Honda Helix kleppen stellen

HoHe

MF'er
14 jul 2007
38
0
Hallo,
ik heb mee eerder een keer voorgesteld onder een kop over de Helix, ik geloof niet dat veel dit toen gezien hebben. Bij deze, ik lees al een tijd mee, rij meer dan een jaar een Honda Helix, inmiddels ruim 25.000 km gereden. Ik heb vragen over de kleppen stellen:
-om de hoeveel km moet dit gebeuren?
-zijn er die dit zelf hebben gedaan en kunnen beschrijven (met foto's als het kan) hoe dit moet.

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Hoi,
bij mijn weten is het motorblok van de Helix gelijk aan dat van de Foresight, en ik heb inmiddels mijn tweede Foresight.

Het instructieboekje schrijft een inspectie interval voor van 12.000 Km, maar dat zou ik niet te letterlijk nemen...
Ik liep al een tijd te zoeken naar een werkplaatshandboek maar kon dat aanvankelijk niet vinden. Inmiddels heb ik uit Duitsland een Werkstatt Handbuch besteld van de Honda FES250 en daar staat van alles in aan slijtagematen en toleranties maar niet hoe je bijvoorbeeld kleppen moet stellen.... |(

Ik ben dus ook wel benieuwd of hier iemand is die het precies weet, ik zal je vertellen wat ik wel weet.

Vandaar dat ik zelf maar ben gaan kijken hoe het in elkaar zit. Op Internet vond ik de speling; 0,12 mm inlaat en uitlaat.
Het blijkt dat het kleppendeksel er niet eens af hoeft, de tuimelaartjes zitten niet gelagerd in de cilinderkop maar in het kleppendeksel. De asjes waar ze om lageren zijn voorzien van een excentriek en je kunt ze van buitenaf verstellen met een kwadrantje.; heel mooi dus...

Links aan het kleppendeksel zitten twee plaatjes (kwadranten) met een sleufgat en borgbout. Langs elk sleufgat staat een schaalverdeling.
Als je die boutjes een slag losdraait kun je die kwadranten verdraaien. Je kunt nu voelen waar de speling weg is. En ik neem dus aan (!) dat elke interval van de schaalverdeling overeenkomt met die 0,12 mm speling.
Het onderste kwadrant bedient de uitlaatklep tuimelaar-as, het bovenste de inlaatklep tuimelaar-as; maar de spelingen zijn gelijk...

Nu kun je de speling dus niet meten als het kleppendeksel er af is. Maar aan de linker zijkant van het kleppendeksel zit een dop die je er uit kunt draaien voor de timingsindicatie, ik hoopte daardoor de speling te kunnen meten maar je kunt niet bij de tuimelaars omdat het kettingwiel in de weg zit.

Ik heb de speling aldus ingesteld volgens de schaalstreepjes op de kwadranten en de motor liep meteen een stuk beter; hij had een vermogensdip bij ~70 Km/h en die was ineens weg.

Dus nogmaals, ik ben ook benieuwd of ik het goed heb gedaan...
 
Laatst bewerkt:
Hoi Hybride,

bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zal kijken wat ik ermee kan, als ik iets tegen kom wat ik niet weet/begrijp, zal ik het laten weten. Trouwens, ik heb het idee dat dit een behoorlijk betrouwbaar blok is, start altijd, nog geen probleem gehad. Maar goed, er staat nog maar 32.000 km op. waarvan er zelf 25.000 km gereden. Wat is je topsnelheid? Kan het kloppen dat de Foresight sneller is? Zou ik daar iets mee kunnen? Ik heb een top van ongeveer 110/115 als ik geen tegenwind heb, dit is wel meet een groot scherm erop. De Helix bevalt helemaal, behalve qua topsnelheid, wil ok niet de gehele tijd op topsnelheid rijden, lijkt me niet bevordelijk voor het blok.
 
Ik heb deze draad nog even gelinkt naar een Helix draadje op het motorscooter subforum, wellicht is daar iemand met ervaring. Zie: Honda Helix

Het blokje is zeker betrouwbaar, mijn eerste Foresight reed ik deze zomer over de 100.000 Km zonder echte storingen; het enige was een paar maal startproblemen met warme motor, dat werd veroorzaakt door een vervuilde vlotternaald. Stelt ook niets voor als je het maar weet...
De spanningsregelaar is nog origineel, de uitlaat ging 90.000 Km mee, de accu gebruik ik nog steeds.

Het blokje is dus wel betrouwbaar, alleen het benzinepompje is een onding en dat kun je het best zo snel mogelijk vervangen door bijvoorbeeld een Pierburg 7.21440.51.0

Over de topsnelheid, als ik de waardes lees die andere scooterrijders halen dan houd ik me maar stil want snel is ie niet echt. De snelheidsmeter overdrijft nogal, vrachtwagens rijden bijna 100 wil ie je doen geloven...
Ik heb de meter wel eens tegen de 130 Km/h aan gehad, dat zal zo'n 115 Km/h echt zijn schat ik.
Zelf rijd ik dat er niet langdurig mee, ik rijd op de snelweg meest zo rond de 95 echte kilometers; dan is ie ook nog best zuinig want ik haalde met #1 steeds een verbruik van 1 op 32, de FES waar ik nu mee rijd haalt dat niet helemaal.

Als je een echt snelle scooter zoekt moet je de Foresight laten staan; neem je genoegen met iets minder topsnelheid dan is het een perfect ding. Haal alleen die malle ruit er af...
 
Laatst bewerkt:
hoi hybride,

ik ben bezig geweest met de kleppen stellen, maar er zit op de helix geen timingsindicatie, ik heb ook een duits werkplaatsboek en daar staat het kleppen stellen beschreven. Dat boek is zowel voor de helix als de foresight. Zij geven aan dat de foresight wel zo'n timongsindicatie heeft maar de helix niet. Nu is mijn duits zo belabberd dat ik niet begrijp hoe ik het wel moet doen. Die dop zit er wel, moet er ook af, maar er zit dus geen markering op. Voor de foresight staat ook dat je de bougie eruit moet draaien, bij de helix moet dat weer niet.
 
Die dop zit er wel, moet er ook af, maar er zit dus geen markering op. Voor de foresight staat ook dat je de bougie eruit moet draaien, bij de helix moet dat weer niet.
Klepspeling stellen doe je toch altijd in de compressie met de zuiger in bdp?
Dan kan je toch door het bougiegat met een pen voelen of de zuiger in bdp staat?
 
Hé, interessant !

Jij hebt dus wel een beschrijving en ik ben dus heel benieuwd of mijn theorie goed is, dus of één markering op het kwadrant overeenkomt met de 0,12 mm klepspeling. Kun je dat laten weten ?

Wat betreft de timing; het gaat er bij het afstellen om dat de nok naar "boven" staat, dus 180 graden nokkenas verdraaiing (=360 graden op de krukas) vanaf de klep maximaal open. Dat moet (inderdaad) ook met behulp van de zuigerpositie te doen zijn (bougie moet er toch al uit) al moet je daarvoor even redeneren.
 
Laatst bewerkt:
ik heb inmiddels met hulp het grootste gedeelte vertaald, ik zal weergeven hoe zij zeggen dat je het moet doen:

- beschermkap verwijderen van de aandrijfriem/vario.
- bougie verwijderen.
- dop verwijderen waar de markering achter zichtbaar is.
- draai tegen de klok in aan de halfpoelie met koelvinnen, kijk daarbij ondertussen naar de markering, zodra die op het goede punt is, stoppen met draaien. Wat ik begrijp hoef je dus niet via de opening van het bougiegat te kijken, de markering zegt genoeg. Ik heb trouwens ook een markering, die ziet er alleen anders uit.
-nu kunnen de kleppen gesteld worden. Beide kwadranten losdraaien en naar buiten toe bewegen, dit totdat je geen speling meer voelt, er tegendruk is, dan zijn de kleppen dicht. Nu inderdaad 1 markering naar binnen toe bewegen, dat staat, zo zegt het onderhoudsboek, voor een speling van 0,10 mm. Dit heb ik gecontroleerd door een Honda dealer te bellen, die gaf ook als waarde 01.0 mm aan. In het whp staat dit zowel als voor de helix als de foresight. Maar het klopt dat 1 markering staat voor de afstand die je moet hebben. Erg makkelijk. Ik weet niet of er meer motorscooters zijn die dit hebben, veel makkelijker kan je het niet krijgen.
-Alles weer terugplaatsen en klaar ben je.

Ik merk dat het blok beter is gaan lopen, soepeler, gelijkmatiger, beter optrekken en de laatste tijd viel hij aan het begin wel eens uit, dat is nu niet meer. De vorige x was het 20.000 km geleden, ik ga dus wel die 12.000 km aanhouden, want dit heeft te lang geduurd gezien de verbeteringen.

Ik hoop dat het duidelijk is, anders hoor ik het wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan