Honda Forza 750

Mish

MF veteraan
Donateur
2 dec 2007
2.358
125
vinkeveen
Gebaseerd op hetzelfde NC platform, wat een prachtige scooter zeg.


310089_21YM_HONDA_FORZA_750.jpg
 
Alle NC modellen hebben hun overeenkomsten. Ik denk dat dit de opvolger van de Integra is, de Adv is m.i. anders opgebouwd. De neus van de Forza doet mij aan de neus van de Kawa Versys denken. Moest ik erg aan wennen, nu vind ik hem wel mooi.

Ik zet mijn geld liever in voor andere dingen, de Integra moet het nog maar even doen. :).

Kawa.1.PNG
 
Een Xadv met andere kappen op ..zo lijkt het mij 😀

Eerder de Integra 750 weer van stal gehaald en die een update gegeven. Volgens mij is de Integra 750 nooit een succes geworden in Nederland.
Nooit live gezien, behalve een gecrashte op een demodag van Honda. En in die video in de openingspost durven ze 'm zeker niet van de linkerkant te laten zien, omdat ie een ketting heeft? Doe mij dan toch maar een TMAX met riem. Geen gekloot met smeren, meer ruimte onder het zadel, CVT ipv DCT.. of je moet bij DCT het overschakelen niet meer voelen in 2020, ik ken alleen DCT van rond 2015 oid. En USB-C onder het zadel.... leuk, moet je weer adapters gaan aanschaffen voor apparaten die geen 'C'-poort hebben. Enige voordeel zijn de 2 cilinders, waarmee je op de snelweg véél beter mee kan komen dan bijv de Forza 350. Maar goed, de TMAX komt ook prima mee en heeft daar ook geen 750cc voor nodig.

Ik ben heel benieuwd of dit de TMAX killer gaat worden, of dat mensen toch nog voor de TMAX blijven gaan.
 
Mooie machine,alleen inderdaad jammer van de ketting. Prijs tov de tmax is wel netjes.
Nu zag ik volgens mij op YouTube dat de tmax ook vernieuwd word en 850cc is,klopt dat
 
De Forza 750 heeft een kleine bagageruimte en een ketting.
Het nieuwe uiterlijk bestaat ook al jaren in de vorm van de Forza 300.
Na 8 jaar Integra is er dus niets verbeterd?
Die ketting is trouwens een nogal goedkope afmontage bij Honda, net als de banden.
Je mag blij zijn als je daarmee de eerste servicebeurt (12.000 km) haalt.
Koop dus bij voorkeur een gebruikt exemplaar waarbij die zaken zijn vervangen.
 
Op zich petje af voor Honda dat ze risico's blijven nemen met machines die anders zijn. Ik zit momenteel te twijfelen tussen de Forza 750, Forza 350 (of 300) en een andere 350 van Honda.

De 750 is een grote kanshebber maar die opslagruimte onder het zadel valt dik tegen en om weer op te gaan leggen voor topbox/zijkoffers/tassen/... is ook pijnlijk. Verder DCT met ketting wat op zich niet mis is maar hoopte stiekem toch gewoon op riem.

Ik vergelijk logischerwijs dan even met de 350 en dan heb je voor iets meer dan de helft van de prijs (speculatie) toch een degelijke machine met riem, opslag, USB-C, ... Ik zoek nog even de selling point van de 750 maar hij gaat me momenteel even voorbij. Op zich wel prachtig beestje, zeker liefhebbers voor!
 
Waarom geen cardan aandrijving ipv een ketting of riem daar is in ieder geval het minste onderhoud aan of de ketting in een oliebad laten lopen, dat had mijn Heinkel Tourist al eind jaren 50 begin jaren 60 nooit onderhoud aan gehad.
 
Op zich petje af voor Honda dat ze risico's blijven nemen met machines die anders zijn. Ik zit momenteel te twijfelen tussen de Forza 750, Forza 350 (of 300) en een andere 350 van Honda.

De 750 is een grote kanshebber maar die opslagruimte onder het zadel valt dik tegen en om weer op te gaan leggen voor topbox/zijkoffers/tassen/... is ook pijnlijk. Verder DCT met ketting wat op zich niet mis is maar hoopte stiekem toch gewoon op riem.

Ik vergelijk logischerwijs dan even met de 350 en dan heb je voor iets meer dan de helft van de prijs (speculatie) toch een degelijke machine met riem, opslag, USB-C, ... Ik zoek nog even de selling point van de 750 maar hij gaat me momenteel even voorbij. Op zich wel prachtig beestje, zeker liefhebbers voor!
Ik denk dat de forza 750 een normaal motorblok heeft met dubbele koppeling en 6 versnellingen die je automatisch kan laten schakelen.
Riem is meer voor en variomatic.
 
Ik denk dat de forza 750 een normaal motorblok heeft met dubbele koppeling en 6 versnellingen die je automatisch kan laten schakelen.
Riem is meer voor en variomatic.

Harleys hebben ook een riem en zijn geen automaat.....
Onbegrijpelijk dat een ketting wordt gebruikt in deze tijd waar motoren steeds onderhouds armer worden. Nog los van de huidige milieu waanzin, alles moet euro 5 zijn maar rondvliegend vet/olie van de ketting is kennelijk geen probleem.
Gemiste kans van Honda!
 
BMW ketting monteren,gaat een motorleven lang mee en hoeft niet gesmeerd te worden,kost wel een paar centen,
weet alleen niet of die ook in de maat voor zo,n Honda te krijgen is.
 
ik vind het een mooie scoot eigenlijk de nieuwe integra maar of hij suc6 gaat worden ....
 
Harleys hebben ook een riem en zijn geen automaat.....
Onbegrijpelijk dat een ketting wordt gebruikt in deze tijd waar motoren steeds onderhouds armer worden. Nog los van de huidige milieu waanzin, alles moet euro 5 zijn maar rondvliegend vet/olie van de ketting is kennelijk geen probleem.
Gemiste kans van Honda!

Ook een riem heeft nadelen, net als een ketting in een oliebad en een cardan aandrijving.

Op papier is een ketting de beste oplossing; o.a. weinig verliezen, kan veel kracht aan, op te delen en goedkoop. Mits er correct gesmeerd wordt vliegt er geen vet/olie in het rond. Als dit wel gebeurd is dat de verantwoordelijkheid van degene wie de ketting smeert, niet van de fabrikant. Omdat olie niet in het rond mag slingeren worden motoren af-fabriek ook niet met een kettingsmeersysteem geleverd.
 
Momenteel staat de 750 in België standaard geprijsd op € 11.399. Toch wel hoger dan ik had ingeschat maar kan er wel inkomen. Als ik hem helemaal naar smaak inkleedt wordt het echter wel prijzig.

Er zijn wel zat opties voor storage naar smaak wat ook weer leuk is en aftermarket storage solutions kunnen mogelijk ook iets cheaper zijn.
 
Voor mij niet snel meer een riemaandrijving. Ketting vind ik vele malen prettiger, wekelijks smeren is in 30 seconden gedaan. Wekelijkse wasbeurt duurt langer. :). Met een normaal rijgedrag en een bescheiden vermogen gaat de ketting zo'n 25.000 km mee. Ook een riem zal vervangen worden. Nee, een kettingaandrijving is voor mij geen nadeel.

Een CVT loopt inderdaad soepeler, maar is ook onderhoudsgevoeliger. Dan hebben wij het nog niet gehad over efficiëntie. Mijn 350cc Piaggio verbruikte een stuk meer dan mijn Integra. De Integra schiet, in vergelijking met de Beverly, wel te kort op handeling, bagageruimte en bescherming. Het blijft een compromis.

Mish
 
(...)
Een CVT loopt inderdaad soepeler, maar is ook onderhoudsgevoeliger. Dan hebben wij het nog niet gehad over efficiëntie. Mijn 350cc Piaggio verbruikte een stuk meer dan mijn Integra. De Integra schiet, in vergelijking met de Beverly, wel te kort op handeling, bagageruimte en bescherming. Het blijft een compromis.

Mish
De BV350 verbruikte meer dan de Integra 750? Verbaast me wel.
 
Het hoge verbruik van Mish verbaasde me ook altijd, waarschijnlijk door het hoge scherm, en misschien daarmee op de snelweg rijden.
 
Dat 750cc-blok van Honda is ook gebouwd om zuinig te rijden, volgens mij meer een ding voor woon-werk en tot 140 km/u snel oid. Zoiets kan ik me herinneren.
Maar wat haalde je dan qua verbruik, @mish ? Ik heb 'm dan kort gereden om te testen en met stevig doorrijden haalde ik met de Beverly 350 1 op 27,6. Dat was gecombineerd stad, buiten bebouwde kom en snelweg. Echter nooit zoveel kilometers als jij er mee hebt gemaakt. :+
 
Ik heb het verbruik van de Beverly over zo'n 7 jaar en 100.000 km bijgehouden. Gemiddeld ben ik op 1:23 uitgekomen. De eerste jaren was dit 1:25, later ging het steeds meer naar de 1:21... Door de jaren heen werd het steeds wat minder, ouderdom he :) Doorgaans veel snelweg idd icm. een hoogscherm.

De Integra zit ik op gemiddeld op 1:25 (eveneens met een hoog scherm), kennelijk ligt het verbruik bij mij altijd iets hoger. De Honda heeft het in ieder geval niet slechter gedaan dan het gemiddelde van de Beverly, met uitschieters naar 1:30. De 1:30 is tot stand gekomen door heel bewust zuinig te rijden.

De Honda is inderdaad gebouwd om zuinig te rijden, maar wij moeten niet vergeten dat een vario aandrijving niet energie efficiënt is. Relatief meer weerstand dan een ketting, alles heeft zijn voor en nadelen. Ik heb mij laten vertellen dat de Honda een half autoblok is van de Jazz.

Terug naar de Forza. Ik was tot een jaar geleden echt anti ketting aandrijving. Uiteindelijk een compromis gesloten, ik durf nu wel te zeggen dat de ketting mij eigenlijk wel bevalt. Een motorscooter met een ketting, daar is wel een paradigmashift voor nodig :)
 
Je hebt de BV 350 over 100.000km gevolgd. De Integra wellicht over een kortere tijd.
De BV begon ook op 1 op 25. Voor de Integra vind ik 1 op 25 heel netjes, voor de BV350 vind ik het veel. Met mijn BV300 (OK, is een 300 en geen 350) zit ik gemiddeld en gemeten over 7000km op basis van de tankbeurten op 1 op 32.
Dus de spritmonitor erop nagekeken en daar wordt 3,92l/100km of 1 op 25,5 als gemiddelde opgegeven (16 ingaves), dan zit jij met je 1 op 25 daar wel dicht bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan