Honda Hornet 900 maakt ratelend geluid als ik motor verplaats (puur op handkracht, geen motor aan)

frankhornet

MF'er
19 aug 2012
31
2
amsterdam
Goedeavond,

Ik heb een honda Hornet 900 en sinds paar weken heb ik een ratelend geluid als ik de motor verplaats. Ik heb niet de motor aan.
Dus gewoon motor naar voren of naar achteren duwen dan hoor je een geluid (ratel) wat mijn vriendin heel mooi omschreef gister.
Je hebt een achtbaan, en als die karretjes door de ketting omhoog worden gereden, hoor te steeds een hard geluid, tak, tak, tak. Denk dat iedereen wel weet wat ik bedoel toch?

Dan hoor ik dus ook bij mijn honda Hornet.
Bloed irritant, omdat ik niet weet wat het is, en of het veilig is om door te rijden.

Uiteraard bij monteur geweest, maar of de duvel er mee speelt, bij hem aangekomen is het gerattel weg. Om gek van te worden.
Ik had het moeten opnemen.
Ketting is gespannen, goed gesmeerd.
En vandaag na half uurtje rijden, moest ik even stoppen en motor uit, en ik wil motor verplaatsen en ik hoor weer het geluid.
kriegel wordt ik ervan.
Gister was het geluid heel sterk toen ik naast de motor liep.
Als ik de motor op de middenbok doe, en draai aan het achterwiel, dan hoor je het geluid niet, dan hoor je een normaal ketting geluid.


Zojuist was het gerattel harder als ik op motor zit (motor uit, gewoon op handkracht motor verplaatsen.
Heel apart.

Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?
 
Haal het kapje van het voorste kettingwiel er eens af, maak wat foto's van het voor en achterkettingwiel want ik vermoed
dat het daar in zit. ( en plaats die foto's dan hier)
Na een ritje, bv naar de monteur, kan het zo zijn dat het net even soepel draait maar na een dag stilstand niet meer.
 
Zit er aan de voorkant niet ergens een kettinggeleider waar hij tegenaan loopt? Als het geluid er niet is als hij op de middenbok staat, en harder als je erop zit, is het kennelijk alleen zo als er gewicht op rust. Je ketting staat dan in een iets andere hoek dan onbelast.
 
Dank voor de reacties tot nu toe.

Kapje heb ik proberen los te halen. Zijn 2 of 3 dikke imbus bouten. Maar bovenste wil niet los. Wilde idd. Erachter kijken en ook schoonmaken. Maar ik kan er maandag mee verder. Nu enroute.
 
mijn 900 had ook een ratel, was het voortandwiel die los zat en de ketting zat tegen de achterbrug. Ik zou zeker dat kapje even proberen los te halen al is het alleen maar om het opgehoopte vet daar weg te halen.

Andere optie, heb je je ketting schoon gemaakt en daarna weer ingevet? Als je naar je monteur rijdt is je ketting natuurlijk lekker warm en thuis met je vriendin niet waardoor je meer geluid op de ketting zou kunnen horen.

Uiteraard is het zo achter de pc gissen
 
Neita-eenrijig-groefkogellager-open-01.jpg


Dit is een foto van een lager zonder kooi. De kogels kunnen dan vrij bewegen en heel soms zitten ze best redelijk verdeeld, maar meestal niet.
wanneer de kogels niet goed verdeeld zijn krijg je rare geluiden enzo

met kooi hieronder

kogellager-6410-fag.webp
 
Bestaat dat, zonder kooi? Als er geen kooi in zit kunnen de balletjes tegen elkaar aan gaan liggen, dat is omgekeerde productie omdat dat de enige stand is waarin je het lager inelkaar kan zetten, en dus de binnenring er in en uit kan
 
Kan ook het lager van de uitgaande as van de bak zijn,als de ketting lang te strak gestaan heeft gaat dat lager op een gegeven ogenblik kapot.Of de ketting zelf die versleten is of te strak staat,dat er een monteur naar gekeken heeft dat zal wel maar ook die
zijn niet heilig,sommige kettingen moeten minder strak afgesteld worden dan men denkt,ook moet alles goed in lijn staan,en dan
moet je niet uitgaan van wat de fabriek aan afsteltekens op de achterbrug heeft gezet want ook die kunnen niet te kloppen.
 
Laatst bewerkt:
Goedeavond,
Zoals gezegd zou ik vanavond gaan kijken.
In willekeurige volgorde alle tips opgevolgd.

Kapje loshalen. Helaas lukt dat niet, ik krijg de imbus bouten niet los, en als ik door ga modderen, krijgt een monteur ze straks ook niet meer los, omdat het imbusgat dan is uitgelubberd.
Heb wel een doekje op de ketting gelegd en het achterwiel een draai gegeven, zodat doekje rond voorste tandwiel loopt, en zo het vet, onder in het kapje heeft weg gehaald.

Achteruitlopend geen rare geluiden.

Op de achterbrug vooraan zit een rubber strip (geleider)? maar daar komt ketting niet echt tegen aan, want ik zie geen slijtsporen

Voorwiel slinger gegeven, maar geen gekke geluiden.

Las ook dat het wellicht lager in de motor bij tandwielas zou kunnen zijn? Maar dan zou je het geluid constant moeten horen toch?

Het vreemde van alles is namelijk dat ik vanavond een rondje hebt gereden van +/- 45 km, en tussentijds even geluisterd, maar het geluid is nu weer (even) weg.

Morgen op motor naar werk, uiteraard dan ook even luisteren.

Mocht het geluid weer terug komen, dan maak ik er direct een video van , en zal ik deze plaatsen.

Voor nu nogmaals dank voor de reacties, ik kan op dit moment niet zoveel doen.

Ik houd het in de gaten.
 
Zojuist van werk terug gereden, en geluid is er weer.
Geprobeerd vdideo te maken, maar in mijn uppie lukt dat niet.
Je hoort dan meer achtergrond en voetstappen omdat je de motor naar voren wil duwen.

Zodra het wel gelukt is, plaats ik video.
 
Terug
Bovenaan Onderaan