Honda FT 500

awakzrx

Die hard MF'er
24 jun 2006
519
2
bree
Heb een Honda FT 500 gekocht, na dat ik een paar xl 500 S heb gehad en opgeknapt, ben ik een beetje verliefd geworden op een eenvoudige.... blokje en mooie eenpitter geluid.
zijn wel krengen die xl`s om aan te kicken, het opknaptopic van de xl is hier te lezen
Honda XL Forum • Toon onderwerp - nieuw forumlid en project
Ik dacht dat moet ook kunnen met elek... start.
dus maar gezocht naar zo`n FT, heb er een gevonden in Helmond, deze zag er redelijk uit, gecoat frame,(oranje) moet zeggen als ik er vaker naar kijk dat ik wel iets vind hebben.
de ft heeft een olielekje aan het kleppen deksel (gekend probleem)
dus moet het blokje er onderuit. maar eerst heb een startprobleempje verholpen, met starten maar de motor toch niet zo een gezond geluid, heb de overbrenging voor de startmoter uit elkaar gehaald, tjonge tjonge wat een klein k.... onderdeeljes zitter daarin, alles een goed zuiver gemaakt en ingevet en een klein veertje wat er los inlag maar vast gezet, nu werkt alles toch een beetje soepeler.
aanslaan doet ie eigenlijk nog niet zo goed, maar dat is weer een zorg voor later, (carburateur schoonmaken en afstellen)
Eerst de achtervering schoongemaakt en gestraald en gespoten
full
 
inmiddels ook al een ander stuur erop,
de zithouding is flink verbeterd, en ook een ronde koplamp gekocht, die ga ik er vandaag ook nog proberen in te lepelen, (ben toch niet zo carnaval achtig, mijn vrouwtje moet werken vandaag en ik moet morgen om 03.15 uur (jaja) vertrekken, dus maar wat hobbyen),
maar deze moet dat wel een stuk lager komen te zitten, lijkt me mooier, dan ga ik proberen de teller ook te laten zakken, foto`s volgen nog,
 
Een oud topic maar ik heb net als pekelfiets ook een ft500 gekocht.
Er bestaat nog geen algemeen topic voor deze nogal ondergewaardeerde eenpitters dus misschien moeten we dat hier dan maar van maken.

Ik heb een gele (originele kleur, redelijk zeldzaam al komt de motor in zn algemeenheid al niet veel voor in nederland door grijze import).
Verder nog bijna een gehele ft aan onderdelen behalve het blok en frame.
Mijn bedoeling is om m nu in de winter gewoon te rijden om zn '03 zx6r te ontzien en dan na de winter misschien te verbouwen tot heftige cafe racer.

groeten paul
 
Mijn bedoeling is om m nu in de winter gewoon te rijden om zn '03 zx6r te ontzien en dan na de winter misschien te verbouwen tot heftige cafe racer.

groeten paul

Nee joh, de FT ombouwen naar een vette streettracker. (zo zijn ze ook in de markt gezet, een flattracker met koplamp.)
 
Ze zijn inderdaad in de markt gezet als flattracker (vandaar ook ft) alleen dan op zn honda's oftewel een beetje saai.
Ik ben alleen zelf niet zo gecharmeerd van een flattracker en vind een goed uitgevoerd cafe racer vele malen mooier.

groeten paul
 
Haha! Ja, over smaak valt natuurlijk niet te twisten.

Maar persoonlijk heb ik geen seconde spijt gehad van mijn (goed uitgevoerde) caferacer om te bouwen naar een (goed uitgevoerde) street tracker. Vind ze beide mooi maar het rijden op de tracker is 110% leuker!

Succes met jouw ombouw!

full



full
 
Laatst bewerkt:
zeker beide heel mooi uitgevoerd!
heb allebei je verbouw topics erg aandachtig gevolgd.
Ben je puur voor de looks meer tevreden over de tracker of ook de rijeigenschappen. (edit: ah lees t nu! is ook een kunst)

Ik ben zelf gewoon een iets klassieker type denk ik ;)
 
Laatst bewerkt:
Leuk fietsje, ik heb er meerdere gehad maar altijd het gezeur met de startmotor..verder gewoon lekker rijden als ze eeenmaal starten.. :] en mooi te verbouwen origineel vind ik ze persoonlijk ook iets minder.
Nu hou ik het oa bij de andere Honda 500FT, een VT500FT ,het 2 cilinderbroertje en al een paar jaar als ratbike omgebouwd in beetje de stijl die men nu tracker noemt 8-)
Mzzzllls,Rob.
 
Ja ik weet het toch wel echt zeker ;)
Ondanks dat dit wel een leuk voorbeeld is hoe clean en 'leeg' een ftjes gebouwd kan worden.

Ik heb de starterproblemen inderdaad ook al aan den lijve ondervonden maar als je jaarlijks het startmechanisme goed nakijkt kan het erg lang goed gaan.
voor de enthousiastelingen:
http://autos.groups.yahoo.com/group/honda-ascot/
Even aanmelden een een zee van informatie is uw deel!

ik heb ook nog flink veel onderdelen over, mochten er nog mensen wat zoeken doe een pmtje en wie weet heb ik het.

groeten paul
 
Hallo,

Ik heb ook onlangs een FT500 gekocht (is voor mij ook al van 2 forum leden geweest).
En deze ben ik aan het ombouwen naar een flat tracker.

Maar ik lees vaker over problemen met startmotor/mechanisme?
Wat zijn de problemen, of waar moet ik opletten?
De motor ligt nu helemaal uit elkaar, en dus voor ik hem weer ga opbouwen wil ik graag weten waar ik extra op moet letten.

Want het leek mij juist makkelijk om een knopje te hebben om te starten, vandaar dat ik voor een FT500 heb gekozen.
En natuurlijk omdat het een 1-cylinder :Y
 
Je kunt t beste even kijken op die yahoo group link die ik in mijn vorige post heb staan.
Hier staan meerdere files op met perfecte uitleg hoe je je start systeem in goede conditie kunt houden.
Het komt met name neer op het schoonmaken en smeren van je solenoid assembly.
Deze koekt vaak vast met alle problemen van dien.

groeten paul
 
Ben deze week nog weer bezig geweest met de FT500.
En heb al een klein zadel gemaakt (zal er eens een foto van posten).
Ook ben ik bezig het motorblok schoon te maken, zodat ik hem kan spuiten.
Heb hem deels uit elkaar gehaald zodat ik overal beter bij kan.
Ook heb ik een complete pakkingset gescoord via Marktplaats.
Voordat ik hem weer opbouw, laat ik alle boutjes, moeren, assen enz opnieuw verzinken.
Zijn de kosten niet, en staat supermooi!
 
Laatst bewerkt:
je pakt het in ieder geval goed aan.
Ik moet bij de mijne de carb schoon gaan maken maar kom er nu door de sneeuw niet aan toe.
Ik ben nu opzoek naar spaakvelgen voor in de ft.
Als voorvork ga ik waarschijnlijk voor een vork van een cbr600f2 of 3 die passen met weinig aanpassing in de ft en zijn stukken beter.

groeten paul
 
je pakt het in ieder geval goed aan.
Ik moet bij de mijne de carb schoon gaan maken maar kom er nu door de sneeuw niet aan toe.
Ik ben nu opzoek naar spaakvelgen voor in de ft.
Als voorvork ga ik waarschijnlijk voor een vork van een cbr600f2 of 3 die passen met weinig aanpassing in de ft en zijn stukken beter.

groeten paul

Heb de carburateur ook helemaal uit elkaar gehaald, zodat ik hem goed schoon kan maken.
Want hij is wel heel smerig, en de metalen beugeltjes laat ik ook verzinken.

Maar ben jij ook de FT aan het ombouwen?

Ik denk dat ik eerst gewoon de org. voovork erin houd?
Heb ook de slijptol in de org. tank gehouden, zodat hij nu een stuk kleiner is.
Moet alleen nog even kijken of ik er zelf weer een bodem in las, of dat ik daar iemand voor moet zoeken?
En ik weet nog niet wat voor een demper ik er onder wil hebben, het moet niet een te grote zijn.
Maar ook geen lawaaipijp want wil er wel een keer mee Duitsland in kunnen rijden.
Maar goed zover ben ik nog niet.
Eerst het frame nog spuiten, en ben er nog niet eens uit welke kleur het moet worden.
 
Laatst bewerkt:
T plan met de mijne is nu in de winter gebruiken als pekelfiets en daarna ombouwen tot caferacer.
T bloed kruipt waar t niet gaan kan dus ik ben nu wel al onderdelen aan het verzamelen.
De geometrie van de standaard ft bevalt me niet zo dus ik heb de originele vork een stukje door gestoken en ik wil ook nog langere achterveren.
Succes met jou project en laat eens wat fotos zien!
Groeten paul
 
Zo zag de FT eruit toen ik hem ophaalde, ongeveer dan, want zo heeft de vorige eigenaar hem gekocht.
Waar ik hem dus weer van gekocht heb.
full
 
btr! ombouwen die zooi naar flat/street trackers!!

over paar maanden eindelijk genieten van m'n eigen geknutsel

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan