Honda Hornet CBR600 valt uit tijdens rijden

pamik17

Rookie
6 jul 2017
14
0
Mijn Honda Hornet CBR600 valt uit tijdens rijden, na ca 100km (na de tankbeurt) valt de motor uit. Gebeurd als ik gas wil geven om snelheid te maken (niet bij het schakelen). Ook voor een stoplicht op kruising valt hij direct uit. Wel raar dat het bij de eerste 100km niet gebeurd.

Heb al de luchtfilter en bougies vervangen (was toch nodig). Na enkele tips al geprobeerd om de tankdop eraf te halen omdat de tank misschien vacuüm zou trekken, ook dit werkte niet.

Ik weet niet wat het is maar het is wel erg irritant als je weer eens aan het rijden bent en hij valt uit.
Iemand hier ook last van of weet iemand misschien een oplossing hiervoor?

gr Patrick
 
Bij mij was het de spanningsregelaar die defect was.

Bij mij was ie twee keer uit gevallen en de laatste keer ter controle naar motorzaak gegaan en onderdeel vervangen en geen problemen meer gehad.
 
Dus als je de tank volgooit dan rijd de motor probleemloos de eerste 100km. Daarna niet meer? Met name als je het gas goed open trekt? M.a.w. als je de tank daarna volgooit rijdt de motor weer probleemloos 100km.

Klinkt als een probleem met de benzine toevoer.

- Rommel in de tank?
- Brandstof filters vervuild?
- Brandstof pomp defect cq de aansturing daarvan?

Spanningsregelaar kan ook maar dan heb je de accu bijgeladen tussen de tests door.

how to - accu en laadsysteem controleren.
 
Laatst bewerkt:
@Hanzzzz

Ja inderdaad als ik daarna ga tanken rijd hij de eerste 100km weer prima.
Ik heb de accu niet opgeladen gehad.


Ik ga eens kijken naar de spanningsregelaar aangezien 3 mensen dat al zeggen.
 
@Hanzzzz

Ja inderdaad als ik daarna ga tanken rijd hij de eerste 100km weer prima.
Ik heb de accu niet opgeladen gehad.


Ik ga eens kijken naar de spanningsregelaar aangezien 3 mensen dat al zeggen.

Je kan beter luisteren naar mensen met wat meer kennis. Als het de spanningsregelaar is dan zou je de motor heel moeilijk moeten starten nadat die uitgevallen is. Het resultaat van een kapotte spanningsregelaar kan zijn: overkookte accu (nou dat hoor en ruik je wel) of een lege accu. Dus ik zou ook eerder naar benzinepomp/benzinecircuit kijken. Maarja de laadspanning meten is 1 minuut werk dus dat is sowieso verstandig om te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf geen verstand van motoren dat is mijn probleem ook. Maar ik heb de motor vorige week weggebracht naar mijn oom die er iets meer verstand van heeft en had hem proberen te maken. Die zegt net ook dat de spanningsregelaar goed is dus dat is het niet.

Hoe kan ik controleren of het de benzinepomp/benzinecircuit is? (misschien een domme vraag maar heb geen idee). De laadspanning was in orde is doorgemeten vorige week.
 
Ik heb zelf geen verstand van motoren dat is mijn probleem ook. Maar ik heb de motor vorige week weggebracht naar mijn oom die er iets meer verstand van heeft en had hem proberen te maken. Die zegt net ook dat de spanningsregelaar goed is dus dat is het niet.

Hoe kan ik controleren of het de benzinepomp/benzinecircuit is? (misschien een domme vraag maar heb geen idee). De laadspanning was in orde is doorgemeten vorige week.

Dat kan je beter aan iemand anders overlaten dan.
 
Er zit geen benzinepomp op hoor ik van mijn oom. Iemand nog ideeën die ik kan laten uitzoeken?

Ik weet dat ik er geen verstand van heb maar als er tips zijn die ik kan laten onderzoeken dan scheelt dat altijd, anders ben ik behoorlijk veel geld kwijt als ik alles moet laten uitzoeken, alvast bedankt
 
Er zit geen benzinepomp op hoor ik van mijn oom. Iemand nog ideeën die ik kan laten uitzoeken?

Ik weet dat ik er geen verstand van heb maar als er tips zijn die ik kan laten onderzoeken dan scheelt dat altijd, anders ben ik behoorlijk veel geld kwijt als ik alles moet laten uitzoeken, alvast bedankt

- Tank los halen op de kophouden om eventuele rommel op de bodem te verwijderen. (let op benzine damp is zeer brandbaar)
- Benzine slang vanaf de tank volgen en eventueel benzine filter dat je tegenkomt vervangen
 
Ja als ik hem dan op reserve zet dan start ie weer en rijd ie wel weer door, slaat wel snel af bij stoplichten en kruisingen daarna. Maar dat klopt wel hij rijd dan wel weer.

Ok, de benzinekraan zit volgens mij aan de tank gemonteerd. Er steekt in de tank een of twee buisjes met aan het uiteinde filters. Die buisjes zitten aan je benzinekraan vast. Die filters zitten verstopt.

Dus tank verwijderend. benzinekraan loshalen. filters schoonmaken of vervangen.
 
Ja als ik hem dan op reserve zet dan start ie weer en rijd ie wel weer door, slaat wel snel af bij stoplichten en kruisingen daarna. Maar dat klopt wel hij rijd dan wel weer.
Nu komen we ergens :)

Welke motor en welk modeljaar gaat het over? Je zegt een Hornet dus een CBR zal het niet zijn, de Hornet is de CB 600 F. Met benzinekraan dus ik gok zo een model van voor 2008 met carburateurs, de PC34 of PC36.

Wat dan wel erg opvalt is dat ie al op 100 km na het tanken op reserve moet. Volgens wikipedia heeft de CB600F een tankinhoud van 16-17 liter. Meestal is een liter of 4 reserve, kan me nauwelijks voorstellen dat je motor 1:8 rijdt. Hoeveel kun je bijvullen als je tankt nadat ie is uitgevallen?
 
Nu komen we ergens :)

Welke motor en welk modeljaar gaat het over? Je zegt een Hornet dus een CBR zal het niet zijn, de Hornet is de CB 600 F. Met benzinekraan dus ik gok zo een model van voor 2008 met carburateurs, de PC34 of PC36.

Wat dan wel erg opvalt is dat ie al op 100 km na het tanken op reserve moet. Volgens wikipedia heeft de CB600F een tankinhoud van 16-17 liter. Meestal is een liter of 4 reserve, kan me nauwelijks voorstellen dat je motor 1:8 rijdt. Hoeveel kun je bijvullen als je tankt nadat ie is uitgevallen?



Het is een Honda Hornet CB600F zwart uit 2000. na ong 100km begint hij met uitvallen, dan is de tank half leeg/vol ongeveer. zon liter of 8/9 gaat er dan bij.

mijn tankinhoud is 18,5liter waarvan 3,5 reserve (is mij verteld, ik weet niet zeker). Kan er ca. 175/200km (en dat is nog erg vroeg) mee rijden normaal voordat ie op reserve moet.
 
Laatst bewerkt:
Ok, de benzinekraan zit volgens mij aan de tank gemonteerd. Er steekt in de tank een of twee buisjes met aan het uiteinde filters. Die buisjes zitten aan je benzinekraan vast. Die filters zitten verstopt.

Dus tank verwijderend. benzinekraan loshalen. filters schoonmaken of vervangen.



Dit is gebeurd, is vorige week uitgevoerd, ze zijn vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is gebeurd, is vorige week uitgevoerd, ze zijn vervangen.
Heeft dat het probleem opgelost?

Er zijn motoren met een benzinepomp die zonder pomp nog wel de bovenste helft van de tank leeg krijgen (zwaartekracht), als de pomp uitvalt is de onderste helft niet bruikbaar. Dit speelt zover ik weet niet bij de Hornet, heeft die überhaupt wel een benzinepomp?

Dan nog, bij constante gasstand blijft ie lopen, bij extra gasgeven valt ie uit én bij stationair lopen valt ie uit?

Dat een motor uitvalt bij stationair kan ik me voorstellen.
Dat een motor gaat stotteren bij flink gasgeven kan ik me voorstellen.
De combinatie heb ik zo geen mogelijk oorzaak voor ogen.

Is er iets gebeurt vlak voor dit gedrag begon? LED knipperlichten gemonteerd? Met hogedrukspuit afgespoten? In de stromende regen gestaan? Iets, ook al lijkt het op het eerste gezicht totaal niet relevant.

Ik heb trouwens het idee dat 15 liter op 175/200 km best veel is. Rij je zo sportief of lust de Hornet wel een slok? Er is vast een Hornet topic waar het doorsnee verbruik van een CB600 bekend is.
 
Heeft dat het probleem opgelost?

Er zijn motoren met een benzinepomp die zonder pomp nog wel de bovenste helft van de tank leeg krijgen (zwaartekracht), als de pomp uitvalt is de onderste helft niet bruikbaar. Dit speelt zover ik weet niet bij de Hornet, heeft die überhaupt wel een benzinepomp?

Dan nog, bij constante gasstand blijft ie lopen, bij extra gasgeven valt ie uit én bij stationair lopen valt ie uit?

Dat een motor uitvalt bij stationair kan ik me voorstellen.
Dat een motor gaat stotteren bij flink gasgeven kan ik me voorstellen.
De combinatie heb ik zo geen mogelijk oorzaak voor ogen.

Is er iets gebeurt vlak voor dit gedrag begon? LED knipperlichten gemonteerd? Met hogedrukspuit afgespoten? In de stromende regen gestaan? Iets, ook al lijkt het op het eerste gezicht totaal niet relevant.

Ik heb trouwens het idee dat 15 liter op 175/200 km best veel is. Rij je zo sportief of lust de Hornet wel een slok? Er is vast een Hornet topic waar het doorsnee verbruik van een CB600 bekend is.


Nee probleem niet opgelost, heeft inderdaad geen benzinepomp.
Hij heeft wel 2 dagen in de regen gestaan toen mijn hoes is weggewaaid maar verder niks gemonteerd of afgespoten.
Ik heb op andere forums gelezen dat dit een veelvoorkomend probleem is dat de hornet na 200km in reservestand moet maar dat blijkbaar veel reserve kan rijden ermee.

Zodra ik bijv. op een 80km weg rijd en geef gas bij dan valt hij direct uit zonder te stotteren. Stationair kan ik mij ook wel voorstellen en daarvoor geef ik beetje gas of zet ik de choke beetje open. Soms valt de motor ook gewoon zomaar uit zonder specifiek extra veel gas te geven. Daarna duurt het opstarten ook heel lang en lukt dit soms alleen door hem op reservestand te zetten.
 
Het www zegt 16 liter tank. Ik weet niet hoeveel officieel reserve is, maar zeg 4 liter, dan is dat 12 op 200 km. Of als Honda veel reserve heeft genomen 5-6 liter dan wordt het 10-11 op 200, dat is vrij redelijk.

Anyhow, wel stationair met een beetje choke, uitvallen bij gasgeven ....

Je zou eens de tank leeg kunnen laten lopen en de carburateurs drainen en dan de zaak vullen met verse benzine. Als dat al niet gebeurt is na het monteren van de nieuwe filters.

Daarna lijkt het op een carburateur probleem, verstopping, vlotter niet goed?? Loopt ie trouwens wel mooi op alle vier de cilinders?
 
Terug
Bovenaan Onderaan