Honda Fireblade 2009 storingslampje

Sandapanda

Rookie
2 sep 2019
4
1
Hoi Allen,

Ik heb dit seizoen mijn eerste motor gekocht, na ruim 1000-2000 km heb ik nu een storinglampje wat brand.

Nu vermoede ik zelf dat het een tekort aan olie of koelvloeistof is. De olie stond vrij droog en deze heb ik nu bijgevuld 1-2 liter en peilt nu op niveau.

Koelvloeistof ook volledig bijgevuld, er zit nog voldoende remvloeistof in.

Het vreemde is dat hij alleen brand als ik het contact aanzet, dit deed hij dus voorheen nooit.

Zodra ik de motor start dan springt hij uit, na het bijvullen heb ik er nog niet op gereden puur uit voorzichtigheid.



Ik ben een beetje radeloos, heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Om het helder te maken heb ik er ook nog een filmpje van gemaakt.


Wie oh wie kan mij helpen, bedankt alvast!
 
Ehm,controle lampjes branden altijd bij contact aan,Dit omdat men dan kan zien dat de lampjes niet stuk zijn.
Bij draaiende motor gaan ze uit,dus niets aan het handje.
Als ze branden bij een draaiende motor is er wel iets aan de hand.
Nu dus niet.
 
de werking van dat lampje lijkt me correct zo....die lijkt van de oliedruk te zijn?
ik heb een 2016 blade en die heeft een andere teller unit dus ik kan het mis hebben in jou geval.
waar ik me als jou was meer zorgen om zou maken is de olie...
heb je echt 2 liter bij moeten vullen om het peil op max te krijgen?
er gaat namelijk maar ruim 3 liter in het blok dus dan zou dat inhouden dat je hebt rondgereden met 1 liter olie in je carter en ik vraag me af of ie daar tegen kan.

de eerste paar bouwjaren van de sc59 hebben een recall gehad op zuigerveren....
bij de meeste nl fietsen zijn die veren vervangen door strakkere vanwege extreem olieverbruik...
het ging zowiezo om de jaren 2008 en 2009 ....
mischien is die van jou ertussen door geglipt? wel een dingetje om eens in te duiken en ook eerst eens goed kijken of je blok nog lekker klinkt en loopt.
rondrijden met 1 of 1.5 liter in je carter kost je in de meeste gevallen je blok.....

edit; heb ff gekeken en het lampje wat je aanduid is idd je oliedruk....
als dat ging branden tijdens het rijden dan heeft ie dus lucht lopen happen ...je hebt hem toen toch wel direkt uitgezet mag ik hopen?
wat je nu kan doen is de olie afvullen op de max en het diing rustig laten warmdraaien.
goed luisteren of je rare (bonkende) geluiden hoort......
zo niet dan voorzichtig een rondje doen en weer luisteren...veel meer kun je niet...
mocht nu hetzelfde lampje gaan flikkeren bij goed hete motor en stationair toerental dan is dat een goeie indicatie dat je lagers een beste knauw gehad hebben/ eruit liggen...
dan is de volgende stap oliedruk meten op de galerij en afchecke tegen de waardes in het wphb....
maar hopelijk komt het zover niet....
 
Laatst bewerkt:
Heb je al in de gebruikershandleiding gekeken? Dit hoort namelijk zo.

Wat niet hoort, is dat je 1 tot 2 (zo lees ik 1-2) liter olie moet bijvullen. Of je hebt er nu veel te veel in zitten, of er zat veel te weinig in. Bij een oliewissel heb je 3 liter nodig...
 
Heb je al in de gebruikershandleiding gekeken? Dit hoort namelijk zo.

Wat niet hoort, is dat je 1 tot 2 (zo lees ik 1-2) liter olie moet bijvullen. Of je hebt er nu veel te veel in zitten, of er zat veel te weinig in. Bij een oliewissel heb je 3 liter nodig...


Dit bouwjaar staat erom bekend dat ze veel olie verbruiken, vanaf 2009 is het verbeterd.
 
Bedankt voor de reacties iedereen, ik hoor gelukkig geen vreemde bonken en motorisch lijkt stationair wat soepeler te lopen na bijvullen olie.

Ik heb niet gereden met een rood olielampje, ik heb dit lampje wel een keer gehad tijdens het rijden en per direct stopgezet in bijvult met 1 liter. Dit was ook ergens in de eerste 1000-2000km.

Het was mij bekend dat dit type een hoog olie verbuik heeft maar dit is best extreem, vandaar dat mijn eerste gedachte ook niet oliedruk was.

"Ehm,controle lampjes branden altijd bij contact aan,Dit omdat men dan kan zien dat de lampjes niet stuk zijn.
Bij draaiende motor gaan ze uit,dus niets aan het handje.
Als ze branden bij een draaiende motor is er wel iets aan de hand.
Nu dus niet."


Het gaat mij specifiek om het olielampje, dit lampje sprong voorheen ook gewoon netjes uit.


Ik zal rustig een rondje doen en het blok even goed laten opwarmen, kijken wat er gebeurt.

Mocht het blijven dan laat ik oliedruk meten op de galerij... nogmaals bedankt voor het advies.
 
Modeljaar 2008 staat bekend om het relatieve hoge olieverbruik omdat Honda had bedacht om de veervoorspanning van de olieschraapveren maar eens te verminderen.Modeljaar 2009 is dit weer veranderd en aangezien TS een modeljaar 2009 heeft zou deze niet exorbitant veel olie mogen verbruiken.
Uiteraard zijn er wel motoren van modeljaar 2008 in 2009 op kenteken gezet maar olieverbruikende blaadjes zijn alleen het modeljaar 2008 geweest.
Wat me trouwens ook opviel was dat het HISS lampje bleef branden,Dit is te resetten dmv de bedieningsknoppen van de tellerunit.
 
Bedankt voor de reacties iedereen, ik hoor gelukkig geen vreemde bonken en motorisch lijkt stationair wat soepeler te lopen na bijvullen olie.

Ik heb niet gereden met een rood olielampje, ik heb dit lampje wel een keer gehad tijdens het rijden en per direct stopgezet in bijvult met 1 liter. Dit was ook ergens in de eerste 1000-2000km.

Het was mij bekend dat dit type een hoog olie verbuik heeft maar dit is best extreem, vandaar dat mijn eerste gedachte ook niet oliedruk was.

"Ehm,controle lampjes branden altijd bij contact aan,Dit omdat men dan kan zien dat de lampjes niet stuk zijn.
Bij draaiende motor gaan ze uit,dus niets aan het handje.
Als ze branden bij een draaiende motor is er wel iets aan de hand.
Nu dus niet."


Het gaat mij specifiek om het olielampje, dit lampje sprong voorheen ook gewoon netjes uit.

Ik zal rustig een rondje doen en het blok even goed laten opwarmen, kijken wat er gebeurt.

Mocht het blijven dan laat ik oliedruk meten op de galerij... nogmaals bedankt voor het advies.

In de video spring het olie lampje ook netjes uit als je de motor start.
 
Terug
Bovenaan Onderaan