Honda FT500 Youngtimer/Classic Racer

Leuke motor en zeker knap dat je dit op straat voor elkaar krijgt. Persoonlijk zou ik nog een paar cm van de zijrand van het voorspatbord afhalen om hem nog wat meer race look te geven.
In welke klasse wil je racen? En zijn daar mogelijkheden voor in Nederland? Zelf weet ik niet goed waar ik terecht zou kunnen met mijn CBX 750, behalve de trainingsdagen van Trackdays of zo.
 
Leuke motor en zeker knap dat je dit op straat voor elkaar krijgt. Persoonlijk zou ik nog een paar cm van de zijrand van het voorspatbord afhalen om hem nog wat meer race look te geven.
In welke klasse wil je racen? En zijn daar mogelijkheden voor in Nederland? Zelf weet ik niet goed waar ik terecht zou kunnen met mijn CBX 750, behalve de trainingsdagen van Trackdays of zo.
Thanks, dat sleutelen op straat ben ik inmiddels wel gewend. Mijn andere FT heb ik op 3 hoog in Amsterdam in de woonkamer opgebouwd (woonde toen nog met vrienden) krijg dat nu niet meer voor elkaar ;)
Het spatbordje moet inderdaad nog een stukje kleiner, ik wil wel minimaal 2 ophangpunten per kant behouden dus kan hem niet super klein maken.
Bij de BOT en SAM heb je demo races die niet op botte snelheid maar op constante rondetijd worden beslist, dit motortje valt dan in de 500cc categorie. Daarnaast denk ik dat ik zo nu en dan een rondje ga doen op een kleiner circuit, Mettet, Lelystad zoiets dergelijks. Baantjes die ik in het verleden bestempelde als Mickey Mouse baantjes waar je niet lekker kan racen zijn met weinig vermogen in een keer wel leuk. Ik weet niet in welke klasse jouw CBX zou kunnen vallen. Je kunt de reglementen en klasses vinden op de websites van BOT/SAM

In de voorbereidingen van de verhuizing ben ik mijn berging op aan het ruimen. Daardoor moesten beide motoren even naar buiten. Goede gelegenheid om ze even naast elkaar te zetten en een fotootje van te maken. Grappig om je te realiseren dat deze twee ooit gestart zijn als hetzelfde type motor (dat op geen van beide lijkt).
20201206 01.jpg20201206 02.jpg20201206 03.jpg20201206 04.jpg
 
Bedankt voor de tip. Even de SAM regelementen opgezocht. Ga ik zeker doen. Ik denk alleen dat het voor volgend jaar heel moeilijk wordt om ergens te rijden ivm het virus en alle beperkingen. De hoop is gevestigt op het vaccin.. Maar dat duurt nog even voor het effect zal hebben op de vrijheid die de organisaties nodig hebben om iets tot stand te brengen ben ik bang.

Leuke FT's zijn het geworden. Heb je nog iets aan de tandwielverhouding gedaan? Voor de CBX heb ik wat andere tandwielen gekocht nu om de gearing aan te passen aan het circuit. Moet in de praktijk nog ontdekken of dit ook daadwerkelijk werkt.
 
Bedankt voor de tip. Even de SAM regelementen opgezocht. Ga ik zeker doen. Ik denk alleen dat het voor volgend jaar heel moeilijk wordt om ergens te rijden ivm het virus en alle beperkingen. De hoop is gevestigt op het vaccin.. Maar dat duurt nog even voor het effect zal hebben op de vrijheid die de organisaties nodig hebben om iets tot stand te brengen ben ik bang.

Leuke FT's zijn het geworden. Heb je nog iets aan de tandwielverhouding gedaan? Voor de CBX heb ik wat andere tandwielen gekocht nu om de gearing aan te passen aan het circuit. Moet in de praktijk nog ontdekken of dit ook daadwerkelijk werkt.
Ben ook bang dat het eventueel een rustiger jaar gaat zijn mbt evenementen.

De standaard vertanding van een FT is niet ideaal voor de powerband. Veel gedane modificatie is dan ook een tandje meer bij het voortandwiel. Dit had ik dus al gedaan. ik heb op beide FTs nu achtervelgen die kleiner zijn dan het origineel. Hierdoor is ook de wiel omtrek anders. Ik heb de vertanding uiteindelijk aangepast zodat de nieuwe verhouding in lijn is met de standaard vertanding +1 ondanks de andere wiel omtrek.
Zal eerste paar keer beetje proberen zijn of de vertanding nog aangepast moet worden.
 
Inmiddels verhuisd en hierdoor ook naast in mijn nieuwe huis in m'n nieuwe schuurtje getrokken.
Ik moet er nog het een en ander in opruimen omdat er nu tegen mijn zin in toch redelijk wat spullen even snel zijn opgeslagen en ook hangt/staat nog niet alles waar het moet hangen of staan. Toch ben ik er echt heel erg blij mee. Ik was van te voren bang dat geen enkele motor er in zou passen maar nu staan er gewoon 2 van de 3 binnen!
IMG-20210123-WA0003-01.jpeg

Ik moet wel nog wat gaan doen aan de vochtigheid anders ben ik bang dat mijn tools (met name de electrische) erg gaan aftakelen in het hokje.
Plan is nu om tussen de klussen aan het huis ook wat aan de motoren te kunnen doen.
Wil vooral rustig aan het blokje van de racer gaan opfrissen en daar heb ik ook nog mooi de ruimte voor op de workmate naast de motoren.
Vandaag dan ook alvast de olie afgetapt. Die had ik een paar maanden geleden helemaal ververst toen ik ging kijken of ik het blokje kon gaan starten.
Daarna heeft de motor onoverdekt buiten gestaan en waarschijnlijk is daarbij water in de carter ontluchting gekomen want er kwam toch een partij mayo uit!
IMG-20210123-WA0007-01.jpeg

Dit is dus nagenoeg nieuwe olie...
Tjah alles gaat nu toch uit elkaar en dan maar heel goed schoonmaken!
 
Geen hele wilde plannen.
In eerste instantie vooral opfrissen en nalopen. Blok heeft lang stil gestaan dus is toe aan wat uitgebreider werk.
Sowieso nieuwe klepseals en de kleppen opnieuw slijpen.
Grotere boring mag niet in de klasse waar ik op mik dus daar kan ik niet veel uit halen.
Misschien dat ik met de Dremel wel nog wat aan het inlet kanaal ga doen en ik ben nog aan het kijken naar mogelijkheden voor de nokkenas (vandaar ook mijn vragen in jouw topic).
Vandaag wel weer erachter gekomen waarom ik dit motortje heb gekozen als projectje, binnen een half uur het blokje eruit en op de workmate. Heerlijk hoe makkelijk het sleutelen is en fijn dat het blokje weinig weegt dus in je eentje te tillen is.
IMG-20210124-WA0010-01.jpeg

Nu eerst wat houten plaatjes maken om de openingen in het blok af te dekken en dan met de hogedrukreiniger erover heen.
Ik ga denk ik ook een kleine motorsteun in elkaar bakken zodat het blok wat rechter en steviger staat. Werkt wat fijner.
 
Vandaag tijdens de lunch het blokje achterin de auto gegooid en gewapend met zwarte dasty en een velgenschrobber richting de zelf wasstraat. Was in dit geval redelijk letterlijk want ik kwam er zelf ook behoorlijk doorweekt uit _O- .
Het blokje is nu wel mooi schoon dus dat werkt een stukje fijner.
Bij thuiskomst meteen even de klepdeksel open getrokken om te kijken wat de staat van nokkenas en nokvolgers is.
Het eerste dat opviel was de hoeveelheid vloeibare pakking en het gebruik van meerdere niet standaard bouten... Altijd een goed voorteken.
Bij veel van de bouten leek de schroefdraad ook behoorlijk gaar wat ik opzich best vreemd vind omdat het meestal de schroefdraad in de kop is die het voor gezien houdt. Hier heb ik dan ook al een rits helicoils voor klaar liggen. Waarschijnlijk moet ik nu dus ook de bouten zelf gaan vervangen.
Na openen van de kopdeksel was ik in eerste instantie best blij. De nokvolgers leken nog netjes.
IMG-20210127-WA0005-01.jpeg
Totdat ik wat beter keek... Lijkt er toch echt op alsof het hele geharde deel al helemaal weg gesleten is... Er is zelfs een duidelijke rand zichtbaar en voelbaar..
IMG-20210127-WA0008-01.jpeg
De blokjes staan er om bekend dus het is niet wereld schokkend maar fijn is anders.. ik heb gelukkig nog wat reserve delen liggen.

Nokkenas kan ik vanaf deze hoek nog niet verder inspecteren en aangezien m'n lunch voorbij was is dat ook iets voor de volgende keer.
IMG-20210127-WA0006-01.jpeg
To be continued
 
Moeten er dan toch zelf nokkenassen gemaakt worden? ;)
Hahaha nou er moet in ieder geval wat gebeuren. Op de nokkenas voelde ik een beetje een vlakke kant, heb nog niet goed kunnen kijken of meten maar vermoed dat het wel einde wedstrijd is voor het asje.
Heb er gelukkig nog eentje liggen maar de volgers moet ik nu ook nog naar opzoek
 
Vandaag de nokkenstok even gedemonteerd en vergeleken met een waarvan ik weet dat deze nog in zeer acceptabele staat is. Conclusie de nokkenas lijkt nog best ok!
IMG-20210128-WA0020-01.jpegIMG-20210128-WA0023-01.jpegIMG-20210128-WA0018-01.jpegIMG-20210128-WA0019-01.jpeg
De nokkenas die nu uit de FT komt is steeds de linker of bovenste op de foto. Prima dus.
De tuimelaars zijn wel echt klaar, zeker die van de uitlaatkleppen. Ik heb nog deze 2 liggen en ik heb er zojuist nog 2 besteld (reserves kunnen nooit kwaad)
IMG-20210128-WA0017-01.jpeg
Dit zijn de 2 'goede' die ik nog had liggen, en ja... Dit is nog best een goede staat... Motortjes zijn inmiddels 40 jaar oud dus echt heel erg goede zijn zeer zeldzaam of zeer duur.
Wat wel een minder leuke verrassing was, was dat er 2 kopmoeren ontbreken.... En dat een van de bouten die de nokkenas kettingspanner vast zet dol is. Hij draait wel rond maar komt er niet uit.
Ben benieuwd wat ik allemaal nog meer ga ontdekken aan dit motortje.
 
De ontdekkingstocht gaat verder.
Na wat gehannes het toch voor elkaar gekregen om de nokkenaskettingspannerboutjes los te krijgen. Ook deze hebben een gedeelte van de schroefdraad die behoorlijk gaar is dus ik denk echt dat (een van) de vorige eigenaar als een soort lompe hork alles enorm vast heeft willen draaien. Er zat ook flink wat vloeibare pakking omheen en er ontbrak een koperen ring. Misschien dat er dus wel is geprobeerd om het lekken te stoppen door gewoon de bout harder aan te draaien...
De 4 kopmoeren die er wel opzaten (2 onderste ontbraken) kwamen gelukkig best ok los met mijn accu slagschroevendraaier. Bij mijn andere FT met handgereedschap bleef er niets van over en heb ik ze uiteindelijk met een beitel moet losbikken dus dit was een meevaller.
De kleppen hebben weinig koolaanslag, wel steekt er wat lijkt op een helicoil uit het bougiegat.
IMG-20210130-WA0014-01.jpeg

Weer een mooie indicatie dat er iemand lekker heeft lopen beunen voor mij.
De top van de zuiger en de cilinderwand zien er nog 'OK' uit. Zal dit nog verder checken als de cilinder er af gaat.
IMG-20210130-WA0015-01.jpeg

De koppakking was overigens al een aftermarket dus wederom een bevestiging dat iemand voor mij al heeft lopen klooien aan het ding.
 
Ik zal ook een nieuwe zuiger moeten kopen ben ik bang...
IMG-20210131-WA0006-01.jpeg

Cilinder heeft ook wat sporen al zijn ze niet voelbaar dus hopelijk met een hoon en eerste overmaat te redden
IMG-20210131-WA0008-02.jpeg
 
Oef dat ziet er inderdaad niet meer zo heel briljant uit. Altijd vervelend zo'n tegenvaller. Maar is er nog voldoende vervangend spul te krijgen dan?
 
Ja er is nog flink wat te krijgen. Cilinder en zuiger zijn hetzelfde als de XL en daar zijn er veel meer van gemaakt. Daardoor nog redelijk wat aftermarket support. Vanalles van NOS Honda, wiseco en nog veel meer is wel nog te krijgen gelukkig. Sommige ook nog voor redelijk ok prijzen.

Iemand nog een goede tip voor een motor revisie bedrijf voor het boren en honen in omgeving Den Haag?
 
Ik voel me even heel erg dom maarrr..
Volgens de BOT regels mag je niet meer dan 5% afwijken van de cc limiet van je klasse.
Ik dacht dat het wel slim zou zijn om dan in ieder geval even netjes te berekenen of ik er niet overheen ga als ik een flinke overmaat moet hebben.
Inhoud kun je berekenen door π x r(2) x h. Oftewel 1/4 x π x boring x boring x slag.
Nou is volgens Honda de originele inhoud 497cc en de originele boring 89.0 en slag 90.0. Het kan eraan liggen dat het maandag ochtend is maar dan kom ik toch echt uit op een standaard inhoud van 559.9ccm.... bij een slag van 80.0 kom ik wel uit op ongeveer 497cc... Zou de slag dan overal fout vermeld staan?
Opzich blijft mijn slag constant dus hoef ik deze niet eens in de vergelijking mee te nemen om te bepalen hoe groot mijn boring mag worden. Maar toch....
Hoe dan ook blijf ik ruim binnen de waardes met een paar overmaatjes.

*EDIT nevermind, geloof nooit alles wat op het internet staat... In de owners manual staat netjes een slag van 80.0. Alle! Internet motor specificatie sites hebben het dus fout
 
Laatst bewerkt:
Ik denk ook niet dat de SAM bij jou heel moeilijk gaan doen als hij 501 cc wordt. :P

Volgens mij 10% afwijking bij de SAM en dat van de maximale cc inhoud van de klasse.
Er rijdt bij de sam een suzuki gsx550 mee in de 500cc klasse
 
ik denk dat ze met mijn schamele 35pk ook niet op een cc'tje meer of minder zouden kijken...

Nog iemand bekend met een goede revisie werkplaats voor boren en honen? Liefst omgeving den Haag.
 
ik denk dat ze met mijn schamele 35pk ook niet op een cc'tje meer of minder zouden kijken...

Nog iemand bekend met een goede revisie werkplaats voor boren en honen? Liefst omgeving den Haag.

Niet bij Den Haag... van Dijk Revisie in Leersum, iemand anders heeft vast een adres dichterbij.
Doe je gelijk race-toleranties voor zuiger en zuigerveren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan