Honda Forza 750

Bedankt powerrr voor de uiteenzetting!

De "mogelijke" schade door de E10 aan de motor is het mij niet waard!

Ik had uitgerekend hoeveel eigenlijk het prijsverschil was tss 98 (E5) en 95 (E10) benzine.
Met mij ouwe Maxsym 600i had ik op 5 jaar tijd 55 000 km gereden.
En had slechts een goeie 50€ méér betaald op 5 jaar tijd met een 98 ipv een 95.
Het verschil per tankbeurt was (van 2016 tot 2021) amper 0.11euro per tankbeurt!

Huidige benzineprijzen kom ik aan prijsverschil maar liefst 1.5€ per tankbeurt! Als de huidige prijzen aanhouden zou ik op 5 jaar tijd ongeveer 330€ meer uitgeven voor een 98-benzine ipv een 95... ik vermoed dat schade aan motor echt wel véél meer kost, nietwaar?

Bij mij staat de teller op 14 500km, tijdens woon-werk verkeer meestal rond de 3.7/100km en bij rustige toerritten kom ik zelfs op 3.3/100 km!
Zoals BartA ben ik ook zéér tevreden over mijne Forza 750! :]:t
Je gaat van ze leven geen motorschade hebben van 95 te tanken in een Forza. Het is een halve Honda Jazz blok, geen half F1 blok.
Ethanol zit al veel langer in benzine dan dit blok op de markt is. Het is er op voorzien en voor gemaakt.
 
En Supper??
Zijn ze al toegekomen en geplaatst?
Wat vind je ervan?

Ondertussen was er een terugroepactie voor onze forza 750 iets met contactslot. Iemand ook ontvangen?
Nee ze zijn nog niet geplaatst maar ga volgende maand op onderhoud. En van de terugroepactie heb ik nog niks ontvangen .
 
Je gaat van ze leven geen motorschade hebben van 95 te tanken in een Forza. Het is een halve Honda Jazz blok, geen half F1 blok.
Ethanol zit al veel langer in benzine dan dit blok op de markt is. Het is er op voorzien en voor gemaakt.
Dag Tjeu,
Meen je dat? Ik moet wel zeggen dat ik zelf niks ken van mechanica.
Als dat zo is waarom zeggen de dealers dan dat het beter is om 98 te tanken?
 
Dag Tjeu,
Meen je dat? Ik moet wel zeggen dat ik zelf niks ken van mechanica.
Als dat zo is waarom zeggen de dealers dan dat het beter is om 98 te tanken?
Onwetendheid.

Er is al zowat 20 jaar geen Honda op de markt gekomen die niet 100% benzine met ethanol bestendig is. Staat normaal ook netjes zo in de handleiding.
 
hoelang zijn jullie banden meegegaan en door welke hebben jullie ze vervangen?
heb nu iets meer dan 8000km bij die van mij.
Hey supper,

Mijn voorbanden heeft meer dan 16000km gedraaid, ik gok dat er nog 1000km erbij kan?
Achterbanden zijn nog zeer goed. Als ik ze zou vervangen dan zou ik, indien mogelijk, de originele willen bestellen want ben er toch tevreden over. Bridgestone Batlax sport touring T31.


Vraagje 1 : De remblokken, hoelang zouden ze gemiddeld moeten meegaan? Zowel voorste als achterste zijn nog altijd in orde bij mij.
Vraagje 2 : De ketting, hoelang gaan ze gemiddeld mee?
 
@Rotgerbo vind dat je aardig wat kilometers meer hebt gemaakt met je voorband terwijl ik ook de T31 heb.
Vraag me dan af waar dat aan ligt terwijl ik om de 2 maanden de bandenspanning controleer.
Heb wel de zelfde band weer besteld omdat de achterband nog goed is.
 
Ik heb in het midden van de band een soort strook gekregen of zeg maar een platte baan zie foto
 

Bijlagen

  • 20230220_141946.jpg
    20230220_141946.jpg
    220,2 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Ik heb in het midden van de band een soort strook gekregen of zeg maar een platte baan zie foto
ik zal straks es foto maken maar ik denk dat de uwe nog ni versleten is? Je moet kijken naar zo'n indicator bubbeltje tussen de groeven en als die gelijk komt te staan word het tijd om te vervangen...
tot morgen!
 
@Rotgerbo vind dat je aardig wat kilometers meer hebt gemaakt met je voorband terwijl ik ook de T31 heb.
Vraag me dan af waar dat aan ligt terwijl ik om de 2 maanden de bandenspanning controleer.
Heb wel de zelfde band weer besteld omdat de achterband nog goed is.

Ik heb in het midden van de band een soort strook gekregen of zeg maar een platte baan zie foto
En wat is die bandendruk?
Moeilijk te zien op foto, maar lijkt me nog niet versleten. Loopvlak lijkt me dan wel wat groot...
 
ik zal straks es foto maken maar ik denk dat de uwe nog ni versleten is? Je moet kijken naar zo'n indicator bubbeltje tussen de groeven en als die gelijk komt te staan word het tijd om te vervangen...
tot morgen!
Bij mij zit ik zo goed als op de indicator bubbel met de voorste band op 8000km
 
De bandendruk houd ik aan wat Honda voor schrijft voor de Forza.
En de band is inderdaad nog niet helemaal op, maar voor de veiligheid heb ik er liever een nieuwe op.
 
Hallo, een goeie morgen! 8-)

Zoals beloofd hierbij de fotos, en ik schat dat ik nog zo'n een 1000km ermee kan rijden en dan kom aan de 17000km stand voor de voorband.
Achterband is nog steeds origneel en in orde. Ik zal opnieuw de originele bridgestone batlax sport touring T31 bestellen.
Dus ergens in maart nieuwe voorband erop laten zetten...

Ik ben een rustige rijder, gebruik moto voor woon-werk verkeer.
Vanaf mei tem okt, elke maand 1à2 stevige toerrit van 300-tal km.

Ik test mijn bandenspanning om de 2 weken (ongeveer) met zo'n bandendrukmeter (1 minuutje werk voor de 2 banden)
Zowel voorste als achterste band altijd op 2.5 bar druk...
Indien nodig pers ik direct lucht bij van mijne compressor. Want die van pompstations vertrouw ik niet meer!
 

Bijlagen

  • indicator band.jpg
    indicator band.jpg
    131,8 KB · Weergaven: 31
  • kmstand 16 400.JPG
    kmstand 16 400.JPG
    107,2 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Regelmatig je bandenspanning controleren en de banden, indien nodig, oppompen heeft veel invloed op het slijtagepatroon van je banden. Ze blijven veel beter rond. Uiteraard heeft keuze voor het soort wegen ook duidelijk invloed op het slijtage patroon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan