Honda Forza 300 ABS

Varix

MF'er
23 aug 2010
116
0
Alhoewel hij al verkrijgbaar is nog geen topic over dus bij deze.

We overwegen om onze Honda PCX waar we trouwens heel veel plezier mee hadden tot nu toe op te waarderen naar een Forza om ook iets langere ritten te kunnen maken in iets comfortabelere zit.

Helaas is het blijkbaar moeilijk om een testrit te maken alhier (Belgie). Nog geen antwoord van Honda Zellik aangaande proefrit, de dealer die ze heeft ziet een testrit niet zitten (gewoon even de straat op en af zou eventueel nog kunnen). En om nou zomaar blind te kopen op zicht vind ik niet wijs.

Gezien de zit toch een vijftal cm lager is dan een PCX wil ik zeker zijn, heb al andere scooters getest en de zit valt soms tegen voor mij (1,89m).

Iemand al in het bezit van deze machine?
 
Misschien een keer je gezicht laten zien bij de dealer ik zou ook een onbekend persoon niet zomaar even laten testrijden, sommigen genieten er zo van die vergeten terug te keren
 
Heb jij al een ander zadel voor je PCX?, ik ben zelf 1.84 en heb nu een zadel zonder die bobbel.
Het is ineens een heel andere scooter, hij zit veel beter.
 
Forza lijkt mij een geweldig ding. Heeft toch hetzelfde blok als SH300i? Betrouwbaar sowieso, alleen jammer dat het vermogen aan de lage kant is, pk'tje of 10 erbij zou erg handig zijn geweest. Max topsnelheid zal denk ik rond de 130 liggen?

Maar comfortabel lijkt mij zeker! Heb er al een aantal in Thailand gezien toen ik daar afgelopen zomer was! Groot maar ze zoefde zo tussen al het verkeerd door. Kan als het goed is ook nog eens 2 helmen in. En er zit standaard 12v-stekker op, geweldig als woonwerk-verkeer of langere ritten!
 
Mag toch hopen dat de topsnelheid hoger zal liggen.
Ik haal er over een week eentje op om er een paar dagen mee te sturen.. zal mijn bevindingen tzt laten weten (zal over een week of 2 pas zijn). Lijkt mij ook een erg leuk ding, beetje PCX, maar dan meer power en meer ruimte onder het zadel. Op YouTube zie je wel wat topsnelheden, maar die varieren van 140-160. Ik denk dat het tussen 140-150 zal liggen, wat wil zeggen dat je met 120-130km/u dus goed mee kan komen op de snelweg. Het is ook maar een 279cc blokje.
 
Ik was gisteren ook bij een Hondadealer in België en heb ook interesse in de Forza 300, maar een proefrit was hier niet mogelijk.Als je kijkt op de site van Honda en je gaat naar proefrit aanvragen, dan staat daar de Forza niet bij.
 
Mag toch hopen dat de topsnelheid hoger zal liggen.
Ik haal er over een week eentje op om er een paar dagen mee te sturen.. zal mijn bevindingen tzt laten weten (zal over een week of 2 pas zijn). Lijkt mij ook een erg leuk ding, beetje PCX, maar dan meer power en meer ruimte onder het zadel. Op YouTube zie je wel wat topsnelheden, maar die varieren van 140-160. Ik denk dat het tussen 140-150 zal liggen, wat wil zeggen dat je met 120-130km/u dus goed mee kan komen op de snelweg. Het is ook maar een 279cc blokje.

Denk echt dat topje echt rond de 130-135, met heel mss een uitschieter naar 140 (waar je dan lang op moet wachten).
Ding heeft ook maar 26pk ofzo he, en met 200kg is dat redelijk weinig.

Wellicht met een andere variateur kan het wel iets hoger liggen, maar dat weet ik verder niks over.
 
Laatst bewerkt:
Maar wil je ook een motorscooter met echte snelheid en wegligging enzo, dan moet je niet de forza kiezen die juist meer op relaxed en comfortabele rijstijl biedt, vind ik. Dan kies je een t-max, maar daar is de prijs ook naar.
 
Ziet een testrit niet zitten? Wtf is dat...??

Op naar de Kymco dealer voor een ritje op de downtown denk ik dan.
 
Mijn X-City 250, met Minarelli blok liep 143km/u op de teller... (173kg rijklaar, 15.6kW) maar we zullen zien wat deze 279cc'er met 194kg schoon aan de haak gaat doen met iets van 19kW.

De reden dat een dealer een testrit niet ziet zitten, is waarschijnlijk omdat het een nieuwe motor is en geen demo. Op het moment dat iemand 'm wil rijden zonder er zeker van te zijn 'm te kopen, zit die dealer mooi met een 2e hands motor.

Een T-Max is niet te vergelijken met een motorscooter als deze. En daar is idd de prijs ook heel anders van. Maar gelukkig keus zat in motorscooterland, voor elk wat wils.
 
Die 143 km/u is waarschijnlijk de snelheid die de gemiddelde automobilist op de linkerbaan rijdt, zonder een bekeuring te krijgen. De ANWB had de X-max 400 ook geklokt op 172 km/u, op de teller. Dat blijkt na een serieuze test (in Frankrijk) 144 echte km/u te zijn. Mijn Silverwing haalt ook maar 150 (met topkoffer, wat bagage en toerscherm). De teller geeft dan een optimistische 165 aan. Met een tegenwindje is het met 130 a 140 GPS gedaan. Let wel: ik heb het over een goed afgestelde 2 cilinder met 29 kW.
 
Laatst bewerkt:
Tja, ook elke auto heeft op hogere snelheden een behoorlijke afwijking. Lang niet iedereeen zit z'n snelheid op de gps af te lezen (als er al een navigatie aan boord is...) en houd gewoon de snelheidsmeter aan als richtlijn. Ik merk dat we hier op MF altijd maar weer de gps snelheid aanhalen...
 
Niet zo vreemd vind ik....

Het is de enige manier om (top)snelheden fatsoenlijk te kunnen vergelijken.






Maar de Forza 300 spreekt mij ook aan; ik vind de souplesse van de aandrijving veel belangrijker dan de topsnelheid.
De aandrijflijn kennende voorspelt dit veel goeds, en nu in een meer aansprekende verpakking.
 
Die 143 km/u is waarschijnlijk de snelheid die de gemiddelde automobilist op de linkerbaan rijdt, zonder een bekeuring te krijgen.

Nope, was gewoon Monomuis die vol gas op z'n X-City reed en auto's inhaalde. 143km/u kwam daar uit. Maar idd tellersnelheid, op de GPS was dit iets meer dan 130km/u meen ik. Dat moet ik weer eens teruglezen in het X-City topic waar ik ruim 3 jaar teug in had geplaatst.

Ik zal een GPS meenemen om te zien wat de echte top is van de Forza 300, met Monomuis er op. Zal vast ook iets van rond de 130km/u zijn. De meeste verkeersdeelnemers rijden denk ik nog steeds op de teller en niet op GPS-snelheden. Al worden de verschillen wel steeds kleiner.
 
Bedankt voor de link naar de test. Nog altijd geen antwoord van Honda over een testrit na 5 dagen emails :-(

edit: heb net iemand anders gevonden waar ik een testrit mag maken, fingers crossed.
 
Laatst bewerkt:

Leuke review en meteen mooi, want dan hebben ze van Motorfreaks 'm alvast voor mij ingereden. Kan ik de volle 26 paarden misbruiken. :P
Wel direct de topsnelheid bekend; 135km/u (als je iets naar voren bukt). Ik zal in elk geval de GPS erbij gebruiken om ook achter die snelheid te komen.
 
Laatst bewerkt:
Net bericht gehad van de dealer, dit is wat hij te horen kreeg van Honda Belgie voor voor een testrit met de Forza in Zellik:

Je mag er mee testrijden te Zellik, maar ze ontvangen niemand meer als de
verdeler niet mee is met de klant, dat komt dus neer dat zowel jij als ik me
een dag zou moeten kunnen vrijmaken zodat we samen zouden kunnen naar Zellik
rijden. Ze tonen dus weinig begrip voor dealers die een heel eind moeten rijden en
hun garage moeten sluiten terwijl ze nochtans met veel medewerkers zijn die
klanten perfect kunnen ontvangen.

Heel mooi van Honda :-(
 
Je mag er mee testrijden te Zellik, maar ze ontvangen niemand meer als de
verdeler niet mee is met de klant, dat komt dus neer dat zowel jij als ik me
een dag zou moeten kunnen vrijmaken zodat we samen zouden kunnen naar Zellik
rijden. Ze tonen dus weinig begrip voor dealers die een heel eind moeten rijden en
hun garage moeten sluiten terwijl ze nochtans met veel medewerkers zijn die
klanten perfect kunnen ontvangen.
Ronduit te belachelijk voor woorden.... :X
 
Sorry, maar ik begrijp 'm niet helemaal. Als de dealer niet mee is met de klant, ontvangen ze niemand meer? De dealer is dan toch niet mee en kan toch klanten ontvangen? Waarom moet een dealer mee?

En waarom moet een dealer een heel eind rijden? Om de motorscooter op te halen bij Honda Belgie?
Misschien omdat het al 20.30u is geweest, maar ik begrijp er even niets van. :+
 
Laatst bewerkt:
Als je een testrit wil maken als mogelijke koper dien je vergezeld te zijn van de dealer waar je hem eventueel zou kopen anders krijg je geen testrit op de hoofdzetel van Honda Belgium. De dealer vind dit heel moeilijk omdat hij dan vrijaf moet nemen en z'n zaak eventueel sluiten om met je mee te rijden daarheen.

Nu heb ik al iemand gevonden die me morgen even laat rijden met een Forza maar ik kan me heel goed indenken dat wie geen dealer vind die een Honda Forza heeft staan en dus afhankelijk is van een testrit bij de hoofdzetel al snel zal bedanken voor de moeite en uitkijken naar iets anders wat wel te testen valt.
 
Laatst bewerkt:
Oh zo. Vreemde manier zeg! Met de dealer naar de importeur.
Ik begrijp best dat die dealer daar moeite mee heeft. De Honda komt nergens in Belgie als demo?
Maar één troost; in Nederland is er ook op dit moment geen demo voor particulieren. Op de site kan je hier ook geen Forza 300 ergens rijden.
 
Kon gisteren geen testrit maken vanwege de enorme regenbuien, deze morgen kon het wel en het beviel me heel goed (en de vrouw ook). Enigste aanpassing in de toekomst zal wel sterkere veren zijn denk ik. Nog even wachten op verzekering, nummerplaat en koffer en we kunnen :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan