Honda fjs 600 silverwing

Theemaks

Die hard MF'er
29 apr 2013
816
116
Ik wil een silverwing kopen eerste model, heeft iemand ervaring met deze scoot ?
Groetjes
Theemaks
 
Bulletproof en betrouwbaar zijn ze. Zelf heb ik destijds voor hetzelfde geld een jongere 400 gekocht, omdat de prestaties niet zoveel uiteen lopen (0-100 in 7,5/9, top 160/175). Ik heb 70.000 op mijn 400 gereden, ook eerste serie. Die is op het blok na gelijk aan de 600. Hij heeft me in 10 jaar tijd nooit laten staan. Mocht er technisch al iets aan de hand zijn, dan kon dat altijd wachten tot de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Hij heeft een flinke bagageruimte, super goede bescherming (met een extra vario ruitje). Er zijn beter rijdende scooters (het frame is nogal flexibel), de zithouding is ronduit passief (ik ben behoorlijk fit, maar na 1,5 u moest ik echt de rug strekken) en hij lust nogal wat brandstof (1:22 voor de 400 en 1:18 voor de 600). De opvolger was bijna een Burgman 650 geworden (rijdt en zit beter dan de Silverwing) maar uiteindelijk heb ik toch weer een motorfiets gekocht.
 
Ik heb er één, een 600. Oerdegelijke machine. In de VS rijdt iemand met ruim 2 ton op de teller.
De eerste hadden wat last van velgbreuk, en er zit geen ABS op, enkel combined braking. Vanaf 2006 ABS standaard dacht ik.
De voorvork is wat slap geveerd, zeker na jaren gebruik. Heb ik opgelost door een revisie (keerringen, bussen, kost een paar tientjes) en wat dikkere olie en een iets langere pasbus bovenop de veer. Het is geen racer, maar een zeer comfortabele lange afstand scooter. Lust inderdaad wel een stevige slok.
Ik heb een paar maanden geleden de hele SilverWing uit elkaar gehaald, elk schroefje (heb een werkplaats manual) is los geweest en dan zie je de kwaliteit van weleer.
 
Ik heb er sinds kort één. 2001 met een gereviseerd blok. Ben erg tevreden over de rijkwaliteit en de zit positie. Ik ben 1.77 groot en heb ondertussen zonder pijn en moeite al een paar 1000 km er op zitten. Qua gebruik kom ik gemiddeld uit op 1:20 [gecombineerd gemeten over snelwegen en binnenwegen] maar ik rij niet zo heel veel over de snelweg omdat ik dat persoonlijk niet zo leuk vind. Ben meer van de toertochten over de binnenwegen.
Ben sinds kort hier op Motor-forum terecht gekomen omdat ik onderdelen zoek en hier ook wat technische informatie hoop te vinden onder gelijk gestemden.
 
Ik heb er sinds kort één. 2001 met een gereviseerd blok. Ben erg tevreden over de rijkwaliteit en de zit positie. Ik ben 1.77 groot en heb ondertussen zonder pijn en moeite al een paar 1000 km er op zitten. Qua gebruik kom ik gemiddeld uit op 1:20 [gecombineerd gemeten over snelwegen en binnenwegen] maar ik rij niet zo heel veel over de snelweg omdat ik dat persoonlijk niet zo leuk vind. Ben meer van de toertochten over de binnenwegen.
Ben sinds kort hier op Motor-forum terecht gekomen omdat ik onderdelen zoek en hier ook wat technische informatie hoop te vinden onder gelijk gestemden.
Ik volg je helemaal. Bij mij net zo. Mijn BV 300 rijdt het aangenaamst aan zo 70 - 100 per uur op de binnenwegen.
1 op 20 dat is wel niet weinig. Met mijn BV 300 zit ik op 1 op 31.

In het algemeen kan je scooters en motorfietsen niet zuinig noemen.
Ter vergelijking: met mijn auto, een BMW X1, rij ik 1 op 18. OK, dat is een diesel maar wel één met een 150pk sterke 2 liter en die vangt veel meer wind en weegt 10 keer zoveel als een scooter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan