Honda Fes 250 Foresight tankindicator

Riff-Ryder

MF'er
30 aug 2008
92
0
Utrecht, De Bilt
Beste mensen,

Ik heb een Foresight 250 gekocht. Hij is van 1997 met 30000 km op de teller. Nu heb ik wel een probleempje. De tank indicator doet het niet. Ik heb de zekeringen gecontroleerd en hier is niets mis mee. Het licht achter de indicator (dashbordverlichting) doet het gewoon wel. De rest van de tellers ook. Waar kan het aan liggen?

Verder staat hij een beetje met de verstelschroef van de carburateur te hoog afgesteld. De band draait al als ie op zijn standaard staat. Toen ik hem goed afstelde verloor die wat aan trekpower en zijn topsnelheid daalde met 10 km. Dus ik heb hem weer omhoog gesteld. Heeft dit te maken met vuil in de carburateur?

Verder nog een vraagje. Ik ben van plan om deze motorscooter mee te nemen naar Marokko. IK wil hem daar invoeren. Nu weet ik wel dat de Phanteon hetzelfde is als de Foresight alleen 2-takt. En doordat die 150 cc is minder invoerkosten heeft. Maar het kan zijn dat ie daar 1 jaar of 2 jaar stil staat. Wat kan beter tegen lang stil staan. Een 2-takt of een 4-takt.

Alvast bedankt.

Groetjes.
 
Is het een lampje of een meter?

EDIT: Zet je contact aan! :+

Als het alleen een lampje is, trek dan de stekker los van de sensor op je tank, en hou hem tegen het frame/blok aan. gaat je lampje branden, dan is je sensor stuk. Gaat het lampje niet branden, dan heb je ergens een draadbreuk zitten of is het controlelampje kapot.

Als het een meter is, koppel het kabeltje weer los van de sensor, en hou deze tegen het frame/blok aan. slaat de meter maximaal uit, dan is wederom de sensor stuk. Slaat de meter niet uit, dan zit er een draadbreuk ergens of is de meter zelf kapot.
 
Is het een lampje of een meter?

EDIT: Zet je contact aan! :+

Als het alleen een lampje is, trek dan de stekker los van de sensor op je tank, en hou hem tegen het frame/blok aan. gaat je lampje branden, dan is je sensor stuk. Gaat het lampje niet branden, dan heb je ergens een draadbreuk zitten of is het controlelampje kapot.

Als het een meter is, koppel het kabeltje weer los van de sensor, en hou deze tegen het frame/blok aan. slaat de meter maximaal uit, dan is wederom de sensor stuk. Slaat de meter niet uit, dan zit er een draadbreuk ergens of is de meter zelf kapot.

Het is dus een meter. Wat ik niet begrijp. Waar kan ik deze sensor vinden? Zit ie boven de tank, eronder? Hoe herken ik hem?

Slaat de meter maximaal uit(volle tank) dan is de sensor stuk. Zit er dan vuil aan de binnenkant of wat?
Blijft mijn meter dood. Dan is de draad kapot of de meter. Kan ik die meter zelf vervangen? Wat kost zoiets dan?
 
Het is dus een meter. Wat ik niet begrijp. Waar kan ik deze sensor vinden? Zit ie boven de tank, eronder? Hoe herken ik hem?

Slaat de meter maximaal uit(volle tank) dan is de sensor stuk. Zit er dan vuil aan de binnenkant of wat?
Blijft mijn meter dood. Dan is de draad kapot of de meter. Kan ik die meter zelf vervangen? Wat kost zoiets dan?

Je haalt je tank even van de motor af Het is een scooter, dus laten we gewoon maar even de kuipdelen demonteren die je tank verbergen. :). Heb je een beetje goed zicht op de tank; dan kunnen we verder :P

Als het goed is gaan er 1 of 2 draadbundels naar je tank, dit heeft te maken met of je brandstofpomp in je tank zit of erbuiten. aangezien je een meter hebt (die dus een variabele waarde afgeeft om de hoogte van het naaldje te bepalen) gaan er dus 2 draden naar die sensor toe. Bijvoorbeeld bij een yamaha fz1000 zit er gewoon aan de onderkant van de tank een tweepolige stekker. Trek deze stekker los, en gebruik even een ijzerdraadje om een van die twee polen van de stekker aan massa te leggen. gebeurt er bij de ene niets, probeer het dan even bij de andere pool. slaat je meter bij beide polen niet uit als je deze aan massa legt (wel contact aan he :) ), dan kunnen we stellen dat het probleem niet bij de sensor ligt.

Hoe weet je nou dat de meter kapot is? simpel. het enige wat die sensor doet is de stroom doorschakelen naar massa. als je dus de draadjes op het frame houdt (massa) kun je zien of je sensor kapot is, door dus te redeneren dat er niets mis is met de weergave op je dashboard of de draden die daar naartoe gaan. Immers, je legt de meter direct aan massa, dus je meter zal dit zien als "tank vol". gebeurt dit dus, dan kan je logischerwijs redeneren dat de sensor kapot is, hij schakelt niet meer naar massa.

Even in het kort nog een keer :P

stekker los van tank, draden aan massa leggen en kijken of de meter uitslaat. :)
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is gaan er 1 of 2 draadbundels naar je tank, dit heeft te maken met of je brandstofpomp in je tank zit of erbuiten. aangezien je een meter hebt (die dus een variabele waarde afgeeft om de hoogte van het naaldje te bepalen) gaan er dus 2 draden naar die sensor toe. Bijvoorbeeld bij een yamaha fz1000 zit er gewoon aan de onderkant van de tank een tweepolige stekker. Trek deze stekker los, en gebruik even een ijzerdraadje om een van die twee polen van de stekker aan massa te leggen. gebeurt er bij de ene niets, probeer het dan even bij de andere pool. slaat je meter bij beide polen niet uit als je deze aan massa legt (wel contact aan he :) ), dan kunnen we stellen dat het probleem niet bij de sensor ligt.

Hoe weet je nou dat de meter kapot is? simpel. het enige wat die sensor doet is de stroom doorschakelen naar massa. als je dus de draadjes op het frame houdt (massa) kun je zien of je sensor kapot is, door dus te redeneren dat er niets mis is met de weergave op je dashboard of de draden die daar naartoe gaan. Immers, je legt de meter direct aan massa, dus je meter zal dit zien als "tank vol". gebeurt dit dus, dan kan je logischerwijs redeneren dat de sensor kapot is, hij schakelt niet meer naar massa.

Even in het kort nog een keer :P

stekker los van tank, draden aan massa leggen en kijken of de meter uitslaat. :)

Dat aan massa leggen begrijp ik niet. Bedoel je contact leggen met frame zoals je eerder zei. Met ijzerdraadje 1 pool en dan de andere? Of beide polen verbinden met frame met 2 ijzerdraadjes? of polen aan elkaar verbinden met ijzerdraad?
 
Het is inmiddels al een tijd geleden, maar ik was dan ook op stage in het buitenland. Terug aangekomen wilde ik dus gister ff kijken naar mijn tankindicator-probleem. De tank eruit krijgen is een beetje een rot klusje. De sensor zit achterop de tank. Er lopen 3 draadjes uit blauw met wit, een groene en een gele (eventueel met wit). Deze waren afgeknipt. Ik heb geen idee waarom. Ik dus 3 draadjes eraan vast zetten om ze te verlengen. Het probleem echter is dat ik niet weet waar ik ze op moet aansluiten. Ik heb geprobeerd om ze achter op het dashbord aan te sluiten. Recht onder de tankmeter. Daar liep een gele, een blauw met witte en een zwart met oranje draad. Dus dat klopte niet echt met de draden die uit de tankmeter kwamen. Zie foto's.







derde plaatje is hoe ik het nu tijdelijk heb gedaan.

Ik heb een draadschema-boekje. Ik kan die eventueel scannen. Wie kan mij vertellen waar ik mijn draden moet aansluiten?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels al de draadschemablad gescand. De tankindicator heb ik rood onderstreept. Zie foto. Ik begrijp dat ik de groene draad aan massa moet leggen ofzo? Het liefst heb ik dat ik de draadjes achter de dashbord direct op kan zetten i.p.v. op de stekkertjes. Er mag dus omgezeild worden. Klik op de plaatje om in te zoomen.




Wie kan me helpen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan