Honda GL1100 motorolie kookt

Haske

Rookie
24 jan 2022
4
1
Hallo bikers,

Ik heb net mijn GL1100 weer aan de loop. Ik hoef het startknopje maar aan te raken en hij loopt. Klinkt goed, rijd goed en loopt goed. Alleen nog even de carbs synchroniseren en dan moet ie perfect zijn. 1 probleem, de motorolie begint te koken na ongeveer een kwartier. De watertemperatuur is goed en blijft goed. De ventilator werkt. Koelvloeistof is op peil en de olie ook. Aan de bougies te zien loopt ie iets te arm maar nagenoeg goed. Uit de uitlaten komt geen rook, ook niet bij starten. De olie is net nieuw en de filter ook.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of een goeie tip?

Groet Haske
 
Ik heb geen ervaring met de GL1100, maar kokende motorolie? Da's toch een stevige alarmbel. Heeft jouw motor een oliekoeler? Misschien zit die verstopt? Kijk eens op het Goldwing forum, zal best veel kennis zitten.
 
Olie kookt toch als het op temperatuur is? Het is toch vrij normaal dat olie meer dan 100 graden is? Of bedoel je dat er olie uit het blok sproeit?
 
Motorolie mag toch niet koken? Kookpunt ligt ergens bij 200 graden, afhankelijk van de soort. De olie wordt wel warmer dan 100 graden, iets van 120? Misschien dat er ergens olie uit het blok sproeit dat aangezien wordt als koken?
 
Of er zit toch een andere vloeistof door de olie. Klein beetje is al genoeg voor een spectaculair effect. Merkwaardig, als het net verse olie is.
 
Waaraan merk je dat de olie kookt?
Luchtbellen of zo? Want dan denk ik eerder aan een koppakking.
 
Terug
Bovenaan Onderaan