Honda FT500 Youngtimer/Classic Racer

zal ik straks in de pauze even doen! Motor staat hier op het werk.

Ik ben aan de tweede van deze begonnen: KLIK eerste had ik platgereden.....
 
Dit kuipje is zeker ook niet meer het mooist, Maarja, is voor de circuit brommer. Moet functioneel zijn. De breedte aan de twee losse flappen kun je net zo smal drukken als aan de voorkant, gaat heel simpel.
Je moet hem wel op aardig wat punten vastzetten, of op zijn minst "fixeren", zeker die losse flappen wapperen als een malle zodra er een beetje gang in komt op circuit. Ik heb hem op drie plekken echt VAST met boutjes en op nog 4 plekken (einde van die flappen en einde ruitje) gefixeerd tegen wapperen.








En plaatjes op de motor... positie op de motor is niet steeds hetzelfde zie ik nu, maarja het geeft een beeld.




 
Thanks!
Hier kan ik wat mee, dit weekend maar weer even met een meetlintje naast de motor kijken of dit een beetje mooi zou staan. De tank van de FT is op zn breedste stuk maar 33cm breed _O-
 
Op mijn Bratstyle FT heb ik achterveren van een CB700SC nighthawk. Deze zijn een stukje langer (meer grondspeling), instelbaar in demping en in veervoorspanning en passen zonder aanpassingen op de FT.

Standaard veer van de FT is ongeveer 355 mm en die van de nighthawk is 387 mm

Ik was van plan deze ook op het racertje te monteren dus heb er even 1 getest.
20200820 01.jpg 20200820 02.jpg
Hij staat voor mijn gevoel veel te veel op zn neus hiermee.
Ik zou nog wat met de lijn van het zitje kunnen doen (aan de achterkant wat naar beneden) maar dan klopt de lijn niet meer met de vouw in de tank.

Beetje in dubio wat ik nu ga doen. Wellicht wel iets langer veren dan standaard maar niet zo lang als deze.
Waarschijnlijk meer richting 370mm.
Iemand enig idee op welke motor standaard 370mm dubbele schokbrekers zitten? Helpt zoeken naar wat nieuws.
 
Hij kan toch aan de voorkant weer iets omhoog? Al wordt het dan misschien wel als geheel een beetje hoog. Maar ik zou eerst de functie checken en dan pas het uiterlijk.
Kun je niet wat andere schetsplaatjes in je frame lassen zodat je de originele schokkers kan behouden? zo heb je wat stelmogelijkheden omdat je nog niet zo goed kunt voorspellen hoe een en ander gaat functioneren. Met heel veel langere schokkers klopt ook de hoek van je achterbrug niet meer... kan vervelende effecten op de acceleratie uit een bocht hebben. Dus, verhogen of verlagen zou ik eerder aan de voorkant doen als je daar voldoende stelruimte hebt zonder de grondspeling in gevaar te brengen.
 
Gisteren tussen de buien door weer wat aan de motor gedaan.
Met een stuk aluminium hoek profiel een verstevigd zit gedeelte gemaakt. Dit komt onder de glasvezel zit en maakt het geheel lekker stevig.
20200823 05.jpg
Daarna aan de slag gegaan met het monteren van de CBR600F1 schetsplaten. Deze had ik al even provisorisch met een kant vast gezet aan de originele FT voetsteun ophanging maar het bovenste punt moest nog vast.
Dit heb ik opgelost door een verbindingsmoer half rond te slijpen. Een gat te boren in het frame waar het ophangpunt moet komen en vervolgens de rond geslepen verbindingsmoer hier in te doen. Ik moest het schakel pedaal ook nog een stukje buigen maar dit was een piece of cake.
20200823 02.jpg 20200823 03.jpg 20200823 04.jpg
Zit netjes recht en zelfs nu al best stevig. Moet dit uiteraard nog mooi rondom aflassen.
Om dat uiteindelijk te kunnen doen heb ik gisteren ook een lasapparaatje opgehaald.
20200823 01.jpg
Een beetje de 'my first sony' van de lasapparaten maar hier moet ik een heel eind mee komen.
Het is een klein MiG/MAG apparaatje dat met flux draad of los gas kan werken. Ik ga een gasfles erbij kopen want vind dat fijner lassen dan met flux.
 
Leuk project, het is raadzaam om met het bouwen goed het technisch toelatingsregelement van de clubs er bij te houden.
Ik zie hem wel verschijnen bij de BOT / SAM evenementen,gaan we naast elkaar bij de start.
Dit jaar even geen evenementen, op naar 2021
 
Leuk project, het is raadzaam om met het bouwen goed het technisch toelatingsregelement van de clubs er bij te houden.
Ik zie hem wel verschijnen bij de BOT / SAM evenementen,gaan we naast elkaar bij de start.
Dit jaar even geen evenementen, op naar 2021
Ik heb het toelatingsregelement van de SAM en BOT bij de hand en ik heb regelmatig contact met de toelatingscommissies. Wil inderdaad niet allemaal tijd, moeite en geld steken in iets dat uiteindelijk niet toegestaan is.
Ik vermoed dat mijn motortje sowieso pas op zn vroegst voor de 2021 evenementen klaar is.
 
Aluminium versteviging vast gepopnageld aan het zitje
20200905 04.jpg
Ik heb ook de zijkanten iets ingesneden zodat het zitje mooier taps toeloopt richting de tank.
Binnenkort met glasvezel matjes aan de slag om dit stevig vast te zetten.

De uitlaat moet flink aangepast worden om langs de nieuwe voetsteunen te kunnen, daarom heb ik een stuk van de originele uitlaat af moeten slijpen (was daar ook al doorgeroest).
Bleek dat er nog wat sporen te vinden zijn van een eerdere 'reparatie'
20200905 03.jpg

Zelf ook geprobeerd wat te lassen aan mijn frame maar mijn lasapparaat moet duidelijk een nieuwe liner. De draadtoevoer loopt nou niet soepel waardoor ik geen mooie lasjes krijg.
Ook wil ik het apparaat eigenlijk ompolen omdat ik voor nu met fluxcore draad las (las alleen buiten in de wind). Fluxcore moet je met Toorts negatief lassen. Ik merk nu dat de draad vooral richting de toorts inbrand en ik denk dat mede daardoor de inbranding in het metaal niet goed is. De las ligt er een beetje bovenop.

Verder nog steeds opzoek naar een goed voorkuipje dat smal genoeg is voor dit kleine motortje. Jammer genoeg zijn er een aantal webshops die gewoon helemaal niet reageren op mails/contactformulieren... je zou toch denken dat ze geld zouden willen verdienen, kennelijk niet..
 
Laatst bewerkt:
Ook de uitlaat moest nog vorm krijgen en het is nog knap lastig om deze langs de nieuwe voetsteunen te slingeren.
Ik had een beetje gegokt en op het oog 2 lasbochten gekocht, een 90 en een 60 graden.
Beetje passen, beetje meten, beetje slijpen.
20200907 05.jpg
Mooie slingerende linkpijp geworden zo.
De uitlaat past echt precies tussen de achterbrug en de achter hoofdremcylinder door en volgt het frame erg strak.
20200907 03.jpg
Hoe de uitlaat dan uiteindelijk ongeveer op de motor komt te zitten.
20200907 02.jpg

Hij hing nu alleen een beetje op zijn plek in de passing van de lasbochten, ik kan het een en ander nog redelijk wat bewegen zodat ik hem precies zo krijg als ik wil.
Dit is met de ruimte die ik heb de beste oplossing voor grondspeling en ruimte ten opzichte van de andere delen van de motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb via een facebook groep een mooi smal voorkuipje op de kop kunnen tikken.
De bevestiging wordt ook relatief simpel aangezien er al een basis bevestiging op de kuip zit. Hier hoef ik alleen een 20x20x2mm buis voor aan mijn balhoofd te lassen en dan kan ik de kuip er relatief makkelijk opschuiven.
Voor de stevigheid ga ik wel nog aan de zijkant bevestigingspunten toevoegen.
Ik heb er ook een ruitje bij dat pas gemaakt is voor een andere kuip en daarom niet helemaal past, even kijken of ik deze ga gebruiken of niet.
20200912 01.jpg 20200912 02.jpg
De zijkanten worden sowieso nog wat ingekort maar misschien dat ik een gedeelte van de 'zijflappen' wel laat zitten.
Inmiddels heb ik ook mijn lasapparaat beter aan de praat gekregen en de linkpijp van mijn uitlaat is nu dan ook gelast. Ik moet hem nog even testen op lekjes.
Mooi lassen was er met de fluxcore draad niet echt bij maar zoals de gevleugelde uitspraak gaat: A grinder and paint will hide the welder you aint.
 
Gisteren weer wat pogingen gedaan met het lasapparaat.
Op het balhoofd een buisje gelast waar de voorkant van de kuip aan vast komt en aan de zijkant 2 beugeltjes.
Niet ontevreden met het resultaat. Lasjes zijn niet mooi maar het zit vast, penetratie van de las was goed en ik kan het altijd nog wat bijslijpen tegen de tijd dat ik het frame ga spuiten.
20200927 06.jpg 20200927 07.jpg
De kuip zit nu in ieder geval recht en stevig en staat de motor niet verkeerd.
Vooral erg blij hoe mooi smal langs de motor de kuip zit.
20200927 01.jpg 20200927 02.jpg 20200927 03.jpg 20200927 05.jpg 20200927 04.jpg
 
Dit weekend de voorvork aangepakt.
De voorvork is van het klassieke fietspomp design, hij is al een stuk beter dan de standaard FT voorvork maar er is nog een hoop aan te verbeteren. Vandaar dat ik ga voor zogenaamde cartridge emulators. Hierdoor is mijn ingaande demping tenminste regelbaar (uitgaande demping 'regel' je vervolgens met de dikte van de olie).
Ik heb gekozen voor de YSS PD-valves. Racetech gold-valves waren geloof ik de eerste en die zien er ook nog net een stukje verder doorontwikkeld uit maar deze YSS valves zijn tenminste makkelijk in Europa te krijgen en zijn ook nog een stuk goedkoper dan de Racetech.
Eerst de motor een beetje creatief ondersteund en het wiel en spatbord eraf gehaald.
20201011 10.jpg
Toen met de poten nog in de kroonplaten vast al de top bout losgemaakt en het onderste boutje voor de demperstang verwijderd. Dit is makkelijker als de vorken nog in de fiets zitten omdat voor de topbout de vorkbuis wordt tegen gehouden en voor het onderste boutje door de veervoorspanning de demperstang niet meedraait.
Vervangen van de keerringen en glijbussen was hard nodig!
20201011 01.jpg20201011 06.jpg
Je ziet hier een duidelijk verschil in de demperstangen tussen de anti-duik kant en de gewone. In mijn setup wordt de gehele anti-duik installatie verwijderd.
20201011 02.jpg20201011 07.jpg
Om ervoor te zorgen dat de demping straks door de PD-valves wordt gereguleerd en niet meer door de gewone gaten in de demperstangen moet je extra gaten boren in de demperstangen.
Netjes opmeten, inspannen en gaatjes boren. Daarna ook zorgen dat alle bramen weg zijn aan binnen en buitenkant.
20201011 03.jpg20201011 09.jpg
Inmiddels zitten de vorken alweer helemaal in elkaar, voor nu nog even zonder olie en zonder de PD-valves want PostNL is mijn pakketje alweer 2 weken kwijt :(.
Zodra het binnen is hoef ik alleen de top bout van de vork te halen. Spacer en veer eruit, PD-valve en olie erin, Spacer of veer inkorten en deze er weer in en dan heb ik hopelijk een stuk beter functionerende vork.
 
Hey top! Heb dezelfde conversie in mijn xs650 gedaan. Moet eerlijk zeggen dat ik ze te straf heb afgesteld. Het verschil is veel groter dan ik verwachte, dus zet ze eerst maar eens op "middel" ipv sportief.
 
Hey top! Heb dezelfde conversie in mijn xs650 gedaan. Moet eerlijk zeggen dat ik ze te straf heb afgesteld. Het verschil is veel groter dan ik verwachte, dus zet ze eerst maar eens op "middel" ipv sportief.
Ik ben van plan hem op 3 van de 7 in te stellen in het begin. Kan hem daarna altijd nog verder afstellen.
Momenteel is de veervoorspanning niet echt regelbaar, eventueel met spacers/shims maar verder niet. Nou kwam ik op Ali deze dingetjes tegen.
HTB1u264XlyWBuNkSmFPq6xguVXaf.jpg

Best grappig en daardoor zou mijn veervoorspanning ineens wel instelbaar zijn. Ik ben dan wel de mogelijkheid kwijt om lucht aan mijn vork toe te voegen dus dat zou dan wel weer zonde zijn. Iemand ervaring met zoiets als bovenstaand?

Verder heb ik de uitlaat helemaal af gelast en in de hittebestendige verf gezet.
20201014 02.jpg
En zeker niet onbelangrijk, er zit nieuw rubber onder de motor.
20201016 01.jpg 20201016 03.jpg 20201016 02.jpg
Ik ben gegaan voor de Bridgestone RS10. Had hier goede reviews over gelezen en kon deze ook als set krijgen in de maten die ik wilde.
PostNL is nog altijd mijn pakje kwijt dus heb de PD valves nog niet kunnen installeren helaas.
 
Inmiddels het pakketje met de PD-valves wel ontvangen.
Zo zien die dingetjes eruit:
20201021 01.jpg 20201023 01.jpg
Eigenlijk een redelijk simpel concept waarbij de olie bij ingaande demping vanuit de dampingrod door de PD-valve wordt geleid. De tegendruk (en daarmee de ingaande dempende werking) kun je instellen door de veervoorspanning op de valve te verhogen.
Zo komen ze dan in de vork te zitten:
20201023 02.jpg
Ik heb ze nu ingesteld op 3 slagen veervoorspanning.
Uiteraard moet je dan de spacer boven de veer wel met de dikte van de PD-valve inkorten.
De voorvork voelt nog wel redelijk zacht maar dat ligt ben ik bang meer aan de nog originele voorvork veren. Hier wil ik liefst lineaire veren met een hoger veersterkte voor.
De vork zit in ieder geval weer helemaal netjes in elkaar dus dat is weer een vinkje van de to do list.
 
Inmiddels het pakketje met de PD-valves wel ontvangen.
Zo zien die dingetjes eruit:
Bekijk bijlage 1556991 Bekijk bijlage 1556992
Eigenlijk een redelijk simpel concept waarbij de olie bij ingaande demping vanuit de dampingrod door de PD-valve wordt geleid. De tegendruk (en daarmee de ingaande dempende werking) kun je instellen door de veervoorspanning op de valve te verhogen.
Zo komen ze dan in de vork te zitten:
Bekijk bijlage 1556994
Ik heb ze nu ingesteld op 3 slagen veervoorspanning.
Uiteraard moet je dan de spacer boven de veer wel met de dikte van de PD-valve inkorten.
De voorvork voelt nog wel redelijk zacht maar dat ligt ben ik bang meer aan de nog originele voorvork veren. Hier wil ik liefst lineaire veren met een hoger veersterkte voor.
De vork zit in ieder geval weer helemaal netjes in elkaar dus dat is weer een vinkje van de to do list.
Leuke conversie , ook wel wat voor de Slabby 👍
 
Komende week ga ik nieuwe achterschokbrekers en progressieve voorveren ophalen, de vering zou dan helemaal geregeld moeten zijn (blokje gaat weinig vermogen hebben dus moet het hebben van de bochtjes en dus van de vering).

Na een korte test wil ik daarna het blok gaan aanpakken en opfrissen.
Hiervoor moeten onder andere de nokkenasvolger asjes eruit. Deze zitten geborgd met een pas pen van 5x33mm in een behoorlijk strakke passing. Het eruit krijgen heb ik wel een mooie methode voor (M5 draad op het uitstekende deel tappen en dan eruit trekken daarmee). Echter moet er daarna natuurlijk ook weer een nieuwe pen in.
Deze zijn helaas niet meer nieuw bij Honda te krijgen.
Nou kan ik wel wat rond staf 5mm bij de bouwmarkt halen en op maat zagen maar dit is natuurlijk niet erg nauwkeurig op maat en daarmee wellicht niet netjes passend genoeg.
Iemand wellicht ervaring met iets dergelijks?
Ik zag ook dat er losse paspennen te koop zijn online (weliswaar per 100.... dan kan ik even vooruit) echter zijn deze niet exact op lengte en weet ik ook niet of ik dan de geharde of niet moet hebben.
 
Is de pen die er nu zit niet gehard? Dan wordt het lastig draad snijden....
Een paspen met de juiste maat moet wel ergens per stuk tevoorschijn komen. Maar heeft die de juiste passing.... kan me niet voorstellen dat meneer Honda daar iets heel exotisch bedacht heeft eigenlijk.
Ofwel, eerst de oude er maar eens uit, dan kijken voor een nieuwe :t
 
Komende week ga ik nieuwe achterschokbrekers en progressieve voorveren ophalen, de vering zou dan helemaal geregeld moeten zijn (blokje gaat weinig vermogen hebben dus moet het hebben van de bochtjes en dus van de vering).

Na een korte test wil ik daarna het blok gaan aanpakken en opfrissen.
Hiervoor moeten onder andere de nokkenasvolger asjes eruit. Deze zitten geborgd met een pas pen van 5x33mm in een behoorlijk strakke passing. Het eruit krijgen heb ik wel een mooie methode voor (M5 draad op het uitstekende deel tappen en dan eruit trekken daarmee). Echter moet er daarna natuurlijk ook weer een nieuwe pen in.
Deze zijn helaas niet meer nieuw bij Honda te krijgen.
Nou kan ik wel wat rond staf 5mm bij de bouwmarkt halen en op maat zagen maar dit is natuurlijk niet erg nauwkeurig op maat en daarmee wellicht niet netjes passend genoeg.
Iemand wellicht ervaring met iets dergelijks?
Ik zag ook dat er losse paspennen te koop zijn online (weliswaar per 100.... dan kan ik even vooruit) echter zijn deze niet exact op lengte en weet ik ook niet of ik dan de geharde of niet moet hebben.

5 mm boortjes zijn meestal ook mooi op maat en goed materiaal, je kan ze doorslijpen en het beginstuk gebruiken, als de oude er uit is even goed meten of het een beetje overeen komt.
 
Goed idee van de drevel of boortjes! Heb misschien zelfs nog wel ergens wat botte 5mm boortjes liggen :+
@supervet de methode met de 5mm tap wordt wel vaker gebruikt voor dit type blok en is dus een beproefde methode. Denk dat de originele pennen wellicht alleen oppervlakte gehard zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan