Honda Forza 125 of Yamaha Xmax 125?

22 mei 2020
2
1
Beste Motorscooter-liefhebbers,

Ik sta op het punt mijn eerste motorscooter (125cc) aan te schaffen :) Ik heb (behalve één namiddagje met een 50cc) nog geen ervaring, maar het is al heel lang een kleine droom van me. Ik twijfelde aanvankelijk nog tussen occasie en nieuw, maar ik overweeg toch sterk een nieuwe te kopen.

Na wat berichten lezen op dit forum, kwam ik al snel uit bij Honda. Ik heb een korte test gedaan met zowel de PCX als de Forza 125, maar mijn voorkeur ging ontegensprekelijk uit naar die laatste. Ik zou de scooter vooral willen gebruiken voor pleziertochten en eventueel langere (meerdaagse) tourritten, en dan voelde ik me meteen veel comfortabeler, veiliger en stabieler op de Forza. Ook benadert hij qua uiterlijk al wat meer de 'echte' tour-motoren en dat bevalt me ook wel. Zijn geluid vond ik dan weer iets minder, maar kan op dat vlak nog niet vergelijken met andere modellen.

Nu zag ik in de winkel achteraf ook de Yamaha Xmax 125 staan. Daar heb ik geen testrit mee kunnen doen op dat moment, maar mijn interesse was wel gewekt (ik vond het design net iets mooier, en die extra ondersteuning in de onderrug leek me ook wel nuttig). De verkoper zei dat er niet veel verschil was tussen de twee en het meer een kwestie was van smaak, maar als ik het online even ging natrekken, zou de Xmax over tractiecontrole beschikken, terwijl dat bij de Forza niet het geval is. Honda zou iets duurder zijn in vervangstukken, maar ook een wat hogere prijs behouden in geval van doorverkoop. De Xmax is ook een fractie goedkoper (scheelt zo'n €200, maar dat maakt het verschil niet).

Mijn vraag is dus: Wat vinden jullie van beide motorscooters? Is tractiecontrole een doorslaggevende factor (zeker voor iemand met geen ervaring)? Ik had gehoopt dat een van de twee ook over het CBS zou beschikken, maar dat is als ik het goed heb niet het geval.

Alle advies is welkom!

Bedankt alvast.
 
Ik denk dat je een yamaha nmax bedoelt , deze is er in 125 cc en 155 cc .Ga lekker proef rijden met alle twee de scooters.
Je heb met beiden scooters geen slechte koop.
Kijk ook hier op het forum heb zelf iets gelezen over een hard zadel op de yamaha nmax.
 
Beste Motorscooter-liefhebbers,
(...)

Mijn vraag is dus: Wat vinden jullie van beide motorscooters? Is tractiecontrole een doorslaggevende factor (zeker voor iemand met geen ervaring)? Ik had gehoopt dat een van de twee ook over het CBS zou beschikken, maar dat is als ik het goed heb niet het geval.

Alle advies is welkom!

Bedankt alvast.
Ik beschouw tractiecontrole niet als een doorslaggevende factor, en al zeker niet voor een 125cc.
ABS en dan vooral op het voorwiel lijkt me voor een beginnende rijder veel belangrijker.
 
Correct me if I’m wrong:
Een nmax is de tegenhanger van de pcx
Een xmax is de tegenhanger van de Forza

Tractiecontrol met 15pk is leuk, maar niet doorslaggevend. ABS op beide wielen wel. De Forza heeft ABS op voor en achterwiel, denk dat de X-Max daar niet in afwijkt. X-Max heeft lampje onder het zadel, de Forza een elektrisch verstelbare ruit. Kwestie van smaak. Beide merken zijn goed (en gelijk) in kwaliteit en afwerking.
 
Mijn keuze zou zijn de nieuwe 2020 piaggio medley met wind scherm
Ben je ook nog eens 1200 euro goedkoper uit.
En wel een goed geluid.
 
Inderdaad, de Piaggio Medley. Waarom niet? En die heeft ABS.
Nu, ik heb zo het idee dat dreambrotherjb meer een scooter op het oog heeft die er niet echt uitziet als een scooter.
Dus niet met het voorlicht verbonden aan het stuur zoals bij een Honda SH of een Piaggio Medley.
 
Voor de Medley is er, indien niet bij de dealer in stock, een levertermijn van minimum 6 weken, zo is mij verteld.
Dat vindt zijn oorzaak in het feit dat de Medley absoluut geen populaire scooter is. Maar voor mij is die scooter het neusje van de zalm.
 
Erg fijne machine
 

Bijlagen

  • 20200523_154535.jpg
    20200523_154535.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 25
In mijn provincie is er geen dealer met een demo Xmax te vinden helaas (en om er nu voor naar Brussel te rijden is ook wat gek), en aangezien ik niets ga kopen wat ik niet eerst heb uitgeprobeerd, en ik best tevreden was van de Forza, gaat het die worden :) (was inderdaad meer op zoek naar iets groter dan de Piaggio medley).

Bedankt voor het advies mensen!
 
  • Leuk
Waarderingen: GPS9
Misschien vind je de Kawasaki J125 ook mooi.
De scooters zijn vergelijkbaar, het is meer een kwestie van smaak. Wel is het gewicht verschillend, de Forza weegt het minst. Ik heb een Forza 125 gehad en ben ermee naar de Alpen gereden. Fijne motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan