Honda Forza 750

Dankjewel

Ja dat klopt. Er was niet zoveel keuze.
Maar mijn vrouw vond dat toevallig de mooiste kleur, en ik zeg altijd, ik zoek het voertuig uit, en jij de kleur. ;)
 
Heeft iemand handkappen op zijn Forza?
Ik ga vd winter door rijden heb handvatverwarming maar zie alleen handkappen bij Ali.
Als ik daarvan het commentaar lees past het niet.
Alvast bedankt.
 
Heeft iemand handkappen op zijn Forza?
Ik ga vd winter door rijden heb handvatverwarming maar zie alleen handkappen bij Ali.
Als ik daarvan het commentaar lees past het niet.
Alvast bedankt.
Hallo,
Ik wou er ook eentje maar na goed nazicht zag ik dat er geen ruimte is om zulke handkappen te plaatsen op forza 750, toch?
Want als je de stuur volledig draait zouden ze tegen de schermen komen te schuren, niet?
Met de ADV kan je niet vergelijken want die heeft een kleinere scherm...
 
Hoi,
Ben aan het twijfelen om een andere uitlaat onder de Forza te zetten maar ben aant twijfelen tussen de akrapovic en de sc project.
Zijn er miss mensen met ervaring met een van deze 2 uitlaten?
 
Hoi,
Ben aan het twijfelen om een andere uitlaat onder de Forza te zetten maar ben aant twijfelen tussen de akrapovic en de sc project.
Zijn er miss mensen met ervaring met een van deze 2 uitlaten?
Ben iemand die de moto graag zo origineel mogelijk houd... :] :t
 
Hoi,
Ben aan het twijfelen om een andere uitlaat onder de Forza te zetten maar ben aant twijfelen tussen de akrapovic en de sc project.
Zijn er miss mensen met ervaring met een van deze 2 uitlaten?
Waarom zou je dat doen?
Vermogen win je er niet mee en hij klinkt met de standaard uitlaat toch ook al erg lekker?
 
Hallo allemaal,
Ik tank sinds de eerste kilometertjes steeds met een 98-benzine omdat ik denk dat het beter is voor de motor?
Graag jullie reactie... is er iemand die altijd met een 95-benzine tankt? Geen problemen gehad of zo?
Alvast dank voor de antwoorden...
 
Ik heb een Beverly 300 sinds begin 2019. Het is een 2012-model.
De fabricant schrijft RON 95 voor.

Ook gechecked of de Beverly geschikt is voor E10. E10 brandstofwijzer
Blijkt dat alle Piaggio's gebouwd vanaf 01/01/2011 geschikt zijn voor E10, op enkele uitzonderingen na.

Dus tankte ik E10-RON95 maar tijdens de winter van 2019 op 2020 tankte ik E5 (RON 98) vanuit de idee dat je tijdens de winter nooit weet hoelang je niet met de scooter kan rijden. E5 bevat minder ethanol en is minder gevoelig voor opname van water uit de omgevingslucht bij een langere stilstand.

Ik hou al mijn tankbeurten nauwkeurig bij maar ik kan daar niet uit besluiten dat de scooter met E5 zuiniger is dan met E10. Ook kan ik niet zeggen dat hij met E5 beter zou rijden dan met E10. En natuurlijk: E5 is een stuk duurder dan E10.
Dus sinds voorjaar 2020 rij ik continu met E10. Zolang staat de scooter ook niet stil in de winter. Tot nu nooit meer dan 4 weken.

Na ruim 10.000km continu op E10 (in totaal heeft de scooter 25.000km gelopen) niks problemen. De motor loopt perfect. Stabiel stationair vanaf de start, en zoekt gretig de toeren op van zodra je het gas opendraait. Fijne motor gewoon.
 
Bedankt PeterCC
En ja, Supper, ook mij had de dealer aangeraden om steeds de 98-benzine te tanken.
Dus zal ik maar zo laten om motor optimaal te houden...
 
Effe de Honda modellen nagekeken op die E10 brandstofwijzer. De Forza 750 staat niet tussen de modellen die niet geschikt zijn voor E10. Nagenoeg alle Honda modellen recenter dan 1989 zijn geschikt voor E10.
Maar als je je er beter bij voelt om met E5 te rijden, dan moet je dat vooral doen.
 
Het lijstje van E10 geschikte motoren geeft aan of je leidingen en afdichtingen er tegen kunnen. Overigens zeggen fabrikanten van moderne motoren soms dat rubber delen er wel door kunnen worden aangetast. Je zult aan de motorloop weinig merken welke benzine erin zit. Er zijn andere redenen om toch voor E5 te kiezen.

Er gaan verschillende verhalen rond over de risico's van E10. De meeste komen hierop neer:
Ethanol zorgt dat benzine sneller veroudert, wat de ontsteking kan beïnvloeden. De schattingen van dit verouderingsproces lopen uiteen van enkele weken tot een half jaar. Ethanol heeft ook een vocht aantrekkende werking. Dat deel bezinkt en kan bij korte ritjes, waarin de motor onvoldoende warm wordt, condenseren. Dat vocht kan dan weer in je carter terechtkomen, waar het wordt ingekapseld door additieven in de olie. Die veranderde olie kan uiteindelijk schade aan de kleppen veroorzaken.

Sinds E10 bestaat heb ik er zeker 200.000 probleemloze autokilometers op gereden (die staat nooit langer dan een week stil en wordt niet voor korte ritjes gebruikt). Mijn motor, waarop ik hooguit 6000 km/jr rijd en die ook wel eens een paar weken stil staat, krijgt meestal ethanolvrije E5 (BP Ultimate, Shell V-power, Esso Synergy Supreme+, ...).
 
Laatst bewerkt:
Ik tank ook altijd 98 benzine en met een verbruik van 1 op 24 a 25 helemaal goed.
Sta nu op 6000 km en ben nog steeds super blij met de Forza.
 
Inderdaad, het verbruik laat het toe. Bij mij is dat over 23.350 km 1:29, met uitschieters naar 1:26 (150 km snelweg met windkracht 5 a 6 tegen) en 1:33 (rustige toerrit).
 
Terug
Bovenaan Onderaan