Honda FT500 Bratstyle project

FT500R

MF veteraan
29 mrt 2006
1.693
449
Den Haag
Ondanks dat een FT500 niet echt een racemonster is slaat het langzaam meer op de snelheid van het project.

Ik heb vorig jaar mijn FT gekocht met als doel een goedkope pekelfiest waardoor ik mijn ZX6R een beetje kon ontzien.

Helaas begonnen mijn handen een beetje te jeuken en nu is de motor dan ook veranderd van een goedlopend en uber betrouwbaar fietsje naar een (voornamelijk stilstaand) project.

Zo als ik de motor kocht:
20121221_131951.jpg


Het is een 82 er in de zeldzame kleur geel. De vorige eigenaar had m naar eigen zeggen een jaar eerder lopend weg gezet maar bij aankoop wilde hij uiteraard niet starten. Toch de motor gekocht en na een nieuwe bougie en een nieuwe accu startte hij perfect.

Het is een super leuk motortje om op rond te knallen alleen vond ik de vering helemaal niets.

Nou had ik gelukkig nog een cbr900rr voorvorkje over, deze is iets korter dan een originele ft voorvork:
20130819_163317.jpg


De balhoofdspin is exact hetzelfde dus die kun je er zo inhangen.

Om het wiel passend te maken moest ik wel nieuwe lagers en nieuwe bussen maken (as diameter van de cbr is 20mm en van een FT slechts 15
De bussen kon ik destijds nog op mn studie draaien

Omdat ik de rechte positie wilde behouden heb ik een setjes oude risers gekocht. Ik moest hier de studs wel een stuk van inkorten en nieuwe draad op tappen.

Deze heb ik op de originele fireblade kroonplaat gezet (wel de onderkant van de kroonplaat verstevigd)

een middagje sleutelen en hoppa:

20130820_154934.jpg

20130820_173646.jpg


De originele voorvelg en remmen zijn een tijdelijke oplossing, ik heb dan ook een tijdelijke spacer voor mn remklauw gemaakt

De nieuwe oplossing wordt een setje spaakvelgen.
Ik heb een XS650 voorwiel op de kop getikt en een BMW F650 achterwiel

Op de XS velg passen een hoop gangbare remschijven, na een tijdje zoeken heb ik dan ook een mooi setje full floaters van een FZR1000 gevonden;
2014_10_22_22_44_29.jpg


Op deze schijfjes gaan een set brembo klauwen van een multistrada hun werk doen:
2014_10_24_12_49_25.jpg


Nog een snelle mock-up van de remmerij:
2014_11_02_14_33_02.jpg
[/URL]
2014_11_02_14_33_13.jpg
[/URL]

Ik heb ook nog een CX500 tank die ik er misschien op wil bouwen
8d88.jpg
[/URL]

Plan met de motor is een flinke verbetering in rijeigenschappen en een uiterlijk dat een beetje het midden houdt tussen een caferacer en een flattracker.
Hoog stuur, 'race' bandjes, grote tank, kort plat zadel.

Helaas heb ik met mijn nieuwe baan erg weinig tijd voor mn projectje en zoals op de foto's te zien is sleutel ik ook nog op straat.
Ik ga zodra ik weer wat tijd heb de hele voorpartij uit de motor halen zodat ik het opbouwen binnen kan doen.
De schijven moeten een stukje naar buiten worden gespacet, weet iemand hier een goede draaier voor?

Ik heb dit topic met name geopend voor tips and tricks en (positief) commentaar.

Groeten Paul
 
Laatst bewerkt:
Mooi project man!
Heb je al gereden met die korte vork? Je veranderd de geometrie wel drastisch. Met spaakwielen gaat hij wel gaaf worden. Dan zou ik niet voor de lompe CX tank gaan. De motor gaat dan meer op een Yamaha SR500, of een BSA Goldstar lijken, Dan zou ik meer voor een peanut/druppel model gaan.
Maar eerst de wielen maar een pas maken, dat is al werk genoeg.
 
Ja ik heb al gereden met de nieuwe geometrie.

Grappig genoeg stuurt hij er absoluut niet minder om.
Hij is minder hoog dus hij valt wat minder bochten in maar dat vind ikzelf zeker niet nadelig.
Ik denk dat ik in totaal ongeveer 300km heb gereden met de nieuwe vork, hij is een stuk stabieler in de bocht.

Eerstvolgende onderdeel zijn nu inderdaad de velgen. Tank komt daarna aan de beurt en ik laat me nog een beetje inspireren wat dat betreft.
 
@pluzrx:

leuk tankje, helaas ook al verkocht.
Ik wil eerst mn voorparty op orde hebben en dan ga ik kijken welke tank het wordt.


Iemand een goed adresje voor een draaier/frezer?

wil spacers laten maken voor tussen de velg en de schijven.

groeten Paul
 
Na heel lang niets doen ben ik maar weer eens bezig geweest met de motor.
Eerst de fireblade voorvork weer uit de FT gehaald zodat ik het voorwiel, remmen etcetera passend kan gaan maken.

Vervolgens de lagers vervangen van de voorvelg, hierna ben ik aan de slag gegaan met het correct spacen van het wiel in de voorvork.
Gemeten naar de wangen van de velgrand staat het wiel perfect in het midden, als ik meet op de aanlegvlakken voor de schijven op de naaf zit er echter een klein verschil in.
Nou kan het uiteraard zijn dat de velg een beetje offset gespaakt is of dat de remvlakken niet precies even dik zijn (de 1 verder uit het hart van de velg dan de ander).
Wat is wijsheid? spacen op perfect gecentered wiel lijkt mij?

tijd voor wat foto's:
a7da16a12d74738a475393102c602a68_20150410_150251.jpg

the wheel centered with the new spacers
42e19a08327bcf364d2e8958c7bdded4_20150410_150302.jpg

nicely centered
5057ad785255fae1c31b48e7052f057a_20150410_151133.jpg

with disks in the forks
cda3ffe9130edb8193aacf25e527053a_20150410_151155.jpg

lookin good
 
Laatst bewerkt:
man, wat zal dat remmen! Zo een ding weegt bijna niets, en dan die voorpartij....
 
@leeuwis.

OP = openings post. ik probeer steeds de eerste post te updaten zodat het overzichtelijk blijft wat er allemaal aan de motor is gedaan.

@deputy duc

Het is inderdaad standaard een behoorlijk ligt motortje, de remmen zijn dan ook redelijk over gedimensioneerd, ik bouw ze er dan ook niet alleen voor de remkracht maar ook een beetje voor de looks op.

Iemand ideeen over het verschil qua centrering waar ik tegen aan loop?
dat dus de velgrand nu mooi gecentreerd is maar de pasvlakken voor de schijven op de hub op verschillende afstanden staan van de poten?

groeten paul
 
@Nop,

Dat kan zeker, het is een XS650 wiel, de XS heeft standaard maar 1 gemonteerde remschijf dus het zou ook kunnen zijn dat de pasvlakken daarom niet op identieke afstand van het hart van de naaf zitten. Dit ga ik nog proberen na te meten.

Ik ga hem nu dusdanig uitbussen dat de daadwerkelijke band precies in het midden zit. Ik moet toch spacers gaan laten maken om de remmen te monteren dus dan is het ook niet zo erg als 1 iets langer is dan de andere.

Iemand tips om op een gestructureerde en betrouwbare manier spacers op te meten?
Ik moet meten:
Bussen voor het voorwiel (hij staat nu toch niet net iets uit het midden en wil ze professioneler laten draaien) Ik kan hiervoor wel uitgaan van de huidige maten en dan berekenen wanneer dit in het midden staat.
Spacers voor de remschijven, omdat de schijven zwevend zijn is het moeilijk te bepalen hoe ze precies moeten komen.
Remklauw adapterplaten. Hier geld ook voor dat door de zwevende schijven het moeilijk is om hier een consistente meetwaarde te krijgen.

Tips and tricks zijn zeer welkom!

groeten Paul
 
ik heb vandaag een nieuwe koplamp gekocht, zie foto in de OP.
Lekker groot is niet lelijk :D

20150418_190409.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ook 'nieuw' setje achterveren gescoord, komen oorspronkelijk van een nighthawk. Zijn iets langer dan de originele FT veren en instelbaar op ingaande demping en pre-load. Volgens een racer op www.ascot500.com zou dit een goede upgrade zijn tov de originele.
P4160236.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de keerringen van de fireblade voorvork vervangen. De oude keerringen waren volledig lek en de poten zelf waren erg smerig. Nu ziet alles er al wat toonbaarder uit. Ik ben wel nog aan het twijfelen of ik de poten nog ga spuiten. Ik vind de ruwe look van de onderpoten wel mooi alleen heb ik hier en daar wat kleine beschadigingen.

20150505_142546.jpg


20150505_155026.jpg


20150505_184326.jpg


Verder ben ik bezig met de spacers voor de schijven en is het volgende klusje het opknappen van de kroonplaten en monteren van conische lagers.

groeten Paul
 
Laatst bewerkt:
Door je vorderingen gewoon op volgorde van datum in dit topic te plaatsen kunnen we die beter volgen. Nu krijgen we in de openingspost alles te zien en is het commentaar achterna een beetje uit zijn verband gerukt.
 
Langere achterveren is een nog steilere bahoofdshoek, dat wordt met die korte vork een ultra wendbare motor
 
klopt.

Ik moet nog kijken hoe de wegligging wordt beïnvloed hier door.
Als hij te zenuwachtig wordt of een speedwobble krijgt dan zet ik de originele veren weer eronder.
 
gisteren de kroonplaten netjes gemaakt.
de oude stoot nokjes zijn eraf en het gat voor het contactslot bestaat niet meer :+
20150511_184946.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan