Onder andere door het foto topic van Tomcat en door een kennis die mee doet aan demo youngtimer races ben ik zelf ook geïnspireerd geraakt om wat te gaan bouwen voor classic/youngtimer demo races.
Het lijkt mij een hele leuke toegankelijke manier om sportief met oude motorfietsen bezig te zijn, daarnaast hoop ik het ook een beetje betaalbaar te kunnen houden.
Dus doel is duidelijk een leuke budget vriendelijke motor om een racertje van te klussen, liefst ook nog een beetje grappig model of motortype.
Nou ben ik door mijn andere project behoorlijk bekend met de Honda FT500. Een eigenzinnige eencilinder met een typisch Honda net niet uiterlijk. Zo nu en dan kun je er nog wel eentje voor weinig geld op de kop tikken en er is in Amerika (AHRMA) zelfs nog best veel mee geraced.
Ik had zelf al flink wat onderdelen liggen van mijn andere FT dus het was nu zaak om een donor te vinden voor de start van de bouw.
Deze heb ik gisteren in het mooie Twentse land opgehaald.
Een echte 'tuinvonds' die 3 jaar geleden wel nog gelopen heeft. De vorige eigenaar wilde er toen een flattracker van gaan bouwen maar zijn project is gestrand en onder een afkapping in de tuin beland.
Voor mij juist perfect want alles wat er al af is heb ik toch niet nodig.
Het blokje is 'los' en de motor heeft zelfs kenteken! (voor mij ook niet echt noodzakelijk maar wel fijn mocht ik hem op straat willen testen).
Er moet natuurlijk wel nog een hele hoop aan gebeuren.
Doel is om iets te bouwen wat in de richting komt van de onderstaande qua stijl.
*Edit, plan is iets aangepast en de motor krijgt een wat klassieker uiterlijk (wel een iets donkerdere kleur rood en wellicht met wat HRC achtige blauw witte accenten):
De standaard velgen van de FT zijn een verschrikkelijke maat en heel zwaar en de standaard voorvork staat er zelfs om bekend dat deze kan breken bij circuit gebruik. Een veel gebruikte swap is dan ook de velgen en voorvork van een CBR600F Hurricane.
Dit heb ik ook al voor een klein bedrag op de kop weten te tikken.
De voorvork is nog het oude fietspomp type dus demping is niet instelbaar, misschien dat ik uiteindelijk nog voor een cartridge voorvork ga maar voor nu is dit prima (en budget vriendelijk).
Aangezien de races waar ik aan mee wil gaan doen niet op snelheid maar op regelmatigheid worden verreden hoef ik het blok ook niet voor veel geld sneller te maken. Waarschijnlijk blijft het bij een open luchtfilter en uitlaat.
Wat wil ik er verder nog aan gaan doen:
- Blok lopend maken
-Monteren CBR600F voorvork (past zonder aanpassingen in de kroonplaten van de FT)
-Monteren CBR600F voorwiel
- Monteren CBR600F Achterwiel
- Maken en monteren zitje
- Maken en monteren voorkuipje met frame
- Verstevigen achterbrug (moet volgens SAM regels wel de originele brug blijven)
- UItlaat repareren of zelf een maken uit RVS
- Andere achterveren
- Opfrissen motorblok
- Reviseren en verbeteren voorvork
- Nieuwe ketting en tandwielen
- Monteren nieuwe schijven, blokken en stalen remleidingen
- In kleur spuiten hele motor.
- Schetsplaten of iets dergelijks om de grondspeling te verhogen
- In eerste instantie krijgt de motor geen verlichting maar wellicht maak ik iets dat makkelijk te verwijderen is voor tests op straat.
Er moet nog een hoop gebeuren en ik moet nog een hoop onderdelen verzamelen dus de motor zal echt niet binnen nu en een paar weken klaar zijn, het zou mooi zijn als ik volgend seizoen wat evenementen kan mee doen.
Het lijkt mij een hele leuke toegankelijke manier om sportief met oude motorfietsen bezig te zijn, daarnaast hoop ik het ook een beetje betaalbaar te kunnen houden.
Dus doel is duidelijk een leuke budget vriendelijke motor om een racertje van te klussen, liefst ook nog een beetje grappig model of motortype.
Nou ben ik door mijn andere project behoorlijk bekend met de Honda FT500. Een eigenzinnige eencilinder met een typisch Honda net niet uiterlijk. Zo nu en dan kun je er nog wel eentje voor weinig geld op de kop tikken en er is in Amerika (AHRMA) zelfs nog best veel mee geraced.
Ik had zelf al flink wat onderdelen liggen van mijn andere FT dus het was nu zaak om een donor te vinden voor de start van de bouw.
Deze heb ik gisteren in het mooie Twentse land opgehaald.
Een echte 'tuinvonds' die 3 jaar geleden wel nog gelopen heeft. De vorige eigenaar wilde er toen een flattracker van gaan bouwen maar zijn project is gestrand en onder een afkapping in de tuin beland.
Voor mij juist perfect want alles wat er al af is heb ik toch niet nodig.
Het blokje is 'los' en de motor heeft zelfs kenteken! (voor mij ook niet echt noodzakelijk maar wel fijn mocht ik hem op straat willen testen).
Er moet natuurlijk wel nog een hele hoop aan gebeuren.
Doel is om iets te bouwen wat in de richting komt van de onderstaande qua stijl.
*Edit, plan is iets aangepast en de motor krijgt een wat klassieker uiterlijk (wel een iets donkerdere kleur rood en wellicht met wat HRC achtige blauw witte accenten):
De standaard velgen van de FT zijn een verschrikkelijke maat en heel zwaar en de standaard voorvork staat er zelfs om bekend dat deze kan breken bij circuit gebruik. Een veel gebruikte swap is dan ook de velgen en voorvork van een CBR600F Hurricane.
Dit heb ik ook al voor een klein bedrag op de kop weten te tikken.
De voorvork is nog het oude fietspomp type dus demping is niet instelbaar, misschien dat ik uiteindelijk nog voor een cartridge voorvork ga maar voor nu is dit prima (en budget vriendelijk).
Aangezien de races waar ik aan mee wil gaan doen niet op snelheid maar op regelmatigheid worden verreden hoef ik het blok ook niet voor veel geld sneller te maken. Waarschijnlijk blijft het bij een open luchtfilter en uitlaat.
Wat wil ik er verder nog aan gaan doen:
-
-
-
- Maken en monteren zitje
- Maken en monteren voorkuipje met frame
- Verstevigen achterbrug (moet volgens SAM regels wel de originele brug blijven)
- Andere achterveren
- Opfrissen motorblok
- Nieuwe ketting en tandwielen
-
- In eerste instantie krijgt de motor geen verlichting maar wellicht maak ik iets dat makkelijk te verwijderen is voor tests op straat.
Er moet nog een hoop gebeuren en ik moet nog een hoop onderdelen verzamelen dus de motor zal echt niet binnen nu en een paar weken klaar zijn, het zou mooi zijn als ik volgend seizoen wat evenementen kan mee doen.
Laatst bewerkt: