Honda Forza 300 abs of x-max 125 abs

scoutie

Rookie
12 dec 2013
6
0
Goeie middag iedereen,

Ik lees nu al een paar maand mee aangezien ik de aankoop van een motorscooter overweeg.

Mijn eerste keuze was SH-300i of BV sport touring 350, maar na deftig ingelezen te zijn zou ik nu toch opteren voor een Forza 300 abs of een x-max 125 abs.

Misschien een rare vergelijking maar voor mij primeert de opbergruimte en die is ongeveer gelijk, sprint scheelt 1 seconde in het voordeel van de Forza maar daar tegenover staat dat de x-max lichter is en ik denk makkelijker te manoeuvreren.

De kostprijs in België draait voor beide rond de 5000 euro.

Ik zou het ganse jaar doorrijden en dagelijks 25 km enkel afleggen (50 km-wegen en 70 km-wegen).

Graag had ik enig advies van jullie verkregen.

Dank bij voorbaat. :]
 
Vind het een onlogische vergelijking. Forza 300 <>Xmax250 is vele malen logischer.

@Olifant: Een 250/300cc is veel prettiger rijden op de snelweg, dat mag duidelijk zijn. Maar ook met een Xmax125 kan je best een stukje snelweg pakken, je moet wel gewoon je plek weten (rechterbaan dus).
 
Inderdaad, ik zou misschien beter de x-max 250 abs als keuze plaatsen. Kom ik tegemoet aan de opmerkingen (waarvoor dank).
 
Maar voor 25 km per dag op 50 km en 70 km wegen is de 125cc ook k wel genoeg.
maar als de prijs van de 300cc hetzelfde is zou ik voor de honda gaan.
Kan daar ook een hoger scherm op ?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou geen 125cc kopen. Zoals gezegd kan je daar niet fatsoenlijk de snelweg mee op (uitzonderingen daargelaten die het wel fijn vinden met zo weinig vermogen). En de sprint tussen Forza 300 en X-max 125, dat is van 0 tot 50? De Forza 300 is een fijne machine, mist zelfs eigenlijk nog wat vermogen, maar je kan in elk geval prima meekomen met het verkeer, iets wat ik van 125cc machines niet echt kan zeggen, tenzij je echt in de stad zelf zit. Een X-Max 250 en Forza 300 doen eigenlijk niet echt onder voor elkaar. Als je een knappe kan vinden van een paar jaar oud; niets mis mee en scheelt je nog geld ook (of je koopt 'm wel nieuw).

edit; Voor je w-w ga je dus niet de snelweg op, maar je zal vast wel een keer de snelweg moeten pakken vanwege een mogelijke omleiding of als je een keer ergens heen wilt. Minimaal 250cc, als ik de keus had.
 
Laatst bewerkt:
@zuunig - Ik had gelezen dat het het standaardscherm voldoende bescherming biedt. Bedankt voor het meedenken. Waarom zou u voor de honda gaan ?

@Monomuis - Ik had de x-max 125 als keuze geplaatst omdat in België geen jaarlijkse rijtaks verschuldigd is voor 125 en de verzekering 30 % goedkoper is. Maar ik ga zoals hier wordt geopteerd toch voor de x-max 250 gaan denk ik.

Ik reed tot voor een paar jaar met een FJR dus ben toch wel wat gewoon.
 
Scoutie, ik bedoel al zo ik moeten kiezen voor 5000 euro tussen de xmax 125 of de honda forza 300, dan zou ik zeker voor de honda gaan. De prijs verschillen zouden in Nederland veel groter zijn.
De 300cc zou zijn werk zoveel rustiger doen maar wel denk meer verbruiken.
Maar in Belgie voor een 125cc geen wegentaks en minder verzekerings premie, is ook iets om rekening mee te houden,
Als Je echt nooit op de snelweg komt is een 125 cc zo gek nog niet.
 
@Monomuis - Ik had de x-max 125 als keuze geplaatst omdat in België geen jaarlijkse rijtaks verschuldigd is voor 125 en de verzekering 30 % goedkoper is. Maar ik ga zoals hier wordt geopteerd toch voor de x-max 250 gaan denk ik.

Ik reed tot voor een paar jaar met een FJR dus ben toch wel wat gewoon.

Dat maakt het al anders, hier betaal je voor een 125cc gewoon wel wegenbelasting (rijtaks), net zoveel als een Honda Goldwing, maar is de verzekering wel vrij laag vergeleken met zwaardere motoren, maar dat is puur op vermogen, er zijn geen speciale regels voor 125cc jammer genoeg.

Qua verbruik zat ik met de Forza 300 op 1 op 28,2 en dat was incl. lekker doorrijden, maar ook rustig tokkelen... kan zuiniger. Met 125cc zit je meestal tussen 1 op 30-35, soms zuiniger, net afhankelijk van je rijstijl. Ik vind 1 op 28 al netjes. Zuinigste wat ik met mijn 125cc semi-automaat heb gehaald was 1 op 41,6 (uit m'n hoofd), maar dat was met veel 60km/u wegen en hier en daar wat 80km/u. Maargoed, dat is geen X-Max 125. :+
 
@Monomuis - Ik had de x-max 125 als keuze geplaatst omdat in België geen jaarlijkse rijtaks verschuldigd is voor 125 en de verzekering 30 % goedkoper is. Maar ik ga zoals hier wordt geopteerd toch voor de x-max 250 gaan denk ik.

Ik reed tot voor een paar jaar met een FJR dus ben toch wel wat gewoon.

Eh, dat er voor een 125 cc geen rijtaks verschuldigd is? Dat klopt niet hoor, ik rij met een Honda PCX 125 cc en ik betaal per jaar ong 61 euro.
Daarnaast is m'n 125 cc ruim voldoende voor 50-70 km wegen.( Rij meestal harder). en zuinig zomers 2.5l/100km s'winters 2.7l
 
PCXJohn, u bedoelt waarschijnlijk de BIV, die bedraagt 61.50 EUR. Onder de 250 cc wordt geen jaarlijkse belasting betaald.
 
Laatst bewerkt:
PCXJohn, u bedoeld waarschijnlijk de BIV, die bedraagt 61.50 EUR. Onder de 250 cc wordt geen jaarlijkse belasting betaald.

Och ja, je hebt gelijk. Ik begreep het al niet dat ik 2x moest betalen, mja ik heb dit jaar dan ook mn plaat over laten zetten.
Weer wat geleerd. thx scoutie
 
Qua verbruik zat ik met de Forza 300 op 1 op 28,2 en dat was incl. lekker doorrijden, maar ook rustig tokkelen... kan zuiniger.

Dat is ongeveer mijn verbruik, inclusief topkoffer en haast altijd tweede persoon achterop. Vind de Forza een hele fijne scooter, kan echter niet vergelijken met de x-max omdat ik die nooit gereden heb. Succes met je keuze.
 
Mocht je een 125cc toch overwegen, kijk dan ook eens naar een Honda PXC125. Die kost de helft van een Xmax125, en is nog zuiniger. Ik rij met mijn PCX125 gemiddeld 1:36 en ook geregeld over de snelweg.
 
Tijdens het weekend de x-max gaan bekijken en geconstacteerd dat ik te klein van gestalte ben voor die scooter. Het zadel is te breed om makkelijk te kunnen manoeuvreren. Een 125cc (eender welk model) valt dus volledig weg.

De SH 300 (met de noodzakelijke topkoffer dan) of de Forza zal het dus worden (denk ik).
 
Tijdens het weekend de x-max gaan bekijken en geconstacteerd dat ik te klein van gestalte ben voor die scooter. Het zadel is te breed om makkelijk te kunnen manoeuvreren. Een 125cc (eender welk model) valt dus volledig weg.

De SH 300 (met de noodzakelijke topkoffer dan) of de Forza zal het dus worden (denk ik).
Te klein van gestalte, daarom vallen 125cc scooters af en kijk je naar zwaardere types?
Prima natuurlijk, maar kan het even niet helemaal volgen. Denk dan juist dat je met een kleinere scooter beter af ben...
 
@Vulcan Scoot : de X-max 125cc was de enige 125cc waarin ik geïnteresseerd was.

De zithoogte van een 125cc is niet noodzakelijkerwijs lager dan een 300 cc (sh125 = 799 mm, sh300 = 785 mm).
 
Terug
Bovenaan Onderaan