Honda Forza 350

@Nicci1964 Bedankt voor de link ^__^ heb al eerder van deze modelletjes gezien alsook verschillende crossbars maar weet niet of het iets is. Vraag me af hoe het er uitziet als er geen phone bevestigd is.

Ook al naar de Quadlock en SP Connect systemen gekeken. Die laatste heeft wel wat opties voor motorscooters maar dan ben je met velcro en 3M aan het klooien. Op zich ook geen ramp. Eens rustig bekijken...
 
Het eenvoudigste en minst opvallend is een ram mount op het oliereservoir of op de afgedopte spiegel bevestiging ernaast.

images.jpeg


Ram-Mount-RAM-B-349-mit-M10-125-Gewindestift-_1.jpg
 
(...)
Stiekem mis ik m'n NC750X. Voetjes onder het achterwerk ligt me véél beter. Ik raak moeilijk gewend aan de toiletpothouding van de Forza350. Hopelijk kan ik donderdag of vrijdag nog eens een langer ritje maken maar moet eigenlijk dringend op eerste onderhoud. 😇
Toiletpothouding was niet wat de ontwerpers van de oer-scooter, de Vespa, voor ogen hadden.
Zij wilden een houding als in een "poltrone", een zetel.
 
@Nicci1964 Dat zijn goede suggesties, bedankt! Ben ik mis of zorgt een RAM opstelling sowieso al voor minder vibratie naar de smartphone toe dan bv. een stuurklem? Ben een beetje paranoia naar het stukmaken van m'n sensors. Geen iPhone maar toch.

@opdebrommert Ow, die ziet er wel leuk uit. Ik ben alleen bang dat ik hem zal vergeten te ontgrendelen voor ik vertrek. 😖

@PeterCC Snap het volledig maar hoe ik het ook draai of keer, heb nog nooit zo op een zetel gezeten. 😅

De term toiletpothouding is zeker niet slecht bedoelt want het comfort is zàlig! Zoveel ruimte om heen en weer te schuifelen en je te verzetten op langere afstanden.

Dik pluspunt aan de Forza voor mij is wel de treeplank. Voeten kunnen naar voor, standaard én ook naar achter op de schuine boordjes. Met de voeten naar achter verandert je hele houding wat echt deugd doet als je wat stijf wordt tijdens het rijden. Ook niet te breed want geraak nog juist met de tipjes aan de grond als ik moet stoppen zonder dat ik me moet verschuiven op het zadel.
 
Door het tussenstuk is een RAM mount wat minder stug waardoor vooral grotere klappen worden gefilterd. Of de trillingen minder zijn durf ik niet te zeggen. Een telefoon is eigenlijk ook niet gebouwd voor deze omstandigheden. Bij sporadisch gebruik zal het geen probleem zijn maar speciale motor systemen zoals TomTom of Garmin kunnen hier wel tegen.
 
(...)

Dik pluspunt aan de Forza voor mij is wel de treeplank. Voeten kunnen naar voor, standaard én ook naar achter op de schuine boordjes. Met de voeten naar achter verandert je hele houding wat echt deugd doet als je wat stijf wordt tijdens het rijden. Ook niet te breed want geraak nog juist met de tipjes aan de grond als ik moet stoppen zonder dat ik me moet verschuiven op het zadel.
Dat je enkel met de tipjes van je voeten aan de grond komt bij stilstand, vind je dat niet lastig? Zeker als je wat langer moet wachten bij een rood licht of een spooroverweg.
Bij de Beverly kan ik net niet met beide voeten plat op de grond en ik zie er wat tegenop als ik weet dat ik langere tijd moet staan wachten. Altijd een opluchting als ik dan weer verder kan.
 
@Nicci1964 Daar heb je zeker een punt in. Een dedicated GPS-toestel zal altijd het beste werken. Voorlopig ga ik een keertje testen met een ouder GSM-toestel om te zien of het lezen van een kaart me een beetje afgaat.

@PeterCC Ik ben eerlijk gezegd niets anders gewoon. Waarom zie je er tegenop als je iets langer stationair staat?

Bij ongelijke/zachte ondergrond of enorm veel wind schuifel ik naar voren op het zadel tot ik me zeker genoeg voel op de Forza, onder normale omstandigheden is het gewoon effe prima ballerina bij een rood licht. Bij de motoren zat de tank in de weg dus meestal hing ik daar aan één kant over als ik echt plat op de grond moest kunnen staan. Heb momenteel nog een hele goede balans dus geraak ik er nog mee weg. Ik vind het niet oncomfortabel om op mijn tippen te staan of op de bal van m'n voet.

-------

Vandaag even een ritje gedaan van ongeveer 2,5 uur op de Forza en op geen enkel moment last gehad. Tegen thuiskomst wel wat pijnlijke oren, een volle blaas en een klein hongertje. Zitvlak, rug en gewrichten waren nog in dezelfde staat als bij de start. Ik zou wel een keertje gear moeten samenstellen voor de Forza nu ik weer wat bagageruimte heb.

Tijdens een tussenstop om op de GPS te vloeken wat fotootjes genomen van het vuile beestje. O-)

20210422-123926.jpg


Rondje-Rupel-22-04-2021.jpg


Wat zijn ze stiekem toch mooi, hé? *D
 
Laatst bewerkt:
Een toerrit van 2,5 uur zonder zadelpijn zou voor mij een zegen zijn. Langer dan 30 minuten is mij nog nooit gelukt op de Burgman. De zit op de Forza 300 in de showroom was stukken beter dus ik hoop dat dit op de 350 ook beter gaat. Maar ja, zadelpijn heb ik altijd al last van gehad en dus ook nooit langer dan 20 minuten kunnen fietsen zonder pijn. Die 30 minuten op de Burgman was dus al een hele verbetering.
 
(...)

@PeterCC Ik ben eerlijk gezegd niets anders gewoon. Waarom zie je er tegenop als je iets langer stationair staat?

Bij ongelijke/zachte ondergrond of enorm veel wind schuifel ik naar voren op het zadel tot ik me zeker genoeg voel op de Forza, onder normale omstandigheden is het gewoon effe prima ballerina bij een rood licht. Bij de motoren zat de tank in de weg dus meestal hing ik daar aan één kant over als ik echt plat op de grond moest kunnen staan. Heb momenteel nog een hele goede balans dus geraak ik er nog mee weg. Ik vind het niet oncomfortabel om op mijn tippen te staan of op de bal van m'n voet.
(...)
Ik heb het gevoel dat ik niet mooi stabiel sta. Het is een gevoel want in feite is er objectief niets aan de hand.
 
Weer even lekker een paar kilometers gemaakt.
Mooie dag vandaag, maar met 13-14 graden toch best wel frisjes op de scoot.
Eerst de topkoffer maar verwijderd. Heb 'm niet (altijd) nodig en vind het het optisch geen aantrekkelijk onderdeel.
Het verwijderen gaat overigens zeer eenvoudig met de sleutel.
 
Weer even lekker een paar kilometers gemaakt.
Mooie dag vandaag, maar met 13-14 graden toch best wel frisjes op de scoot.
Eerst de topkoffer maar verwijderd. Heb 'm niet (altijd) nodig en vind het het optisch geen aantrekkelijk onderdeel.
Het verwijderen gaat overigens zeer eenvoudig met de sleutel.
Vindt die lang uitstekende grondplaat ook niet echt mooi . Zonder ziet die veel beter uit. Zal ook niet snel te verwijderen zijn ivm elektrische kofferslot
 
Ondanks dat ik normaal gesproken niet zo van grijs houd moet ik voor deze kleur toch een uitzondering maken. Ziet er echt heel goed uit op de Forza. Geeft hem een wat luxueuzer aanzicht. Mooie keus. 👍

Dat geldt trouwens ook voor Siara's zwarte Forza die op bovenstaande foto's mooi contrasteert met de omgeving. 👍
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat ik normaal gesproken niet zo van grijs houd moet ik voor deze kleur toch een uitzondering maken. Ziet er echt heel goed uit op de Forza. Geeft hem een wat luxueuzer aanzicht. Mooie keus. 👍

Dat geldt trouwens ook voor Siara's zwarte Forza die op bovenstaande foto's mooi contrasteert met de omgeving. 👍
"Keuze" vind ik een groot woord v.w.b. het kleurenassortiment van de Forza's :)
Vinnut allemaal nogal sombertjes.
Vind een scooter eigenlijk bij uitstek geschikt voor knallende uitbundige kleuren, maar helaas.....
 
Overigens ben ik in toenemende mate enthousiast over de Forza.
De respons op het gas is echt top. Pakt zo makkelijk op.
Voor een stoplicht in no time weg, even een korte inhaalaktie geen probleem.
Wat me ook opvalt is het remmen op de motor. Gebruik eigenlijk nauwelijks de schijfrem.
Gas los en de scoot vertraagd echt goed.
 
Overigens ben ik in toenemende mate enthousiast over de Forza.
De respons op het gas is echt top. Pakt zo makkelijk op.
Voor een stoplicht in no time weg, even een korte inhaalaktie geen probleem.
Wat me ook opvalt is het remmen op de motor. Gebruik eigenlijk nauwelijks de schijfrem.
Gas los en de scoot vertraagd echt goed.
Dat herken ik ook bij mijn Beverly. Remt best goed op de motor. Je zou dat niet verwachten van een CVT, maar als je een beetje anticiperend rijdt moet je in het normale verkeer maar weinig bijremmen.
 
Vindt die lang uitstekende grondplaat ook niet echt mooi . .............Zal ook niet snel te verwijderen zijn ivm elektrische kofferslot
Het is te verwijderen, maar dan houd je een gat in de kap onder de grondplaat waar de ontkoppel mechanisme doorheen gaat naar de grondplaat van de topkoffer.
Ik weet het is een kwestie van smaak, maar zonder topkoffer vind ik de Forza maar kaal.....
 
Ik heb toch al veel lelijkere bodemplaten gezien dus die van de Forza mag er best nog wel zijn. Geeft hem een spits gevoel vanachter. Vond het zeker niet misstaan bij de grijze knapperd van Brommert. De eigen zwarte kleur bevalt me ook steeds meer en meer. Sta ook wel open voor meer flitsende kleurtjes.

Moet wel zeggen dat ik hem juist slecht vind afremmen op de motor maar dat komt misschien omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb met andere CVT? In vergelijking met m'n motoren is het dag en nacht verschil. Mijn remmen worden nogal mishandeld dus misschien tijd om een andere rijstijl hanteren. Blij om te horen dat ie het blijkbaar niet slecht doet voor een CVT'tje.

Recent per ongeluk op de autosnelweg beland en de Forza kon zeer netjes mee met het verkeer. Heb nog geen gekke dingen gedaan of de topsnelheid opgezocht maar eens na het eerste onderhoudje zullen we eens kijken wat er in zit.

Tijdens het ritje gisteren van +/- 50 kilometer een obstakel op de weg waarvoor uitwijken of een noodstop geen optie meer was. Forza is er tegen 70 km/u overgevlogen en heeft amper een krimp gegeven. Geen schade, niet uit het zadel gewipt, geen stuurslag, niets eigenlijk. Ben er met de schrik vanaf gekomen en de Forza vond waarschijnlijk dat ik me aanstelde toen ik de bodemplaat bij thuiskomst toch eens wou checken. 😆

20210423-111826.jpg


20210423-114738.jpg
 
Oei, dat zou zonde zijn. Het kan zijn dat de Honda alsnog niet geschikt is voor je maar misschien eens testrijden met eentje zonder de Roadsync console?


Dikke proficiat! De overstap is misschien even wennen maar qua praktisch gebruik is de Forza echt de max. Moet ook beamen dat het een hele mooie kleur is.


Die RiderScan ziet er wel handig uit. Er zijn idd mooiere oplossingen maar oerlelijk vind ik het ook niet. Wel niet optimaal voor mij want ik speel nogal veel met het elektronisch instelbare windscherm.

In Belgische stijl in plaats van pizzakoerier even wafelkoerier gespeeld. Vier dozen in de topkoffer en nog een stuk of twee onder het zadel. Ruimte hebben is toch wel fijn.

20210328-134656.jpg


Stiekem mis ik m'n NC750X. Voetjes onder het achterwerk ligt me véél beter. Ik raak moeilijk gewend aan de toiletpothouding van de Forza350. Hopelijk kan ik donderdag of vrijdag nog eens een langer ritje maken maar moet eigenlijk dringend op eerste onderhoud. 😇
Juist daarom kan ik maar geen afstand doen van de NC750x 😎
 
Juist daarom kan ik maar geen afstand doen van de NC750x 😎

Goh, geef je geen ongelijk. Vind het nog altijd een zalige motor.

Maar toch, inruilen voor de Forza die handel! Je gaat nog nooit zo lang op een tweewieler hebben kunnen zitten zonder er kreupel af te komen. Ze noemen het niets voor niets 'op het gemak' zitten. 🤣
 
Goh, geef je geen ongelijk. Vind het nog altijd een zalige motor.

Maar toch, inruilen voor de Forza die handel! Je gaat nog nooit zo lang op een tweewieler hebben kunnen zitten zonder er kreupel af te komen. Ze noemen het niets voor niets 'op het gemak' zitten. 🤣
Ik wacht al maanden op een proefrit. Honda heeft een enorme achterstand met het uitleveren van de Forza’s.
 
(...)

Moet wel zeggen dat ik hem juist slecht vind afremmen op de motor maar dat komt misschien omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb met andere CVT? In vergelijking met m'n motoren is het dag en nacht verschil. Mijn remmen worden nogal mishandeld dus misschien tijd om een andere rijstijl hanteren. Blij om te horen dat ie het blijkbaar niet slecht doet voor een CVT'tje.
(...)
Een CVT zal nooit zo goed op de motor afremmen vergeleken met een schakelmotor als je de versnellingen naar beneden sequentiëel doorloopt.
Maar ik had het gedrag van een vrijloop verwacht, zoiets als bij een fiets als je stopt met trappen. En dat is het duidelijk ook niet.
Pas als de koppeling lost bij ergens 20-30kph, zoiets, gaat hij echt in vrijloop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan