Honda Forza 750

Een vraag voor de Forzakenners.
Ik vind de Forza een erg leuke scooter/motor. Het heeft gewoon charme dan een NC750(X).
Echter de motor zal voornamelijk gebruikt worden voor dagtripjes. Lekker binnendoor rijden.

We kennen de hoe de NC750X (2015 model) presteert en aanvoelt onder deze omstandigheden maar hoe doet de Forza 750 dit?

Hele fijne scooter die Forza, heb er in 5 maanden 10000 km op rond gereden, voornamelijk binnendoor wegen. Ook de vakantie in de Eifel en aan de Moesel heeft hij zonder problemen doorstaan. Fijn ding, zou hem zo weer overwegen, al denk ik achteraf eerder voor de X-ADV te gaan, die is net wat mooier.
 
Vandaag de Forza mogen gaan afhalen.
 

Bijlagen

  • IMG_20220223_165522.jpg
    IMG_20220223_165522.jpg
    306,1 KB · Weergaven: 54
Eerste indruk vergelijkend met de x max.
Het vertrekken gaat meteen zonder vertraging zoals met de vario van de x max .
Je voet meteen als je vertrekt dat deze een een grotere cilinderinhoud heeft en als je even aan het gas komt amaai wat een verschil.
Het gas dicht en je voelt meteen de motor rem en het schakelen gaat heel soepel met de dct .
De remmen ook een wereld van verschil.
De x max kon je nog opendraaien vrees dat dat met deze niet gaat lukken zonder fanmail van de politie te krijgen 😁.
Zitpositie is ook anders een voordeel voor mij is wel dat ik beter aan de grond kan met mijn voeten.
Dus eerste indruk is geweldig wat een machine nu nog de eerste 1000km er opzetten en dan zijn eerst onderhoud en dan kunnen we eens kijken wat hij echt kan .
 
Eerste indruk vergelijkend met de x max.
Het vertrekken gaat meteen zonder vertraging zoals met de vario van de x max .
Je voet meteen als je vertrekt dat deze een een grotere cilinderinhoud heeft en als je even aan het gas komt amaai wat een verschil.
Het gas dicht en je voelt meteen de motor rem en het schakelen gaat heel soepel met de dct .
De remmen ook een wereld van verschil.
De x max kon je nog opendraaien vrees dat dat met deze niet gaat lukken zonder fanmail van de politie te krijgen 😁.
Zitpositie is ook anders een voordeel voor mij is wel dat ik beter aan de grond kan met mijn voeten.
Dus eerste indruk is geweldig wat een machine nu nog de eerste 1000km er opzetten en dan zijn eerst onderhoud en dan kunnen we eens kijken wat hij echt kan .
Was het in "sport" stand of standaard?
Veel veilige km!
 
Dit was in standaard de sportstand heb ik nog niet gebruikt .
ohoo, verschiet je maar niet ...
Voor sommigen is zo'n sportstand een zalige moment maar voor mij is het echt wel wat te hevig!
Wist je dat onze forza's op sportstand van 0 naar 100 op 4 sec tijd haalt, :o ...?
En neen niet zelf getest maar op een youtube in realtime gezien...
 
Dit is de eerste keer dat ik met de dct rijd en hoe zalig rijd dit.
Schakelen gaat soepel merk je bijna niks van enkel op een rondpunt durf hij soms opschakelen in de bocht is even wennen maar voor de rest geweldig.
Je moet er mee gereden hebben om het te geloven hoe zalig dit rijd.
 
Een vraag, niet alleen over de Forza 750 maar ook vb de Tmax, in het algemeen de twee-cilinder scooters.
Welke krukasopstelling gebruiken die?

Is dat gewoon 360°, maw: beide krukken staan parallel aan elkaar en beide zuigers gaan samen op en neer, of 180°, de beide krukken liggen in elkaars verlengde, als de ene zuiger beneden is dan is de andere boven, of op 270°, beide krukken hebben een 90° verschil in positie.
De sites van Honda of Yamaha geven daar geen informatie over, enkel dat het om een parallelle twin gaat.

Waarom ik dat vraag:
Vorige zaterdag reed ik enkele km achter een motorfiets. Die had een, vond ik, heel aangenaam ritme in zijn uitlaatgeluid. Klonk echt mooi.
We moesten stoppen aan een roodlicht en het bleek een Triumph Scrambler 1200 te zijn.

Dus was ik gaan zoeken wat voor motor die heeft.
Blijkt een parallel twin 1200cc met 270° krukas. Dat geeft blijkbaar een soort uneven beat.
 
De twin van Honda’s nieuwste maxi-scooter is goede bekende en is identiek aan de krachtbron van de NC750. Dankzij een 270-graden-krukas klinkt deze paralleltwin een beetje als een 90-graden-V-twin.

Hier u antwoord op de vraag.
 
In blijde verwachting... Levering voorzien midden April...
Alvast hier even de vraag of er iemand reeds een workshop manual heeft kunnen bemachtigen.
Thx.
 
De twin van Honda’s nieuwste maxi-scooter is goede bekende en is identiek aan de krachtbron van de NC750. Dankzij een 270-graden-krukas klinkt deze paralleltwin een beetje als een 90-graden-V-twin.

Hier u antwoord op de vraag.
Niets meer aan toe te voegen
 
Vreemde constructie met die balanszuiger. Lijkt mij nogal complex maar zo kunnen ze de motor balanceren als was het een 4-boxer. Zal wel mooi trillingsvrij lopen.
 
Vreemde constructie met die balanszuiger. Lijkt mij nogal complex maar zo kunnen ze de motor balanceren als was het een 4-boxer. Zal wel mooi trillingsvrij lopen.
De BMW F650 en F700 hadden ook zo’n parallel twin met een balanszuiger. Tot 90 kmh ging het nog wel maar daarboven trilden trilden die motoren verschrikkelijk. Nooit meer BMW!
 
Zit je niet op het verkeerde item, Paul?
Dat lijkt me een BMW GS en geen Honda Forza 750.
Ach Peter, hij was ex-eigenaar van een Forza 750 eb wou ons enkel tonen naar welke moto hij is overgeschakeld, niks mis mee, toch?
het gaat je goed Paul, en véél veilige KM!
Vrooom! 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan