Honda Forza 350

De meeste van ons zijn gestart met een motor denk ik. Ik heb echter het vertrouwen dan het je goed zal bevallen. Vorig jaar, toen ik moest wachten op op mijn Burgman voor een bandenwissel, kreeg ik van mijn dealer een Suzuki 650SV mee om de wachttijd te doden. Reed lekker moet ik zeggen met duidelijk meer power. Maar dat geschakel en gekoppel was ik weer snel beu. Was blij om weer op de scooter te stappen. Minder vermogen was even duidelijk merkbaar de eerste minuten maar daarna weer lekker relaxed rijden zoals ik het gewend ben.
Het is net als bij een auto, zodra je de automaat gewend bent wil je niet meer anders (uitzonderingen daar gelaten). Vrouwlief moest niets hebben van een automaat, eenmaal gewend pakt ze altijd de auto met automaat en laat de schakel staan :Y. Ik rij toch altijd op de scoot.
Succes met je wissel morgen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, met wat geluk kan ik er zaterdag om. Nog steeds een dubbel gevoel (van motor naar scooter) dus ben blij dat het wachten er bijna opzit. Hoop met een smile verslag te kunnen uitbrengen nadien.
Mijn ervaring van motor naar scooter is dat ik niet meer terug naar motor wil.
 
Dan kies ik een motor en een scooter.
En doe ook maar een mountainbike en een zeilboot.
Oh, een Lotus Elise ook graag.

:t ;)
 
De meeste van ons zijn gestart met een motor denk ik. (...)
Ik ben (na een Mobylette) gestart met een scooter, een Vespa 160GS uit 1962 of zo.
Dan een Honda 250 en daarna een BMW R75.
Alle 3 met manuele bak: schakelen en koppelen.
De Vespa had de versnellingen aan het stuur en was eigenlijk de moeilijkste van de 3. Echt moeilijk niet maar je moest er toch met aandacht mee schakelen om zeker te zijn dat je in de juiste versnelling zat.
De andere 2 met hun klassieke voetschakeling waren voor wat betreft schakelen en koppelen voor mij nooit een probleem.

Dan jaren lang niet meer met een motorfiets gereden.

Sinds 2 jaar opnieuw een scooter, een Beverly 300.
Moest dat een schakelmotor geweest zijn dan zou ik daar geen probleem mee gehad hebben maar inderdaad die volautomatische CVT is wel een luxe.
 
Leuk om al jullie bemoedigende ervaringen te lezen. Dat heeft de stress zeker getemperd. Ondertussen staat de Forza op de parkeerplaats aan het werk te blinken. Hier eventjes een foto. Excuses voor de vuile treeplanken.

20210228_142113.jpg


Na de nodige mentale breakdowns en het bijbehorende gevloek op mezelf kan ik blij melden dat ik tot nu toe zéér aangenaam verrast ben. Een volledige review kan ik natuurlijk nog niet echt geven na 2,5 dag maar eerste indrukken zijn zeker positief. Het leukste vind ik dat hij echt vinnig uit de hoek komt.

Vlotte gasrespons en goede wendbaarheid maken dat je als een mes door het verkeer snijdt. Op YT vond men blijkbaar de schokdempers niet echt denderend maar na het rijden over kabelgoten, snelheidsheuvels, plaatstraten en het geweldige Belgische wegdek (lees: overal gaten) hebben die stock schokdempers dat eigenlijk prima gedaan. Er zijn waarschijnlijk wel betere after-market oplossingen maar ik voel me momenteel echt niet geroepen om ze te vervangen.

Momenteel wordt hij nog ingereden dus over gebruik op de autosnelweg en het remgedrag kan ik nog maar weinig zeggen. De spiegels moet ik ook aan wennen. Zeker niet slecht. Keyless besturing gaat prima en intuïtief. Ruimte onder het zadel is super. Topkoffer is gigantisch en kan er inderdaad met sleutel afgehaald worden. Knopje van de topkoffer bedienen gaat ook prima met handschoenen aan. Tanken zonder morsen wordt aan gewerkt. Euro 95 (E10) mag prima in de Forza zolang hij niet lang stilstaat maar Euro 98 (E5) wordt aangeraden.

Handvatverwarming is zàlig en mooi geïntegreerd. Handschoenenvakje is praktisch en opladen van de smartphone (USB-C) tijdens het rijden gaat netjes. Handschoenenvakje kan ook op slot d.m.v. het stuurslot. Nog geen negatieve uitlatingen over het zadel. De stof zit momenteel nog allemaal strak. Breed zadel waardoor ik heel veel kan gaan verzitten maar niet zo breed dat ik niet meer aan de grond kan. Ik ben ongeveer 1m70 en afhankelijk van hoe ik zit kan ik ofwel met de tipjes aan de grond of bijna met de platte voet. Dit is met motorsneakers, geen laarzen. Windscherm is zalig. Hoogste stand en geen wind meer.

Sta in elk geval al te popelen om strakjes naar huis te rijden.
 
Leuk om al jullie bemoedigende ervaringen te lezen. Dat heeft de stress zeker getemperd. Ondertussen staat de Forza op de parkeerplaats aan het werk te blinken. Hier eventjes een foto. Excuses voor de vuile treeplanken.

Na de nodige mentale breakdowns en het bijbehorende gevloek op mezelf kan ik blij melden dat ik tot nu toe zéér aangenaam verrast ben. Een volledige review kan ik natuurlijk nog niet echt geven na 2,5 dag maar eerste indrukken zijn zeker positief. Het leukste vind ik dat hij echt vinnig uit de hoek komt.

Vlotte gasrespons en goede wendbaarheid maken dat je als een mes door het verkeer snijdt. Op YT vond men blijkbaar de schokdempers niet echt denderend maar na het rijden over kabelgoten, snelheidsheuvels, plaatstraten en het geweldige Belgische wegdek (lees: overal gaten) hebben die stock schokdempers dat eigenlijk prima gedaan. Er zijn waarschijnlijk wel betere after-market oplossingen maar ik voel me momenteel echt niet geroepen om ze te vervangen.
(...)
Fijn om te lezen dat de scooter je aangenaam verrast.
 
Dat is een mooie eerste indruk Siara. Zal alleen maar beter worden na de inrij fase. Ik zal nog een maandje of 5 moeten wachten eer ik de Forza kan uitproberen. Heeft als voordeel dat ik tegen die tijd veel info heb ontvangen van jullie early adopters.:]
Zo kwam eerder de verzekering ter sprake van de keyless motoren. Geen gekke vragen gehad van je verzekeraar?
 
Ik heb de papieren van de dealer op donderdag ontvangen, doorgemaild naar mijn verzekeraar en diezelfde dag kreeg ik nog een mailtje terug dat mijn inschrijvingsbewijs de volgende dag met de post zou toekomen. Dag erna de Forza opgehaald. Op zich voorlopig dus geen problemen met het verzekeren.

Vriend had ook een keyless motor en verzekering heeft er nooit naar gekraaid. Ze vragen hier in België echter ook niet waar de voertuigen gestald worden of welke sloten we gebruiken. Honda levert standaard ook een certificaat van conformiteit af voor hun Honda Lock. Dat is misschien handig voor verzekeraars die er achter vragen? Ik dacht eerst dat dit misschien enkel voor de topkoffer was maar op de sleutelconsole staat ook heel duidelijk Honda Lock.

Vandaag bij 3° C naar het werk gereden met de handvatverwarming op. Geen kou gehad, lekker knus. Mijn spiegels dampten wel aan?!? :?

Als ik vanavond een vrij momentje heb misschien eens door de handleiding gaan. Zit me af te vragen wat ik moet doen als de batterij van de sleutelconsole leeg is. Ik zet ondertussen al standaard het signaal uit als ik op bestemming ben.

Als de batterij van de Forza leeg zou zijn is dit geen grotere ramp dan bij een standaard motor(scooter). Ik kan met de bijgeleverde sleutel steeds in de spullen aan mijn topkoffer of neem de koffer er in zijn geheel af. Ook de ruimte onder het zadel kan ik openen d.m.v. een kleine tool.

@Nicci1964 Ik duim voor je. Voordeel van het wachten is dat je dan wel een hele mooie kleur hebt. Zwart is maar zwart. Je ziet er elk krasje, stof en vuiltje op.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de papieren van de dealer op donderdag ontvangen, doorgemaild naar mijn verzekeraar en diezelfde dag kreeg ik nog een mailtje terug dat mijn inschrijvingsbewijs de volgende dag met de post zou toekomen. Dag erna de Forza opgehaald. Op zich voorlopig dus geen problemen met het verzekeren.

Vriend had ook een keyless motor en verzekering heeft er nooit naar gekraaid. Ze vragen hier in België echter ook niet waar de voertuigen gestald worden of welke sloten we gebruiken. Honda levert standaard ook een certificaat van conformiteit af voor hun Honda Lock. Dat is misschien handig voor verzekeraars die er achter vragen? Ik dacht eerst dat dit misschien enkel voor de topkoffer was maar op de sleutelconsole staat ook heel duidelijk Honda Lock.

Vandaag bij 3° C naar het werk gereden met de handvatverwarming op. Geen kou gehad, lekker knus. Mijn spiegels dampten wel aan?!? :?

Als ik vanavond een vrij momentje heb misschien eens door de handleiding gaan. Zit me af te vragen wat ik moet doen als de batterij van de sleutelconsole leeg is. Ik zet ondertussen al standaard het signaal uit als ik op bestemming ben.

Als de batterij van de Forza leeg zou zijn is dit geen grotere ramp dan bij een standaard motor(scooter). Ik kan met de bijgeleverde sleutel steeds in de spullen aan mijn topkoffer of neem de koffer er in zijn geheel af. Ook de ruimte onder het zadel kan ik openen d.m.v. een kleine tool.
Zou het niet kunnen dat je een melding krijgt in het dashboard als de batterij bijna leeg is ? Zo is het bij mij ( Tmax) en dan heb je nog een een ruim de tijd om ze te vervangen
 
Bedankt over de info van verzekeren Siara, eens afwachten hoe het hier in Nederland gaat als de eerste Forza's worden afgeleverd.
 
Ik heb de papieren van de dealer op donderdag ontvangen, doorgemaild naar mijn verzekeraar en diezelfde dag kreeg ik nog een mailtje terug dat mijn inschrijvingsbewijs de volgende dag met de post zou toekomen. Dag erna de Forza opgehaald. Op zich voorlopig dus geen problemen met het verzekeren.

Vriend had ook een keyless motor en verzekering heeft er nooit naar gekraaid. Ze vragen hier in België echter ook niet waar de voertuigen gestald worden of welke sloten we gebruiken. Honda levert standaard ook een certificaat van conformiteit af voor hun Honda Lock. Dat is misschien handig voor verzekeraars die er achter vragen? Ik dacht eerst dat dit misschien enkel voor de topkoffer was maar op de sleutelconsole staat ook heel duidelijk Honda Lock.
(...)
Welk soort verzekering heb je genomen? Is diefstal en/of eigen schade verzekerd? Of enkel een BA verzekering?
 
Zou het niet kunnen dat je een melding krijgt in het dashboard als de batterij bijna leeg is ? Zo is het bij mij ( Tmax) en dan heb je nog een een ruim de tijd om ze te vervangen

Juist nagekeken en je hebt helemaal gelijk. Blijkbaar komt er op de Forza ook een indicatie op het dashboard (5x knipperen van het sleutelicoon) van zodra je de ON stand inschakelt op de motor en de batterij van de sleutelmodule bijna leeg is.

Welk soort verzekering heb je genomen? Is diefstal en/of eigen schade verzekerd? Of enkel een BA verzekering?

Gewoon een basic verzekering, heb wel over de extraatjes nagedacht maar was niet cost-effective in mijn geval.

Het volgende filmpje laat zien hoe belangrijk de sleutel van de Forza is.


Het gebruik van een GPS tracker is zeker een goede tip.

Ook gezien en vond het net in scene gezet, wel enorm geinig. Sleutel gaat hier steeds achter slot en grendel met signaal uit. GPS tracker is zeker wel handig want ik zou nog durven vergeten waar ik de sleutelbos achtergelaten heb. :9

Ook al gedacht aan een kleine tracker op de scooter zelf maar dan moet ik eerst een goede locatie vinden om deze te bevestigen waar ie niet zo snel te vinden/verwijderen is.

Alhoewel de Forza makkelijk mijn woon-werk spullen herbergt zit ik nog steeds met 3 zakken + motorspullen te zeulen van zodra ik op bestemming ben dus maar beslist om een rugzak te bestellen. Zwart, natuurlijk. Moet wel beetje compatibel zijn. Waar een nieuwe machine al niet goed voor is... 8-) (Lees: elk excuus om te shoppen is goed.)

Minpuntjes voorlopig:
  • geen lichtje onder het zadel
  • geen lichtje in het handschoenenkastje
  • geen lichtje in de topkoffer (minder storend)
  • knop seat/fuel licht niet op in het donker
Dus ofwel lichtjes kopen en zelf de hele disco installeren ofwel klein zaklampje aan sleutelbos hangen. Yay, nog meer shopping!
 
Logisch dat je geen vragen over de beveiliging van je scooter hebt gekregen.
Ja, lijkt me logisch dat het hen geen moer kan schelen wat ik doe qua beveiliging als ze er niet voor hoeven op te draaien. :P

Het belooft de hele dag te regenen en de Forza staat gewoon buiten. Beetje zenuwachtig, benieuwd hoe ik hem na het werk zal terugvinden. Als het goed is zou er zich geen kuipje water mogen vormen op het zadel...natuurlijk ook handdoek vergeten vanmorgen...
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: GPS9
Terug
Bovenaan Onderaan