Honda Forza 125

Per dag reed ik 5-7 uur op binnenwegen. Op de Forza is dat relaxt uit te houden. Maar op de PCX ook, daar heb ik twee jaar geleden de Deutsche Alpenstrasse mee gereden. Ook prima te doen.
 
Ik heb een SD kaart van 32gb en die is lang niet vol. Ik film alleen de mooie stukken en vaak ook maar ongeveer 10 seconden.
Dan hoef ik achteraf niet door uren film te worstelen en kan ik snel mijn video monteren.
Veel meer video dan wat je ziet in mijn video heb ik niet.
 
Preview van mijn video. Het is nog niet publiek, ik wacht eerst af of er auteursrechtelijke problemen zijn. Ik verwacht van niet.
13 dagen reizen in 15 minuten:

Prachtig filmpje !!
Een vraagje... ik zie en hoor iedereen praten/rijden met 1 persoon... maar is de Forza 125 voldoende met 2 personen om te cruisen/op de snelweg te rijden ? Groetjes
 
De Forza 125 is erg ruim en heeft voldoende plek voor twee personen. Mijn vriendin zit vaak achterop en zit heerlijk, zegt ze.
De scooter is verrassend sterk voor een 125cc en komt op de snelweg goed mee. Ook met iemand achterop.
 
De Forza 125 is erg ruim en heeft voldoende plek voor twee personen. Mijn vriendin zit vaak achterop en zit heerlijk, zegt ze.
De scooter is verrassend sterk voor een 125cc en komt op de snelweg goed mee. Ook met iemand achterop.
Ok, alvast bedankt voor de info !!
 
Inmiddels 2 jaar verder en nog steeds zeer content met m’n Forza 125 :)

Scherm: Puig V-Tech Touring Dark Smoke.
Uitlaat: Akrapovic for Forza.

71ACC63B-7924-4112-B6A7-FFDEF7B57924.jpeg
39C7C6EC-6847-4381-BEBF-FC40C24908E4.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik merk dat dit topic al vrij oud is maar lijkt me het meest geschikt om m'n vraag hier neer te pennen. Hopelijk zijn er nog enkele Forza 125 rijders actief.

Ik wil gerust m'n hele verhaal neerpennen indien dit makkelijker is om een oordeel te vellen maar voorlopig even een korte samenvatting. Door omstandigheden ben ik aan het denken om m'n NC750X om te ruilen voor een Forza 125 i.f.v. woon-werkverkeer.

Vereisten:
  • 125CC (omwille van kindje 3 jaar dat dagelijks enkele straten zal meerijden)
  • Véél bergruimte (minstens 2 helmen + motorkledij + rugzakken)
  • Uitmuntend voor woon-werkverkeer (25km aan max. 70km/u)
  • Budgetvriendelijk
  • Mogelijkheid tot kort stukje snelweg indien echt noodzakelijk
  • Machine/Bediening die zo min mogelijk belastend is voor het lichaam
  • Betrouwbaar (denk dat ik minstens 5 jaar met de Forza moet kunnen doen)
  • Moet eventueel andere 125CC of grotere motoren kunnen bijhouden aan legale snelheden
Ik kom van verschillende grotere motoren en voel me nu echt een kneusje dat ik een 125CC overweeg en dan nog een scootertje maar alles voor het gezin. Het zou super zijn mochten er hier personen zijn die dit beeld voor me de grond kunnen inboren en me wat meer feedback kunnen geven over de Forza 125. Ik ken echt geen bal van (maxi)scooters dus laat maar horen. :)
 
Ik merk dat dit topic al vrij oud is maar lijkt me het meest geschikt om m'n vraag hier neer te pennen. Hopelijk zijn er nog enkele Forza 125 rijders actief.

Ik wil gerust m'n hele verhaal neerpennen indien dit makkelijker is om een oordeel te vellen maar voorlopig even een korte samenvatting. Door omstandigheden ben ik aan het denken om m'n NC750X om te ruilen voor een Forza 125 i.f.v. woon-werkverkeer.

Vereisten:
  • 125CC (omwille van kindje 3 jaar dat dagelijks enkele straten zal meerijden)
  • Véél bergruimte (minstens 2 helmen + motorkledij + rugzakken)
  • Uitmuntend voor woon-werkverkeer (25km aan max. 70km/u)
  • Budgetvriendelijk
  • Mogelijkheid tot kort stukje snelweg indien echt noodzakelijk
  • Machine/Bediening die zo min mogelijk belastend is voor het lichaam
  • Betrouwbaar (denk dat ik minstens 5 jaar met de Forza moet kunnen doen)
  • Moet eventueel andere 125CC of grotere motoren kunnen bijhouden aan legale snelheden
Ik kom van verschillende grotere motoren en voel me nu echt een kneusje dat ik een 125CC overweeg en dan nog een scootertje maar alles voor het gezin. Het zou super zijn mochten er hier personen zijn die dit beeld voor me de grond kunnen inboren en me wat meer feedback kunnen geven over de Forza 125. Ik ken echt geen bal van (maxi)scooters dus laat maar horen. :)

Ik heb twee collega's waar ik dagelijks samen mee naar huis rij, eentje met een forza (12000km) , de andere met een sym (8000km), ikzelf met een tmax, wij doen samen stukje snelweg waar Max 100km/u is toegelaten en dat gaat goed, wat ik wel hoor van hen is dat de forza een 10km/u sneller loopt op de teller dan de sym. Buiten dat ze redelijk in de toeren gaan tegen +-100km/u heb ik hen nog niet horen klagen over problemen , enkel de normale onderhoudskosten zowel de forza als sym.
De verlichting (led) is wel een groot pluspunt van de forza , zien en gezien worden 👍
Persoonlijk zou ik een tikkie zwaarder gaan ( 150-300) , een beetje reserve kan nooit geen kwaad.
 
Bedankt Dandev voor de feedback. Klinkt in elk geval niet slecht. :)

Ik zou met véél plezier naar een zwaarder caliber gaan (denk dan aan Forza 750 of X-ADV) maar in België mag een kind tussen 3 en 8 jaar enkel meerijden op een 125CC met max 15PK als ik me niet vergis. Ik heb zoals je het zegt liever wat extra reserve voor manoeuvres of noodgevallen maar voor de doeleinden die we in gedachten hebben mag het dus max bovenstaande zijn...
 
Bedankt Dandev voor de feedback. Klinkt in elk geval niet slecht. :)

Ik zou met véél plezier naar een zwaarder caliber gaan (denk dan aan Forza 750 of X-ADV) maar in België mag een kind tussen 3 en 8 jaar enkel meerijden op een 125CC met max 15PK als ik me niet vergis. Ik heb zoals je het zegt liever wat extra reserve voor manoeuvres of noodgevallen maar voor de doeleinden die we in gedachten hebben mag het dus max bovenstaande zijn...

Oeps, dat kinderen enkel op een 125cc mee mogen wist ik niet , gezien jouw situatie is het dan zeker een goede keuze om een forza aan te schaffen 👍
 
(...)
Ik zou met véél plezier naar een zwaarder caliber gaan (denk dan aan Forza 750 of X-ADV) maar in België mag een kind tussen 3 en 8 jaar enkel meerijden op een 125CC met max 15PK als ik me niet vergis. Ik heb zoals je het zegt liever wat extra reserve voor manoeuvres of noodgevallen maar voor de doeleinden die we in gedachten hebben mag het dus max bovenstaande zijn...
Ben zelf uit BE maar dat wist ik niet. Dus heb ik het opgezocht.
En je hebt inderdaad helemaal gelijk. Kinderen tot 8 jaar.
De beperking tot max 15 pk vind ik niet terug, enkel de 125cc, maar wat er ook staat is dat de tweewieler moet voorzien zijn van een speciaal kinderzitje.
Ik zou niet weten hoe dat er uitziet. Nog nooit gezien.
 
Ben zelf uit BE maar dat wist ik niet. Dus heb ik het opgezocht.
En je hebt inderdaad helemaal gelijk. Kinderen tot 8 jaar.
De beperking tot max 15 pk vind ik niet terug, enkel de 125cc, maar wat er ook staat is dat de tweewieler moet voorzien zijn van een speciaal kinderzitje.
Ik zou niet weten hoe dat er uitziet. Nog nooit gezien.

Klopt volledig, dat is iets als onderstaande. Je hebt deze in verschillende uitvoeringen, ook nog aan te raden als ze ouder zijn dan 8 jaar maar nog niet deftig aan de voetsteunen kunnen. Daarnaast moeten ze ook vestimenteel in orde zijn net als de bestuurder. En omdat het kinderen betreft best ook aangepaste kledij en helm voor hun lichaam in groei.

Op zich willen we het uittesten met zoonlief (school is maar paar straatjes door aan 50km/u) maar als ie zelf aangeeft het niet leuk te vinden of ik vind het uiteindelijk niet veilig genoeg dan gebeurt het ook verder niet en ga ik na een aantal jaartjes gewoon weer over naar machientjes met meer reserve. De Forza leek me op zich wel een stevige grotere scooter om zoiets mee te oefenen en qua woon-werkverkeer de eerste jaren zal ie ook wel goed dienst doen als er geen autosnelweg aan te pas komt.

Is maar een gedachtenpiste. Ik vind moeilijk andere gebruikers en zie veel tweedehands machines staan dus zet er een beetje m'n vraagtekens bij.

92.75.db.1000840001280DETFR.JPG
 
Klopt volledig, dat is iets als onderstaande. Je hebt deze in verschillende uitvoeringen, ook nog aan te raden als ze ouder zijn dan 8 jaar maar nog niet deftig aan de voetsteunen kunnen. Daarnaast moeten ze ook vestimenteel in orde zijn net als de bestuurder. En omdat het kinderen betreft best ook aangepaste kledij en helm voor hun lichaam in groei.

Op zich willen we het uittesten met zoonlief (school is maar paar straatjes door aan 50km/u) maar als ie zelf aangeeft het niet leuk te vinden of ik vind het uiteindelijk niet veilig genoeg dan gebeurt het ook verder niet en ga ik na een aantal jaartjes gewoon weer over naar machientjes met meer reserve. De Forza leek me op zich wel een stevige grotere scooter om zoiets mee te oefenen en qua woon-werkverkeer de eerste jaren zal ie ook wel goed dienst doen als er geen autosnelweg aan te pas komt.

Is maar een gedachtenpiste. Ik vind moeilijk andere gebruikers en zie veel tweedehands machines staan dus zet er een beetje m'n vraagtekens bij.

92.75.db.1000840001280DETFR.JPG

Tja, mijn collega heeft nog geen rijbewijs om wat zwaarder te gaan, van zodra dat is zal zijn forza ook op de tweedehands markt verschijnen, dat wil niet zeggen dat er iets mis is, maar denk dat er zo meerdere zijn.
 
Klopt volledig, dat is iets als onderstaande. Je hebt deze in verschillende uitvoeringen, ook nog aan te raden als ze ouder zijn dan 8 jaar maar nog niet deftig aan de voetsteunen kunnen. Daarnaast moeten ze ook vestimenteel in orde zijn net als de bestuurder. En omdat het kinderen betreft best ook aangepaste kledij en helm voor hun lichaam in groei.

Op zich willen we het uittesten met zoonlief (school is maar paar straatjes door aan 50km/u) maar als ie zelf aangeeft het niet leuk te vinden of ik vind het uiteindelijk niet veilig genoeg dan gebeurt het ook verder niet en ga ik na een aantal jaartjes gewoon weer over naar machientjes met meer reserve. De Forza leek me op zich wel een stevige grotere scooter om zoiets mee te oefenen en qua woon-werkverkeer de eerste jaren zal ie ook wel goed dienst doen als er geen autosnelweg aan te pas komt.

Is maar een gedachtenpiste. Ik vind moeilijk andere gebruikers en zie veel tweedehands machines staan dus zet er een beetje m'n vraagtekens bij.

92.75.db.1000840001280DETFR.JPG
Lijkt me nogal een gedoe en de meerwaarde voor het kind lijkt me niet zo groot. Zo zie ik geen voetsteuntjes. Die zou ik toch zeker verwachten.
Het fietsstoeltje dat wij vroeger hadden toen onze kinderen nog klein waren zag er naar mijn idee beter geschikt uit: voetsteuntjes, goed gesteund in de rug, armleuningen en gordeltjes.

Daarnaast verwacht ik dat zoonlief het geweldig gaat vinden om elke dag met de scooter naar school gebracht te worden, tenzij misschien als het pijpestelen regent. Tenminste, ik zou het als kind geweldig hebben gevonden.
 
@Siara Als je een paar straten moet rijden met het kind, kan dat dan niet gewoon op een trapfiets of bromscooter en dat je daarna je motor pakt?
Van 750cc naar 125cc is enorm inleveren en 125cc voor woon-werk is net aan. Veiliger is meer cc's (en dan niet eens de pk's, maar het extra koppel).
Alles voor je gezin, maar daar telt ook bij dat je op iets stapt wat je veilig naar je werk en thuis brengt, met voldoende pit om even een streepje gas bij te geven als het fout dreigt te gaan. :)
 
Vereisten:
  • 125CC (omwille van kindje 3 jaar dat dagelijks enkele straten zal meerijden)
  • Véél bergruimte (minstens 2 helmen + motorkledij + rugzakken)
  • Uitmuntend voor woon-werkverkeer (25km aan max. 70km/u)
  • Budgetvriendelijk
  • Mogelijkheid tot kort stukje snelweg indien echt noodzakelijk
  • Machine/Bediening die zo min mogelijk belastend is voor het lichaam
  • Betrouwbaar (denk dat ik minstens 5 jaar met de Forza moet kunnen doen)
  • Moet eventueel andere 125CC of grotere motoren kunnen bijhouden aan legale snelheden

Gezien je vereisten komen er 2 scooters in me op die op al je punten tot de top behoren:
- Honda Forza 125
- Yamaha XMax 125

Beide betrouwbaar, veel ruimte (zeker de Honda met de originele topcase), snelste in de 125cc klasse en zeer budget vriendelijk.
De Honda zal iets zuiniger zijn (2,2 - 2,5 L) dan de Yamaha (2,5 - 3,0 L) en loopt een paar km harder, verder een kwestie van smaak.

Ik rijd zelf een Honda Forza 125 en een Honda Silverwing 600 en hoewel laatste een erg fijne, krachtige en comfortabele toerbuffel is, heeft tot 100 km/u de Forza 125 mijn voorkeur. Sportiever te rijden, 100kg lichter dus veel beter hanteerbaar en meer bergruimte.

Zowel op een Forza of een XMax rijdt je echt niet voor schut, veel mensen staan verbaasd te kijken als je zegt dat het maar een 125cc is, de meeste denken dat het een > 300cc is.

Natuurlijk heb je op een NC750 meer reserve wat motor vermogen betreft maar een 125cc Forza of XMax kunnen best een stukje snelweg zolang je hun motorische beperkingen kent. Kruisen met 100-110 km/u gaat goed.

Met de Forza 125 rijd ik zo’n 6000km p/j, de Silverwing 600 ongeveer 4000km p/j. Beide probleemloos overigens.
 
Laatst bewerkt:
Gezien je vereisten komen er 2 scooters in me op die op al je punten tot de top behoren:
- Honda Forza 125
- Yamaha XMax 125

Beide betrouwbaar, veel ruimte (zeker de Honda met de originele topcase), snelste in de 125cc klasse en zeer budget vriendelijk.
De Honda zal iets zuiniger zijn (2,2 - 2,5 L) dan de Yamaha (2,5 - 3,0 L) en loopt een paar km harder, verder een kwestie van smaak.

Ik rijd zelf een Honda Forza 125 en een Honda Silverwing 600 en hoewel laatste een erg fijne, krachtige en comfortabele toerbuffel is, heeft tot 100 km/u de Forza 125 mijn voorkeur. Sportiever te rijden, 100kg lichter dus veel beter hanteerbaar en meer bergruimte.

Zowel op een Forza of een XMax rijdt je echt niet voor schut, veel mensen staan verbaasd te kijken als je zegt dat het maar een 125cc is, de meeste denken dat het een > 300cc is.

Natuurlijk heb je op een NC750 meer reserve wat motor vermogen betreft maar een 125cc Forza of XMax kunnen best een stukje snelweg zolang je hun motorische beperkingen kent. Kruisen met 100-110 km/u gaat goed.

Met de Forza 125 rijd ik zo’n 6000km p/j, de Silverwing 600 ongeveer 4000km p/j. Beide probleemloos overigens.

:^

Ik heb 3 jaar op een Forza 125 gereden. Een heel volwassen motor voor een 125cc. En inderdaad vergelijkbaar met de Xmax 125 en de goedkopere Sym Joymax 125.
Op de snelweg kwam ik goed mee op de Forza, top is 115-120 op GPS.
 
Bedankt iedereen voor jullie feedback :) Het heeft me echt veel stof tot nadenken gegeven. Aangezien ik nog altijd twijfel of ik het wel veilig genoeg vind voor zoonlief houd ik alle opties open. Tenslotte is hij ook nog in de groei en zelfs een lichte helm aangepast aan jonge kinderen is misschien niet optimaal voor de nek- en ruggenwervels op deze leeftijd. Hij zou het wel super vinden denk ik maar safety first. Als ik niet volledig overtuigd ben dan ga ik er niet voor.

Zo te horen is de Forza wel geen slechte keuze op gebied van 125CC scooters, dat is wel fijn om te horen. Denk dat ik zowiezo wel eens een scooter wil uittesten om te zien of het nu echt comfortabeler/praktischer is dan een motor. Ik houd zowiezo wel van opslagruimte, schuldig. })
 
Bedankt iedereen voor jullie feedback :) Het heeft me echt veel stof tot nadenken gegeven. Aangezien ik nog altijd twijfel of ik het wel veilig genoeg vind voor zoonlief houd ik alle opties open. Tenslotte is hij ook nog in de groei en zelfs een lichte helm aangepast aan jonge kinderen is misschien niet optimaal voor de nek- en ruggenwervels op deze leeftijd. Hij zou het wel super vinden denk ik maar safety first. Als ik niet volledig overtuigd ben dan ga ik er niet voor.

Zo te horen is de Forza wel geen slechte keuze op gebied van 125CC scooters, dat is wel fijn om te horen. Denk dat ik zowiezo wel eens een scooter wil uittesten om te zien of het nu echt comfortabeler/praktischer is dan een motor. Ik houd zowiezo wel van opslagruimte, schuldig. })

Eerlijk, ik zou het niet aventuren om met mijn zoon te gaan rijden, omwille veiligheid, ze zijn zo kwetsbaar.
Het scooter rijden kan ik alleen maar toejuichen, zo handig, altijd wat bergruimte, makkelijk in de stad, ik ben fan, heb zelf of motoren gereden dat was ook leuk maar nu de scooter 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan