Honda Fireblade SC28 benzinepomp, SC33 niet..

RetepV

MF veteraan
22 okt 2008
4.567
2
Huizen
Hi All,

Het is zo dat de Honda Fireblade SC28 een benzinepomp heeft. Maar de opvolger, de SC33, heeft dat niet.

Nou vraag ik me af wat dat allemaal voor consequenties heeft. Ik stel me zo voor dat die benzinepomp op de SC28 er niet voor niets zit. Maar de carburateurs en de benzinetank van de SC33 en SC28 zijn vrijwel hetzelfde.

De SC28 heeft een halve meter slang met daartussen de benzinepomp nodig om van de benzinekraan naar de carburateurs te komen. De SC33 heeft een slangetje van zo'n 12cm om van de kraan naar de carburateurs te komen.

Theoretisch zou je dus de benzinepomp van de SC28 weg moeten kunnen halen en vervangen door ook zo'n 12cm slangetje. Of andersom, een benzinepomp plaatsen op de SC33 (de bevestigingspunten zitten nog gewoon op het SC33 blok).

Ik ga er van uit dat het een soort kostenbesparing voor de SC33 is geweest om hem weg te halen. Maar hij zat er op de SC28 natuurlijk niet voor niets op. De SC28 was het paradepaardje en moest de grote kopers kopen, de SC33 was een evolutie en moest iig. kosten besparen.

Nou vraag ik me dus af of de SC33 niet problemen kan hebben met de vulling van de carburateurs op hoge toeren en met het gas vol open (circuit gebruik).

Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?



P.S.: Ik weet dat de SC33 een vacuumslot op de benzinekraan heeft. Als ik de benzinepomp toevoeg, dan moet ik ook de benzinekraan vervangen voor een SC28 exemplaar zodat de pomp geen vacuum staat te pompen als de motor uit staat.
 
Op mijn SC33 heeft overigens vroeger een transparant benzinefilter gezeten. Op een gegeven moment viel het me op dat daar soms een luchtbel in te zien was. Mijn blok liep op die momenten ook wat minder lekker stationair. Misschien was dat verbeelding, maar ik heb het idee dat de benzinetoevoer van de SC33 nogal op het randje zit.
 
Laatst bewerkt:
Geen meningen hier over?

Dan een andere vraag: hoe meet ik of mijn Fireblade op hoge toeren (10.000 a 11.000 rpm) net effe minder benzine krijgt dan hij aan zou kunnen?
 
Als de niveau van de benzine in de tank lager ligt dan de carburateurs of als je een injectie systeem hebt dan ben je een pomp nodig.
 
Laatst bewerkt:
honda heeft de pomp er waarschijnlijk uitgehaald om de betrouwbaarheid te verhogen. Als je brandstofpomp onderweg faalt sta je stil. Je vlotterbakken van je carbs dienen als reservoir,daardoor is er zowel bij lage als hoge toeren altijd genoeg benzine voorhanden. Weet alleen niet waarom je bij de sc33 opeens zonder pomp kan?Qua tankconstructie lijkt die namelijk heel erg op de sc28.
 
Ik denk persoonlijk dat de SC28 ook prima zonder benzinepomp kan. De SC28 carburateurs zijn echt tot op de details gelijk aan die van de SC33 (misschien wat grotere of kleinere kanaaltjes binnenin, maar alla). De tank is ook exact hetzelfde, je kunt de benzinekranen zo overzetten (alleen de bevestiging is anders).

Het zal wel kostenbesparing zijn geweest om hem er bij de SC33 weg te halen. Maar de ingenieurs vonden hem bij de SC28 toch nodig. Bij kostenbesparing is het altijd een kosten/baten afweging. Dus ik kan me voorstellen dat ze iets dachten van: "De benzinepomp kost een hoop geld. Het scheelt wel iets in topvermogen, maar dat is het wel waard.". Ofzo. :)
 
Hallo oma!

Naar aanleiding van de vraag die in dit topic weer bij me opkwam, geef ik dit topic maar weer eens een kick. Er was nog niemand langs geweest die uitsluitsel kon geven, dus probeer ik mijn geluk nog maar eens. ;)

Waarom heeft een Honda Fireblade SC28 een benzinepomp en de SC33 niet? Vrijwel hetzelfde blok met iets grotere cylinderinhoud...

En waarom zou ik de benzinepomp er bij een SC28 niet tussenuit halen? Of zou het juist beter zijn om er bij een SC33 een benzinepomp tussen te zetten?

Vragen, vragen... :)

Edit:

Ik ga het overigens gewoon een keer proberen bij een SC28. Maar dan moet hij wel op de bank want tijdens het rijden voel ik het verschil vast niet. En dakostgeld. Dus eerst maar eens rijden en pas over een tijdje dit experiment uitvoeren.

Ik heb ook een SC33, dus daar zou ik de benzinepomp juist op aan kunnen sluiten. Weet alleen nog niet hoe ik dan die fuel cut-off relay moet aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
wat ik hierover bij de lokale motorzaak heb gehoort is dat je met een sc28 wel zonder brandstofpomp kan rijden ,mits je de tank redelijk vol houd.
er is mij verteld dat als de brandstof onder een bepaalt nivo komt het niet meer voldoende naar de carburateurs zou stromen, vandaar de pomp.
kennelijk is de tank mischien inwendig toch iets anders van vorm?.
maar probeer het eens uit en laat het weten, ben wel benieuwd, ik rij zelf een sc28 .[met pomp dus]
 
Andere tankvorm van binnen volgens mij niet. Maar zou ik eens extra kunnen controleren.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de carburateurs toch anders zijn. Van buiten zien ze er zo op het oog hetzelfde uit, maar dat zegt natuurlijk niet alles.
 
Laatst bewerkt:
Dat vacuum op de benzinekraan van een SC33 is alleen om er voor te zorgen dat de benzine niet door stroomt als de motor uit staat. Een vacuumslot dus. Het zorgt niet voor het doorpompen van de benzine. Alleen voor het tegenhouden van de benzine als de motor niet draait.
 
Laatst bewerkt:
Heb jij een SC28 of een SC33? Als het een SC28 is, zou je dan je ervaringen hier eens willen plaatsen? Honda Fireblade SC28 benzinepomp, SC33 niet...

Als jouw blade een SC33 is, dan hoort er geen benzinepomp op te zitten. Maar dat wil nog niet zeggen dat een SC28 dan ook zonder benzinepomp kan...

Ik heb een SC28 (1994) zonder brandstofpomp :Y

Kwam ik eind vorig seizoen pas achter op de testbank, net als de Dyno kit die er al in bleek te zitten...
Mij was het nog helemaal niet opgevallen maar Jeroen v/d Meer viel het meteen op.
Als ik tank zit ik vaak rond de 15ltr dus hoe leeg moet je tank zijn om er last mee te krijgen :?
 
Hmm. Bedankt voor je reply! We gaan het gewoon eens proberen. ;)

Wat voor sproeiers zaten er in jouw carburateurs Bladezzz?

Zou het kunnen dat je misschien carburateurs van een SC33 erop hebt zitten? Ik weet niet zeker hoe je die zo kunt herkennen. Maar volgens mij heeft de SC33 er aan de linkerkant van de batterij carburateurs een Throttle Position Sensor zitten en de SC28 niet. Bij jouw SC28 zou die dan niet aangesloten zijn, want de SC28 CDI heeft er geen aansluitingen voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een SC28 (1994) zonder brandstofpomp :Y

Kwam ik eind vorig seizoen pas achter op de testbank, net als de Dyno kit die er al in bleek te zitten...
Mij was het nog helemaal niet opgevallen maar Jeroen v/d Meer viel het meteen op.
Als ik tank zit ik vaak rond de 15ltr dus hoe leeg moet je tank zijn om er last mee te krijgen :?
tank kan 18 liter in en daar zijn 3 liter reserve van.
 
moet je nog wel ergens vacuum vandaan halen.

Nou, da's nog wel te doen, denk ik. Tuitje in één van de synchronisatiegaatjes van de carburateur schroeven en dan een slangetje naar de benzinekraan.

Maar een SC33 tank heeft voor 2 ogen voor de bevestiging en een SC28 maar eentje. Ik vind dat een iets groter probleem. ;)

Volgens mij kun je trouwens de kraantjes wel uitwisselen, dus dat is ook niet zo'n probleem denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Hmm. Bedankt voor je reply! We gaan het gewoon eens proberen. ;)

Wat voor sproeiers zaten er in jouw carburateurs Bladezzz?

Zou het kunnen dat je misschien carburateurs van een SC33 erop hebt zitten? Ik weet niet zeker hoe je die zo kunt herkennen. Maar volgens mij heeft de SC33 er aan de linkerkant van de batterij carburateurs een Throttle Position Sensor zitten en de SC28 niet. Bij jouw SC28 zou die dan niet aangesloten zijn, want de SC28 CDI heeft er geen aansluitingen voor.
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, eigenlijk heb ik helemaal geen idee :$

Wat ik terug kan vinden over de bike (ex Dominator: CBR900 Fireblade Project )
Kan ik niets vinden over weghalen brandstofpomp en/of veranderen carbs en/of benzinekraantje.

Er kwam bij de testbank wel meer naar boven wat de vorige eigenaar niet wist, of mij niet heeft verteld. (Dyno kit, K&N filter, koelvloeistof-overloop, brandstofpomp)
Voor het afstellen op de bank had ik last van de bekende dip rond de 5-6000 toeren maar die's nu weg dus kan wel zeggen dat 't niet aan de brandstofpomp lag.
Ook zijn er geen onderdeeltjes vervangen van naalden of sproeiers, was puur kwestie van afstellen van de onderdelen die erin zaten.

Misschien dat MCR ( :? ) er meer over kan vertellen, die heeft 't grootste gedeelte van de electra-verbouwing gedaan zover ik weet..
Ik denk dat de mijne is verwijderd voor het optische (kale bike) effect. (net als 't verwijderen van de KVS-overloop)

tank kan 18 liter in en daar zijn 3 liter reserve van.
Yep...Maar bij redelijk volle tank denk ik minimaal aan de helft :P
Bij m'n vorige Blade (ook een SC28) tankte ik ook altijd rond de 15ltr en stond de kraan altijd op reserve :')

kan je niet gewoon een benzineslang met filter rechtstreeks op de carb.aansluiten ?
Heb ik dus ook..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan