Honda FT500 Youngtimer/Classic Racer

Sinterklaar was vroeg dit jaar!
20201111 01.jpg
Gisteravond langs de importeur van Hagon gereden (Morren import) en daar nieuwe achtershocks en progressieve voorveren gehaald.
Hele lieve behulpzame mensen!
Ben dus uiteindelijk voor de 'basic' shocks gegaan maar dan met op mijn gewicht, motor en toepassing afgestemde veren erop. Deze shocks dempen progressief en dat schijnt uiteindelijk beter te zijn dan de instelbare demping van de 2810 serie die je vast zet op 1 setting waardoor hij eigenlijk vaak vooral suboptimaal dempt.
 
Bij echte racers is het normaal fijner om lineaire veren te hebben afgestemd op de situatie op ieder circuit.... dat vind ik een beetje overdreven voor dit motortje _O- .
Daarnaast ga ik als het goed is vooral mee doen op straten circuits dus dan is een specifieke veer misschien niet ideaal.
Een paar Amerikanen die vaker met de FTs hebben geraced of nog racen monteren ook meestal de progressieve veren en mijn originele veren waren echt op dus die moest ik sowieso vervangen.
 
Aangezien ik de middenbok en de zijstandaard moet verwijderen is het wel fijn om bobbins te hebben om de motor snel en makkelijk te kunnen opbokken.
Ik heb dan ook 2 lange moeren op de achterbrug gelast en nu werkt het mooi zoals bedoeld.
20201115 07.jpg
Daarna de nieuwe achterschokbrekers gemonteerd. Ik heb shocks gekocht die 1.5cm langer zijn dan de standaard (aangeraden door Amerikanen die racen met de FT).
20201115 06.jpg
Motortje staat er zo bij op de bokken en de nieuwe shocks.
20201115 10.jpg 20201115 12.jpg
Op de laatste foto kun je ook de uitlaat support zien die ik gemaakt heb uit strip aluminium. Ga hier misschien wel nog een paar gaatjes in maken. (add lightness)
 
Zit die kuip niet in de weg voor je knieen? Ziet er wel al heel veelbelovend uit zo. Gekke tankje mooi weg. En als deze achterschokkers langer zijn waren de originele idd. Te kort ;) als ik kijk naar het doorsteken van de vorkpoten moet het wel een heel klein/laag fietsje zijn. Wil je eens een foto maken met jezelf erop, ben benieuwd naar de proporties van het ding*D
 
Zit die kuip niet in de weg voor je knieen? Ziet er wel al heel veelbelovend uit zo. Gekke tankje mooi weg. En als deze achterschokkers langer zijn waren de originele idd. Te kort ;) als ik kijk naar het doorsteken van de vorkpoten moet het wel een heel klein/laag fietsje zijn. Wil je eens een foto maken met jezelf erop, ben benieuwd naar de proporties van het ding*D
Klopt wel enigszins met mn knieën, ben nog een beetje met de zitpositie aan het klooien. Het is inderdaad een heel klein fietsje.
Ik ben zelf niet super groot (184) maar dan nog zal het uitzien als een brommertje :D
Zal als het droog is weer een keer een foto maken.
Buiten sleutelen blijft op zn zachtst gezegd sub-optimaal, daarnaast heb ik nu ook geen stroom dus moet ik steeds in de centrale hal van het appartementencomplex een verlengsnoer inpluggen en dan voor de deur lassen/slijpen/boren.
Ik ga in januari verhuizen naar een huis met tuin en heb dan in ieder geval een overdekt stukje en 'eigen stroom' waar ik kan sleutelen. Nog niet zo een mooie garage zoals ik bij sommige andere zie maar wel al een flinke verbetering.
 
Ohja, het oplettende oog had misschien ook al gespot dat ik (eindelijk) het veel te grote voorspatbord heb ingekort :t
Ik was eerlijk gezegd al helemaal aan de grote gewend maar nu ik het ingekort heb zie ik pas weer wat een enorm ding dat was _O-
 
Klopt wel enigszins met mn knieën, ben nog een beetje met de zitpositie aan het klooien. Het is inderdaad een heel klein fietsje.
Ik ben zelf niet super groot (184) maar dan nog zal het uitzien als een brommertje :D
Zal als het droog is weer een keer een foto maken.
Buiten sleutelen blijft op zn zachtst gezegd sub-optimaal, daarnaast heb ik nu ook geen stroom dus moet ik steeds in de centrale hal van het appartementencomplex een verlengsnoer inpluggen en dan voor de deur lassen/slijpen/boren.
Ik ga in januari verhuizen naar een huis met tuin en heb dan in ieder geval een overdekt stukje en 'eigen stroom' waar ik kan sleutelen. Nog niet zo een mooie garage zoals ik bij sommige andere zie maar wel al een flinke verbetering.
Als je er zo met je spijkerbroek op gaat zitten en het past, dan is het met je motorpak aan veel te krap. Heb ik me ook een keer in vergist. Maar bij mijn kuipje zijn die flapjes in 10 minuten vertrokken.
Dat het een klein fietsje is vindt ik juist wel gaaf. Als hij dan ook zo aanvoelt is het helemaal goed, ga je dat vermogen ook niet missen. Vermogen is overrated_O-
 
Als je er zo met je spijkerbroek op gaat zitten en het past, dan is het met je motorpak aan veel te krap. Heb ik me ook een keer in vergist. Maar bij mijn kuipje zijn die flapjes in 10 minuten vertrokken.
Dat het een klein fietsje is vindt ik juist wel gaaf. Als hij dan ook zo aanvoelt is het helemaal goed, ga je dat vermogen ook niet missen. Vermogen is overrated_O-
hahaha zegt de man die behoorlijk wat moeite doet om wat meer vermogen uit z'n motor te krijgen _O-

Goeie tip wel van passen met motorpak, heb er inderdaad alleen met spijkerbroek op gezeten... tjah anders heb ik altijd nog een slijptol...
 
hahaha zegt de man die behoorlijk wat moeite doet om wat meer vermogen uit z'n motor te krijgen _O-

Goeie tip wel van passen met motorpak, heb er inderdaad alleen met spijkerbroek op gezeten... tjah anders heb ik altijd nog een slijptol...
Zelfs als dat boven verwachting veel vermogen gaat opleveren is het nog steeds heel weinig naar moderne maatstaven. Op het forum hier las ik ergens dat het ronduit gevaarlijk zou zijn met 100pk in het snelle groepje. En dat is natuurlijk bullshit.
Ik ben nog steeds van mening dat een fiets met 200pk gewoon onzin is voor normale stervelingen. Dus gewoon lomp vermogen is overrated.
Wat voor boring heeft jouw blokje eigenlijk? En is dat ook een 2 klepper?
 
Zelfs als dat boven verwachting veel vermogen gaat opleveren is het nog steeds heel weinig naar moderne maatstaven. Op het forum hier las ik ergens dat het ronduit gevaarlijk zou zijn met 100pk in het snelle groepje. En dat is natuurlijk bullshit.
Ik ben nog steeds van mening dat een fiets met 200pk gewoon onzin is voor normale stervelingen. Dus gewoon lomp vermogen is overrated.
Wat voor boring heeft jouw blokje eigenlijk? En is dat ook een 2 klepper?
89mm boring bij een slag van 80mm.
Het is een 4 kleps kop. Volgens motorcyclespecs goed voor een astronomische 34 pk en 40Nm koppel
.20170510_205347.jpg20170510_195941.jpg
Het nokkenasje draait 'naakt' in het aluminium van de kop en de nok volgers zitten in de kopdeksel. De schroefdraad voor de kopdeksel is een hekel punt, deze moet je eigenlijk standaard helicoilen als je de kopdeksel er een keer vanaf trekt. Slijtage van de nokkenassen en volgers is ook een bekend probleem zoals je hieronder kunt zien bij mijn andere FT (inmiddels al een betere as en volgers gemonteerd). Ik ben nog steeds opzoek naar een goede olie met een hoog zink gehalte, schijnt slijtage van de nokjes erg te beperken.
20200503 05.jpg20200503 06.jpg
Komende winter gaat ook het blokje van de racer open dus ben benieuwd wat ik daar ga aantreffen.
 
Ja inderdaad, erg leuk om te volgen.
Zelf doe ik ook graag circuitrijden en heb ik een XL500 gehad die was vastgelopen, dus de blok onderdelen herken ik ;) Fantastisch om met dat "langzame" blok te gaan racen ;) Veel plezier!
 
Dank voor de complimentjes!
Vandaag tijdens de lunch snel de voorvorkveren vervangen.
De Hagon veren vervangen de standaard veren maar ook de spacer die hier normaal boven zit.
Nadeel is/was dat bij mij die spacer was ingekort om plaats te maken voor de PD-valves (die ongeveer 20mm dik zijn).
Het is wel gelukt om ze nu te monteren maar hierdoor heb ik wel een veervoorspanning van ca 37mm... Best flink aangezien standaard ongeveer 15mm is.
Veren voelt zo statisch wel prima aan en zeker niet te hard dus ik vermoed dat het wel goed komt.
 
Als de windingen elkaar niet raken als je compleet ingeveerd bent denk ik dat je er niet veel van zal merken.
 
Zit die kuip niet in de weg voor je knieen? Ziet er wel al heel veelbelovend uit zo. Gekke tankje mooi weg. En als deze achterschokkers langer zijn waren de originele idd. Te kort ;) als ik kijk naar het doorsteken van de vorkpoten moet het wel een heel klein/laag fietsje zijn. Wil je eens een foto maken met jezelf erop, ben benieuwd naar de proporties van het ding*D
Bij deze.
20201121 05.jpg

Ze is dus erg klein :D. Hier trouwens weer op de originele veren omdat ik mijn mooie nieuwe Hagon's niet buiten in de regen wil laten staan. Staat dus eigenlijk nog iets hoger achteren.
Kuip zit toch wel redelijk in de weg bij mijn knieën dus misschien dat ik hier nog een stuk in ga aanpassen. Misschien alleen al die flap die nog een stuk naar buiten komt recht maken ofzo.
Verder een accubakje en plek voor CDI en startmodule gemaakt en nog een versteviging voor de balhoofdkuipsteun.
20201121 02.jpg20201121 06.jpg
Omdat ik alle knoppen van de clipons heb gehaald wil ik een klein schakelaar paneeltje maken. Hier ook een eerste versie van uit een stukje rest staal gemaakt.
20201121 04.jpg
 
Kan je zitje niet stiekem nog 5cm naar achter? Als je zo naar voor buigt om achter je kuipje te gaan liggen zit je tegen het ruitje aan. Beetje naar voor en achter kunnen verzitten heeft wel voordelen. Verder zitten er mooie verhoudingen in :t
Dat gebrek aan vermogen gaat de pret met dit fietsje niet drukken.
 
Gisteren was spaghetti dag...
20201128 01.jpg20201128 02.jpg
Alles netjes gelabeld en waar nodig omgepind. UIteindelijk best nog wat eruit kunnen halen daardoor. Niets hoeven knippen maar netjes de pinnetjes verwijderd en helemaal uit de draad boom kunnen halen.
Er kan nog wel meer uit (nog wat extra aarde en plus draden en alles voor de verlichting) maar die laat ik voor nu nog even zitten,
Ook de carb even aangepakt en helemaal schoongemaakt (alweer). Had nu alleen wat betere tools ervoor

20201128 03.jpg

Ook het ruitje dat ik nog had liggen, waar een onwijze scheur in zat, net voor de scheur ingekort en daardoor past het nog best ok.
20201125 03.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heel leuk fietsje zo :t . Is het niet een idee om je ruitje in het midden nog iets verder in te korten en er een vloeiende lijn in te maken, dat lijkt me er netter uitzien.
 
Heel leuk fietsje zo :t . Is het niet een idee om je ruitje in het midden nog iets verder in te korten en er een vloeiende lijn in te maken, dat lijkt me er netter uitzien.
Ja is zeker een idee.
Dit ruitje had ik nog liggen en was helemaal ingescheurd. Was dus ook niet super veel meer van te maken.
Heb het toch even gemonteerd voor het beeld maar er komt nog een nieuw ruitje op.
Dan laat ik hem in ieder geval tot aan het einde van de 'oren' van de kuip lopen (kon nu niet door de plek van de scheur) en inderdaad ook een soort vloeiende uitsparing in het midden.
Aangezien ik buiten sleutel en het nu toch echt wel heel koud begint te worden zal de voortgang iets langzamer zijn. Daarnaast ga ik in januari verhuizen dus daar zal een groot deel van mijn vrije tijd naar toe gaan. Wel betere klus faciliteiten daar :t
 
Dat laatste is natuurlijk altijd goed. Heel knap dat je dit gewoon op straat voor elkaar hebt gekregen :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan