zo'n 6 weken geleden is de vario riem van m'n dylan geknapt,niet zijn schuld, lag er te lang op ca. 23k (vorige eigenaar zei alle onderhoud op tijd,mooi niet dus).

Nieuwe riem erop gelegd en nieuwe rollers erin. Liep mooi en reed lekker,top iets hoger. Echter na 2880km riem geknapt, wederom een nieuwe besteld en gisteren erop gelegd.

Klein test rondje,alles goed,van morgen naar het werk,rond de 100 voelde ik een kleine vibratie, leek uit de aandrijving te komen. tot ca.80 km/u niets aan de hand.Trekt ook mooi soepel.

Terug weg weer die lichte vibratie, op de A50 in eens ....... niets (erg fijn zonder vluchtstrook en vangrail) weer de vario riem stuk, nu na 75 km!!!

Voor de montage de vario bussen voor en achter nagekeken, koppeling gecontroleerd op speling, lijkt niets mis mee,maar toch knapt de riem. Koppeling versleten lijkt me ook niet heel logisch met 23k.

Iemand tips of suggesties?? kan wel weer een nieuwe riem zetten,maar blijkbaar is er iets mis,maar wat........ Heb niet veel zin om een nieuwe te steken en constant met een natte bilsleet te rijden.

Heb er nu 10k probleemloos mee gereden,tot de riem knapte (en de uitlaat er af viel), lijkt nu dat ik bezig blijf
 
Zomaar wat vragen en/of opmerkingen:

-Nergens geen bramen of scherpe randen op het loopvlak van de pulleys?
-Rollen (i.g.v. Dr.Pulley) verkeerd gemonteerd.
-Assen van zowel motor als achterwiel nog recht (las ik op een ander forum).
-Is er gerommeld met de pulleys, bijv afgedraaid of kunnen deze versleten zijn?.
-Ergens een busje of ringetje vergeten te monteren?
-Is er slijtage te zien aan de binnenzijde van het kapwerk?
-Breekt de riem op hoge snelheid of bij optrekken?
-Hoe is het slijtagebeeld van de riem?
 
Heb je de vario en koppeling gepolijst ?? >> Eerste keer schoon met remmen reiniger, 2e keer met een doek

Zomaar wat vragen en/of opmerkingen:

-Nergens geen bramen of scherpe randen op het loopvlak van de pulleys? >> Nee
-Rollen (i.g.v. Dr.Pulley) verkeerd gemonteerd. >> Past maar op1 manier
-Assen van zowel motor als achterwiel nog recht (las ik op een ander forum). >> Geen controle, buigen toch niet zomaar?
-Is er gerommeld met de pulleys, bijv afgedraaid of kunnen deze versleten zijn?. >> Nee
-Ergens een busje of ringetje vergeten te monteren? >> Volgens mij niet
-Is er slijtage te zien aan de binnenzijde van het kapwerk? >> Eerste keer nee, tweede keer,ik haal hem morgen avond op,nog niet uit elkaar
-Breekt de riem op hoge snelheid of bij optrekken? >> Hoge snelheid,1e keer licht inhouden en geknapt, 2e keer voelde ik vibraties bij 90+ wilde hem bij thuis komst open maken en controleren,ben niet meer thuis gekomen
-Hoe is het slijtagebeeld van de riem?
>> 1e keer heel veelstukjes (net een blender) 2e keer weet ik nog niet

Bedankt voor de reacties, hoop er verder mee te komen. Morgen avond laat ophalen, wel erg druk deze week, weet niet wanneer ik er tijd voor heb (voorlopig even met de bezorg brommer,autois niets met al die files en bij het werk niet kunnen parkeren)(deventer <> Arnhem ca.50min.)
 
TS,

Als je er niet uitkomt, zou ik de scooter gewoon even wegbrengen naar een motor/scooterzaak met verstand van zaken. DT125 heeft de lading aardig gedekt. Héél moeilijk zou het niet moeten zijn de oorzaak te vinden.

Mijn opgevoerde bromscooter had dat probleem ook. De scooterzaak constateerde al gauw dat de vario en de koppeling (beide aftermarket en door mij gemonteerd) niet goed in lijn stonden. Opnieuw uitgeshimd, probleem opgelost. Uurtje werk (en dat voor een brommerzaak-tarief).
 
Heb je wel een snaar die voor een motor geschikt is(bv kevlar).
Mij is het namelijk ook al eens gebeurd, dat ik alleen naar de maat van de snaar keek, maar ik kwam er al snel achter dat een gewone snaar de krachten van mijn new dink 200i niet aankon.
Daarna heb ik de goede snaar er omheen gedaan en deze doet al weer ong. 10000 km dienst.
De prijs is hierbij al een goede indicatie, want een kevlar gewapende snaar voor een motorscooter kost al gauw rond de 75-80 euro.
 
Opgelost!!!!

Net foto's willen maken van de snaar, blijkt hij niet geknapt, enkel de voorste poelie niet goed vast gedraaid dus te veel speling.

Nu dus een goede Dylan te koop :+ :+
 
Honda cbf verkocht, voor de zekerheid toch even de dylan bij een scooterzaak langs, checken dat de riem echt goed zit.

Achter poelie nieuw vet nodig en 3 pinnetjes versleten >. vervangen.

Ook de voorste poelie was niet helemaal lekker (met 25k, vindt ik vrij snel) maar goed, ook vervangen, loopt weer als een nieuwe.

Nu toch maar besloten de dylan te houden, ben er toch wel erg blij mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan