Honda GL500D Silverwing

mr_aj

Rookie
9 okt 2014
21
0
Goedenavond allen!

Afgelopen week heb ik van een collega een hele echte Honda GL500D Silverwing gekocht voor een fles whisky. *D
Hij heeft hem een jaar of 7 voor een ongeveer eenzelfde transactie gekocht, een paar maanden er op gereden en toen hij een nieuw huis heeft gekocht is de Silverwing in het openhaardhout hok terecht gekomen waar hij de afgelopen 6 jaar (stil) heeft gestaan. Gelukkig stond hij wel lekker droog.

Het plan is om de Silverwing eerst weer aan de praat te maken, carburateurs schoonmaken, nieuwe olie er in, kering van de voorvork vervangen en dat soort dingen. Aangezien het sneller is om het blok onder de motor vandaan te trekken en dan de carburateurs te demonteren, dan als de carburateurs te demonteren terwijl de motor nog in het frame hangt.
Dus vanavond het blok eronder vandaan getrokken en al begonnen met wat schoonmaakwerk van de carburateurs.
De voorremklauw zit ook goed vast, dus deze gaan we reviseren of vervangen, is nog even afwachten hoe de zuigertjes er uit zien.
En dan als alles weer gangbaar is, de boel weer rijklaar maken en dan eens kijken hoe dat ding rijdt.
Het vervolgplan is dan om de motor te verbouwen naar een soort caferacer achtige look.

En dan hier eindelijk wat plaatjes:

Zoals hij er vanmorgen nog uitzag:
5a70eb7e1d05d-1.jpg

5a70eba30e5ff-2.jpg

5a70ebcbf3215-3.jpg


En zoals hij er nu bij staat:
5a70ebe23707e-4.jpg

5a70ebf3c9cf0-5.jpg
 
Er worden van de CX en GL zoveel verbouwd dat de originele uitvoering steeds meer waard worden.

Het gaat/is door zijn bouwwijze een klassieker aan het worden.
 
Nee, er zijn 2 types Silverwing, de gewone, dat is deze met een enkele voor-remschijf en geen kuip. En er is de Silverwing Interstate, deze heeft dubbele voor-remschijf en een kuip. Verder zijn ze identiek.

Er worden van de CX en GL zoveel verbouwd dat de originele uitvoering steeds meer waard worden.

Het gaat/is door zijn bouwwijze een klassieker aan het worden.

Doe een goed bod en deze klassieker is van jou! :] :+
Tja, je moet er van houden, zelf vind ik deze motor niet speciaal (of mooi) genoeg om hem origineel te houden en hem te bewaren.
 
Vanavond het blok weer eens gangbaar gemaakt, ik kreeg m niet rond. Dus 1 kop gedemonteerd, dit zag er allemaal nog goed uit. Toen maar eens de koelvin gedemonteerd, deze zat behoorlijk vast, weer losgekregen en nu draait het blok ook mooi. :)
Morgen maar weer eens het blok eronder en nieuwe olie en kijken of we er weer wat leven in krijgen.
 
www.hondacx500.nl Forum

maar die site kende je wellicht al?

ik heb zelf ook een SilverWing. weliswaar niet met de 'Interstate'-koffers, maar wel met kuip. in 2015 gekocht voor € 200 en ben toen meteen van Groningen naar huis (Hilversum) gereden. mijn SW had een lekke voordekselpakking, dat is een beetje een kwaal/constructiefout (te krap gemonteerd tijdens productie). na verloop van (30+)jaren gaat het blok lekken/zweten op de pakking die tussen voordeksel en blok zit. is vrij eenvoudig zelf te vervangen, vooral als je het blok uit het frame hebt. maar ook als het blok al in het frame zit en je zou merken dat-ie lekt, is het nog makkelijk te doen. let er wel bij op dat er een stalen busje uit kan vallen. zou jammer zijn als je dat kwijt raakt. controleer de bladen van de ventilator. als die loslaten mag je op zoek naar een nieuwe radiateur (à € 800 nieuw, gebruikt ook nauwelijks meer te vinden)

onderdelen waarvan ik ervaar dat ze lastig/moeilijk te krijgen zijn: remschijven voor, collectorbox in de uitlaat, uitlaatdempers. in principe totaal onvindbaar: de rubber mengpoorten tussen carburateur en cylinder. ik heb mijn GL500 ook behoorlijk uit elkaar gehad. en een werkplaatshandboek op mijn tablet heeft mij erg geholpen. vooral bij het vervangen van de voorvorkkeerringen. die zijn ingewikkelder dan die van mijn Pan European.

ik kan je zeggen: het rijdt LEUK! het gaat misschien niet hard (130/u heb ik niet gehaald), maar je komt leuk met het verkeer mee. 't is wel een beetje hogetoeren motor, maar daar kan het blokje wel tegen. een beetje olieverbruik is ook niet vreemd. er zijn verhalen van 500-rijders die in normale omstandigheden een olieverbruik van 1:1000, maar na een toerrit van 1500km geen druppel hoefden bij te vullen.

sinds ik mijn Honda Pan European heb (juli 2015) heb ik er niet meer mee gereden. maar het plan is om na mijn verhuizing de GL500 weer in elkaar te zetten (kuip monteren) en er mee te gaan rijden. want ik mis 'm toch wel.

wat ik wel een beetje jammer vind: je idee om 'm om te bouwen naar een café-racer.

:]
 
Laatst bewerkt:
Die website kende ik inderdaad al, staat veel interessante info op.
De bladen van de ventilator zien er op het eerste gezicht nog goed uit, zal vanavond ze eens beter bekijken.
Ik was inderdaad ook al een zoektocht begonnen naar die mengpoorten tussen cilinder en carburateur, de mijne heeft (vooral bij 1 cilinder) wel redelijke grote scheuren er in zitten, daar gaat hij genoeg valse lucht mee pakken.. Is er een alternatief hiervoor, of manier om te repareren? In principe is er natuurlijk alleen een ander rubber benodigd, het alu gedeelte is nog prima.

Waar heb je de digitale werkplaatshandboek vandaan? Ik heb al wat rond gekeken op internet, maar kom bij redelijke wazige downloadsites uit..

Met een beetje geluk heb ik van het weekend weer tijd om verder te sleutelen, dan gaat het blok er weer onder en ga ik kijken of hij zin heeft om het weer te gaan doen. :)
 
ik kan je zeggen: het rijdt LEUK! het gaat misschien niet hard (130/u heb ik niet gehaald), maar je komt leuk met het verkeer mee. 't is wel een beetje hogetoeren motor, maar daar kan het blokje wel tegen. een beetje olieverbruik is ook niet vreemd. er zijn verhalen van 500-rijders die in normale omstandigheden een olieverbruik van 1:1000, maar na een toerrit van 1500km geen druppel hoefden bij te vullen.]
Dat zou best mijn CX500 geweest kunnen zijn. Afremmen op de motor en slechte klepseals zorgen voor dat hoge verbruik.
 
Die website kende ik inderdaad al, staat veel interessante info op.
De bladen van de ventilator zien er op het eerste gezicht nog goed uit, zal vanavond ze eens beter bekijken.
Ik was inderdaad ook al een zoektocht begonnen naar die mengpoorten tussen cilinder en carburateur, de mijne heeft (vooral bij 1 cilinder) wel redelijke grote scheuren er in zitten, daar gaat hij genoeg valse lucht mee pakken.. Is er een alternatief hiervoor, of manier om te repareren? In principe is er natuurlijk alleen een ander rubber benodigd, het alu gedeelte is nog prima
Hulpmiddel voor zolang het moet, een fietsbinnenband erover en die vastklemmen bij carburateur en inlaatpoort.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een handige link! Ik vond op die site ook een service manual voor de GL500/GL650. Thanks voor de tip!

Inlaatrubber | Inlaatrubber CX 500 B | Siccama Sales Motofietsonderdelen
INLAATRUBBER HONDA CX 500 B/C RECHTS [81501018] - €37.95 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Heb je hier wat aan? Een linkse en een rechts rubber, ik weet alleen niet of ze passen op een GL natuurlijk.
In ieder geval succes. De oplossing van Jaap43 is ook een goeie zeg, daar was ik dus nooit opgekomen, ;)
Ik zag inderdaad op internet ook al dat die van de CX nog wel redelijk te verkrijgen zijn, maar ik moet er nog even achter komen of deze ook passen op een GL. Maar voor het testrijden/draaien is inderdaad de fietsband een mooie tijdelijke oplossing. :]
 
het is bij deze motorserie zo dat onderdelen van een CX500/650 niet altijd uitwisselbaar zijn met de GL500/650. het is zelfs zo 'erg' dat sommige delen van een GL500 niet op een GL650 passen, en andersom. dus als iets wel leverbaar is voor de GL650, wil dat nog niet zeggen dat het 'dus ook' op een GL500 past. ga er maar vanuit dat het niet past, dan kan het altijd nog meevallen.

er circuleert op internet wel een 'parts exchangeability list' van onderdelen (CX <--> GL, en 500 <--> 650, maar ook vanuit andere Honda modellen) maar die is niet helemaal betrouwbaar.

ik zie dat je je inmiddels hebt aangemeld bij www.hondacx500.nl . daar zit een hoop kennis van de CX/GL.
 
Laatst bewerkt:
Ai dat is jammer. Binnenkort maar eens kijken of ik wat anders kan fabriceren. Er moet sowieso wat nieuws op, want de scheuren zijn wel door-en-door. Dus voorlopig nog maar fietsband.
 
Ik zou de oude van je eerst vergelijken met die nieuwe. Misschien past het wel.
Anders gewoon de oplossing van Jaap43, maar schrijf het niet te snel af. ;)
 
Je zou ook even bij ons op het forum van de CX club na kunnen vragen of mensen nog goede gebruikte hebben liggen. En anders bij Marco Becker in Biddinghuizen, Silverwing specialist.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de oude van je eerst vergelijken met die nieuwe. Misschien past het wel.
Anders gewoon de oplossing van Jaap43, maar schrijf het niet te snel af. ;)
Klopt, maar ik heb de CX variant niet, vind het een beetje zonde om 78 euro voor 2 van die dingen uit te geven die waarschijnlijk niet passen. Dus maar even op zoek naar een adresje waar ik langs kan gaan om ze te vergelijken.
 
Inlaatrubber | Inlaatrubber CX 500 B | Siccama Sales Motofietsonderdelen
INLAATRUBBER HONDA CX 500 B/C RECHTS [81501018] - €37.95 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Heb je hier wat aan? Een linkse en een rechts rubber, ik weet alleen niet of ze passen op een GL natuurlijk.
In ieder geval succes. De oplossing van Jaap43 is ook een goeie zeg, daar was ik dus nooit opgekomen, ;)
Even een tip: de CX500serie kent minimaal twee verschillende maten inlaatrubbers. Dus zelfs daar zit al verschil tussen.
 
Oh dat is een goeie tip, David Silver spares kende ik nog niet. Heeft veel GL spul. Helaas die inlaatrubbers niet.
 
Hey mr Aj,

Je zou eens kunnen kijken of er iemand van de CX500 club bij je in de buurt woont en dan ter plekke de rubbers vergelijken. De meeste CX500 clubleden hebben doorgaans meerdere motoren staan.
Je kan ook bij mij komen vergelijken, ik woon in Leeuwarden. Kunnen we het meteen eens hebben over deelname aan de 500 Euro Challenge!
 
Tja, je moet er van houden, zelf vind ik deze motor niet speciaal (of mooi) genoeg om hem origineel te houden en hem te bewaren.

Nog steeds?

De GL500 is de kleine Goldwing.
Ergo Silverwing.

Honda wilde een zo compleet mogelijke motor verkopen, dus incl koffers.

De budget versie had die weer niet en moest ook een remschijf met klauw missen.

Zijn hier nooit geleverd, dus import.
Heeft Honda logo op tank, iets andere striping.
Andere koplamp (immers geen kuip), dito raw voor, dito met spiegels.
Andere kunstofbak om tellers.

This een rap ding met zn 500 cc, mede door zijn 16 inch awiel.
50 pk, 43 Nm bij 7k toeren.
Doorblazen na 10k geen probleem.
Zelf heb ik ook een 18 inch van een CX geprobeert.
Rijdt relaxter, maar het wordt minder vel.

Top motorfiets uit zijn tijd.
Kunnen makkelijk 2ton draaien.
In London werden ze als couriermotoren gebruikt.
Had moeilijke start mbt constructiefout primairketting.
Maar een GL blijft maar gaan.

Er was zoveel over dat er zelfs een 650 kwam met later nog eens een turbo.
Om die krachten te verwerken moest de 500 intern wel aangepast worden.
Veel past dan ook niet in een 650 blok.

Maar alles is niet over een nacht ijs gegaan dus je komt hier en daar nog aparte verschillen tegen.

Ik houd ze orgineel.
Maar wel mooi dat sommige als caferacer een 2de leven krijgen en zo dit geweldige apparaat weer in de mode komt.

Veel plezier er mee.

Gr.
 
Terug
Bovenaan Onderaan