Honda GL1000 wordt warm en start slecht

gl10001977

Rookie
3 aug 2014
29
10
Hoi!

Ben al een tijdje bezig met een 'projectje': een Honda GL1000 K2 uit 1977.
Ik heb afgelopen winter al veel dingen opgeknapt en ik ben deze zomer lekker aan het toeren. Heerlijk tuffen, geen haast. :]

Maar goed, nog wel een probleem.....

Koud start de GL1000 goed: choke open, starten en lopen.
De choke kan langzaam dicht en na een dikke minuut loopt ie koud redelijk goed.
Eenmaal warm loopt ie gewoon goed.

Tijdens het rijden loopt de temperatuur op naar bedrijfstemperatuur en loopt de motor goed.
Bij rustig rijden (dus weinig rijwind) loopt de temperatuur op en slaat de ventilator netjes aan.
Alleen daarna heeft de GL1000 moeite om weer af te koelen.
Ook als er weer rijwind is (80-100km/pu) dan daalt de temperatuur maar lastig (bijv. vandaag, was het ook wel erg lekker weer, >25C).

Maar dan begint het vervelend te worden: als de motor echt warm is (eerder heet), dan gaan ie stationair slecht lopen en slaat ie snel af (bijv. voor een stoplicht of openstaande brug :$ ).
Opzich nog geen probleem, maar de startmotor krijgt de motor niet meer aan de praat!
De (gereviseerde) startmotor krijgt de motor niet eens meer rond!
De accu is goed, de startmotor ook (nieuwe koolborstels) en toch is de weerstand in de hete motor zo groot dat de startmotor de motor niet eens een slag rond krijgt.
Het oliepeil en koelvloeistofpeil zijn beide goed.

Ik heb dus twee problemen:
1. motor wordt te heet (te zuinig/schraal afgesteld?)
2. de hete motor start niet meer (accu+startmotor te slap? Of 'weerstand' in de motor te hoog?)

wie heeft een idee wat het 'euvel' kan zijn?

Zomerse groet uit FRL.

Grt,

gl1000-19777
 
Laatst bewerkt:
Vraag me niet hoe en waar, maar op de een of andere wijze circuleert jouw koelvloeistof niet snel genoeg. In jouw motor in het verleden (te vaak) afgevuld met water? Dan kan je dus wel eens last hebben van verstopping door ketelsteen. Als dat zo is kan je jouw blok helemaal uit elkaar trekken en schoonmaken. Blijf hier in ieder geval niet mee doorrijden, want ik heb ook GL1000 gereden en toen ik eens in een franse file stond zijn beide cilinderkoppen naar de qlote gegaan door oververhitting.
 
Wilde net zeggen: koelvloeistof loopt in de cilinder of inderdaad in ruime mate in het carter vanuit de waterpomp. Controleer of het niveau van de koelvloeistof in de radiator klopt (meteen onder de nek dus haast helemaal vol en niet openen als het warm is), dan of er schuim op de olie staat (of via de ventilatie slang onder het luchtfilter omhoog gezogen is) door kokende vloeistof in de olie en of er een vreemd luchtje aan het uitlaatgas zit. Mogelijk wat witte rook. De motor krijgt met het water en olie mengsel onvoldoende smering. De olie wordt misschien niet hoog genoeg opgevoerd. Daardoor liever niet de motor laten lopen maar als je witte rook hebt gezien en het uitlaatgas stonk, dan is de koppakking waarschijnlijk stuk. Bij veel water in de olie van het carter kan de cilinderwand beschadigen of verroesten en zelfs een lager stuk gaan. In beide gevallen kan de motor vastlopen tot die weer is afgekoeld. Dat de motor erg warm wordt zonder goede koelvloeistof of op het juiste niveau helpt zeker niet.

Om veelvuldig voorkomende problemen met de afdichtingen in waterpompen van met name hun vroege Goldwings te voorkomen heeft Honda haar eigen silicaat-vrije koelvloeistof ontwikkeld. Het heet "Honda Coolant Type 2." Het is te bestellen per doos van vijf kannen bij de Honda Auto dealer. Gelukkig is het niet zo heel duur en ook voordelig in gebruik, omdat het veel langer mee gaat. Bij conventioneel koelmiddel zijn de gebruikte metaalbeschermers de silicaten. Andere motorrijders kunnen hun voordeel er trouwens ook mee doen want de waterpomp is niet altijd makkelijk bereikbaar. Motorfietsen hebben vaak snel draaiende waterpompen. Wees er zuinig op en gebruik silicaat vrije koelvloeistof.
 
He Jongens, bedankt voor het meedenken!

Intressante reacties; een defect in het koelsysteem had ik zelf nog niet eens aangedacht....

De olie is nieuw (net vervangen) en deze ziet er nu prima uit.
Uit de carter komt gewoon schone lichte olie (nog niet eens zwart, zo nieuw).
Bij het olieverversen ook niks geks gezien aan de oude olie (niet wit of sporen van water).
Verder ook geen wit rook o.i.d.
Dat is dan het goede nieuws denk ik ;-)

Ik heb afgelopen winter het koelsysteem als eerste aangepakt want die lekte.
Alles wat ik kon vervangen heb ik toen vervangen:
- nieuwe radiator slangen
- nieuwe pakkingen voor waterpomp en termostaathuis, incl. O-ringen etc.
- nieuwe temperatuur sensor/schakelaar voor inschakelen ventilator
- test gedaan met termostaat (gaat open zon'n 85-90 graden)(conform specs)
- waterpomp+huis nagekeken (geen zichtbarae defecten toen)

Maar..... ik heb niet gecontroleerd of de 'doorstroming' door het blok goed is...

Ik lees net in mijn werkplaatshandboek dat het koelsysteem 'na een flink aantal kilometers geleidelijk zijn werking kan verliezen door afzetting van ketelsteen' (zoals jij ook al noemde Bosso)
Deze tekst uit het boek heb ik waarschijnlijk genereert afgelopen winter |( .
Bovendien, als ik het nu lees, lijkt mij dit toch verledentijd met de moderne koelvloeistoffen??? Reinigen die eigenlijk ook aanslag van evt. ketelsteen? Ik heb geen idee.
Sylicaat vrije vloeistof klinkt (nu) in eens als een goed idee Wrong Route (bedankt voor de info!), maar dat lost (letterlijk) de gedane schade niet op denk ik?
Maar goed, er staat beschreven hoe ik dit met speciale spoelvloeistof kan reinigen (drie keer spoelen en aftappen!). Dit kan ik natuurlijk gemakkelijk doen (relatief weinig moeite), indien ik aan die 'spoelvloeistof' kan komen. Iemand een idee? Voor een aluminium blok! staat erbij vermeld.

Maar lastiger lijkt me om te controleren of er geen koelkanaal dicht zit!
Hoe zou ik dat kunnen controleren?
Ik kan op de tekeningen zien dat de koelkanalen door de cylinderkoppen lopen.
Maar WAT kan ik zien (en doen) als ik de koppen zou demonteren? Ik neem aan dat dan die koelvloeistofkanalen te zien zijn? En dat ik ze dan door kan blazen met perslucht om ze te testen en reinigen?

Hoor graag van jullie!

(ondertussen ben ik aan het googlen naar foto's van open kop/motorblok....zijn er koelvloeistof kanalen te zien? .... ;-)
 
Laatst bewerkt:
Als je 3x gespoeld hebt en dan de motor weer laat lopen tot aan "kookpunt" koelwater en koelfan slaat aan, moet de temp. zichtbaar omlaag gaan. Zoniet, kan heb je een probleem met de koelkanalen hebben. Doorblazen zal niet veel uithalen. Ketelsteen (kalkaanslag) moet oplossen en dat gaat alleen met daarvoor bestemde vloeistoffen.
Niet mee doorrijden. Als de olie te heet is geweest of verbrandt verliest ie zijn smerende werking en gaat er meer kapot.
 
Laatst bewerkt:
Als het een kale 1000 is heb je inderdaad een probleem met je koelkanalen
Zit er een volle kuip op zou ik er een schakelaar tussen zetten om je fan aan te sturen zodat je hem zelf aan kan zetten thermoswitsch loopt over massa in je radiateur
Deze gaan eigenlijk te laat aan als de motor te warm wordt
Startmotor is een algemeen probleem je kan dit oplossen door er een hitteschild omheen te maken
Anders zal je er een nieuw anker erin moeten doen
 
Hoi,

Bedankt voor de reacties.

Inmiddels twee busjes Wynn's cooling system cleaner besteld (Winparts).
Zou (volgens de beschrijving) kunnen werken.......als alle kanalen nog open zijn tenminste :/ ...

Ik ga eerst een paar keer flink spoelen met dit spul en dan weer een testritje maken...
 
Laatst bewerkt:
Hoi!

Ben al een tijdje bezig met een 'projectje': een Honda GL1000 K2 uit 1977.
Ik heb afgelopen winter al veel dingen opgeknapt en ik ben deze zomer lekker aan het toeren. Heerlijk tuffen, geen haast. :]

Maar goed, nog wel een probleem.....

Koud start de GL1000 goed: choke open, starten en lopen.
De choke kan langzaam dicht en na een dikke minuut loopt ie koud redelijk goed.
Eenmaal warm loopt ie gewoon goed.

Tijdens het rijden loopt de temperatuur op naar bedrijfstemperatuur en loopt de motor goed.
Bij rustig rijden (dus weinig rijwind) loopt de temperatuur op en slaat de ventilator netjes aan.
Alleen daarna heeft de GL1000 moeite om wee af te koelen.
Ook als er weer rijwind is (80-100km/pu) dan daalt de temperatuur maar lastig (vandaag was het ook wel erg lekker weer 25C).

Maar dan begint het vervelend te worden: als de motor echt warm is (eerder heet), dan gaan ie stationair slecht lopen en slaat ie snel af (bijv. voor een stoplicht of openstaande brug :$ ).
Opzich nog geen probleem, maar de startmotor krijgt de motor niet meer aan de praat!
De (gereviseerde) startmotor krijgt de motor niet eens meer rond!
De accu is goed, de startmotor ook (nieuwe koolborstels) en toch is de weerstand in de hete motor zo groot dat de startmotor de motor niet eens een slag rond krijgt.
Het oliepeil en koelvloeistofpeil zijn beide goed.

Ik heb dus twee problemen:
1. motor wordt te heet (te zuinig/schraal afgesteld?)
2. de hete motor start niet meer (accu+startmotor te slap? Of 'weerstand' in de motor te hoog?)

wie heeft een idee wat het 'euvel' kan zijn?

Zomerse groet uit FRL.

Grt,

gl1000-19777

Heb in 1977 zelf een K3 gekocht en in 2005 verkocht. Dat hij te heet wordt kan zijn dat er lucht in de koelvloeistof zit, dan lijkt het niveau goed is, haal de vuldop er af en start de motor, knijp waar je kunt in de waterslangen zodat de luchtbellen er uit gaan.

Waarom hij zwaar gaat lopen is moeilijk te zeggen, lijkt dat er ergens iets meer uitzet dan gewoonlijk, maar het zou de startmotor zelf kunnen zijn, of misschien iets bij je cardanas aansluiting. Als de distributie kappen los zijn bij een hete motor kun je proberen de krukas met een ringsleutel te draaien, (bougies er uit, maar dan is hij al afgekoeld denk ik) gaat dat goed dan lijkt het idd de startmotor.

Btw is het makkelijk om de start motor los te halen, dat weet ik niet meer, controleer de koolborstels eens, want ik krijg een sterk vermoeden :Y . Vergeet voorlopig de verhalen van de kop loshalen en zo, zoek eerst naar simpele dingen.

Bel eens Frank Lemstra in Krommenie, de Goldwing specialist bij uitstek, bracht ik de mijne ook altijd heen.
 
Laatst bewerkt:
Als het een kale 1000 is heb je inderdaad een probleem met je koelkanalen
Zit er een volle kuip op zou ik er een schakelaar tussen zetten om je fan aan te sturen zodat je hem zelf aan kan zetten thermoswitsch loopt over massa in je radiateur
Deze gaan eigenlijk te laat aan als de motor te warm wordt
Startmotor is een algemeen probleem je kan dit oplossen door er een hitteschild omheen te maken
Anders zal je er een nieuw anker erin moeten doen

Ik had ook een volle kuip, nooit last van oververhitting gehad :N En een hitteschild om de startmotor :N Een nieuwe anker :? een anker is niet aan slijtage onderhevig, wel de koolborstels.
 
Laatst bewerkt:
Is de radiator nog wel goed? Niet zodanig veel steentjes op gekomen dat alle koelribbetjes vervormd zijn en er minder lucht door heen kan?

Hier gok ik ook op. De radiator heeft kleine kanaaltjes die dicht kunnen zijn gaan zitten in de loop van de tijd. Een sluipend proces. Ik heb een K3 met zijspan gehad en die was ook altijd kritisch met temperatuur. Heb er op den duur een schakelaar tussen gebouwd, zoals iemand al schreef. Als ik van de snelweg de stad in ging, zette ik hem vast even aan, zodat de temperatuur niet te ver opliep. Als hij eenmaal hoog was, ging hij moeilijk omlaag. Hiermee bleef ik dat voor. Eerst maar eens spoelen met zo'n middel. Ik zou ook naar de startmotor kijken voor dat "vastzitten". Als het in je blok zat, dan zou hij daarna toch niet zonder geluiden oid draaien, imho.
Het afslaan bij hete motor zou kunnen komen doordat de benzine in de toevoerleiding zo heet wordt dat er dampbellen ontstaan, zgn. vapour lock. Vroegah een bekend probleem bij auto's met carburateurs. Dat kan dus relatie hebben met je temp probleem, maar je kan ook de route van de benzineleiding eens kritisch bekijken. En wanneer is het filter voor het laatst gewisseld? Als dat half dicht zit, kan het ook meehelpen bij dit probleem.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle tips en het meedenken, jongens!

(de startmotor heeft net nieuwe koolborstels)
(en er zit net een nieuwe bezine filter in)

Vandaag eindelijk even tijd gehad om het koelsysteem eens flink te spoelen met 'Wynn's cooling system cleaner'.
Dat zijn kleine blikjes (+/- 375ml) waar ik (aangevuld met water) 4 spoelingen mee zou kunnen doen.

Ik heb nog even proberen uit te zoeken wat eigelijk het verschil tussen rode en blauwe koelvloeistof.
Wat ik er van begrijp is blauw 'gewone' vloeistof en rood is 'long-life' vloeistof, bedoeld voor nieuwere (>1995) auto's (en ook motoren?).
Rode long-life vloeistof leek mij voor een motor uit 1977 niet heel veel toevoegen.
En er zat al blauwe vloeistof in de GL1000 dus ik ga gewoon weer verder met blauw.

Aldus:
Eerst de (nog niet zo) oude koelvloeistof (huismerk Karwei :$ ) afgetapt en weggegooid.
Dit oude spul zag er nog goed uit (zit er net 6 maanden in en nauwelijks mee gereden).

Toen het koelsysteem afgevuld met een half blikje Wynn's (dus eigelijk 2x zo sterk) en water (kraanwater helaas, want ik had geen demi-water). Kraanwater is uiteraard niet ideaal maar voor alleen spoelen moest het maar even.......ik moest toch wat...

Toen de motor gestart en 20 minuten stationair laten lopen (motor liep nu koud en warm goed!).
Nadat de ventilator aangeslagen was (flink heet dus), temperatuurmeter flink hoog (maar nog niet in het rood uiteraard), nog 5 minuten laten lopen en toen de motor uit.

Spoelvloeistof afgetapt: dit was van licht groen nu licht bruin geworden, volgens mij een goed teken dat er 'troep' opgelost is.

Daarna nogmaals het hele systeem op de zelfde wijze gespoeld.
Gelukkig starte de motor (inmiddels goed warm!) nu WEL gewoon goed!
Raaarrrrrr.........

Bij het aftappen van deze tweede spoeling kwam er in eens een 'propje' rubber/siliconen/vloeibarepakking(?) voorbijdrijven! Dat hoort er niet! Misschien is dit de boosdoener geweest?
Voor de rest nog wat gruis er uitgespoeld, dus da's ook altijd goed.

Daarna het systeem nog eens nagespoeld met nieuwe koelvloeistof (Karwei) om de spoelvloeistof weg te spoelen.

Toen het systeem afgevuld met koelvloeistof van BP.

Morgen een stukje rijden, ik ben benieuwd.
Als het spoelen niet blijkt te werken, dan ga ik bellen! (Renswoude of Noord-Holland) ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle tips en het meedenken, jongens!

(de startmotor heeft net nieuwe koolborstels)
(en er zit net een nieuwe bezine filter in)

Vandaag eindelijk even tijd gehad om het koelsysteem eens flink te spoelen met 'Wynn's cooling system cleaner'.
Dat zijn kleine blikjes (+/- 375ml) waar ik (aangevuld met water) 4 spoelingen mee zou kunnen doen.

Ik heb nog even proberen uit te zoeken wat eigelijk het verschil tussen rode en blauwe koelvloeistof.
Wat ik er van begrijp is blauw 'gewone' vloeistof en rood is 'long-life' vloeistof, bedoeld voor nieuwere (>1995) auto's (en ook motoren?).
Rode long-life vloeistof leek mij voor een motor uit 1977 niet heel veel toevoegen.
En er zat al blauwe vloeistof in de GL1000 dus ik ga gewoon weer verder met blauw.

Aldus:
Eerst de (nog niet zo) oude koelvloeistof (huismerk Karwei :$ ) afgetapt en weggegooid.
Dit oude spul zag er nog goed uit (zit er net 6 maanden in en nauwelijks mee gereden).

Toen het koelsysteem afgevuld met een half blikje Wynn's (dus eigelijk 2x zo sterk) en water (kraanwater helaas, want ik had geen demi-water). Kraanwater is uiteraard niet ideaal maar voor alleen spoelen moest het maar even.......ik moest toch wat...

Toen de motor gestart en 20 minuten stationair laten lopen (motor liep nu koud en warm goed!).
Nadat de ventilator aangeslagen was (flink heet dus), temperatuurmeter flink hoog (maar nog niet in het rood uiteraard), nog 5 minuten laten lopen en toen de motor uit.

Spoelvloeistof afgetapt: dit was van licht groen nu licht bruin geworden, volgens mij een goed teken dat er 'troep' opgelost is.

Daarna nogmaals het hele systeem op de zelfde wijze gespoeld.
Gelukkig starte de motor (inmiddels goed warm!) nu WEL gewoon goed!
Raaarrrrrr.........

Bij het aftappen van deze tweede spoeling kwam er in eens een 'propje' rubber/siliconen/vloeibarepakking(?) voorbijdrijven! Dat hoort er niet! Misschien is dit de boosdoener geweest?
Voor de rest nog wat gruis er uitgespoeld, dus da's ook altijd goed.

Daarna het systeem nog eens nagespoeld met nieuwe koelvloeistof (Karwei) om de spoelvloeistof weg te spoelen.

Toen het systeem afgevuld met koelvloeistof van BP.

Morgen een stukje rijden, ik ben benieuwd.
Als het spoelen niet blijkt te werken, dan ga ik bellen! (Renswoude of Noord-Holland) ;)

Top dat je nog even verslag doet :Y
 
kleine update: vanavond nog even 60km getoerd.....

koel weer en veel wind.

en dus...... geen problemen....... B| (natuurlijk niet....zul je altijd zien)

temperatuur schommelde mooi in het midden van bedrijfstemperatuur.

Ook toen de motor goed warm was heb ik 'm even uitgezet om te kijken hoe het starten ging: geen probleem, startmotor sloeg gewoon goed(fel) aan, net als bij een koude start, en de motor sloeg direct aan.

mmmmmhh.......

ik denk dat ik het pas weer echt kan testen als het een dag goed heet is (>25).


Groet,

GL10001977, FRL
 
Laatst bewerkt:
Hahaa ! Nou, ik hoop dat we dit jaar nog een (paar) keer de +25C gaan meemaken..... maar als mijn motortje goed loopt onder 25C, dan ik het voor mij ook best! Hehehe ....als't maar droog is, dan blijf ik wel rijden!

Ik stuurvolgende zomer nog wel even een update.......(of het wordt een vast loper of ik rij nog een tijdje zorgeloos door)...
 
Hahaa ! Nou, ik hoop dat we dit jaar nog een (paar) keer de +25C gaan meemaken..... maar als mijn motortje goed loopt onder 25C, dan ik het voor mij ook best! Hehehe ....als't maar droog is, dan blijf ik wel rijden!

Ik stuur volgende zomer nog wel even een update.......(of het wordt een vast loper of ik rij nog tijden zorgeloos door)...
 
Goed nieuws. Ik denk dat je probleem opgelost is, letterlijk gesproken.
Ik had eens problemen met de temperatuur wijzer op de tank. Deze gaf minder temp. aan dan het blok temperatuur was. Bleek stekker onder de temperatuurmeter gecorrodeerd te zijn.
En nu weer :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan