Honda FT500 Youngtimer/Classic Racer

FT500R

MF veteraan
29 mrt 2006
1.693
449
Den Haag
Onder andere door het foto topic van Tomcat en door een kennis die mee doet aan demo youngtimer races ben ik zelf ook geïnspireerd geraakt om wat te gaan bouwen voor classic/youngtimer demo races.
Het lijkt mij een hele leuke toegankelijke manier om sportief met oude motorfietsen bezig te zijn, daarnaast hoop ik het ook een beetje betaalbaar te kunnen houden.

Dus doel is duidelijk een leuke budget vriendelijke motor om een racertje van te klussen, liefst ook nog een beetje grappig model of motortype.

Nou ben ik door mijn andere project behoorlijk bekend met de Honda FT500. Een eigenzinnige eencilinder met een typisch Honda net niet uiterlijk. Zo nu en dan kun je er nog wel eentje voor weinig geld op de kop tikken en er is in Amerika (AHRMA) zelfs nog best veel mee geraced.

Ik had zelf al flink wat onderdelen liggen van mijn andere FT dus het was nu zaak om een donor te vinden voor de start van de bouw.
Deze heb ik gisteren in het mooie Twentse land opgehaald.
20200615.jpg

Een echte 'tuinvonds' die 3 jaar geleden wel nog gelopen heeft. De vorige eigenaar wilde er toen een flattracker van gaan bouwen maar zijn project is gestrand en onder een afkapping in de tuin beland.
Voor mij juist perfect want alles wat er al af is heb ik toch niet nodig.
Het blokje is 'los' en de motor heeft zelfs kenteken! (voor mij ook niet echt noodzakelijk maar wel fijn mocht ik hem op straat willen testen).
Er moet natuurlijk wel nog een hele hoop aan gebeuren.
Doel is om iets te bouwen wat in de richting komt van de onderstaande qua stijl.
inspiratie 01.jpg


*Edit, plan is iets aangepast en de motor krijgt een wat klassieker uiterlijk (wel een iets donkerdere kleur rood en wellicht met wat HRC achtige blauw witte accenten):
20201005 03 copy.jpg


De standaard velgen van de FT zijn een verschrikkelijke maat en heel zwaar en de standaard voorvork staat er zelfs om bekend dat deze kan breken bij circuit gebruik. Een veel gebruikte swap is dan ook de velgen en voorvork van een CBR600F Hurricane.
Dit heb ik ook al voor een klein bedrag op de kop weten te tikken.
20200513 01.jpg

De voorvork is nog het oude fietspomp type dus demping is niet instelbaar, misschien dat ik uiteindelijk nog voor een cartridge voorvork ga maar voor nu is dit prima (en budget vriendelijk).

Aangezien de races waar ik aan mee wil gaan doen niet op snelheid maar op regelmatigheid worden verreden hoef ik het blok ook niet voor veel geld sneller te maken. Waarschijnlijk blijft het bij een open luchtfilter en uitlaat.

Wat wil ik er verder nog aan gaan doen:
- Blok lopend maken
- Monteren CBR600F voorvork (past zonder aanpassingen in de kroonplaten van de FT)
- Monteren CBR600F voorwiel
- Monteren CBR600F Achterwiel
- Maken en monteren zitje
- Maken en monteren voorkuipje met frame

- Verstevigen achterbrug (moet volgens SAM regels wel de originele brug blijven)
- UItlaat repareren of zelf een maken uit RVS
- Andere achterveren

- Opfrissen motorblok
- Reviseren en verbeteren voorvork
- Nieuwe ketting en tandwielen
- Monteren nieuwe schijven, blokken en stalen remleidingen
-
In kleur spuiten hele motor.
- Schetsplaten of iets dergelijks om de grondspeling te verhogen
- In eerste instantie krijgt de motor geen verlichting maar wellicht maak ik iets dat makkelijk te verwijderen is voor tests op straat.

Er moet nog een hoop gebeuren en ik moet nog een hoop onderdelen verzamelen dus de motor zal echt niet binnen nu en een paar weken klaar zijn, het zou mooi zijn als ik volgend seizoen wat evenementen kan mee doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit trouwens momenteel nog op budget koers voor de 500 euro challenge _O-

Mocht iemand nog een leuk voorkuipje of zitje hebben liggen dat in stijl van bovenstaande is heb ik wellicht wel interesse.
 
Kijk, dit zijn de betere projecten :t Heel goed plan. Zeker als er redelijk fanatiek mee is geracet heb je een enorme voorsprong wat betreft kennis en uitzoekwerk!!

Je voorbeeldjes zijn in ieder geval heel fraai, wordt een kwestie van gewicht besparen waar het kan! en ik zou in zo'n situatie altijd een nieuwe electronische ontsteking en een nieuwe carburateur nemen. Ga je veel plezier aan hebben.
 
Kijk, dit zijn de betere projecten :t Heel goed plan. Zeker als er redelijk fanatiek mee is geracet heb je een enorme voorsprong wat betreft kennis en uitzoekwerk!!

Je voorbeeldjes zijn in ieder geval heel fraai, wordt een kwestie van gewicht besparen waar het kan! en ik zou in zo'n situatie altijd een nieuwe electronische ontsteking en een nieuwe carburateur nemen. Ga je veel plezier aan hebben.

De FT heeft al volledig electronische ontsteking met automatische pulsgever dus dat zit goed. Ik ga misschien wel terug naar een andere pulsgever zodat ik nog wat kan instellen (van een Honda XL is mechanisch en past 1 op 1).

Carb zou zeker mooi zijn maar die zijn aan de dure kant. Eerst maar lopend maken met het originele carbje.

Overigens wel grappig. Deze FT is Amerikaanse import terwijl mijn andere een Europese is. Hier zitten een aantal verschillen tussen, zo ontbreekt bij de Amerikaanse een stuurslot op het balhoofd en heeft hij wel een vacuüm gestuurde benzinekraan.
 
Elektronische ontsteking is al mooi dan! Als je een instelbare wil kan ik je ignitech adviseren :t volledig instelbaar (ook nog met een tps, en dus 3D). Ik heb er ook een op een oud blok geschroefd, gaat als een dolle. Als je een eenvoudige dellorto of mikuni neemt is zo'n carburateur nog te overzien. Maar dat kan inderdaad altijd nog. Beetje afhankelijk van wat het huidige carburateurtje nog te bieden heeft. Die CV dingen laten zich soms wat lastiger afstellen als je andere filters of kelken monteert. En kelken horen natuurlijk op een racer :P

Ik blijf het volgen!

Later,

Loek
 
Leuk project. Gaan we elkaar volgend jaar wel treffen. Ben ook bezig met een sam demoracer te bouwen maar dan een vfr750f
 
Gisteravond eerste beetje werk aan de donor kunnen doen.
Er ligt echt een onwijze laag rommel op de motor na 3 jaar stilstand dus eerst maar eens met flink wat Dasty een eerste grove schoonmaak poging ondernomen
20200617 01.jpg

Het is echt nog onwijs smerig vooral bij het blok kom ik er (nog) niet echt lekker bij.
Het blok draait wel soepel rond en de versnellingsbak werkt ook dus dat is positief.
Daarna ook maar besloten dat ik de CBR600F voorvork even wilde proefpassen en van het een kwam het ander..
20200617 02.jpg
Kleine indicatie van het lengteverschil..
20200617 03.jpg voor

20200617 04.jpg na

En met het voorspatbordje en de tank erop ziet het er dan zo uit.
20200617 05.jpg

Het voorspatbord is natuurlijk veelste groot en doordat het wit is lijkt het nog 10x groter.
Clipons moet ik ook nog monteren in plaats van het hoge stuur en ik wil de vork eigenlijk nog wat verder doorsteken, maar al met al niet ontevreden met een halfuurtje werk..

Volgende stap wordt het blok verder schoonmaken, kabelboom weer aansluiten, olie verversen, carb schoonmaken en een keer voorzichtig proberen te starten.
Achterwiel uitwisselen wacht ik nog even mee ivm met de smallere ketting van een CBR600F. Nu is het nog wel handig dat de ketting er op ligt zodat ik eventueel zou kunnen aanduwen als electrisch starten niet lukt.
 
Ik heb ook de clipons gemonteerd (het wordt tenslotte een racertje) en de rempomp en klauwen van de CBR.
20200619 01.jpg

20200619 02.jpg 20200619 03.jpg
Inmiddels ook het CBR achterwiel erin gehangen.
Dit past zo goed als 1 op 1.
Alleen de remankerplaat moet een nieuwe bevestiging naar de achterbrug en er moet een 520 ketting op de motor ipv de standaard 530.
20200623 02.jpg 20200623 03.jpg 20200623 01.jpg
Vervolgens alle openingen aan het blok goed dicht gemaakt en er met een hoge druk reiniger overheen gegaan. Was ook wel nodig want er lag een flinke laag meuk op het blok van het lange stil staan.

De lak van de tank was helemaal gaar en de tank begon dan ook een beetje te roesten, daarom de tank maar even in de primer gezet.
20200625 01.jpg


De Carb heb ik ook helemaal schoongemaakt al krijg ik de sproeiers er niet uit. Deze zitten ontzettend vast en ik wil ze niet stuk draaien. Nu dus in de kruipolie gezet in de hoop dat ze na een nachte weken los komen.
 
De Carb heb ik ook helemaal schoongemaakt al krijg ik de sproeiers er niet uit. Deze zitten ontzettend vast en ik wil ze niet stuk draaien. Nu dus in de kruipolie gezet in de hoop dat ze na een nachte weken los komen.

Kan je niet toevallig een ultrasoonreiniger ergens oppikken?
 
Ultrasoon zal de sproeiers niet loskrijgen. Mogelijk met wat warmte in het geheel dat het Zamac (carbhuis) wat verder uitzet dan het koper van de sproeiers. En dan sowieso een heel goed passende schroevendraaier gebruiken

Ultrasoon gaat pas werken als de reinigingsvloeistof erbij kan.

Succes en sterkte


PS ik heb een keer carbbehuizingen weg moeten gooien omdat de sproeiers verkloot waren en niet eruit te krijgen waren. Sproeiers ook verkloot door niet passend gereedschap.
 
Ik heb nog nooit gehad dat een sproeier er niet uit kwam. Als het even kan geen schroevendraaier maar een dop gebruiken (tenzij op deze sproeiers geen dop past natuurlijk....)

En ultrasoon werkt ook zonder reinigingsvloeistof. Minder goed, maar t werkt nog steeds prima.
 
Maar waar geen vloeistof kan komen doet een ultrasoon niet veel...

En de sproeiers waar ik het over had hebben een kop waar alleen een schroevedraaier in past(te).

Maar ik hoop voor je, dat je ze eruit gepeuterd krijgt :t
 
Zijn helaas ronde sproeiers met alleen een platkop sleufje.
De vervelendste zit ook nog eens diep in een schacht dus die is ook niet te 'helpen' vanaf de buitenkant.

Paar nachtjes kruipolie, beetje hitte, schietgebedje en een goed passende schroevendraaier gaat hopelijk werken
 
En dan op de bovenkant van die goedpassende schroevendraaier kloppen met een hamer terwijl je spanning op de sproeier zet.
Beetje slagschroevendraaier principe.
Zo heb ik zelfs een verrot gedraaide stationairsproeier uit een carb gekregen.
Niet te hard slaan want messing is niet heel hard
 
Thanks voor te tips!

Ik heb een slagschroevendraaier maar de bithouder hiervan heeft een rare aansluiting en de bijgeleverde bitjes passen niet in de sproeier (of in de schacht).
 
Thanks voor te tips!

Ik heb een slagschroevendraaier maar de bithouder hiervan heeft een rare aansluiting en de bijgeleverde bitjes passen niet in de sproeier (of in de schacht).

Nee met een gewone goedpassende schroevendraaier. En daar op de bovenkant kloppen met een hamertje.
 
Het is gelukt met de sproeiers! Na een paar nachtjes weken in kruipolie kwamen ze er eigenlijk best makkelijk uit.
Vervolgens het electrische start systeem van de motor helemaal schoon en gangbaar gemaakt. Dit is een bekend zwak punt van de FT en ook bij deze zat de pinion solenoid helemaal vast geroest.
Beetje TLC en het deed het allemaal weer helemaal naar behoren.
De kabelboom over de motor gedrapeerd en alles even provisorisch aangesloten om te kunnen testen wat het allemaal wel/niet doet.
Eerst check gedaan op contact, doet het.
Toen startmotor losgekoppeld en check op pinion solenoid. Druk op de startknop en een mooie klik te horen.
Vervolgens juist de solenoid ontkoppeld en de startmotor aangesloten. Druk op de knop en startmotortje draait vrolijk rond.
Bougie eruit. Pinion solenoid ook aangesloten en de motor draait mooi rond op de startmotor en het bougietje vonkt!
Tjah dan gaat het kriebelen.
Carb erop, startspray bij de hand en ja hoor.
De motor loopt!
Nu dus wel alleen nog op startspray (nog niet geprobeerd met benzine). En zonder uitlaat en luchtfilter.
Maar fijn om te weten dat het blokje in ieder geval redelijk in orde lijkt te zijn.
Nu olie wissel doen en een keer op benzine proberen te starten (sorry buren)
 
Mooie order bij japparts/roukama motorsloop geplaatst.
Komt nu mijn kant op:
- Bovenste blok ophanging
- Linker schetsplaat met schakelpedaal cbr600f (rechter inclusief rempedaal en pomp had ik nog)
- Tankrubbers
- standaard veer
- plugje voor toerenteller kabel
- TDC check schroef
- Uitlaat tapeindes (Zit nu provisorisch met draadeind)
- Hele voorvork reparatie set inclusief glijbussen
- Complete pakkingset voor het blok
- Uitlaatpakkingen
- Nieuwe remhevel
- Nieuwe gashendel buis want die was intern afgebroken.

Wat ik dan nog nodig heb:
- Zitje
- Voorkuip
- Verlichting
- uitlaat (iemand nog een oud beetje klassiek ogend dempertje liggen? (aansluiting 42mm))
- luchtfilter
- achterveren (cb750sc)
- Banden (bridgestone s10)
- Ketting/tandwielen
- Voorremschijven
- Stalen remleidingen
- kleine zaken die ik vast nog tegen kom bij het verder 'opknappen' van de motor

Als iemand nog tips heeft mbt zitje en voorkuip, mag best (graag zelfs) tweedehands en met werk zijn, kan in de stijl van de foto in mijn eerste post maar meer richting classic endurance stijl vind ik ook mooi.
 
Ik heb mijn kuipje hier vandaan: Ricambi Weis

Er zijn veel leveranciers te vinden.... En volgens mij krijg je precies waar je voor betaalt met die glassfiber spulletjes.... Duurder is beter/mooier maar het blijft glassfiber en daarmee een beetje cheap. Maar fijne alternatieven zijn er eigenlijk niet denk ik.

Ricambi is in ieder geval wel lekker goedkoop ;) en mijn kuipje is nog acceptabel wat betreft de kwaliteit :t en ze hebben tenminste wat keuze voor jouw stijl van motorfiets.

In de UK is ook redelijk veel te vinden, daar zijn ze nog wel fanatiek met klassieke racemotoren...
 
Schiet aardig op zo dan. Ik heb medelijden met je bankrekening
 
In je wensenlijst staan remschijven, maar in het begin met de CBR600 zooi staat een voorwiel met schijven. Zijn deze te dun of wil je anderen ? Optisch, grotere diameter (gelijk weer een probleem met de klauwen).

Even een andere vraag waar vind jij dergelijke tuinornamenten om een project mee te starten (een beetje jaloers 😉... levert alvast kijk- en leesplezier)
 
Terug
Bovenaan Onderaan