Honda FT500 Youngtimer/Classic Racer

Vandaag de cilinder op kunnen halen bij Bolman.
Hebben er wat moois van gemaakt!
20210317 01.jpg
Meteen de cilinder en kop netjes ontvet, afgeplakt en gespoten in hittebestendige verf.
20210317 02.jpg20210317 03.jpg
Heb het 2 uur afgebakken in de oven (zal zo wel ruzie krijgen als mijn vriendin thuis komt vanwege de geur) maar de verf lijkt er goed sterk op te zitten nu.
20210317 04.jpg
Idee hoe het er straks komt uit te zien met de rest van het blok kaal
 
Weer wat stapjes verder.
De kleppen weer gemonteerd. Was echt een helse klus, die retainers vlogen constant alle kanten op en de klepveertang die ik had is eigenlijk voor scheepsdiesels dus veel te groot en lomp.
Uiteindelijk door een trucje van Youtube alles er wel netjes in gekregen (wat vaseline op de klepsteel, klepveer comprimeren en dan met een kwakje vaseline op een platte schroevendraaier de retainers oppakken en op hun plek plakken op de steel).
20210321 01.jpg
Ook begonnen met het opbouwen van het onderblok. Overal netjes nieuwe seals, met de nieuwe krukas en expres met (een heel dun laagje) rode vloeibare pakking zodat je tenminste het verschil tussen olie resten en de pakking kunt zien als het blok nog een keer open moet.
20210321 02.jpg20210321 03.jpg
De balans ketting mooi op tijd gezet en gespannen.
Deze week de zuigerveren op maat maken en dan kan de cilinder er ook weer op *O*
 
Het op maat maken van de zuigerveren was echt een koud kunstje en erg leuk om een keer gedaan te hebben.
20210324 06.jpg20210324 04.jpg20210324 08.jpg
het blok ook weer wat verder opgebouwd.
Nieuwe nokkenasketting en kettingspannerveer, betere 2ehands koppelingscenter etc.
20210324 09.jpg20210324 10.jpg
De laatste foto is alleen even een snelle mock-up. De cilinderkop kan er nog niet op want ik wacht nog op het bougiegat insert setje.
 
WPHB zegt:
Voor de olieschraapveren tussen de 0.2 en 0.9 ben ik op iets meer dan 0.3 gaan zitten
Voor de bovenste en middelste veren tussen de 0.3 en 0.5, heb de bovenste naar .4 geslepen en de middelste was .35 uit de doos en heb ik zo gelaten.
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat ik echt helemaal klaar ben met alle Corona regels zorgen ze er nu in ieder geval voor dat ik geen familie bezoek had deze pasen en daardoor het hok in kon om nog wat aan de motor te doen.
Als eerste heb ik een kleine upgrade gedaan van het startsysteem. De bendix van de starter draait in stalen bussen die erom bekend staan dat ze uitlubberen waardoor de tandwielen van de starter min of meer ontploffen en die zijn zo ongeveer niet meer te krijgen. Een veel gedane aanpassing is dan ook deze bussen te vervangen door naaldlagertjes.
Dus eerst de oude bussen doorgeslepen en verwijderd.
20210328 02.jpg 20210328 03.jpg
Bij de bus aan de motor zijde moet ook een richeltje van een mm dik worden weggeslepen.
20210328 04.jpg 20210328 05.jpg
Alle is nu klaar voor de naaldlagertjes, deze ga ik er pas in doen als ik de covers ook helemaal kaal heb anders komt er allemaal slijp/schuur stof in.
Daarna de nieuwe draadbus in de kop gemonteerd voor de bougie. Heel voorzichtig recht getapt en daarna de bus met locktite vastgezet.20210405 03.jpg 20210405 04.jpg
Kop was daarmee helemaal klaar voor montage dus dat ook gedaan, was nog even stoeien met de nokkenasketting en het correct op tijd zetten van de nokkenas maar dat is netjes gelukt uiteindelijk. Ook de koppelingsdeksel even snel half kaal gemaakt (dit moet nog stukken netter)
20210405 06.jpg 20210405 09.jpg
Jammer genoeg draaiden alsnog 2 kopdeksel bouten dol, dat terwijl ik alle schroefdraden had gecheckt en waar nodig helicoils had geplaatst. Kopdeksel moet er dus helaas wel weer vanaf. 2 stappen vooruit en 1 terug..
 
Jammer genoeg draaiden alsnog 2 kopdeksel bouten dol, dat terwijl ik alle schroefdraden had gecheckt en waar nodig helicoils had geplaatst. Kopdeksel moet er dus helaas wel weer vanaf. 2 stappen vooruit en 1 terug..
Dat komt bekend voor, de 2e keer gewoon alles vervangen door helicoils (preventief) :)
 
Dat komt bekend voor, de 2e keer gewoon alles vervangen door helicoils (preventief) :)
Ja ik had dit stom genoeg bij mijn andere FT ook al.
Bij deze dacht ik dus alle draad heel goed nagelopen te hebben oa met een hoge kwaliteit tap en getest met een boutje op spanning en alleen deze 2 leken nog dusdanig in orde dat ik hier geen helicoil heb geplaatst. Nu natuurlijk spijt van..
 
De patient gisteren weer helemaal open gemaakt.
Het te opereren gedeelte netjes voorbereid en afgedekt waar geen rommel mag komen.
20210411 01.jpg
Daarna eerst opgeboord naar de maat voor de helicoil en vervolgens het eerste stuk nog iets groter moeten boren zodat ik diep genoeg met de tap kon komen (ooit een plaatje van @Attie gekregen dat mooi beschreef hoe dit moest) Hierdoor zitten de helicoils mooi op de diepte waar ze moeten zitten.
20210411 02.jpg
daarna alles weer netjes in elkaar en ben dus precies even ver als een week geleden met de kanttekening dat nu alles prachtig op moment vast zit!
 
Toevallig dit weekend weer verder gegaan.
Motor helemaal uit elkaar getrokken (paar boutjes en toen was hij al uit elkaar)
20210515 01.jpg
Vervolgens met een staalborstel alle roest en losse verf verwijderd. Ook nog wat kleine beugeltjes die niet meer nodig zijn eraf geslepen.
Daarna het frame in de hammerrite gezet.
Ben niet super blij met het resultaat. Met een kwast krijg je het toch echt veel minder strak dan ik had gehoopt. Voor nu is het wel even prima. Ik zal toch nog wel vaker wat moeten aanpassen aan het frame en het staat in ieder geval dik in de verf en het gaat niet meer roesten..
20210515 04.jpg
 
Dat spul smeert echt K met dikke P inderdaad. Maarja, zwart is zwart en je gaat er niet langzamer van rijden. Ik zou zeggen snel een testritje?
 
Dat spul smeert echt K met dikke P inderdaad. Maarja, zwart is zwart en je gaat er niet langzamer van rijden. Ik zou zeggen snel een testritje?
Had bij de tweede laag de boel wat aangelengd met thinner. Ging al iets beter maar het is uiteindelijk wel een beetje van het kaliber mooi van verre maar verre van mooi.
Moet de achterbrug nog doen maar dan kan hij wel weer in elkaar en het blokje erin.
Electra is nog een dingetje maar dat is een weekendje door beunen met een krimptang en dan zou ik een eerste rondje moeten kunnen rijden.
Komende tijd wel minder gelegenheid om eraan te werken maar hoop nog steeds deze zomer te kunnen testen.
 
Meestal gebruik ik voor frames Rustoleum hardhat, spuitbussen met sterke lak.
mijn frames slijten thv mijn laarzen niet meer kaal hiermee.
Deze lak is ook erg makkelijk te verwerken.
 
Heel goed, frame in de verf, blok in de verf. Verse bandjes doe een fiets altijd goed :t Benieuwd naar het eindresultaat
 
Heel goed, frame in de verf, blok in de verf. Verse bandjes doe een fiets altijd goed :t Benieuwd naar het eindresultaat
Ja het lijkt heel wat nu ;)
Dit opbouwen gaat heel erg snel, zeker omdat het zo een simpel fietsje is, het afbouwen gaat uiteindelijk wel flink wat meer tijd in zitten.

Hoe staat het met je blok?
 
Terug
Bovenaan Onderaan