Honda Hornet Forum Deel 21

Zes jaar geleden kocht ik voor iets meer dan dat bedrag een 2007 model. Zijn de prijzen in de tussentijd zo gestegen?
Mwah ik denk dat ik gewoon heel rot uit kom qua afrijden en de aanschaf van de motor midden in het seizoen. In de winter zullen de prijzen wel weer flink zakken. Nu moet ik zeggen dat ik diegene die ik nu heb gekocht heel erg mee vind vallen qua prijs. Uiteindelijk heb ik mijn budget naar rond de €2000 bijgesteld om €1000 over te hebben voor onderhoud en aanpassingen aan de motor indien nodig.
 
Zes jaar geleden kocht ik voor iets meer dan dat bedrag een 2007 model. Zijn de prijzen in de tussentijd zo gestegen?
Ik weet ongeveer niets van de prijzen van toen, maar de vraag is momenteel enorm hoog. Dat is te verwachten als je de aantallen hoort van het CBR, maar ook de dealers waar ik ben geweest spreken van bijna tekorten aan motoren door de grote vraag. Natuurlijk zal een dealer dat enthousiast vertellen, maar ik heb wel het idee dat het verhaal ook klopt.
 
Ik weet ongeveer niets van de prijzen van toen, maar de vraag is momenteel enorm hoog. Dat is te verwachten als je de aantallen hoort van het CBR, maar ook de dealers waar ik ben geweest spreken van bijna tekorten aan motoren door de grote vraag. Natuurlijk zal een dealer dat enthousiast vertellen, maar ik heb wel het idee dat het verhaal ook klopt.
Klopt, de CB600's die ik heb gezien bij dealers en particulieren zijn zo weg. Afgelopen winter kon ik er veel meer vinden maarja, het risico niet willen nemen om er een aan te schaffen en dan een hele tijd niet te kunnen rijden met de hoop zo snel mogelijk het rijbewijs te halen. Zal je net zien, heb je dat ding staan kan je er pas een jaar later op rijden.

Vooral de Bombai Orange CB600F gaat als een trein. Had een proefrit aanvraag gestuurd voor eentje die er nog geen week op stond en kreeg terug dat hij al verkocht was.
 
...wat is het toch een lekker scheurijzertje....begin de Hornet steeds meer te waarderen...dat na 15000km..:}
 
...wat is het toch een lekker scheurijzertje....begin de Hornet steeds meer te waarderen...dat na 15000km..:}
Dat is het zeker! en dan heb ik er pas net rond de 300km op gezet. Moet je voorstellen wat ik er van denk bij 15000km en de motor veeeeeeeeel beter ken dan dat ik nu doe 😱

Dat ik een auto heb die er door een John Deere uitgetrokken kan worden zal hier ook wel bij helpen denk ik 😇

Had ik even strontmazzel trouwens. Nadat jullie me hadden aangegeven waar de brandstof schakelaar zit kwam ik er achter dat hij dus al op reserve stond. Leeg had echt leeg geweest...
 
Laatst bewerkt:
Vraagje voor de hornet 2007 eigenaren... hoe de hell stel je de klok? De dash heeft 2 knoppen: reset en select. Als je op reset drukt dan lijkt de klok te wisselen tussen 24h en 12h amerikaanse formaat ofzo, en select kan je 3x drukken voor 3 verschillende opties voor de rit teller. Oh en daarnaast wat doen deze 3 opties? Kan het antwoord nergens vinden ook niet in het onderhoudsboekje.
 
Vraagje voor de hornet 2007 eigenaren... hoe de hell stel je de klok? De dash heeft 2 knoppen: reset en select. Als je op reset drukt dan lijkt de klok te wisselen tussen 24h en 12h amerikaanse formaat ofzo, en select kan je 3x drukken voor 3 verschillende opties voor de rit teller. Oh en daarnaast wat doen deze 3 opties? Kan het antwoord nergens vinden ook niet in het onderhoudsboekje.
Gevonden op een Engels hornet forum, ik weet niet of het ook van toepassing is op jouw motor maar misschien helpt het.

Turn the key to the on position without starting the engine.
Push the right button just a fraction of a second before the left. The manual says to press the left control button while pressing the right control button. When in set mode, the minute display will start flashing. To set the time: The clock will alternate between the hour and minute adjust modes each time the left control button is pressed. Press the right control button until the desired time and "am" or "pm" is displayed. When done, wait approximately 10 seconds until the display stops flashing. You're done!

VERTAALD:
Draai de sleutel naar de on positie zonder de motor te starten.
Druk de rechter knop een fractie eerder in dan de linker (beide knoppen indrukken). De handleiding verteld dat de linker controle knop ingedrukt moet worden samen met de rechter. Wanneer je in de set modus terecht komt zal de minuten weergave gaan knipperen. Tijd instellen: De klok zal schakelen tussen uren en minuten instel modus elke keer dat de linker knop wordt ingedrukt. Druk de rechter knop in om de tijd te wijzigen (omhoog neem ik aan) totdat de gewenste tijd wordt getoond met eventueel een AM of PM weergave (wanneer hij niet op 24h staat). Nadat je klaar bent moet je ongeveer 10 seconden wachten totdat de display stopt met knipperen. Klaar!



Wat een luxe een klok. Op mijn 2003 niet te vinden :P

Edit: Oe, de link naar het forum waar ik de beschrijving vond.


Overigens had ik ook nog een vraagje. Ik snapte plots waarom een van mijn passagiers voetsteunen beschadigd was. Hij blijft niet meer op zijn plaats zitten zonder hulp (lees tie-wrap). Heeft iemand enig idee of het onderdeel waarmee hij ingeklapt hoort te blijven ergens te bestellen is of zal ik de voetsteun volledig moeten vervangen?
 
Laatst bewerkt:
Ha ik blijf met vragen komen!
Van 19 t/m 25 augustus staat er voor mij een flinke tocht gepland. Van Rotterdam -> Keulen (Duitsland) -> Bruinisse -> Clastres (Frankrijk) -> Rotterdam. Zo een slordige 1135km zonder de kilometers die daar gereden zullen worden mee te rekenen.
Ookal zouden de bandjes het tot het einde van het seizoen moeten kunnen redden (zoals de verkoper aan gaf) gaan er gewoon lekker nieuwe op aan het einde van deze maand en ook vervang ik de remblokjes uit voorzorg.

Nu wil ik qua banden (voor en achter) voor de Pirelli Diablo Strada gaan en weet ik na een beetje zoeken op het forum al dat deze niet meer in productie zijn (klopt dit?) en de productie datum van de banden op voorraad dus belangrijk is. Hiervoor heb ik ook even contact opgenomen met de webshop. Met welke productiedatum/jaar zouden jullie het nog aandurven? Of zijn er betere banden die jullie aanraden. Graag een beetje rond dezelfde prijs. Ik heb er geen problemen mee om iets meer uit te geven maar het budget is nou ook weer niet gigantisch ruim na de aanschaf van de motor en het afbetalen van mn lessenpakket 😂
Zonet een terugkoppeling gehad van de webshop, in principe verkopen ze geen banden ouder dan 2 jaar. Ze kunnen me niet de precieze dotnummers geven aangezien de banden van veschillende magazijnen partijen komen. Wanneer ik ontevreden ben over de banden wanneer ze geleverd zijn (en natuurlijk ongemonteerd) kan ik ze kosteloos retourneren.

Qua remblokjes wilde ik gaan voor sinter semi blokjes van Snell voor zowel voor als achter. Hebben jullie ervaring met deze blokjes? Hier kon ik namelijk naast het benoemen van deze op de motor te hebben niet echt veel over kunnen vinden op het forum. Mochten jullie ook voor de remblokjes aanraders hebben hoor ik dat natuurlijk ook graag :)

Ik wil de banden laten monteren bij de garage en ze ook vragen om de motor na te kijken. Hiermee ben ik eventuele problemen voor de tocht voor maar heb ik ook een indicatie qua slijtage (plus dat ze dan misschien de via het internet bestelde banden wat minder erg vinden). Naast banden heeft de motor niet echt onderhoud nodig. De remblokjes doe ik uit voorzorg, wanneer de banden er af gaan kan ik net zo goed ook de blokjes even vervangen. Kan ik ook gelijk de staat van de remklauwen bekijken.

Ik verwacht niet echt dat er schokkende dingen uit de controle bij de garage zullen komen, misschien de drukgroeplager aangezien de koppeling in neutraal vrij veel herrie maakt (klinkt als water dat door een pomp aangezogen wordt), maar verder niet echt iets.
De oliefilter is gloednieuw en ik ga er dus ook vanuit dat de olie van de motor niet zo heel lang geleden is ververst. Mocht dit niet zo zijn dan zal ik dat natuurlijk wel te horen krijgen bij de controle. Kan ik het daarna alsnog verversen.
De kettingset heeft zeker nog genoeg levensduur dus daar maak ik mij ook geen zorgen over.

Zijn er verder nog dingen die jullie zouden aanraden om voordat ik aan mn tocht begin te doen?
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd sinds kort de Michelin Pilot Road 4, bevallen goed, heb hiervoor de Road 2 gehad. Kan over die Pirellil's niets zeggen, geen ervaring mee.
Remblokken altijd origineel.
 
Merci! Dan sta ik de volgende keer niet zo voor lul langs de snelweg :P
Als je rustig met je hand langs het kuipje gaat, kun je al rijdende de benzinekraan vinden en omzetten. Ik rijd altijd met de benzine in "aan" en op het moment dat ik merk dat ie vermogen verliest, inhoudt, niet reageert op het gas, is het tijd om de schakelaar - al rijdende natuurlijk - even naar "reserve" te zetten. Let wel op! Volgens het boekje zit er dan nog drie liter in, maar ik heb al 1 keer alsnog op de vluchtstrook gestaan omdat er nog maar anderhalve liter in zat en het benzinestation dus net 3 km te ver was. Sindsdien heb ik twee 500 ml colaflesjes met benzine onder mijn zadel (en reken maar op 1.5 liter reserve)
 
Nu wil ik qua banden (voor en achter) voor de Pirelli Diablo Strada gaan en weet ik na een beetje zoeken op het forum al dat deze niet meer in productie zijn (klopt dit?) en de productie datum van de banden op voorraad dus belangrijk is. Hiervoor heb ik ook even contact opgenomen met de webshop. Met welke productiedatum/jaar zouden jullie het nog aandurven? Of zijn er betere banden die jullie aanraden.
Ik heb nog weinig tot geen ervaring met banden, maar heb mij afgelopen dagen wel verdiept in die dingen omdat ik er achter kwam dat mijn achterband uit 2011 komt. De Diablo serie is vooral een sportband, en de strada is dan een sportband voor mensen die net iets meer op de straat rijden gok ik. Behalve die geplande trip weet ik niet wat je gebruik is natuurlijk.
Zelf kijk ik naar een sport tour band die ook met regen goed presteert. Deels omdat ik ook regelmatig woon-werk wil doen maar juist ook omdat ik wil gaan touren met bagage en dan niet afhankelijk van het weer wil zijn.
Met die wensen komen de volgende banden in aanmerking, Dunlop Roadsmart 3, Michelin road 5, continental RoadAttack 3, en Pirelli Angel GT2 .
Waarbij de eerste 2 mijn voorkeur lijken te krijgen ivm goed gedrag bij nat maar ook prima sportief kunnen zijn, volgens de testen die ik heb gevonden.

Geen idee of je er wat aan hebt ;-)
 
Ik heb nog weinig tot geen ervaring met banden, maar heb mij afgelopen dagen wel verdiept in die dingen omdat ik er achter kwam dat mijn achterband uit 2011 komt. De Diablo serie is vooral een sportband, en de strada is dan een sportband voor mensen die net iets meer op de straat rijden gok ik. Behalve die geplande trip weet ik niet wat je gebruik is natuurlijk.
Zelf kijk ik naar een sport tour band die ook met regen goed presteert. Deels omdat ik ook regelmatig woon-werk wil doen maar juist ook omdat ik wil gaan touren met bagage en dan niet afhankelijk van het weer wil zijn.
Met die wensen komen de volgende banden in aanmerking, Dunlop Roadsmart 3, Michelin road 5, continental RoadAttack 3, en Pirelli Angel GT2 .
Waarbij de eerste 2 mijn voorkeur lijken te krijgen ivm goed gedrag bij nat maar ook prima sportief kunnen zijn, volgens de testen die ik heb gevonden.

Geen idee of je er wat aan hebt ;-)
Daar heb ik zeker wat aan! Dank je. Voor mij is het voornamelijk woon/werkverkeer en daardoor ook zeer zeker belangrijk dat hij in de regen ook goed presteert. Ik ga zeker even ook naar die banden kijken.
 
Als je rustig met je hand langs het kuipje gaat, kun je al rijdende de benzinekraan vinden en omzetten. Ik rijd altijd met de benzine in "aan" en op het moment dat ik merk dat ie vermogen verliest, inhoudt, niet reageert op het gas, is het tijd om de schakelaar - al rijdende natuurlijk - even naar "reserve" te zetten. Let wel op! Volgens het boekje zit er dan nog drie liter in, maar ik heb al 1 keer alsnog op de vluchtstrook gestaan omdat er nog maar anderhalve liter in zat en het benzinestation dus net 3 km te ver was. Sindsdien heb ik twee 500 ml colaflesjes met benzine onder mijn zadel (en reken maar op 1.5 liter reserve)
Het is me gelukkig ook niet meer overkomen. Met woon/werkverkeer kom ik na 2 dagen rijden op ongeveer 140km, dan gooi ik hem onderweg naar het werk de dag erna weer vol. Ik zal het binnenkort met de tour pas echt gaan merken. Inmiddels staat de schakelaar bij mij nu ook gewoon op aan aangezien hij toen ik hem kocht gewoon op reserve stond... Lekker handig...
Mocht het me gebeuren dat ik hem naar reserve moet zetten is het gewoon zo snel mogelijk de snelweg af en op zoek naar een tankstation (wanneer ik niet weet of er een tankstation aan komt). Ik sta liever binnen de bebouwde kom stil of op een buitenweg dan op de snelweg. Dat heb ik al een keer ervaren met de auto en dat was geen super ervaring. Gelukkig was ik toen net met de auto de Beneluxtunnel uit en gebeurde het niet in de tunnel.

Geen geld zeg.. ik was 34 euro per stuk kwijt voor Lucas MCB 598 blokjes.
Qua banden heb ik er Michelin Pilot Road banden onder zitten.
Nee dat is het inderdaad niet. Daarom was ik ook benieuwd of mensen ervaring met die blokjes hebben. Het scheelt inderdaad een hoop met andere remblokjes qua prijs. Even kijkende naar de prijs van de remblokjes die jij noemt zou ik er drie hebben voor een bedrag waarvoor ik er nog geeneens 2 kan kopen van de Lucas MCB 598 blokjes.

Overigens moet ik ook nog 2 dingen toevoegen aan de motor. Het eerste is een klok zodat ik een beetje kan inschatten hoelang ik nog te gaan heb wanneer ik ergens naartoe rijd waar ik geen navi voor nodig heb, het tweede is een telefoonhouder voor wanneer ik wel navi nodig heb 😂
 
Daar heb ik zeker wat aan! Dank je. Voor mij is het voornamelijk woon/werkverkeer en daardoor ook zeer zeker belangrijk dat hij in de regen ook goed presteert. Ik ga zeker even ook naar die banden kijken.
Google doet wonderen, maar 2 nederlandstalige artikelen over een van de genoemde banden.
In het eerste artikel zit ergens een stukje dat ook vergelijkt met 2 andere banden, vond ik leuk :)


< linkje aangepast, verwees naar de conclusie ipv het begin van de test >
 
Over het verbruik; voor diegene van een Hornet van 2011 of jonger:

Gisteren getankt bij een dagteller stand van 316.4 afgelegde km's met een verbruik van 1 op 19.3 en een knipperende indicatie van 3.5 (denk dat dat het aantal liters is van de reserve ofzo?)

Moet wel zeggen dat er een aantal toertochten tussen zitten, waarbij de teller ook op 1 op 23,5 heb gestaan.

Anyway, voor mij wel handig om te weten voor de toekomst.
 
Meer dan 300 kilometer heb ik nog nooit gehaald met mijn 2007 Hornet.. wel al 3x stil komen te staan (2x bij 300, 1x iets eerder). Beter dan 1:19 red ik niet als er snelweg (100 / 130) tussen zit.
Dacht trouwens dat het 2007 model een 17 L tank had maar volgens Wikipedia is het 19 L.

Dat ik vrij lang (196cm) ben helpt waarschijnlijk ook niet.

@Wescobar Hoeveel L ging er in na 316 km?
 
Laatst bewerkt:
Meer dan 300 kilometer heb ik nog nooit gehaald met mijn 2007 Hornet.. wel al 3x stil komen te staan (2x bij 300, 1x iets eerder). Beter dan 1:19 red ik niet als er snelweg (100 / 130) tussen zit.
Dacht trouwens dat het 2007 model een 17 L tank had maar volgens Wikipedia is het 19 L.
Die indruk heb ik op dit moment ook, max 300km uit een tank. Was zelf een beetje verbaast hierover (had mij er niet in verdiept) Maar de 2008 tank blinkt niet bepaald uit in het bereik.
 
Er ging 16,94 liter in. Ik heb geen idee hoeveel liter er in kan... Volgens motor.nl: Honda CB600F Hornet ABS - Motor.nl
Tankinhoud19,00 liter
Tankinhoud reserve4,00 liter

Wel vraag ik mij af tot hoever dat knipperende tellertje gaat. Die gaat van 0,1 tot (in dit geval) 3,5. Volgens bovenstaande gegevens moet het dus tot 4,0 kunnen, als dat daadwerkelijk betekent wat ik denk.

Volgens mij kloppen de gegevens op motor.nl niet. Volgens mijn gevoel gaat er 17L in en begint ie te knipperen bij zodra je 13L hebt opgereden. Dat verklaart nl. wel mijn bevinding.

Hoe dank ook, meestal tank ik bij 260km op de dagteller en een verbruik van 1 op 16 hehe ;)
 
Die indruk heb ik op dit moment ook, max 300km uit een tank. Was zelf een beetje verbaast hierover (had mij er niet in verdiept) Maar de 2008 tank blinkt niet bepaald uit in het bereik.
Dan is mijn oude 2003 een beste! Of zou dat halfkuipje van de "S" zoveel uitmaken?
Ik vul de tank helemaal, schud dan een beetje en druppel er nog een halve liter bij, zodat ie echt vol zit. Over de 6000 km die ik ondertussen gereden heb, kom ik uit op 1:21-en-een-beetje. En daar zit ook "130 op de snelweg met storm tegen" bij.
Ik moet nog eens kijken of ik niet stiekem een groter voortandwiel heb, want dat verlaagt het aantal toeren bij dezelfde snelheid en daarmee ook het verbruik. Ik schakel door zodra ik boven de 3000 toeren zit, tot ik in de 6 rijd.

En ja, ook ik ga wel eens vol gas weg bij het verkeerslicht :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan