Honda FT500 Youngtimer/Classic Racer

Schiet aardig op zo dan. Ik heb medelijden met je bankrekening
Op dit moment ben ik nog ruim op koers voor de 500 euro challenge als ik dat zou willen dus medelijden is niet nodig ;)

In je wensenlijst staan remschijven, maar in het begin met de CBR600 zooi staat een voorwiel met schijven. Zijn deze te dun of wil je anderen ? Optisch, grotere diameter (gelijk weer een probleem met de klauwen).

Even een andere vraag waar vind jij dergelijke tuinornamenten om een project mee te starten (een beetje jaloers 😉... levert alvast kijk- en leesplezier)
Zitten inderdaad schijven op maar deze zijn voorbij de minimum waarde. Zijn nog recht en niet ingesleten maar dus wel te dun (zou je kunnen zien als gewichtsbesparing ;)) Als ik er echt mee aan demo races wil gaan doen wil ik ook schijven die wel dik genoeg zijn.

Ik had al langer het idee om nog een FT om te gaan bouwen dus ik had gewoon een zoekertje op marktplaats aan staan. Dan nog veel geluk gehad met deze tot nu toe. Had ook al een andere op het oog, die zag er beter uit maar was een stukje duurder. Dit lijkt uiteindelijk wel een goede deal ;)
De onderdelen van de CBR600F heb ik op dezelfde manier gescoord, een hele lading spul in 1x en door alles wat ik niet nodig heb te verkopen kost het me uiteindelijk niet de wereld.
 
Gisteren weer beetje aan de motor geklust.
Had mijn pakketje van Roukema binnen dus kon daarmee aan de slag.
Heb de verroeste standaard uitlaat gemonteerd, nieuwe bougie, schone carb erop, CBR rearsets erop (moet bevestiging nog beter maken) en kabelboom weer provisorisch aangesloten.
20200705 01.jpg

20200705 02.jpg

Daarna even het tankje van mijn andere FT erop gezet zodat ik wat verse benzine had en een poging gedaan de motor op benzine ipv startspray te laten lopen.
Geen gekke geluiden uit het blokje dus daar ben ik blij mee.
Eerst nog even verder met de opbouw van de motor en dan kan later het blokje gedeeltelijk uit elkaar om wat lekke pakkingen en O-ringen te vervangen. Waarschijnlijk pak ik dan ook meteen de klepseals, koppakking etc mee.
 
Ik heb inmiddels een luchtfilter en uitlaat binnen.
Voor het luchtfilter ben ik gegaan voor een schuim 'power'filter.
Filtert hoop ik wat beter dan die goedkope gaas dingen en doordat het schuim is, is het beter op zijn plek te krijgen dan een K&N.
20200709 04.jpg
Als uitlaatje heb ik via een mede verbouwer van Honda FT'tjes een megaton uitlaat op de kop weten te tikken. Kwalitatief natuurlijk niet de beste uitlaten maar was een leuke deal met wat DB-killers erbij en het is beter dan helemaal niets.
20200709 03.jpg20200709 02.jpg20200709 01.jpg
Het pas maken wordt wel nog een dingetje want de rearsets zitten waarschijnlijk flink in de weg.. moet opzoek naar een stukje pijp en dan wat gaan puzzelen en buigen.
Ik ben ook aan het kijken welk zitje het mooist gaat staan op de motor. Het oorspronkelijke plan was richting een NSR250 te gaan maar daar zou ik problemen mee kunnen krijgen voor toelating bij de SAM/BOT. De NSR is van begin 90 en ze willen liever begin 80...
Vandaar nog wat andere opties met paint aan het proberen. De beste mogelijkheid nu lijkt een Laverda SFC750 zitje. Hiervan komt de breedte redelijk overeen met de FT en ik vind hem na wat aanpassingen (achterkantje iets inkorten) in mijn Paint poging ook best leuk staan.
Laverda SFC750 zit.jpg

Ook een poging gedaan met een rickman zitje maar die is denk ik uiteindelijk te breed. Het is echt maar een heel smal en klein fietsje en de rickman zit is bijna 8 cm breder dan het frame..
 
Vandaag reactie gekregen van de toelatingscommissies van de BOT en de SAM. Ook met de RS250 kuipen zou ik prima in aanmerking komen voor toelating.

Nu zit ik in dubio... was is mooier?
endurance.jpg

Een iets ouder type, wat meer endurance style. mbt uitlaat dat wordt een megaton dus zou hier misschien ook wat beter bij passen. Er komen ook nog langere achterveren op, dit veranderd de lijn een heel klein beetje (dit is natuurlijk een paint creatie dus geen idee of de werkelijkheid hier uiteindelijk bij in de buurt kan komen.)
inspiratie 01.jpg

Of mijn oorspronkelijke voorbeeld..

wat zijn de meningen hier?
 
Wat mij betreft niet veel verschil in kuipen.... beide prima. Maar ik zit vooral tegen die tank aan te kijken.... :? Ik snap dat een tank vervangen veel lastiger is dan een zitje of een kuip. Maar een wat langere tank zou hem volgens mij heel erg goed doen. Krijg je een lekker lange zit, past goed bij een klassieke racer.

HIER hebben ze aardig wat keuze, geen idee of er iets bij zit dat zou voldoen....

Verder lekker bezig!
 
Wat mij betreft niet veel verschil in kuipen.... beide prima. Maar ik zit vooral tegen die tank aan te kijken.... :? Ik snap dat een tank vervangen veel lastiger is dan een zitje of een kuip. Maar een wat langere tank zou hem volgens mij heel erg goed doen. Krijg je een lekker lange zit, past goed bij een klassieke racer.

HIER hebben ze aardig wat keuze, geen idee of er iets bij zit dat zou voldoen....

Verder lekker bezig!

Snap ik en ben ik ook wel enigszins met je eens al vind ik het niet heel erg storend.
Voor nu hou ik de originele tank.
Idee is om de motor budget vriendelijk op te bouwen en een nieuwe tank zou ook een nieuwe deuk in het budget betekenen.
Daarnaast is de motor echt heel klein en smal maar heeft wel een flinke bovenbuis waardoor een hoop tanks al snel te groot zijn of een hele nieuwe tunnel moeten om te passen.
 
Snap ik en ben ik ook wel enigszins met je eens al vind ik het niet heel erg storend.
Voor nu hou ik de originele tank.
Idee is om de motor budget vriendelijk op te bouwen en een nieuwe tank zou ook een nieuwe deuk in het budget betekenen.
Daarnaast is de motor echt heel klein en smal maar heeft wel een flinke bovenbuis waardoor een hoop tanks al snel te groot zijn of een hele nieuwe tunnel moeten om te passen.

Dat dacht ik al een beetje. En ik zou zeker ook jouw overweging gemaakt hebben. Het ding moet egwoon hobbelen voor niet al te veel geld. Dat heb ik met mijn eigen fiets ook.... Alleen heb ik de mazzel dat ik de metaalwerkplaats op het werk kan gebruiken. Als ik veel zou moeten laten doen was het snel klaar met de hobby.
Hoe dan ook.... Zet hem op, ik vind het een leuk ding :t
 
Ja leuke machine! En de tank stoort mij helemaal niet, juist een van de weinige dingen waardoor je de FT kan herleiden.
Ik heb hier ook nog een chrome megaton met mechanische demper van Heiden Tuning voor de XS650. Mag voor een schijntje weg, heeft hij ontwikkeld op de testbank en lijkt beter te dempen dan de chinese rommer met nog knijpendere DB-killers erin.
Heb hem op MP staan: https://www.marktplaats.nl/plaats/m...200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller

 
Ik vind jouw ontwerp kuip en zit mooier dan het voorbeeld. Persoonlijk zou ik wel de zaag in het voorspatbord zetten. Als je zit houding zo goed is zou ik de tank lekker zo laten.
 
Ja leuke machine! En de tank stoort mij helemaal niet, juist een van de weinige dingen waardoor je de FT kan herleiden.
Ik heb hier ook nog een chrome megaton met mechanische demper van Heiden Tuning voor de XS650. Mag voor een schijntje weg, heeft hij ontwikkeld op de testbank en lijkt beter te dempen dan de chinese rommer met nog knijpendere DB-killers erin.
Heb hem op MP staan: https://www.marktplaats.nl/plaats/m...200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller


Ik heb een dergelijke DB killer al in de uitlaat zitten, daarnaast heb ik er nog een tweede DB-killer met extra staalwol bijgekregen. Ben benieuwd of ik hem daarmee binnen de gestelde DB-limieten ga krijgen. Zal sowieso eerst een linkpijp moeten (laten) lassen want door de rearsets past hij niet meer rechtstreeks op de uitlaat.
20200709 06.jpg
Ik vind jouw ontwerp kuip en zit mooier dan het voorbeeld. Persoonlijk zou ik wel de zaag in het voorspatbord zetten. Als je zit houding zo goed is zou ik de tank lekker zo laten.
Dank. De kogel is ook door de kerk en ik ga hem proberen die richting op te bouwen. In het fotosoep topic hebben ze een mooi plaatje gemaakt van hoe hij er uit zou kunnen komen te zien, spatbord moet inderdaad nog wel een stukje kleiner ;)
colored.png


Kontje is besteld dus wordt vervolgd.
 
Ik heb een dergelijke DB killer al in de uitlaat zitten, daarnaast heb ik er nog een tweede DB-killer met extra staalwol bijgekregen. Ben benieuwd of ik hem daarmee binnen de gestelde DB-limieten ga krijgen. Zal sowieso eerst een linkpijp moeten (laten) lassen want door de rearsets past hij niet meer rechtstreeks op de uitlaat.
Bekijk bijlage 1523532

Dank. De kogel is ook door de kerk en ik ga hem proberen die richting op te bouwen. In het fotosoep topic hebben ze een mooi plaatje gemaakt van hoe hij er uit zou kunnen komen te zien, spatbord moet inderdaad nog wel een stukje kleiner ;)
Bekijk bijlage 1523533

Kontje is besteld dus wordt vervolgd.

Wat ook een stuk schijnt te schelen bij die dempers is het binnenwerk door te laten lopen tot het einde van de pijp. Dus niet stoppen voor de eindkap.
 
Wat ook een stuk schijnt te schelen bij die dempers is het binnenwerk door te laten lopen tot het einde van de pijp. Dus niet stoppen voor de eindkap.
Klopt, die eindkap gaat anders weer als klankkast werken, weet ik uit ervaring.
 
Gisteren avond de haakse slijper in het frame gezet en mijn buren een uurtje gepest met flink wat herrie.
Aantal beugeltjes eraf en de bijrijdersvoetsteunophanging (lekker scrabble woord) ook verwijderd.
20200720 01.jpg 20200720 02.jpg 20200720 03.jpg
Ik wacht nog even met het inkorten van het frame aan de achterkant totdat ik het kontje binnen heb, dan weet ik beter wat ik precies eraf moet halen.
 
Zitje komt deze week binnen en ik heb inmiddels ook een voorkuipje op het oog.

Voor de uitlaat moet ik nog een linkpijp maken.
Nadeel is dat ik wel kan lassen maar zelf geen lasapparaat heb, kan wel een electrode apparaat lenen om zaken vast te punten maar zou het toch graag uiteindelijk met MIG afmaken.
Ook qua materiaal kan ik alleen hele grote partijen vinden voor relatief veel geld terwijl ik echt maar heel weinig nodig heb.
Iemand toevallig nog wat kleine stukjes pijp liggen, diameter ongeveer 42 intern. denk dat ik met een lasbochtje al een heel eind kom want het moet wel een beetje slingeren. Mag pisbakkenstaal zijn en mag wat (vlieg) roest hebben.
 
Vandaag weer de haakse slijper erbij gepakt.
Omdat ik het CBR achterwiel gebruik met de remklauwhouder en remklauw moest ik nog iets moois bedenken voor de reactie stang.
De reactiestang van de CBR kan ik niet gebruiken omdat deze helemaal naar het begin van de achterbrug gaat en de FT met de Duo shock daar geen ruimte voor heeft.
De FT ankerplaat werkt iets anders (schuift mee met het verplaatsen van het wiel ipv dat de klauw draait). Door de FT ankerplaat aan te passen kan ik deze toch gebruiken in combi met de CBR delen.
Nieuw gaatje erin en vervolgens flink wat overbodige stukken eraf gezaagd.
20200729 01.jpg
Zit nu wel netjes, de ankerplaat is nog steeds wel groot en lomp maar wel al flink minder.
Ik heb hem bewust niet nog kleiner gemaakt omdat er aan de 'voorkant' een omgezette rand zit die wat extra sterkte geeft.
20200729 02.jpg
 
Ziet er goed uit. Je zou de bovenzijde nog iets kunnen afronden, maar dat is meer optisch.

Maar een kleine vraag, wordt de remleiding zelf nog "ververst" ?

Dit omdat de remleiding meer dan 20 jaar oud is (en de meeste fabrikanten geven aan dat ze om de vier jaar vervangen moeten worden ;) ). Voor e achterrem zou het nog wel kunnen, maar voor zou ik er zeker "verse" opmonteren.
 
Ziet er goed uit. Je zou de bovenzijde nog iets kunnen afronden, maar dat is meer optisch.

Maar een kleine vraag, wordt de remleiding zelf nog "ververst" ?

Dit omdat de remleiding meer dan 20 jaar oud is (en de meeste fabrikanten geven aan dat ze om de vier jaar vervangen moeten worden ;) ). Voor e achterrem zou het nog wel kunnen, maar voor zou ik er zeker "verse" opmonteren.

Die omgezette rand die aan de voorkant zit wilde ik graag behouden voor de sterkte. Door hem meer af te ronden zou hij ook wat van die rand verliezen dus vandaar in deze vorm gehouden (al kun je je afvragen hoeveel zo een klein stukje uitmaakt voor een ankerplaat, maar toch)
En jazeker ga ik de remleidingen nog vervangen. Komen RVS omvlochten leidingen op, ook voor moet ik ze nog vervangen. Eerst even opbouwen zodat ik weet welke lengtes ik nodig heb (deze is zoals je ziet te lang) en dan bestel ik alle nieuwe in 1 keer.
Dot code wel goed gespot moet ik zeggen :)
 
Gisteren het kontje binnen gekregen.
Heb het besteld bij Plastic Works Moto
Ik heb niet veel verstand van glasvezel kuipjes maar lijkt allemaal best goed gemaakt.
20200804 01.jpg 20200804 03.jpg
Ik vond het kontje te lang en te lomp. Vooral de flap aan de achterkant vond ik niet mooi (sorry Laverda liefhebbers)
Daarom meteen de zaag erin gezet.
Ik vind hem nu al een stuk beter in verhouding.
20200805 01.jpg

20200805 02.jpg 20200805 03.jpg
Ik moet wel nog iets bedenken voor de bevestiging en hoe/of ik de ruimte tussen het frame en de zijkanten van het zitje ga opvullen.
Nu loopt het zitje mooi gelijk met de vouw in de tank. Als ik de onderkant met glasvezel op de framebuizen laat aansluiten wordt het misschien een erg rare lijn.

Ik heb ook via Marktplaats een voorkuip opgehaald, deze is een beetje endurance racer stijl dus hij leek me wel leuk. Ik ben er alleen nog niet uit wat ik er van vind, Ik denk dat ik toch voor een kleinere moet gaan kijken want de kuip is wel erg groot tov de motor. (al zou ik hem nog flink kunnen/moeten aanpassen)
20200805 04.jpg 20200805 06.jpg 20200805 07.jpg
 
Ik ga aankomende winter wel verder met bouwen want zoals het nu lijkt wordt dit jaar niks meer met demoracen bij de SAM
 
Ik zag dat de demo op de Luttenbergring wel nog door gaat.
Inschrijving zit al vol dus daar heb je wellicht niet zoveel aan.

Ik sleutel met name op straat buiten dus in de winter gebeurd er minder dan in de zomer. Ik probeer de motor nu dan ook zover mogelijk af te krijgen (daarnaast moet er ook nog heel veel gebeuren)
 
Ziet er goed uit. Je zou de bovenzijde nog iets kunnen afronden, maar dat is meer optisch.

Maar een kleine vraag, wordt de remleiding zelf nog "ververst" ?

Dit omdat de remleiding meer dan 20 jaar oud is (en de meeste fabrikanten geven aan dat ze om de vier jaar vervangen moeten worden ;) ). Voor e achterrem zou het nog wel kunnen, maar voor zou ik er zeker "verse" opmonteren.

Stalen remleidingen zijn besteld!

Verder niet heel veel progressie door zoektocht naar een huis (met klus schuur!)
 
Besloten dat de kuip die ik nu heb echt te groot/breed is voor het kleine fietsje.
Deze dus in de verkoop gezet

Nu nog opzoek naar een mooie kuip die smaller is.
Dacht misschien aan deze:
Iemand ervaring met caferacernet kuipjes?
Is het een beetje ok kwaliteit.
Zou ook fijn zijn als ik een foto kon vinden van dit kuipje op een motor, dan kan ik het allemaal wat beter inschatten.

Tips of aanraders voor andere kuipen zijn ook nog altijd van harte welkom
 
Witte zitje staat hem goed!! Die rooie kuip was inderdaad minder.... Kleiner/compacter kuipje zal beter staan.

Ik heb zelf geen ervaring met de kuipjes van caferacernet.nl Ik heb inmiddels mijn tweede kuipje van Ricambi-Weiss Motorradteile - Ricambi-Weiss Motorradteile en dat is best aardige kwaliteit en niet zo duur.

Welke kuipjes heb jij bij hen gekocht?
Zou je ze eens voor mij willen opmeten?
Met name de breedte is belangrijk. De FT is echt een heel smal fietsje en daarom is een kuip al snel veelste groot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan