Honda Foresight

Even een update, het probleem heeft zichzelf opgelost.
De voorbije dagen flink mee gereden, van 2de hands scooter naar 2de hands scooter.
Na de eerste tankbeurt ging hij plots veel vlotter rijden, waar ik aanvankelijk met veel moeite maximum 110 op de teller kreeg gaat het nu behoorlijk vlot tot 110, en gaat hij nog door tot net onder de 120.
Hernemingen gaan nu ook veel vlotter. Waarschijnlijk was de benzine te oud.
Dat hij tussen 60 en 80 zo weinig toeren maakt zou normaal zijn voor een Foresight, en dat zal dan ook wel de reden zijn dat ie zo zuinig is. ik heb met de nieuw gevulde tank 311Km gereden en dan 10.6L getankt, dat is 29.34 op 1 of 3.41L / 100Km.
Ik heb wel een busje met 1 liter benzine bij tegen de stres :-).
Ik heb gisteren met een bj2001 gereden (vraagprijs €3000!) met maar 8700Km op de teller, en samen even een testje gedaan van 0 tot 80Km/uur, en ze bleven mooi gelijk.
(Mijne is bj1998, eerste inschrijving 06/2000 en heeft 28700km, als hij al niet rond is geweest)

Wel is er bij mij iets mis met het koelsysteem, de meter komt maar net aan het eerste streepje,
en dat duurt vrij lang. Bij de andere Foresight ging de wijzer vrij vlot tot net onder de helft.
Ik vermoed dat de waterthermostaat stuk is of gewoon ontbreekt.

Verder heb ik de voorbije dagen gereden met een Sym250, Beverly200, Beverly250, X-max250 en Xmax250I. Deze zijn eigenlijk allemaal sneller dan de Foresight, zeker eens boven de 60.
Vooral de X-max bevalt me erg, maar eigenaardig genoeg reed de carburator versie vlotter dan de injectie.
full
 
hey Markie.
Ik heb een vraag,weet jij toevallig of de achtervelg het zelfde is als een FES 150 2takt?
Zo ja is mijn volgende vraag ,heb jij misschien een achtervelg over,zo ja wat wil je ervoor hebben.
ik heb namelijk een slag in mij achtervelg,alvast bedankt
mvg Drago
 
Bij mijn weten is behalve het blokje alles hetzelfde, maar pin me er niet op vast.
Ik heb geen reservestukken, maar heb recent op 2dehands of kapaza nog een geaccidenteerde FES250 gezien voor een prikje, wel in België. Suc6.
 
hey tnx Markie ik heb er een gevonden van een 2takt via marktplaza ,weer een probleem minder,rijd stukk lekkerder met een rechte velg :)
 
Ik lees hier en daar dat de Foresight niet erg veranderd zou zijn in de loop van zijn tijd, dat blijkt helemaal niet te kloppen. ik heb woensdag een heel interessant gesprek gehad met een technieker van een grote motorzaak die veel ervaring had met de foresight en die heeft me een en ander verteld over zijn geschiedenis. Let wel, de jaartallen hoeven niet helemaal juist te zijn.

Eind 2000 heeft de Foresight een complete nieuwe vario gekregen, met als resultaat dat het vermogen op het achterwiel rond de 70 Km ruim verdubbelde! Deze past echter niet op het oude model, daar zou wel een Polini voor te koop zijn met ongeveer hetzelfde resultaat, met wat zoeken voor amper €50.
De carburator is ook vernieuwd, het oude model kreeg vanaf 50 000 km een probleem met de vlotterkamer waardoor de motor ging verzuipen.
Verder is het chassis flink wat stijver geworden waardoor ie een veel stabieler gevoel geeft, je sleurt daardoor een goede 8 Kg meer gewicht mee.

In 2004 is het fout gegaan, onder druk van de nieuwe euronormen is de vario opnieuw aangepast met lager toerental tot gevolg, en het maximum motorvermogen is met een dikke kilowatt afgenomen.

Dus zijn advies als je een Foresight zoekt, zoek eentje met bj tussen 2001 & 2003.

Dat de 2002 die ik vroeger gehad heb me een stuk vlotter leek was dus niet zomaar een indruk.
De 2001 die ik een paar weken geleden heb proefgereden, dat ging waarschijnlijk om het inschrijvingsjaar en niet om het bouwjaar, want die reed net hetzelfde als mijn '98.
 
Even dit oude topic weer naar boven schoppen,voor mijn foresight ben ik op zoek naar het rood omcirkelde gedeelte op deze gejatte foto,iemand zoiets nog liggen toevallig?
full
 
Zie bijgaande foto.

FES 250 carburateur.JPG

De vlotter zelf scharniert om een asje; dat asje zit opgesloten in twee gaten in de behuizing van de carburateur. Die gaten waren compleet uitgelubberd, ze waren zo ovaal dat er bijna twee van die asjes in pasten.
Als de vlotter omhoog komt en de vlotternaald moet afsluiten gebeurt dat niet goed door de speling in het scharnier, de vlotter is aan het eind van z'n slag maar de naald nog niet. Die blijft dus lekken met als gevolg warmstart problemen.

Ik heb de carburateur er tussenuit gehaald en de speling in de behuizing opgevuld.
;
@hybride, hoe of met wat heb je deze speling opgevuld?, ik heb hetzelfde probleem
 
Hallo X9,

Tja, destijds was het al een oude scooter met veel kilometers; dan is de keus voor de reparatiemethode toch iets anders dan bij een nieuwe...

De carburateur is volgens mij gemaakt van Silumin of iets dergelijks, een legering die vooral goed gietbaar is maar daardoor niet slijtvast is en snel breekt.
Als je daaraan moet repareren kun je eigenlijk alleen lijmen met een benzinebestendige twee componentenlijm.

Dat had ik niet bij de hand; ik heb de ruimte opgevuld met een stukje kunststof, zo goed mogelijk op maat gesneden uit een.... Ty-wrap.
Dat materiaal moet tegen brandstof kunnen; het zit helemaal opgesloten als het vlotterdeksel er weer op zit.
Tja, het hoeft allemaal niet zo hi-tech.... ;)

In ieder geval was het asje weer spelingvrij; de motor startte weer als vanouds, ook warm.
 
bedankt voor je antwoord, het betreft in mijn geval ook een oude scooter waar ik voor de fun wat aan sleutel, zien wat we ervan kunnen maken.

Ik ga ook wat knutselen met plastic,
 
Sta op het punt een tweede hands Honda Foresight 250 erbij te kopen,
km st.27.000 1850 euries 1997, wie heeft ervaring met deze scooters?
En weet een MF'er of er ook een rugsteun te koop is voor deze scooter?
Beste deze scooter heeft ondertussen 29000 km en is in technisch zeer goede staat en als u op het motor forum genoeg reacties met eigenaars die met dit type scooter meer dan 100000 km gereden hebben zonder enige problemen of panne juist intikken honda foresight op het forum en u zal heel veel positieve reacties over dit type scooter vinden
Mvg
 
Terug
Bovenaan Onderaan