Honda FT500 Bratstyle project

Vandaag wat onderdelen binnen gekregen van @Attie die een mooie berg XL/XR onderdelen heeft en een nog grotere berg kennis over deze motoren.
Paar mooiere tuimelaars en nokkenas. Deze gaan er sowieso in.
20200605 01.jpg
Daarnaast ook wat opties voor de voetsteun en achterrem.
Een XL500R achterrem pedaal en een XL500S voetsteunhouder en rempedaal.
20200605 03.jpg 20200605 02.jpg
Jammer genoeg lijkt het ook hier niet mee te gaan lukken. Het XL500R rempedaal maakt niet de juiste slinger en heeft een compleet andere bevestiging dan die van de FT.
Ook het XL500R pedaal wordt erg lastig. Zie hieronder de FT situatie en een mogelijke positie met de XL voetsteun houder. De kickstart kan er dan wel langs maar met name de grondspeling gaat hier erg onder lijden. Ik heb dan ook nog geen oplossing voor de rem..
20200605 04.jpg 20200605 05.jpg
Ik krijg binnenkort ook een setje rear sets binnen dus ook daar maar even passen en meten wat wel/niet mogelijk is.
 
Na eerder deze week de Carb schoon te hebben gemaakt en alles na te hebben gelopen, vandaag een nieuwe bougie dop en de automatische decompressiekabel geïnstalleerd. Even gecheckt en echt een hele mooie dikke vonk van de bougie dus de tweedehands stator werkt perfect. (Ook erg grappig om de motor te kunnen starten zonder accu)

Tjah dan begint het toch te kriebelen... dus motortje naar buiten. Camera aan.
4x kicken en hoppa!

Heel erg blij dat ze zo gemakkelijk wilde starten!
Was toch maar de vraag nadat het blok zo ver uit elkaar is geweest.
Er komt wel nog wat getik uit de cilinderkop dus ik moet de klepspeling nog een keer goed nakijken.

Daarnaast heb ik natuurlijk ook nog altijd het probleem van de rechter voetsteun die door de kickstart niet meer past maar we zijn in ieder geval weer een (flink) stapje verder!
 
Pas op dat je hem in de goede slag kickt, anders krijg je terugslag (zoals op het filmpje te zien is bij de 1e kick).

Met kickstart zwaarste punt opzoeken, net erdoorheen, kickstart op laten komen en dan trappen
 
Hoe werkt die automatische compressiekabel eigenlijk? Mooi systeempje om te zien

Ja ik vond het zelf ook wel een mooi systeempje!
Er zit een nok op de kickstart as, hier loopt een volger overheen die het hendeltje op de zijdeksel van het blok beweegt. Dit hendeltje trekt aan de automatische decompressie kabel.
De kabel bedient vervolgens het hendeltje in de cilinderkop, dit hendeltje duwt bovenop de klepvolger en daarmee de uitlaatkleppen open.
Je moet het een en ander wel netjes afstellen en zorgen dat de nok precies goed op de kickstartas zit zodat hij de decompressie bedient op TDC.
 
Ow zo! gaat systeem! Succes met je projecten. Tijdje geleden ook nog oog op een FT500 gehad, maar die was net verkocht voor mijn neus.
 
Gisteren de kleppen gecheckt want het tikken in het blok vond ik erg zorgelijk.
Conclusie... de kleppen stonden veeeeelste los.
Ik heb ze op de werkbank waarschijnlijk op het foute TDC gecheckt.
Nu ze weer correct staan klinkt het motortje weer helemaal top!

Ik wil nu een eigen lasapparaat gaan aanschaffen zodat ik eindelijk het voetsteun probleem kan oplossen en weer echt kan rijden.
 
Met een ratelsleutel in mn broekzak om de voetsteun er snel op/af te kunnen zetten voor het kicken vandaag een rondje gereden naar het tankstation.

Normaal hou ik niet van tanken maar dit was toch wel een erg lekker gevoel.
20200814 01.jpg

Naast de voetsteun moet ik ook nog kijken naar een klein olielekje bovenop het blok en naar de carb afstelling.
Vermoed dat hij ergens valse lucht zuigt want hij blijft hoog stationair lopen in zijn versnelling (soort cruise control) maar bij stilstaan zakt hij wel weer netjes naar beneden. Hij trekt verder best netjes door.
Ook het schakelen ging steeds zwaarder, verdenk nu nog foute afstelling van de koppelingshendel, alsof hij niet helemaal ontkoppeld. Hij 'duwt' nog niet bij het stil staan op de koppeling maar pakt wel heel dicht bij het handvat al op dus ga hier ook nog wat finetunen.
 

Bijlagen

  • 20200814 02.jpg
    20200814 02.jpg
    179,2 KB · Weergaven: 24
Met een ratelsleutel in mn broekzak om de voetsteun er snel op/af te kunnen zetten voor het kicken vandaag een rondje gereden naar het tankstation.

Normaal hou ik niet van tanken maar dit was toch wel een erg lekker gevoel.
Bekijk bijlage 1533295
Naast de voetsteun moet ik ook nog kijken naar een klein olielekje bovenop het blok en naar de carb afstelling.
Vermoed dat hij ergens valse lucht zuigt want hij blijft hoog stationair lopen in zijn versnelling (soort cruise control) maar bij stilstaan zakt hij wel weer netjes naar beneden. Hij trekt verder best netjes door.
Ook het schakelen ging steeds zwaarder, verdenk nu nog foute afstelling van de koppelingshendel, alsof hij niet helemaal ontkoppeld. Hij 'duwt' nog niet bij het stil staan op de koppeling maar pakt wel heel dicht bij het handvat al op dus ga hier ook nog wat finetunen.
Leuk gedaan man. Maar nooit meer met je sneakers aantrappen jongen,....:')O-)
 
Via via nog een FT500 aangeboden gekregen maar ik heb er al genoeg.
Misschien dat er hier nog iemand interesse heeft in de motor.
Helemaal compleet, nergens in geknipt oid, alleen het koplamp framepje iets verzaagd. Tanks wat roestplekjes, buddy 100%.
Hij loopt met een externe accu maar heeft wel lang stil gestaan dus er is nog wat werk aan.
1598268097665.png 1598268124943.png
De motor staat in Zuidwolde (dr) en is te koop voor 450 euro. Zoals je in mijn topics ziet is er genoeg leuks van de maken ;)

Het is niet mijn motor maar ik kan je wel in contact brengen met de eigenaar.
 
Het motortje na ruim 4 maanden stil stand weer uit het hokje getrokken.
Starten was nog even lastig maar na een paar kickjes, schoon/droog maken van de bougie en weer een paar keer kicken sloeg ze aan.
Meteen een klein rondje gereden om te kijken of het allemaal nog een beetje werkt
20210425 01.jpg 20210425 02.jpg
Conclusie.
Ze werkt..
- Bij vol gas vanuit lage toeren gaat het niet heel soepel. Ik ga kijken of ik een klein ringetje onder de gasnaald kan leggen. Sowieso moet ik de sproeier bezetting nog wat beter krijgen.
- Ik heb alsnog een kleine lekkage bij de voorste tuimelaaraso-ring. Ik heb deze wel vervangen maar dat ging destijds niet heel soepel dus waarschijnlijk toch wat fout gegaan. (door de schone olie was het niet goed te zien maar hij lekt toch daadwerkelijk)
20210425 03.jpg
Voor nu even dezelfde fix toegepast als @theredone51 met een ring en wat vloeibare pakking.
Eerste maar wat meer KM's op het ding maken om nog meer eventuele kinderziektes te ondervangen voordat ik hem weer open trek.
 
Ziet er goed uit! Probeer ook even een nieuwe bougie. Aangezien schoonmaken wel degelijk effect had op het slechte starten, is een nieuwe misschien geen gek idee.
 
Mijn oude suzuki DR500 had ik zelfde probleem . Heb er toen zoen iridium bougie in gedaan. Dat help stukken met starten.
 
Dank beide.
Er zit een zo goed als nieuwe bougie in (de motor heeft sinds de opbouw met de kickstart circa 10 km gereden).
Ik vermoed dat het vooral zat in wat oude benzine in de vlotter kamer. Deze had ik niet leeg gelaten toen ik hem de vorige keer stil zette.
Zal dit weekend opnieuw proberen, dan ga ik ook wat gerichter naar de afstelling van de carb kijken.
Ik vermoed dat op z'n minst de gasnaald een stukje hoger mag vanwege het inhouden bij 1/2 tot vol gas. Ik heb ook een hele reeks nieuwe stationair en hoofdsproeiers waar ik een beetje mee kan gaan spelen.
 
Dit weekend een ringetje onder de gasnaald gelegd.
20210605 01.jpg
Scheelt echt ontzettend veel, de motor trekt nu heel lekker door in het midden gebied. Ik vermoed dat ik nog een iets grotere sproeier moet voor vol gas.
Nadeel is wel dat ik hem stationair niet goed krijg afgesteld. Ik vermoed door valse lucht. Bij het reviseren van de carb een paar jaar geleden waren de viton ringetjes compleet gedesintegreerd. Ik heb deze toen niet terug geplaatst dus dit zal ik zeker nog moeten gaan doen.
Ook heb ik nog kleine olie lekkages die nog niet helemaal opgelost zijn.
Al met al ben ik niet ontevreden. Meteen een rondje gereden op de motor. Was het langste ritje op de motor tot nu toe.
20210508 02.jpg20210508 03.jpg20210508 05.jpg
 
Tof ding... Ik heb met veel interesse je verhaal zitten lezen !!!!!
Ik heb zelf ook een FT500 project in de laatste fase. Ik ga je kickstarter project nog eens goed door lezen want bij mij gaat het starten wel maar niet van harte.
Bij mij loopt ook af en toe de benzine uit de overloop van de carburateur .
Ik heb de vlotternaald al vervangen en vlotternaaldzitting. Toch liep er gisteren weer benzine uit. Zou dat kunnen komen doordat de hoek enorm veranderd is nadat er een andere voorvork op is gemonteerd?
 
Tof ding... Ik heb met veel interesse je verhaal zitten lezen !!!!!
Ik heb zelf ook een FT500 project in de laatste fase. Ik ga je kickstarter project nog eens goed door lezen want bij mij gaat het starten wel maar niet van harte.
Bij mij loopt ook af en toe de benzine uit de overloop van de carburateur .
Ik heb de vlotternaald al vervangen en vlotternaaldzitting. Toch liep er gisteren weer benzine uit. Zou dat kunnen komen doordat de hoek enorm veranderd is nadat er een andere voorvork op is gemonteerd?
Starten kun je een heel stuk beter krijgen door de start onderdelen goed te onderhouden.
Het ombouwen naar kickstart was bij mij een noodzaak omdat de electrische start onderdelen zichzelf hadden opgeblazen. Terugkijkend had ik alsnog beter opzoek kunnen gaan naar de kapotte onderdelen en het electrische start mechanisme kunnen repareren.
Ik zie dat je in Zoetermeer woont, ik woon in Leidschendam, je bent welkom om een keer te komen kijken waar je met een kickstart tegenaan loopt.

Mbt het overlopen van je carb. Ik zie dat je een flink kortere USD vork erin hebt, hier heb je inderdaad de hoek waar de carb onder staat flink mee verandert. Zou kunnen dat je de vlotterhoogte moet afstellen op de nieuwe hoek. (beetje buigen van het plastic).
 
Dank voor je reactie... Ik zal eens wat testen gaan doen mbt mijn carburateur ... En bedankt voor je advies van de kickstarter... Ik ga er mee aan de slag
 
Dank voor je reactie... Ik zal eens wat testen gaan doen mbt mijn carburateur ... En bedankt voor je advies van de kickstarter... Ik ga er mee aan de slag
Ik heb een heel document gemaakt waar alles in staat wat je nodig hebt mbt de ombouw tot kickstart. Zie attachment
 

Bijlagen

  • Installing kickstart in FT engine v4.pdf
    984,7 KB · Weergaven: 37
Ik ga dit zelf niet nodig hebben, maar hulde voor het delen van je kennis op deze manier, @FT500R! Heb je het ook elders gedeeld? Ik kan me voorstellen dat ook mensen buiten dit forum hier wat aan hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan